Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mykoplasma -kerro millaisia oireita sulla on ollut

Vierailija
13.12.2011 |

Kaikki te, joilla tänä syksynä/talvena ollut tuo mykoplasma - millaisia oireita se on teille aiheuttanut?

Miten selvisi/diagnosoitiin, mitä lääkettä saitte?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vähän yli vuosi sitten kuume, flunssa,tulehdusarvot koholla ja kova yskä ja sanottiin että olis keuhkokuume. Sain ab-kuurin joka muuten auttoi mutta yskä vaan pysyi. N. puolen vuoden yskimisen jälkeen näkyi keuhkokuvissa joku iso "varjo" toisessa keuhkossa. Silloin myös todettiin mykoplasma.

Nyt edelleen yskin ja kyljistä pistää aina kun hengittää. Tänään pääsen keuhkopolille toivottavasti parempiin tutkimuksiin.

Vierailija
42/66 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmat maitohappobakteerit (aina antibioottikuurin aikana ja jälkeen vähintään 6kk), joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:

Dr. Ohhiran probiootti

Normaali probiootti kasvatetaan suojatusti labrassa, pakastekuivataan ja laitetaan vähän inuliinia tai makeutusainetta evääksi kapseliin tai pilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 80%. Saat siis vain 20% "elossa" olevia bakteereita, jotka nekin on koko elämänsä kasvaneet suojatusti, ja ottavat kovaa turpaan suolistosi pahoilta bakteereilta. Apua on näistäkin silti, mutta aika vähän.

Ohhiran probiootti on siis Japanilainen alunperin. Se valmistetaan sekoittamalla 40 eri kasvista, hedelmää, merilevää yms. ravintososeeksi. Tähän istutetaan 12 bakteerikantaa, ja annetaan seoksen fermentoitua 3 VUOTTA. Mitä tapahtuu tässä? Bakteerit kilpailevat kolme vuotta elintilasta ja ajan loputtua jäljellä on vain kovimman luokan hyvät bakteerit. Heikot sortui elon tiellä jne, voittajat jäi. Näitä sinä haluat taistelemaan vatsasi hyvinvoinnin tueksi, et niitä lellittyjä maljassa kasvatettuja kermaperseitä. Ohhira sisältää myös ainutlaatuisen TH10-bakteerin, jolla on kysy tuhota MRSA-sairaalabakteeri jos se suolistossa majailee (sekä streptococcus- , että staphylococcus -sukuinen MRSA).

Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:

ProbiMage

Asidophilus

Acidophilus Plus

Acidophilus Forte

Replete Intensive

DDS+

Bioteekin Probioottiplus

Lepicol

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytää aika hyvin tietoa asiasta jos vaan jaksaa suodattaa nämä

"paleoruokavalio/paranee lepäämällä/syö antibiootteja"-sepustukset.

Suurimmalla osalla ihmisistä lääkäreillä on ollut vaikeuksia diagnosoida mykoplasmaa ja taudin kanssa tosiaan arvuutellaan.

Muutamia huomioita:

Crp:n ei tarvitse olla koholla. Mykoplasmaan tarvitaan tietty testi, jossa näkyy igg- ja igm-arvot. Näitäkään ei aina osata tulkita: lapsen kohdalla igm ei välttämättä nouse, ja mykoplasma voi olla hyvin uusinut jos igg on koholla vaikka igm ei olisikaan. Jos käyt testissä arvauskeskuksessa, varmista että testi näyttää igg+igm-arvot.

Antibiootit eivät toimi, vain tietyt myrkyt ja voi syödä myös raskaana. Sitten jos ei auta niin ehkä kokeilemisen arvoinen on joku lääkäri Ville Valtonen tms. jota olin itsekin ajatellut seuraavaksi kokeilla, neljän yleislääkärin ja yhden keuhkolääkärin jälkeen. Lääkekuurin sain kun olin itse(!) tulkinnut labratuloksen (jota ennen olin itse ehdottanut mykotestiä - lääkäri ehdotti kivenkovaan astmaa joka oli suljettu pois jo aiemmin) johon lääkäri sanoi että tosiaan, voihan se olla näinkin...(!)

Joskus se vaan on vaikeaa...näin puolen vuoden rajun sairastamisen rintaäänellä sanoisin

-mene asiansa osaavalle lääkärille/vaadi lähete sellaiselle

-jos epäilet mykoplasmaa, pyydä testi jossa näkyy nuo igg+igm-arvot

-netistä löytyy googlaamalla laboratorioiden asiakirjoja joissa mykoplasmatesti eritellään+sen tulkinta - ja näistäkin yhdessä väitetään puuta heinää mutta 2/3 on samaa mieltä joten jos igg koholla edellytä mykoon tehoava lääkekuuri, ei antibiootteja

-tsemppiä ja jos tauti jatkuu, kokeile tuo valtonen, se on seuraava ässä hihassa jos tää ei tästä vieläkään taltu...

Vierailija
44/66 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä minua vaivaa. Kurkkua kutittaa ja yskittää. Yskimisen mukana tulee limaa ja kurkku on hieman kipeä (ei koko ajan). Alkoi muistaakseni siitä, kun höräisin proteiinijauhetta henkeen vahingossa =D. Muuten en tule kipeäksi herkästi. Siitä huomaa urheilullisuuteni. Moneen vuoteen en ole ollut kunnolla kipeä. 

Vierailija
45/66 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasmaan auttavat antibiootit azithromysiini ja doksisykliini. Mykoplasmalle ei tule immuuniksi eli koko joukkue tai treeniporukka on hoidettava jos siitä haluaa eroon. Puhukaa ihmiset avoimesti keskenänne!

Vierailija
46/66 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpaurheilua harrastava poikani sairastui tähän tautiin jo elokuussa. Juoksukunto alkoi yllättäen heiketä pienen flunssan jälkeen. Oireet pahenivat astman kaltaisiksi oireiksi ja polttavaan tunteeseen keuhkoissa. Lääkäri määräsi kaikki mahdolliset tutkimukset sydänfilmiä myöten, mutta mykoplasma-testin vasta vaadittaessa. Vasta-aineet oliva n.350 ja infektio tuore johon hän sai hoitosuosituksen mukaisen 10 pv:n kuurin, jolla tämä tauti ei todellakaan lähde. Joksikin aikaa oireet helpottivat palatakseen pahempina takaisin. Keuhkoihin poltti ja kirveli aina rasituksen aikana, lisäksi sykkeet kohosivat ihmeellisesti. Viimein yksityinen lääkäri otti asian tosissaan. Sanoi, ellei tautia hoideta tuloksena rasitusastma. Nyt menossa kuukauden doksimysiinikuuri, keuhkojen korjauslääkitys ja vitamiini-, sekä rautalisät. Ongelmana sairauden tunnistamisessa on ollut kaikkien flunssatyyppisten oireiden puuttuminen. Toivottavasti voi kaiken tämän jälkeen sanoa taudille hyvästit.

Vierailija
47/66 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toi mykoplasma ei vaan suostu lähtemään. Sairastuin joulua ennen tautiin, joka alkoi kuumeen, nuhan ja yskän kombinaatiolla. Kahden viikon päästä menin vasta lääkäriin, joka otti verikokeet mykoplasma-arviota varten (kuulemma jossain Helsingissä vain tutkitaan). Viikon päästä tuli diagnoosi mykoplasmasta ja keuhkoklamydiasta. Sain sitten 10 päivän kuurin antibiootteja. Yskä lähti.

Noh, itse tautihan ei lähtenyt ja kuukauden päästä uusi kuuri päälle. Ei vieläkään vaikutusta. Päivääkään en ole ollut töistä poissa, vaikka olo on muutamana aamuna ollut kuin pahimmassakin krapulassa. Kuumetta on ollut korkeimmillaan 37,5. Kolmannen 10 päivän kuurin lopetin pitkänä perjantaina ja sunnuntaina yritin käydä lenkillä... Eilen ja tänään olo on ollut todella huono ja kuumeinen (+37'). Urheilu ei ole onnistunut vastaavien jälkitilojen kannalta tänä koko reilun 3 kuukauden aikana.

Harrastan päivittäin eri tyyppistä liikuntaa, joten meinaa olla jo henkisesti aikas paha juttu tää parantumattomuus. Ei varmaan auta, kuin olla mitään tekemättä tonne kesään asti. Sitten kuukaudessa rantakuntoon...:)

Vierailija
48/66 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas yks potilas. Olen ollut tukkoinen ja jatkuvasti flunssassa jo yli vuoden.Ihmettelin surkeaa vastustuskykyäni koska elämäntavat on kunnossa. Talven aikana kerran oliN kuumeessa ja kurkkukipua ja yskää sillon tällöin, lisäksi nuhaa kokoajan! Tulehdusarvot oli vain hieman helmikuussa koholla joten lääkäri sanoi tämän olevan perus nuha ja syö buranaa..

Nyt vihdoin menin kunnolliselle lääkärille joka otti kokeita. Epäili astmaa. Mykoplasma todettiin ja siihen ab:ksi Ketek. Eivät kuulemma usein määrää sillä pitäs mennä itestää ohi. Mulla kuitenkin keston takia määrättiin. Tiedä häntä kauanko tauti tosiaan on kestänyt (yskä vasta runsaan kuukauden). Astma saatta piillä taustalla, testeihin menen vasta kun selviää tehoaako Ketek.. Tsemppiä muille!

Vierailija
49/66 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
50/66 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli urticaria alkuvuodesta ja tämänhetkiset oireet viittaavat mykoplasmaan mutta tutkimukset on vielä kesken. Terv. Ari

Vierailija
51/66 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ilkeän mykoplasman keuhkoihini tammik/2007. Kuumeilin kotona 38-39c muutaman päivän ja rintaan koski ja juomiset jäi tosi vähille, vilunväreitä jä armoton migreeni! Tilasin taksin päivystykseen. Meinasin pyörtyä pankkiautomaatilla, kun hain rahaa taksiin! CRP yli 200 ja virtsaviljelyssäkin jotain.. Otettiin verikokeet, nenänielu-näyte(joka tuntu kidutukselta) ja thx rtg. Makasin viikon keuhko-osastolla, ensin iv-antibiootti Zinacef(joka yleinen keuhkokuumeen hoidossa) ja oireet paheni, uus thx rtg ja suun kautta otettava AVELOX ab, jota söin yhteensä 2 vko, sitten aloin parantumaan..

Vierailija
52/66 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, vain harvat lääkärit tietää. Suurin osa täys törppöjä! Doximyxin pitkään niin saattaa päästä eroon. Mutta sekään ei varmaa.

Vierailija
53/66 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doximycin kuurin sain 2 viikoksi, silmävoidetta ja limaa ohentavia tabletteja. Silmissä jo kolmas tulehdus putkeen sai hakeutumaan lääkäriin. Terveyskeskuksessa pääsin vain sairaanhoitajalle. Eilen kävin yksityisellä. Posket ihan tukossa, en edes tiennyt olevan po.tulehdus, olo on muuten tasaisen tukkoinen koko päässä.

Lääkäri sanoi tod.näköisesti mykoplasmaa.

Mistä tämä tarttuu ja onko muilla tänä syksynä ollut oikein pitkittynyttä flunssaa. Mullla alkoi syyskuun alkupäivinä.

Vierailija
54/66 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja oireita. Kaksi ab-kuuria poskionteloihin ja limaisuus, kurkkukipu jatkunut jo neljättä kuukautta. Aina kun yrittää liikkua alkaa oireet taas uudelleen..

Vierailija
55/66 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi oireet marraskuun lopulla. Keuhkoputken tulehdus ja kurkunpään tulehdus ja noin 38 kuumetta. Kahden viikon sairastelun jälkeen sain viiden päivän mykoplasmaan tehoavan antibiootti kuurin. Pahimmat oireet lähti mutta edelleen keuhkoputkea ahdistaa ja yskittää ja edelleen pientä kuumeilua 37 - 37.4. Sain myös viikon kefexin antibiooti kuurin mutta siitä ei ollut juuri apua. On hankala käydä töissä kun yhtenä päivänä olo on melko hyvä ja taas seuraavana voi olla lämpöä 37.4. Tautia on kestänyt nyt kohta 6 viikkoa. Lääkäri sanoi vaan että ei lämpöilystä kannata huolestua ja sanoi että ei 37.4 ole kuumetta. Pitääkö minun olla töissä 37.4 asteen (kuumeessa)? Olen käynyt nyt 9 kertaa lääkärissä taudin vuoksi mutta edes myko testejä ei ole tehty vaikka yksi kuuri on annettu sitä varten. Tässä alkaa olla kohta voimat ja hermot vähissä.

Vierailija
56/66 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova kuume ja kurkkukipu ja aivan järkyttävä yskä. Ensimmäinen lääkäri antoi viikon sairastelun jälkeen  kortisonikuurin astmaisille keuhkoille. Prednisolon 20mg x1  viisi päivää, ei auttanut, toinen lääkäri jatkoi samaa kuuria toiset 5 päivää 2x 20mg ja antibioottikuuri poskiontelotulehdukseen. Pönttö aivan sekasin kortisonista ja antibiootista. Yskään vielä Panacod ja codesan comp lisäksi. Kortisonin lopetus sai lihakset vapisemaan ja olon ihan hirveäksi , mahan kipeäksi. Töissä sinnitelty, mutta yskä sai kylkiluun tienoot kosketusaroiksi ja käväisin jälkitarkastuksessa, jolloin todettiin , että poskionteloissa vielä räkää, mutta nyt nenäkannulla ja kortisonisuihkeilla yritetään pärjätä. Yskä hellittänyt, mutta ääni on painoksissa ja keuhkot tuntuvat puolitehoisilta, vilun väreitä, lämpöilyä ja väsähtänyttä oloa. Tulehdusarvot olivat kuulemma normaalit, eli alle 10. Mietin itse oisko mykoplasmaa, vaiko tiezenin oireyhtymää vaiko vain kovasta yskimisestä johtuvaa matalapainetta.

Vierailija
57/66 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ninpä, tiedän tunteen.. syksy 2105 poskiontelotulehdus,, koko sen syksyn puolikuntoinen, jouluna sairastuin keuhkonkuumeeseen... sen jälkeen 2016 tammikuu todettiin mycoplasma s-myplAbg arvo 498EIU  jonka viitearvo on alle 45.  ja Abm arvo negatiivinen.. olin väsynyt ,, en 200m matkaa jaksanut kävelä.. olin töissä.. välill ei ääntä kova yskä.. jne.. kuumetta juuri tuo 37, 3..

nyt tammikuu 2017, edelleen  s-myplAbg arvo 241EIU, leukosyyti 9,9, eli viitearvojen yläpuolella...  toista viikko ollut äänetön, pientä lämpöä tai alilämpöä.. nivelet kipeenä .. todettu keuhkoputken ahtauma... nyt astmalääkkeillä sitä helpoitetaan.. eli koko 2016 vuodenkin oli juurikin samanlaisessa kunnossa.. yhteenvetona, kohta 2 vuotta sairastanut tätä tautia alkaa hermot oleen lujilla.. en voi harrastaa mitään ( olen ent urheilija) .. 

eli Mykoplasma, ei ole leikin asia ja se on hoidettava mahd nopeasti pois,, ,,

lääkärit .. noh.. joo.. ilmeiseti olen heidän mielestä kunnossa 

Vierailija
58/66 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki alkoi tavallisen tuntuisesta flunssasta, väsymyksestä ja rintakivusta. Sitten oli jatkuvasti sairaana yli vuoden, milloin mitäkin. Pienikin liikkuminen sairastutti, nousi kuume ja flunssaoireet. Astma ja allergiat paheni kaiken aikaa, nukuin 12-14 h vuorokaudessa, laihduin ja kuihduin muutenkin. Lopulta olin niin loppu, että hakeuduin yksityiselle tutkimuksiin. Entinen urheilija olen myös, nykyään enemmän harrastelija.

No, oli Mykoplasma-arvot ihan taivaissa ( jotain 500 ), CRP ja keuhkokuvat ( myös magneettikuva ) aika normaalit. Yskää mulla ei juurikaan ollut, mikä sinällään aika ihme juttu. Pari vahvaa antibioottikuuria söin ja vasta nyt. n.puoli vuotta viimeisen kuurin jälkeen olen enemmän oma itseni taas. Ja pystyn harrastamaan kevyttä liikuntaa sairastumatta. Pieni rintakipu on jäänyt muistoksi ja keuhkoputket ahtautuivat pysyvästi! Kiitos viivästyneen hoidon.

Terveyskeskuksen lääkärit ei tunnista eikä tunnusta mykoplasmaa, joka ihan ihmeellistä. Suosittelen hakeutumaan suosiolla esim.urheilulääkärin vastaanotolle, joilla asiantuntemusta testauksiin ja hoitoon. Mulla meni elämästä 2 vuotta hukkaan, kun makasin raatona sängyssä eikä kukaan tajunnut mikä mua vaivaa!

Vierailija
59/66 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 1,5 kk yskitty ja puolikuntoisena tehty töitä, ja kaikki muu ylimääräinen on saanut jäädä.

Koti on kuin hävityksen kauhistus ja vapaa-aikana ei ole liioin ruokaa jaksanut laittaa ja ulkoilua ei ole voinut ajatellakaan. Keuhkot on kuin puristettu kassaan ja ahdistaa. Niska on niin kipeä ja jäykkä ja yöllä herää yskimään tai niskakipuun. Hakeuduin tk:n ja vaadin mykotestin, vaikka itsemaksavana. Ei sentään tarvinnut itse maksaa. Reilun viikon jälkeen tuli tieto, että Abg-arvo kohtalainen ja Abm-arvo negatiivinen.

Kahden viikon päästä uusi verikoe, ovatko nousussa vaiko laskemaan päin, eli onko vanha vaiko uusi tartunta.

Ei sanottu edes lukemia, ennen kuin tivasin, mikä on kohtalainen , pitäis olla kuulemma alle 45 ja itsellä jotain 150 luokkaa. Onhan olo hippasen helpottanut poskiontelotulehduksen myötä syötyyn antibioottikuurin ( Amorion) myötä ja ehkä siksi, kun on vain levännyt ja levännyt, mutta väsyttää eikä hotsita tehdä yhtikäs mitään. Kuinka moni sairastaa mykoa tietämättään ja kärsii mitä ihmeellisimmistä oireista.

60/66 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin mitä ilmeisimmin mykoplasmaan ( saanut koholla! olleet arvot vasta jälkikäteen) olin sairaalassa ja sairaalahoitokunnossa, todella surkeassa.. Ikinä ei osattu hoitaa, ei vasta-aineita tulkita osastolla. Mykoplasma oli todennäköisesti edennyt lihaksiin, hermostoon, sydämeen.. Myöhemmin sain Cfs dg:n, eli jäänyt sairaaksi, työkyvytön pian 2 vuotta. ...Joten mykoplasma voi pahimmillaan edetä hyvin vakavaksi ja hoitamattomana sellaisena aiheuttaa CFS:n, josta ei ehkä milloinkaan parane. Ottakaa itse tosissanne & vaatikaa lääkäreitä ottamaan!! Taitaa olla niin että ei osata arvoja tulkita saati hoitaa. :( Surkeeta! suomalainen terveydenhuolto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme