Nainen, miksi alinopeutta motarille kiihdytyskaistalta??
Taas joku tuli motarille kahdeksaakymppiä kun muut ajoivat satasta. Ja kiihdytyskaistaa olisi ollut vielä satoja metrejä.
Miksi et kiihdytä autoasi samaan nopeuteen kuin muutkin ja vasta sitten aja moottoritielle muun liikenteen sekaan? Silloin muut eivät joutuisi jarruttelemaan tai väistämään sinua. Oikealla nopeudella välttäisit siis vaaran aiheuttamista.
Kommentit (88)
Autollani ei saa ajaa kuin kahdeksaakymppiä
kun kerran yksi mulkku ei antanutkaan tilaa, vaan jouduin tekemään hätäjarrutuksen kiihdytyskaista päähän. Nykyään ajan poikkeuksetta liian hiljaa, jos en ole täysin varma, että tilaa on.
kun kerran yksi mulkku ei antanutkaan tilaa, vaan jouduin tekemään hätäjarrutuksen kiihdytyskaista päähän. Nykyään ajan poikkeuksetta liian hiljaa, jos en ole täysin varma, että tilaa on.
antaa sulle tilaa.
että hidastaa, joskus jopa pysähtyy kiihdytyskaistalla. Joskus huudan hulluna että vilkku päälle ja kaasua, kun oon äidin kyydissä. Äitini perustelee, että ei uskalla, kun ei kukaan anna tietä ja ei sinne väliin mahdu. Ei usko, vaikka kuinka kerron miten pitäisi toimia. Vaikka äitini kuinka ajaa paljon, hän on sen verran arka liikenteessä, että ei uskalla pujahtaa sinne letkan väliin, vaan mieluummin odottaa vaikka siellä kiihdytyskaistan päässä paikallaan.
Näihin törmää aina välillä, jotka ajavat jotain kuuttakymppiä ja pitäis päästä väliin, missä muut ajaa satasta. Itsellä alkaa sydän tykyttää ja alkaa pelottaa tuollaisen takana, että ei helvetti, miten me päästään tuonne väliin tällaisella nopeudella. Liian pienellä nopeudella väliin ujuttautuminen on todella vaikeaa ja vaarallista. Eikö nää hidastelijat tajua oikeasti sitä, että jos nopeus ei ole sama kuin motaria ajavilla, niin se liittyminen sinne on joka kerta yhtä hankalaa ja vaarallista ja pelottavaa?! Itse joudun tosissani pelkäämään tuollaisissa tilanteissa. Se liittyminen on niin hankalaa, kun motaria ajavat ajavat siitä kokoajan ohi, on tosi vaikeaa päästä joukkoon mukaan hitaalla vauhdilla. Ja kun ajan yksin motarille, kiihdytän auton siihen mikä nopeus muilla on ja EI KOSKAAN OLE MITÄÄN ONGELMIA MAHTUA MUKAAN. Se oikea nopeus on tärkein. Ymmärtäkää nyt. Jos ajatte samaa vauhtia jo kiihdytyskaistalla, te mahdutte tosi helposti ihan mihin rakoon vain.
itse jätän väliä edessä meneviin kiihdystyskaistoilla oli ruuhka tai ei. Kyllä siihen jonoon aina yksi köröttelijä kuitenkin mahtuu.
Nämä köröttelijätkö sitten huomioivat muun liikenteen ja ovat joustavia ja kohteliaita?
Jos mun edellä ja perässä on tyhjää tietä ja toisen auton kuski ei osaa autoaan kiihdyttää kunnolla eteen tai jättäytyä taakse, niin ihan itseään saa syytää.
jos ei autoa osa ajaa ilman että muiden pitää ajamista koko ajan "tukea" ja "varoa", niin kyllä sellaisen kuskin paikka on julkisen liikenteen kyydissä eikä ratin takana.
Joskus joku mielenvikainen saattaa todellakin tehdä kiusaa ja kiihdyttää sekä hidastaa vierellä niin, ettei oman nopeuden säätäminen auta mitään.
Itse ajan aina vähän muuta liikenettä kovempaa kiihdytyskaistalla, näin on helppo pujahtaa sekaan. Silloin kun huomaa vierellään tälläisen kiusantekijän kannattaa jarruttaa kunnolla, johon ei sairaimmatkaan yleensä lähde mukaan, ja suosiolla jättäytyä taakse.
...tulee motarille ehkä kuuttakymppiä ja ajaa muutenkin mieluiten vähän alle tai ihan tasan rajoitusten mukaan. Hiukkasen meinaa aina hihat palaa, kun on isän kyydissä :o)
Itse ajan kieltämättä välillä hiukan kovaa, mutten tee mitään älytöntä. Joka kerta, kun ajan vanhempien luo, saan kuulla samat virret, että kuinka olen ajanut taas aika lujaa - mutta kun pk-seutu - Lahti ei oikeasti kestä kahta tuntia, vaikka ajaisi motarilla tasan satasta!!!
Että kaasua vaan ja samaan nopeuteen motarilla liikkujien kanssa.
On tilanteita joissa pitää vähän katsoa miten menee.
Talvella liukkaimmillaan on erittäin vaikeat mennä kovaa esim tässä liittymässä:
Lahden motarilla eteläänpäin ajettaessa. Kun kääntyy ikean kohdalla länteen. Siellä on pakko hiljentää. Kaikenlisäksi lyhyellä kiihtytyskaistalla pitäis päästä muiden vauhtiin ja samalla kahdesta kohtaa saattaa tulla päälle autoja, siis ne jotka haluaa pois motarilta.
Taas joku tuli motarille kahdeksaakymppiä kun muut ajoivat satasta. Ja kiihdytyskaistaa olisi ollut vielä satoja metrejä.
Miksi et kiihdytä autoasi samaan nopeuteen kuin muutkin ja vasta sitten aja moottoritielle muun liikenteen sekaan? Silloin muut eivät joutuisi jarruttelemaan tai väistämään sinua. Oikealla nopeudella välttäisit siis vaaran aiheuttamista.
Väistäkään toiselle kaistalle, niin mäkin teen! En todellakaan aja hitaasti kiihtyvällä automaatilla jonkun toisen auton eteen!
Itse ajan aina vähän muuta liikenettä kovempaa kiihdytyskaistalla, näin on helppo pujahtaa sekaan. Silloin kun huomaa vierellään tälläisen kiusantekijän kannattaa jarruttaa kunnolla, johon ei sairaimmatkaan yleensä lähde mukaan, ja suosiolla jättäytyä taakse.
Joskus joku mielenvikainen saattaa todellakin tehdä kiusaa ja kiihdyttää sekä hidastaa vierellä niin, ettei oman nopeuden säätäminen auta mitään.
Itse olen joutunut tekemään lähemmäs 10 hätäjarrutusta vuosien aikana, jopa silloin, kun olen yrittänyt jarrutella ajoissa.
Pidän pienenä ihmeenä, ettei kiihdytyskaistoilla satu enempää onnettomuuksia. Olisi kiva nähdä ulosajotilastot.
antaa sulle tilaa.
Että motarilla ei ole tilaa "pujahtaa sekaan" vaan joutuu jarruttamaan kiihdytyskaistan päähän, mikä taas on mahdotonta jos ajaa satasta. Joskus oikeesti motarilla on niin hirveä ruuhka, että autoja tulee ihan peräkanaa eikä niiden väliin mahdu millään, varsinkin kun eräät kusipäät ei tee sitä tilaa sinne väliin. Siinä on sitten kiva ajaa satasta jonkun kylkeen.
Silloin sitä tilaa nimenomaan ei ole, jos nopeusero on suuri.
Vai vaarannatko tietämättäsi henkesi melkein joka päivä..?
Tiesittekö, että ihminen on ihan yhtä huono arvioimaan suoraan ja viistosti kohti tulevien kohteiden nopeutta kuin eläimetkin?
siinä liittymisessä VOI olla niin vaikeaa?
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia viimeisen 20 vuoden aikana missään päin maailmaa.
Rampilla autosta riippuen joko kaikki tai ei ihan irti moottorista ja sopiva rako löytyy aina. Vaikka metrin päähän edelläajavan puskurista jos on pakko.
Kiihdytyskaistan päähän pysähtyminen on kusipäisintä mitä voi muitten vaarantamiseksi tehdä!!!
siinä liittymisessä VOI olla niin vaikeaa?
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia viimeisen 20 vuoden aikana missään päin maailmaa.
Rampilla autosta riippuen joko kaikki tai ei ihan irti moottorista ja sopiva rako löytyy aina. Vaikka metrin päähän edelläajavan puskurista jos on pakko.
Kiihdytyskaistan päähän pysähtyminen on kusipäisintä mitä voi muitten vaarantamiseksi tehdä!!!
"antaa tietä" kenellekään! Täällä kohteliaimmat vaihtaa toiselle kaistalle, mutta jos joutuu jarruttelemaan kun joku törmää eteen kiihdytyskaistalta niin on hengenlähtö lähellä. Täällä ei ole sellaista kulttuuria että annetaan toisten vaan pujahdella väliin, oletetaan että omaa ajonopeutta ei tarvi muutella kenenkään toisen takia, vaan toiset odottaa sittn kiltisti siinä sopivan pitkää väliä.
En kyllä ikinä uskaltaisi pujahtaa vaan väliin satasen vauhdissa jos on auton mentävä väli, ja olettaa että kyllä sen takana tulevan on sitten pakko antaa tilaa.. Täällä ei tahdo keskustan leveällä kadullakaan päästä vaihtamaan kaistaa, ilman että tulee tööttäyksiä, jos olet vahingossa väärällä kaistalla, niin usein, varsinkin talvella on turvallisinta ajaa vaan sitten sinne millä kaistalla olet ja kiertotien kautta yrittää uudelleen oikeaan paikkaan. Ei täällä läheskään kaikki käytä vilkkua kun vaihtaa kaistaa, ja jos itse vilkutat, muut ei anna tilaa, naureskelevat vaan että siinähän vilkutat.
Taas joku tuli motarille kahdeksaakymppiä kun muut ajoivat satasta. Ja kiihdytyskaistaa olisi ollut vielä satoja metrejä. Miksi et kiihdytä autoasi samaan nopeuteen kuin muutkin ja vasta sitten aja moottoritielle muun liikenteen sekaan? Silloin muut eivät joutuisi jarruttelemaan tai väistämään sinua. Oikealla nopeudella välttäisit siis vaaran aiheuttamista.
Väistäkään toiselle kaistalle, niin mäkin teen! En todellakaan aja hitaasti kiihtyvällä automaatilla jonkun toisen auton eteen!
Harvemmin toisella kaistalla on niin vähän liikennettä, että sinne on järkevää ja turvallista vaihtaa. Sitä paitsi se on kiellettyäki?!
Minä pidän edellä ajavaan kunnollisen välin, jollei siihen pysty ajamaan on parempi pysyä kotona.
Mulla on näössä sen verran vikaa, että vaikka se ajokorttiin ilman lasejakin hyvin riittää, etäisyyksien ja nopeuksien arviointi on vaikeaa.
Siksi minä en osaa arvioida, missä olisi "minun paikkani" motarille tullessa.
Ajaessani itse jo motaria. Näen jo kaukaa, kun auto on tulossa motarille. Arvioin auton ajon, kiihdyttääkö se vai hidastaako se. Sitten sovitan oman vauhdin siihen joko hieman höllennän kaasua, että pääsee eteeni, tai kiihdytän hieman, jotta pääsee sujuvasti taakseni.
Tämä siis tilanteessa, jossa päätyisimme melko todennäköisesti kohta ajamaan täysin rinnakkain ja hän yrittis sieltä tulla. Annan sillä tavoin tilaa ja koen olevani joustava ja mukava kuski.
En oikeastaan koskaan menetä hermoja liikenteessä. Motarilla ei kannata antaa tilaa vaihtamalla itse kaistaa, sieltä saattaa just joku olla tulossa sun kuolleessa kulmassa ja poukkoilu tuolleen on kai kiellettyä.
Eli pelisilmää liikenteeseen ja olkaa joustavia ja huomioikaa motarille tulevat, niin liikenteessä on paljon mukavampaa.
Itse ainakin ilahdun, jos joku selkeästi kiihdyttää tai hidastaa, kun olen tulossa jonkun kylkeen samalla vauhdilla liittyessäni. Mun mielestä se on kohteliasta.
Olen muuten huomannu, että usein miehet antaa sitä tilaa, naiset ei.
Muuten kyllä posotan satasta rampilta motarille.