Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvanhoito tuntuu liian helpolta!

Vierailija
11.12.2011 |

Mulla vauva 3kk ja olen yksinhuoltaja. Ensimmäisen viikon vauva huusi kun tultiin kotiin koko ajan, ei nukkunut ja itkettiin vaan. Yhtäkkiä viikon päästä tästä kaikki muuttui. Vauva ei enää itkenyt. Meillä on aina sama päivärytmi nykyään ja milloinkaan ei ole mitään ongelmia.

Aamulla vauva herää 10 aikaan aamulla (mennyt nukkumaan 22 ja herää syömään 04 ja 07 aikoihin) Hymyilee sängyssä eikä itke. Itse olen noussut jo 09 aikoihin ja keittänyt aamukahvit ja juonut ne rauhassa koneen luona. Toivotan vauvalle hyvät huomenet ja vauva syö ja siitä lattialle makuupussin päälle leikkimään ja ottamaan ilmakylpyä n. 45 min ajaksi, kunnes vauva alkaa kyllästymään. Sitten päivävaatteet päälle, vauva sitteriin ja katselee tv:stä piirretyitä n. 30 min. Tämän jälkeen otan vauvan sitterissä keittiöön ja teemme minulle aamupalaa, munakasta, pekonia jne. kun karppaan, täytän tiskikoneen jne.. Tähän menee n.30 min. Sitten vauvalle maito ja nukkumaan. Aina nukkumaan laitattaessa vauva nukahtaa samantien, täytyy vain laittaa sänkyyn ja uniriepu puoliksi kasvojen päälle. Sitten siivoilen kotona, pesen pyykkiä jne. Vauva nukkuu n.2 tunnin päiväunet. Sitten kun vauva herää on taas valveilla n.1-2 tuntia ja nukkuu 30-60min päikkäreitä välissä. Ei ikinä kitise eikä muustakaan valita. Tätä jatkuu sinne ilta 22 kunnes menee yöunille ja nukkuu aina sen 12 tuntia heräten 2xsyötölle, missä menee max.15min. Ja yölläkään ei itke vaan syö äännelleen nyrkkiään, jolloin menen lämmittämään maidon. Joskus toivoisin jotain draamaa vauvan puolelta, että saisin jotain vivahdetta ja vaikeuksia elämään! Ainut action vauvalla on se kun laittaa turvakaukaloon niin alkaa itkeä, mutta sitten keinutetaan turvakaukaloa 2min verran niin vauva nukahtaa siihen, AINA.

Tunteeko kukaan muu niin, että vauvan kanssa on liian helppoa? EN ole siis joutunut yhtäkään yötä valvomaan. Iltaisin vauva on isänsä luona tunnin, kun menen koirieni kanssa tunnin kävelylenkille, joten saan kerran päivässä myös omaa aikaa! :) Liian täydellistäkö? Ja muutaman kerran kuussa on isänsä luona yötä ja silloin minulla on vapaa aikaa :)

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauti siitä, että sulla on helppoa, kuulostaa hyvältä! mutta ihan oikeasti, mieti tuota tv:n katselua. Mun 3 v katsoo tv:tä ehkä 30 min viikossa, enkä tuota määrää ihan hevin nostaisi. En ole koskaan kuullut mistään "vauvatv:stä".

Seurusteletko vauvan kanssa, jutteletko, näytät kuvia kirjasta, halailette, leikitte? Varmaan itsestäänselvyyksiä, mutta pisti silmään kun ei ollut tuossa kertomuksessasi mitään vauvan kanssa touhuilusta.

Vierailija
2/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä pulloruokkisi vauvaa. Mitäs jos rupeaisit hankkimaan itsellesi ammattia, opiskelet tuossa samalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen hieman valvotti, mutta ei sekään paljon.

Vierailija
4/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä pulloruokkisi vauvaa. Mitäs jos rupeaisit hankkimaan itsellesi ammattia, opiskelet tuossa samalla?

Vierailija
5/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei opiskelu tällä hetkellä innosta. Kohtutulehduksen takia ei minulla ehtinyt maito nousemaan ollenkaan, joten ei ole opettelusta kyse. sori nyt vaan rouva pakkoimettaa.fi

Vierailija
6/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva kattoo sitterissä puol tuntia piirrettyjä???

Vierailija
7/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksoset ja koin, että niidenkin kanssa oli vauvana helppoa.

Toivottavasti et pahastu, mutta haluaisin kertoa sinulle, että lapsen aivojen kehitykselle ei ole hyväksi katsoa televisiota noin pienenä.Siitä voi olla jopa haittaa. Vasta n. kaksi vuotiaiden antaisin katsoa televisiota. Omanikin vääntäytyi aina sellaiseen asentoon lattialla, että näkisi television ja minä aina koitin muistaa häntä siirrellä, ettei katsoisi televisiota. Noin pienelle riittää, että hän katsoo jotain värikkäitä kuvia, vaikka kirjan aukeamaa.

t: lastentarhanopettaja

Vierailija
8/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvanhoito kovin kummallista oikeasti olekaan, siitä vaan vaahdotaan, että se on niin vaikeaa ja raskasta jne. Vaikka alle 1v. perusterve ja tyytyväinen vauva menee oikeasti siinä sivussa..

Itselläni imetys kokonaisuudessaan on lisännyt alun haasteellisuutta.

Vierailija
9/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että haluaisin joskus ystävilleni sanoa että juu täällä kanssa valvottiin yö tms. Tuntuu, kun muut mammaystävät kyselevät miten päivä on mennyt, niin meillä menee aina samanlailla. He kertoilevat että nyt tyttö on ollut itkuinen ja on ollut rankaa tms. Olenko hullu jos toivoisin että minunkin vauva välillä kiukuttelisi? :D

AP

Vierailija
10/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todistettu et telkkarin välke on jopa vaarallista vauvoille.MIten sä kehtaat edes kertoa et laitat vauvan sitteriin kattomaan telkkaria??

Aha,luin just vikan lauseen ja tajusin et koko juttu on keksitty=D

Vierailija
11/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten päivävaatteet päälle, vauva sitteriin ja katselee tv:stä piirretyitä n. 30 min.

Katselee piirrettyjä?!

Vierailija
12/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva kattoo sitterissä puol tuntia piirrettyjä???

Tykkää kovin Tv:n katselusta. Juniorilta tulee aamuisin vauva tv, mistä näkyy ihan vauvoille tarkoitettuja kuvia. kuvat ja värit liikkuvat hitaasti ja sopivat vauvan aivoille. =)

Vierailija
13/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa,että asiat rullaavat hyvin, hyvä arki on tärkeää! Varmasti vauvoissa ja tempperamenteissa eroja ninkuin äideissäkin, jollain voi olla hyvinkin erilainen kokemus ensimmäisestä vuodesta.

Vierailija
14/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todistettu et telkkarin välke on jopa vaarallista vauvoille.MIten sä kehtaat edes kertoa et laitat vauvan sitteriin kattomaan telkkaria??

Aha,luin just vikan lauseen ja tajusin et koko juttu on keksitty=D

En nyt oikein ymmärrä

Vierailija
15/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä olla jotain kehitysviivästymää.. ku vaan olla möllöttää ja hymyilee..

jotain ainakin tulee tosta TV:n katselusta!

Vierailija
16/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen hieman valvotti, mutta ei sekään paljon.

Toinen alkoi nukkua täysiä öitä 2kk:n iässä, toinen kaksiviikkoisena. Sitä ennen heräsivät syömään korkeintaan kaksi kertaa yössä. Muutoinkin olivat todella tyytyväisiä vauvoja, huusivat tuskin koskaan jne. Ja minä huuli pyöreänä kun luulin, että tiedossa on valvottuja öitä ja riekaleina olevat hermot =D

Vierailija
17/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos se on teidän jokapäiväinen rutiini. Nyt lopetat sen heti!!!

Vierailija
18/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nice try. Haluat saada noita kauhistuneita kommentteja tv:m katselusta, imettämättömyydestä, yökyläilystä jne. Hyvin olet palstasi lukenut, kun kaikki vakiotappeluaiheet yhdessä viestissä, jopa karppausta myöten.. :D

Ja seuraavaksi ap yrittää saada jutun jatkumaan sanomalla, että "ihan oikeasti ei ole provo".

Vierailija
19/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, kun ite oon 21 ja mun tuttavapiirissä muut äidit ovat samanlaisia. Tottakai se vauva on helppo, kun kehityspsykologiasta ei tiedetä mitään. Eli lapsi on vain lattialla YKSIN, sitterissä YKSIN ja katsoo mitä, piirrettyjä? Tottakai vauvan kanssa on helpompaa jos ei imetä (en kritisoi tätä, olen vain huomannut, että usein äitinä nuoreksi tulleet jättävät syyllä tai toisella imetyksen väliin), vaan antaa maidot pullosta. Lapsi oppii syömään kellon mukaan, ei suinkaan sen mukaan miten on nälkä. Ja tottakai se elämä on helppoa jos tyrkkää lastaan milloin kenellekin hoitoon hetkeksi. Jos sun elämä on tollasta niin ole tyytyväinen. Mutta muista, että kun et selkeästi elä lapsellesi, niin sillä voi olla seuraamuksia lapsen myöhemmässä kehityskaaressa. Meilläkin on vauva helppo, mutta ei noin helppo. Meiltä löytyy perustyytyväinen vauva, joka on päässyt äitinsä syliin, välillä myös lattialle, jota isäkin tietysti hoitaa, mutta on annettu oikea mahdollisuus rakentaa kunnollinen kiintymyssuhde äitiinsä. Jos jotain tietäisit meidän elämästä, niin se olisikin varmaan tosi raskasta.

Vierailija
20/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli tyytyväinen, terve vauva, ja itsekin kai aika rauhallinen luonne, niin mikäs siinä ollessa. Ja kun ei ollut muuta kuin aikaa olla vauvan kanssa. Mutta huono puoli on se, että rauhallisen lapsen kanssa tulee helposti käyttäneeksi noita viihdytyspalveluja, kuten telkkaria. Ei ole oikeasti mitään järkeä antaa vauvan tuijottaa telkkaria, sitä hereilläoloaikaa on niin vähän ja aivot niin herkässä vaiheessa, että puolikin tuntia on pitkä aika olla telkkarin edessä. Ehkä eri asia jos lapsi siinä vaan potkiskelee sitterissä, ja telkkari on taustalla auki, mutta siltikin onko sen pakko olla auki, eikö vaikka joku musiikki tai äidin juttelu olisi parempi taustameluksi... Eikä edes vähän vanhemman lapsen ole hyvä tottua siihen telkkariin, siitä ei ole mitään hyötyä kasvavalle lapselle. Siitä tavasta on vaikea päästä eroon, nimim. kokemusta on. Telkkarin katseluaika on hyvä rajata jo alusta asti ja jättää se niihin hetkiin, kun sieltä oikeasti tulee jotain hyvää ja äidillä on jotain tekemistä johon lasta ei voi ottaa mukaan.

Jonkun vähän vilkkaamman lapsen kanssa telkkarin käyttäminen lastenvahtina ei onnistuisikaan, koska lapsi ei jaksa katsoa sitä paria minuuttia pidempään. Nämä rauhalliset on helppo "unohtaa" telkkarin eteen joksikin aikaa. Samaten kun lapsi viihtyy yksikseen lattialla tai sitterissä, jää se läheisyys ja kontakti vanhempaan vähemmälle, valitettavasti, kuin enemmän syliä ja seurustelua kaipaavalla lapsella. Ei ole tarkoitus mitenkään mollata, on hienoa että vauva-arki tuntuu helpolta ja riittää voimia panostaa siihen lapseen!

Meillä se ehkä pahamaineinen "lapsiperheen arki" alkoi vasta vähän vanhemman lapsen kanssa, kun mukaan tuli työt ja opiskelut, hoitoon menemiset ja sitä myöten aikataulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan