Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mykoplasma -kerro millaisia oireita sulla on ollut

Vierailija
13.12.2011 |

Kaikki te, joilla tänä syksynä/talvena ollut tuo mykoplasma - millaisia oireita se on teille aiheuttanut?

Miten selvisi/diagnosoitiin, mitä lääkettä saitte?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Tehän ette oikein tunnu uskovan siihen kun sanon että loiset suolistossane ovat myös ongelmana, vasta siis jos makaatte henkihieverissä mykoplasman kourissa suostutte uskomaan että kyseessä on infektio, joka on hoidettava. Sekään ei oikein tunnu onnistuvan hyvin lääkäreiltä. Paljon pienemmästä pitää jo reagoida, jo se, ettei ole ihan yhtä hyvässä kunnossa kuin 20-vuotiaana, antaa syyn epäillä infektiota.

Vierailija
22/66 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2012 klo 08:46"]

Sain sitten 10 päivän kuurin antibiootteja. Yskä lähti. Noh, itse tautihan ei lähtenyt ja kuukauden päästä uusi kuuri päälle.

[/quote]

Mulla myös lääkäri toisensa jälkeen kirjoitti vain 10 päivän kuureja ja parin viikon päästä oli tauti takasin. Kunnes yksi kirjoitti 2x10pv kuurin ja sillä lähti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin puolen vuoden ajan toistuvasti flunssassa, milloin keuhkoputken tulehdus, milloin poskiontelot jne. Useamman antibioottikuurin söin ha aina uudestaan sairastuin. Hyvin harvoin olen muuten sairas. Myös ihme kuumepiikkejä tuli, kuume saattoi nousta äkisti 40asteeseen ja seuraavana päivänä ei taas mitään. Urheillessa sykkeet eivät joko nousseet tai päinvastoin eivät laskeneet ( epäiltiin myös ylikuntoa). Lopulta verikokeissa selvisi mykoplasma ja sain tehokkaamman antibiootin, joka auttoi.

Vierailija
24/66 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkokuume sekä minulla että lapsella. Ensin pidettiin vain flunssana, kun tulehdusarvot eivät juuri kohonneet. Lasta tutkittiin tarkemmin, ja syy paljastui jälkikäteen.

Vierailija
25/66 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä voiko tätä nyt lievitykseksi sanoa, ehkä enemmänkin vertaistueksi :)

Nimittäin sama tilanne täällä, pelkään että Joulu menee ihan pilalle. Sain toissapvnä dg:ksi mykoplasman aiheuttaman pneumonian eli keuhkokuumeen. Johon sitten roksitromysiinilääkitys 10pv. Taustalla astmaatikkona flunssaa ja sitä kautta pahentunutta astmaa kuukauden ajan joka nyt sitten paheni niin etten voinut enää yhtään nukkua. Tuntuu kuin norsu istuisi rinnan päällä ja hengittäminen raskasta. Joulun viettoonkaan en uskaltanut sovitusti vielä tänään lähteä. Katselen, olisko huomenna voimia. Viime yönäkään kun ei pystynyt kolmea tuntia enempää aamusta nukkumaan. Niin ja sairaslomaa 10 päivää. Rankan taudin tuo viheliäinen mykoplasma vaan voi aiheuttaa :( Lepoa, lepoa ja lepoa. Ja hyvää Joulua joka tapauksessa! :)

Vierailija
26/66 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koko perhe sairastanut tätä koko syksyn. Pienimmät on päässeet helpoimmalla, ihan vaan yskällä, jonka kesto on ollut 4-8 viikkoa. Minä olen sairastanut yskää kesäkuun lopusta asti. Syönyt kolme antibioottikuuria 1x 10 päivän Roksitromysiini ja 2x10 päivän doksimysiinit. Kuukausi sitten otettiin kehkokuvat ja keuhkokuumehan siellä oli. Tällä hetkellä oma olo on ihan kohtalainen. Väsyneitähän me ollaan oltu kaikki. Minulla hemoglobiini pudonnut pahimmillaan sataan (mykoplasma saattaa kuulemma aiheuttaa tätäkin) ja muutenkin väsyttää. Yskimisen seurauksena murtui kylkiluu ja sit parannellaan nyt.

Miehen tautiketomus on vielä pidempi. 2x keuhkokuume, kerran sairaalahoidossa ja toinen kerta selvittiin doksimysiini+antibiootti iv:nä hoidolla, mutta sai olla kotona. Lisäksi syönyt kaksi muuta kuuria. Doksimysiinin ja viimeisimpänä Aveloxin. Oireita on ollut yskää, kuumetta ja VÄSYMYSTÄ. Vasta-ainetestit otettiin joskus ekan keuhkokuumeen aikaan lokakuussa ja mykoplasmaahan se oli.

Vierailija
27/66 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma peumoniaen (pieni bakteeri) aiheuttama.

Vierailija
28/66 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

läheiselläni. Ab-kuurilla selvittiin kotihoidossa.

Vierailija
29/66 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöä 4 viikkoa (37.5-38 astetta) ja karmea tunne keuhkoissa ja keuhkoputken kohdalla, aivan kuin keuhkot olisivat laastia täynnä. En jaksanut kävellä hengästymättä kuin 100m, tuntui että vain osa keuhkojen kapasiteetista käytössä. Tulehdusarvot oli normaalit joten lääkärit sanoivat et vaan pitkittynyt flunssa ja että mun on vaan vähän kärsittävä. Just joo, mitään flunssan oireita ei ollut missään vaiheessa tautia, ainoastaan tuo lämpö ja karmea tunne keuhkoissa.

Lopuksi otettiin joku verikoe erikseen josta selvisi mykoplasma ja sain 10 päivän antibioottikuurin. 5 päivän antibioottien syönnin jälkeen alkoi helpottaa. Tästä aikaa muutama viikko ja vieläkin ajoittain hieman nipistelee keuhkoja välillä, ei pahasti kuitenkaan.

Vierailija
30/66 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti alkoi kovalla flunssalla,kuumetta melkein 39 astetta.Kesti yli viikon ja parin päivän oireettoman päivän jälkeen poskiontelot olivat täynnä tavaraa ja kurkku kipee,kesti viikon ja oireet taas helpottui.Viikon päästä tuosta tuli viikon kestävä kurkkukipu joka on nyt onneksi loppunut.Yleiskunto nyt hyvä eikä enää oireita.

Multa ei ole testattu mitään enkä ole hakenut mitään kuureja.Olo oli kuitenkin ihan ok vaikka kunto oli persuksillaan.

Vierailija
31/66 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kuumeella,päänsäryllä ja hengenahdistuksella. Lääkärissä epäiltiin parin viikon ajan myyräkuumetta.sain antibiootteja suoneenkin, ei auttaneet. Kolmen viikon jälkeen otatin mykoplasmatestin ystäväni kehoituksesta, lääkäri tosin ei oikein innostunut. Testi oli kuitenkin positiivinen. Ei mulle mitään kuuria annettu, sanottiin että sainhan silloin alussa jo kuurin. Minä siihen että sehän oli väärää antibioottia koska eihän se tehonnu.Lääkäri sanoi että kyllä se itsestään ohi menee. Nyt on viides viikko menossa, eilen sain kerjäämällä amorion-kuurin. Netistä luin että mykoplasmaan tehoaa vain tietyt antibiootit. Amorion ei kuulu niihin. Meinaan huomenna soittaa ja pyytää vaihtamaan kuurini Doximyciniin, jolla on saatu hyviä tuloksia. En tajua mikseivät lääkärit lue netistä tästä taudista kun eivät kerran tiedä siitä mitään!!!!

Vierailija
32/66 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuun alussa lähti ääni ja siitä lähtien olen yskinyt ja yskinyt....hikoilua, alilämpöä,väsynyt olo... yhden antibioottikuurin olen syönyt ja nyt on menossa toinen, korvatulehduksen takia. Viikko sitten otetussa kokeessa oli mykoplasma-arvot koholla ja kahden lääkärin suusta; minulla on ollut tai on parhaillaan mykoplasma. Viikon päästä uudet kokeet ja sitten kai selviää, onko muínulla se mykopöpö vai ei?!

Vierailija
34/66 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2012 klo 15:10"]

Kilpaurheilua harrastava poikani sairastui tähän tautiin jo elokuussa. Juoksukunto alkoi yllättäen heiketä pienen flunssan jälkeen. Oireet pahenivat astman kaltaisiksi oireiksi ja polttavaan tunteeseen keuhkoissa. Lääkäri määräsi kaikki mahdolliset tutkimukset sydänfilmiä myöten, mutta mykoplasma-testin vasta vaadittaessa. Vasta-aineet oliva n.350 ja infektio tuore johon hän sai hoitosuosituksen mukaisen 10 pv:n kuurin, jolla tämä tauti ei todellakaan lähde. Joksikin aikaa oireet helpottivat palatakseen pahempina takaisin. Keuhkoihin poltti ja kirveli aina rasituksen aikana, lisäksi sykkeet kohosivat ihmeellisesti. Viimein yksityinen lääkäri otti asian tosissaan. Sanoi, ellei tautia hoideta tuloksena rasitusastma. Nyt menossa kuukauden doksimysiinikuuri, keuhkojen korjauslääkitys ja vitamiini-, sekä rautalisät. Ongelmana sairauden tunnistamisessa on ollut kaikkien flunssatyyppisten oireiden puuttuminen. Toivottavasti voi kaiken tämän jälkeen sanoa taudille hyvästit.

[/quote]

Vierailija
35/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin tultuani asuinmaasatani Espanjasta Suomeen 3vrk kuluttua mykoplasmaan. Kävin lääkärissä muutaman pv::n kuluttua ja sain tavallisen antibioottikuurin. Kuurin aikana oloni huononi ja en saanut hengitettyä, silmäni turposivat, kova päänsärky,en jaksanut laittaa ruokaa/peseytyä. Menin uudelleen lääkäriin. Diagnoosi oli pahentunut astma (on oireeton l. piilevä).

Avuksi sain hengittää sairaalassa atroventtiä hapen kanssa. Kotiin. Hiukan parempi olo kesti pari tuntia. Seuraavaksi antibioottikuurin loputtua yksityiselle lääkärille. Hän diagnosoi edelleen:pahentunut astma. Lääkitys: antibioottikuuri (sattumalta???) makrolimidi, onnekseni sekä kortisonikuuri. Apu ei löytynyt, olo aina vain huonompi. Olin sekaisin-aiheutti myös neurologisia oireita: lieden levyt menivät sekaisin ja kaksi kertaa jäi levy päälle. Asun yksin ja koin oloni todella huonoksi. Naapuri auttoi mm. siivoamisessa. En enää kyennyt tekemään mitään, en jaksanut puhua, kuulo heikkeni ja makuaisti katosi jne...kipuja vähän joka paikassa. Alilämpö ja lämmön lievä nousu vaihtelivat. En jaksa kaikkea kertoa. Sitten jälleen kuurin loputtua päivystykseen itku kurkussa. Varatessani aikaa virkailija arveli mykoplasmaa, jälleen onnekseni. Ehdin ennen lääkäriaikaa tutkia Wikipediasta, mikä on myko. Onneksi taas. Mennessäni lääkärille pyysin päästä vasta-ainetesteihin. Nuori lääkäri suostui heti. Pyysin saada aloittaa jo makroantibiootin, koska tulosten saaminen kestää viikon. Lääkäri suostui antamaan 2 vk:n Zeclar antibioottikuurin, vahvuus 2x250mg/vrk. Oireet alkoivat helpottaa selkeästi tässä vaiheessa. Testitulos tuli: olin saanut mykoplasmatartunnan (vasta-ainetesti). Koska olin selvittänyt USA:n ja Venäjän hoitosuositukset, soitin lääkärille ja vaadin saada lisää antibiootteja. Hän lähetti apteekkiin 4 vk:n kuurin, josta nyt 1. menossa. Yhteensä sain siis kahdelta eri lääkäriltä 7vk:n makrokuurin. Siitä isojen valtioiden suosituksesta jää siis puuttumaan vain 1 vk. Olen tyytyväinen saamaani hoitoon. Hoitoni tapahtuu Ruoveden piskuisessa kunnassa, sekä terveysasemalla että yksityisellä Terveystalolla. Olen selvittänyt mykoa netistä ja tuttaviltani USA:ssa sekä Venäjällä yhteensä kymmeniä tunteja. JOTEN: VAATIKAA OIKEAA HOITOA TUTKIMUKSINEEN, JOS EPÄILETTE SAIRASTAVANNE MYKOA! Nyt tyytyväisenä Alisa 

Vierailija
36/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että on todellakin tärkeää syödä etenkin C-, D- vitamiineja, magnesiumia (jos vatsa on "vikkelällä" valitse magnesiumsitraatti) ja maitohappobakteereja. Suositukset löytyvät vastaaja-palstalta! Tsemppi-ei tähän menehdy, vaik siltä välillä tuntuu!

Vierailija
37/66 |
16.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee nyt kuurin viides päivä kymmenestä, eikä auta! Auttaako vasta, kun kuuri on syöty, vai suksinko taas lekuriin valittamaan?

Vierailija
38/66 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vähättele sinä yksi "älypää" ihan yksinäsi!!!

Vierailija
39/66 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tautia hoidetaan?

Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.

Antibiooteista tehoavat makrolidit ja doksisykliini.

Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:hen.

Vierailija
40/66 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk

D-vitamiinia 50-125µg / vrk

Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk

Omega-3 rasvahappoja

D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edukkaasti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.

http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!

http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydel…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä