Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvanhoito tuntuu liian helpolta!

Vierailija
11.12.2011 |

Mulla vauva 3kk ja olen yksinhuoltaja. Ensimmäisen viikon vauva huusi kun tultiin kotiin koko ajan, ei nukkunut ja itkettiin vaan. Yhtäkkiä viikon päästä tästä kaikki muuttui. Vauva ei enää itkenyt. Meillä on aina sama päivärytmi nykyään ja milloinkaan ei ole mitään ongelmia.

Aamulla vauva herää 10 aikaan aamulla (mennyt nukkumaan 22 ja herää syömään 04 ja 07 aikoihin) Hymyilee sängyssä eikä itke. Itse olen noussut jo 09 aikoihin ja keittänyt aamukahvit ja juonut ne rauhassa koneen luona. Toivotan vauvalle hyvät huomenet ja vauva syö ja siitä lattialle makuupussin päälle leikkimään ja ottamaan ilmakylpyä n. 45 min ajaksi, kunnes vauva alkaa kyllästymään. Sitten päivävaatteet päälle, vauva sitteriin ja katselee tv:stä piirretyitä n. 30 min. Tämän jälkeen otan vauvan sitterissä keittiöön ja teemme minulle aamupalaa, munakasta, pekonia jne. kun karppaan, täytän tiskikoneen jne.. Tähän menee n.30 min. Sitten vauvalle maito ja nukkumaan. Aina nukkumaan laitattaessa vauva nukahtaa samantien, täytyy vain laittaa sänkyyn ja uniriepu puoliksi kasvojen päälle. Sitten siivoilen kotona, pesen pyykkiä jne. Vauva nukkuu n.2 tunnin päiväunet. Sitten kun vauva herää on taas valveilla n.1-2 tuntia ja nukkuu 30-60min päikkäreitä välissä. Ei ikinä kitise eikä muustakaan valita. Tätä jatkuu sinne ilta 22 kunnes menee yöunille ja nukkuu aina sen 12 tuntia heräten 2xsyötölle, missä menee max.15min. Ja yölläkään ei itke vaan syö äännelleen nyrkkiään, jolloin menen lämmittämään maidon. Joskus toivoisin jotain draamaa vauvan puolelta, että saisin jotain vivahdetta ja vaikeuksia elämään! Ainut action vauvalla on se kun laittaa turvakaukaloon niin alkaa itkeä, mutta sitten keinutetaan turvakaukaloa 2min verran niin vauva nukahtaa siihen, AINA.

Tunteeko kukaan muu niin, että vauvan kanssa on liian helppoa? EN ole siis joutunut yhtäkään yötä valvomaan. Iltaisin vauva on isänsä luona tunnin, kun menen koirieni kanssa tunnin kävelylenkille, joten saan kerran päivässä myös omaa aikaa! :) Liian täydellistäkö? Ja muutaman kerran kuussa on isänsä luona yötä ja silloin minulla on vapaa aikaa :)

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nice try. Haluat saada noita kauhistuneita kommentteja tv:m katselusta, imettämättömyydestä, yökyläilystä jne. Hyvin olet palstasi lukenut, kun kaikki vakiotappeluaiheet yhdessä viestissä, jopa karppausta myöten.. :D

Ja seuraavaksi ap yrittää saada jutun jatkumaan sanomalla, että "ihan oikeasti ei ole provo".

Veikkaan että nuo ketkä joka ikistä ketjua väittää provoiksi, väittävät sen takia että kirjottelevat itse provoja. En ymmrrä miksi olisin keksinyt tälläisen tarinan! Mun mielestä ei ole iso juttu jos en imetä, vauva näkee isäänsä muutaman kerran kuukaudessa yökyläilyn merkeissä ja karppaan raskauskilot pois! Mitä ihmeellistä siinä on ja En ole kyllä tiennyt että 30 min päivässä vauvatv:n katselu on haitallista. Täytyy tarkastaa ihan neuvolasta kun sieltä ei ainakaan ole sanottu mitään kun olen kertonut 30 min katselusta. Isompi määrä päivässä onkin varman haitallista..

Vierailija
22/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nice try. Haluat saada noita kauhistuneita kommentteja tv:m katselusta, imettämättömyydestä, yökyläilystä jne. Hyvin olet palstasi lukenut, kun kaikki vakiotappeluaiheet yhdessä viestissä, jopa karppausta myöten.. :D

Ja seuraavaksi ap yrittää saada jutun jatkumaan sanomalla, että "ihan oikeasti ei ole provo".

Veikkaan että nuo ketkä joka ikistä ketjua väittää provoiksi, väittävät sen takia että kirjottelevat itse provoja. En ymmrrä miksi olisin keksinyt tälläisen tarinan! Mun mielestä ei ole iso juttu jos en imetä, vauva näkee isäänsä muutaman kerran kuukaudessa yökyläilyn merkeissä ja karppaan raskauskilot pois! Mitä ihmeellistä siinä on ja En ole kyllä tiennyt että 30 min päivässä vauvatv:n katselu on haitallista. Täytyy tarkastaa ihan neuvolasta kun sieltä ei ainakaan ole sanottu mitään kun olen kertonut 30 min katselusta. Isompi määrä päivässä onkin varman haitallista..

En ole koskaan kirjoittanut palstalle yhtäkään provoa. Mutta lukenut olen kymmeniä ja sinun aloitusviestisi on oiva kiteytys niistä kaikista. Veikkaanpa, että olet itse myös kirjoittanut osan noista vastauksista tähän ketjuun, saadaksesi tappelua aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, kun ite oon 21 ja mun tuttavapiirissä muut äidit ovat samanlaisia. Tottakai se vauva on helppo, kun kehityspsykologiasta ei tiedetä mitään. Eli lapsi on vain lattialla YKSIN, sitterissä YKSIN ja katsoo mitä, piirrettyjä? Tottakai vauvan kanssa on helpompaa jos ei imetä (en kritisoi tätä, olen vain huomannut, että usein äitinä nuoreksi tulleet jättävät syyllä tai toisella imetyksen väliin), vaan antaa maidot pullosta. Lapsi oppii syömään kellon mukaan, ei suinkaan sen mukaan miten on nälkä. Ja tottakai se elämä on helppoa jos tyrkkää lastaan milloin kenellekin hoitoon hetkeksi. Jos sun elämä on tollasta niin ole tyytyväinen. Mutta muista, että kun et selkeästi elä lapsellesi, niin sillä voi olla seuraamuksia lapsen myöhemmässä kehityskaaressa. Meilläkin on vauva helppo, mutta ei noin helppo. Meiltä löytyy perustyytyväinen vauva, joka on päässyt äitinsä syliin, välillä myös lattialle, jota isäkin tietysti hoitaa, mutta on annettu oikea mahdollisuus rakentaa kunnollinen kiintymyssuhde äitiinsä. Jos jotain tietäisit meidän elämästä, niin se olisikin varmaan tosi raskasta.

Itse olen kanssa 21v. Mitä ihmeellistä siinä on että lapsi on isällään 2 kertaa kuukaudessa yötä? Kai isälläkin on nyt oikeuksia????? olen ihan hämmentynyt tästä! Ja kuka on väittänyt ettei vauva ole ikinä sylissä? tai sen kanssa leikitä aamuisin lattialla? Aika paljon on kritisoivaa porukkaa liikkeellä nyt. Olen ihan suorastaan sanottuna järkyttynyt miten kritisoitte minua kaikesta!

Vierailija
24/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on jo noin pienenä isänä luona yötä ja vieläpä pari kertaa kuussa, plus, että isä hoitaa lastaan jokapäivä, niin eikö olisi jo helpompaa, että isä ihan asuisi teidän kanssa? Hienoa, että teidän eroperhe toimii (tällä hetkellä), mutta eikö kannattaisi vähän tulevaisuuttakin miettiä, vai kuinka kauan ajattelitte noin toimia? Herääkin kysymys, että miksi te jo nyt olette eronneet? Antaa vielä enemmän suuntaa siitä, että Ap on nuori.

terveisin nro 19

Vierailija
25/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seurustella hänen kanssaan? Keskustelin just neuvolan terkan kanssa, ja hän sanoi, että vähään tyytyväisten kohdalla on se riski, että vauva ei saa tarpeeksi kosketusta ja läheisyyttä (meidän vauva siis ei ole sellainen, vaan ns. suuritarpeinen). Kosketus on vauvalle elintärkeää.

Vierailija
26/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on jo noin pienenä isänä luona yötä ja vieläpä pari kertaa kuussa, plus, että isä hoitaa lastaan jokapäivä, niin eikö olisi jo helpompaa, että isä ihan asuisi teidän kanssa? Hienoa, että teidän eroperhe toimii (tällä hetkellä), mutta eikö kannattaisi vähän tulevaisuuttakin miettiä, vai kuinka kauan ajattelitte noin toimia? Herääkin kysymys, että miksi te jo nyt olette eronneet? Antaa vielä enemmän suuntaa siitä, että Ap on nuori.terveisin nro 19

Ikää on edelleenkin saman verran kuin sinulla. Samankaton alla ei vaan tulla toimeen. Aloitimme seurustelun 14 vuotiaina. Vuosia ehti tulla melkein kahdeksan. Erosimme vauvan ollessa 1kk ja olemme hyvissä väleissä. Onko hyvistä väleistä jotain haittaa???

AP

Vierailija
27/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vaan haluaisin muistuttaa, että KUN se arki tuntuu helpolta, niin kannattaa miettiä onko asioita jotka voisi tehdä PAREMMIN, siis lapsen kehityksen kannalta paremmin. Jos tuntuu helpolta, niin tarkoittaako se ettei yritä niin paljon kuin voisi. Vaikuttaa siltä että teillä on arjessa moni asia hyvin, esim. tunnistat lapsen viestit ja osaat vastata niihin, mikä on hyvä juttu teidän molempien kannalta. Jos koet että tässä arjessa ei ole tarvis esimerkiksi lisätä suoraa vuorovaikutusta lapsen kanssa, niin ehkä voisit käyttää osan päivästä vaikka kehityspsykologian lukemiseen, tulevaisuuden varalle, kun varmasti tulee hetkiä jolloin pitäisi vaikka uhmaikäisen kanssa tietää jotakin, mutta ei enää ole aikaa lukea montaa tuntia päivässä. Kirjastosta löytyy hyviä kirjoja esimerkiksi suomalaisilta psykiatreilta.

Monen mielestä yökyläily erossa ensisijaisesta hoitajasta ei ole hyväksi noin pienelle lapselle, siinä sanotaan lapsen perusturvallisuuden ja ensimmäisen kiintymyssuhteen järkkyvän, koska lapsi ei kykene yön yli pitämään mielessään muistikuvaa siitä ensimmäisestä hoitajastaan, tässä tapauksessa äidistä. Eikä myöskään parin viikon ajan siitä isästään, eli tilanne on lapselle ikään kuin aina uusi. On hyvä että isä on aktiivinen lapsen elämässä, mutta yökyläilyt voisi korvata vaikka sillä että isä viettää päivän lapsen kanssa lapsen kotona, jolloin tuttu ympäristö on lapsen apuna.

En kritisoi kaikkea, en usko että olet huono äiti tai lapsi voisi erityisen huonosti. Joitakin yksityiskohtia voisi ehkä tarkistaa silti.

Vierailija
28/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, kun ite oon 21 ja mun tuttavapiirissä muut äidit ovat samanlaisia. Tottakai se vauva on helppo, kun kehityspsykologiasta ei tiedetä mitään. Eli lapsi on vain lattialla YKSIN, sitterissä YKSIN ja katsoo mitä, piirrettyjä? Tottakai vauvan kanssa on helpompaa jos ei imetä (en kritisoi tätä, olen vain huomannut, että usein äitinä nuoreksi tulleet jättävät syyllä tai toisella imetyksen väliin), vaan antaa maidot pullosta. Lapsi oppii syömään kellon mukaan, ei suinkaan sen mukaan miten on nälkä. Ja tottakai se elämä on helppoa jos tyrkkää lastaan milloin kenellekin hoitoon hetkeksi. Jos sun elämä on tollasta niin ole tyytyväinen. Mutta muista, että kun et selkeästi elä lapsellesi, niin sillä voi olla seuraamuksia lapsen myöhemmässä kehityskaaressa. Meilläkin on vauva helppo, mutta ei noin helppo. Meiltä löytyy perustyytyväinen vauva, joka on päässyt äitinsä syliin, välillä myös lattialle, jota isäkin tietysti hoitaa, mutta on annettu oikea mahdollisuus rakentaa kunnollinen kiintymyssuhde äitiinsä. Jos jotain tietäisit meidän elämästä, niin se olisikin varmaan tosi raskasta.

Itse olen kanssa 21v. Mitä ihmeellistä siinä on että lapsi on isällään 2 kertaa kuukaudessa yötä? Kai isälläkin on nyt oikeuksia????? olen ihan hämmentynyt tästä! Ja kuka on väittänyt ettei vauva ole ikinä sylissä? tai sen kanssa leikitä aamuisin lattialla? Aika paljon on kritisoivaa porukkaa liikkeellä nyt. Olen ihan suorastaan sanottuna järkyttynyt miten kritisoitte minua kaikesta!

Mutta hei haloo, lapsi on vasta 3-kuinen. Ei tuon ikäinen lapsi oikeasti ole vielä sen ikäinen, että sitä voisi viedä säännöllisesti isänsä luokse yöksi. Perheessä, jossa on molemmat vanhemmat (sukupuoleen katsomatta), voi jättää lasta toisen hoitoon usein. Mutta nyt isä on kuitenkin ns. vieras. Tai ainakin muuttuu vieraaksi tässä lähikuukausien aikana, halusitte sitä tai ette. Lapsi pystyy muodostamaan kunnollisen kiintymyssuhteen isäänsä, vain jos isä asuu lapsen kanssa samassa paikassa. Ensimmäinen elinvuosi on tärkein. Monessakin asiassa. Nyt olet luomassa pohjaa lapsen myöhemmälle kehitykselle ja siitä mitä kerrot ja miten puhut, et kovin hyvää kuvaa anna. En halua kritisoida, on oikeasti hieno jos asiat menevät hyvin, mutta nyt kehoittaisin sinua ainakin keskustelemaan neuvolassa. TAi menemään kirjastoon ja lainaamaan kirjaa kehityspsykologiasta. Saisit sinäkin vähän tietoa siitä, mitä ovat lapsen perustarpeet!

Nro 19

Vierailija
29/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua katkera äiti joka on vaan imettänyt (ja ilmeisesti kokenut sen hankalaksi) eikä ole älynnyt, että pullostakin voisi antaa korviketta..

Vierailija
30/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudatat samaa rytmiä noin pienen kanssa noin pakkomielteisesti? Nyt kun vauva on vielä pieni olisi helppoa käydä kavereilla yms. kun vauvaa nukkuu päiväunia missä sattuu olemaankin. Kuulostat pakkomielteiseltä minusta...

Vierailija
31/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki AP,een "keksityssä" tarinassa viittaa siihen et vauvalla ei ole minkäänlaista kiintymyssuhdetta äitiinsä.Ensimmäiset viikot ja kuukaudet ovat tärkeimpiä eikä tehtyä vahinkoa voi ikinä korjata.

Ap on jo mokannut ja pahasti.Vauvan tyytyväisyys viittaa siihen et vauva ei edes odota äidiltään mitään=(

Vierailija
32/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua katkera äiti joka on vaan imettänyt (ja ilmeisesti kokenut sen hankalaksi) eikä ole älynnyt, että pullostakin voisi antaa korviketta..

Miksi pullosta pitäisi antaa korviketta? Meillä on aika vaativa vauva, enkä todellakaan jaksaisi tämän kaiken päälle vielä jotain pulloruljanssia. Korvikkeen antaminen tissin lisäksi on oiva tapa saada oma maito ehtymään, tosin en kyllä korviketta muutenkaan uskaltaisi antaa herkkävatsaiselle vauvalle.

Imetys on useimmille alussa enemmän tai vähemmän hankalaa, mutta todella yksinkertaista sitten, kun siihen tottuu.

Vierailija
33/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää mielessä että:

1) lapsi on kovin pieni vielä, ja vaikka tuntuisi siltä että aika menee hitaasti, tilanteet tulee vielä muuttumaan moneen kertaan ja nopeastikin lapsen kasvaessa, joten nauti nyt tästä hetkestä ja ota siitä kaikki irti

2) samasta syystä ei kannata liikaa tuudittautua siihen, että tämä on nyt tätä ja kaikki menee loistavasti ja helposti, vaan hyvinä aikoina täytyy varautua tulevaan niin hyvin kuin vain voi, esim. käyttämällä aikaa opiskeluun (ei ammattiin vaan...), ottamalla selvää asioista etukäteen, huolehtimalla turvaverkosta, suunnittelemalla arki, talous jne. niin että lapsen kasvaminen ja sen myötä tulevat uudet tarpeet on mahdollisimman helppo tyydyttää ja on helppo pysyä askeleen edellä asioita

3) Pienen lapsen kehitykselle yksi tärkeimpiä asioita on kosketus ja vuorovaikutus muiden kanssa, ja jos on yksin vauvan kanssa ja jos vauva vielä on helppo, on jonkinlainen riski että vuorovaikutus jää liian vähälle huomiolle, siksi siihen täytyy kiinnittää erityistä huomiota.

Vierailija
34/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mistä olette päätelleet ettei lapseni saisi kosketusta ja turvaa sylistäni? Etten leikkisi lapsen kanssa aamuisin kun ottaa sitä ilmakylpyä? Siis mitä ihmettä? valaiskaapa missä olen niin kirjoittanut. Viikonloppuisin käymme vauvajumpassa ja siinä saa kanssa ainutlaatuista kosketusta ja turvaa.

AP

Vierailija
35/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin imetyksen äärimmisen helpoksi tavaksi ruokkia lasta. Mitä kokeilin muutaman kerran pullojen kanssa pelata... No, ei ollut minun juttuni. Rinnasta tullessa maito oli aina sopivaa. Puhumattakaan siitä, että lapsi sai samalla läheisyyttä! Miksi olisin tästä katkera? Toki, imetys myös rajoittaa elämää tavalla, jota pulloruokinta ei tee. En voi juosta baareissa ympäri kyliä, en voi tehdä mitä haluan milloin haluan. Mutta koenkin äitiyden näin muutenkin. Että se lapsi sitoo. jos se tekee minusta katkeran, tehköön. Itse olen vallan tyytyväinen elämääni näin. Olen vain huomannut, etteivät muut parikymppiset äidit useinkaan jaa kanssani samaa tapaa ajatella äitiydestä, senpä takia lähimmät äitiystäväni ovat lähemmäs kolmekymppisiä. Koen, että heidän kanssa olen pystynyt jakamaan asioita tavalla, joita en ole voinut parikymppisten kanssa voinut tehdä.

nro 19

Vierailija
36/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudatat samaa rytmiä noin pienen kanssa noin pakkomielteisesti? Nyt kun vauva on vielä pieni olisi helppoa käydä kavereilla yms. kun vauvaa nukkuu päiväunia missä sattuu olemaankin. Kuulostat pakkomielteiseltä minusta...

kyllä harrastamme kyläilyä joskus iltapäivisin. Mistä päättelet niin? Kerroin vain aamusta/aamupäivästä ja pienen osan illasta.

AP

Vierailija
37/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyvä, jos se sai ap:n miettimään vuorovaikutusta itsensä ja lapsensa välille.

Itse annoin esikoiselle enemmän pulloa kuin muille vaikka imetinkin 7,5kk, enkä kokenut pulloa sen helpommaksi.

t: neljän äiti, 42v

Vierailija
38/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mistä olette päätelleet ettei lapseni saisi kosketusta ja turvaa sylistäni? Etten leikkisi lapsen kanssa aamuisin kun ottaa sitä ilmakylpyä? Siis mitä ihmettä? valaiskaapa missä olen niin kirjoittanut. Viikonloppuisin käymme vauvajumpassa ja siinä saa kanssa ainutlaatuista kosketusta ja turvaa.

AP

kysyin siitä, en kyllä ainakaan kirjoituksestasi saanut sitä kuvaa, että pitäisit vauvaa paljon sylissä. Jos kirjoituksesi välittämää kuvaa vertaa vaikkapa meidän arkeen vauvan kanssa, on sylittelyä teillä aika vähän. Ota nyt huomioon se, että meillä on vain tuo sinun kirjoituksesi, josta pitää muodostaa mielipide.

Vierailija
39/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Hyvin kirjoitit, kaksi lisäystä.

Perusterveen ja hyvin nukkuvan vauvan kanssa kyllä yleensä nkin aika helppoa. Sen kun pitää sylissä vaan.

Toinen huomio on se, että jos tuntuu, että vauva on "liian helppo", viihtymällä esim pitkiä aikoja itsekseen eikä ole kiinnostunut vuorovaikutuksesta, niin tulee tietenkin pelänneeksi autismia.

Vierailija
40/75 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä