Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa konkreettisia esimerkkejä, miten narsisti ei kykene empatiaan!?

Vierailija
07.12.2011 |

Miten asia käytännössä ilmenee? Antakaa ihan oikeitakin esimerkkejä. Kiitos

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim.

Olin melko nuori kun seurustelin narsistimiehen kanssa, tarkoitan siis siinä parinkympin hujakoilla. Vanhempani erosivat tosi riitaisasti ja se oli erittäin rankkaa aikaa minulle. Kerran sitten itkin tätä eroa ja muita siihen liittyviä ikäviä asioita, mies vaan totesi kylmästi, että "mitä sä semmosta pillität, lopeta jo, säälittävää"... Että se siitä empatiasta.

Vierailija
2/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa harrastamaan seksiä. Kova murjottaminen kun en halunnut. Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen mies yksi ilta vain painoi minut sänkyä vastaan ja tuli sisään. Lapset nukkui parin metrin päässä toisessa huoneessa ja ovi auki. Ei auttanut huutaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi jättää toistuvasti yksin kotiin, koska ei ymmärrä lapsen hätäännystä tämän herätessä päiväunilta ja alkaessa etsiä vanhepaa. Vanhempihan aikoo tulla takaisin (ei siis tajua, ettei lapsi tiedä sitä).

Avioeron yhteydessä käyttää lasta sumeilematta kaupankäynnin välineenä välittämättä lapsen tunteista. Esimerkiksi peruuttelee tapaamisia lyhyellä varoitusajalla, jos toinen vanhempi ei ole toiminut, kuten hän haluaa.

Lupaa lapselle asioita, joita ei aio toteuttaa ja jotka eivät ole edes mahdollisia toteuttaa, ajattelmatta lapsen pettymystä. Esimerkiksi: jos nyt toimit näin, mennään ensi viikolla joka päivä elokuviin (elokuvissa menee vain yksi lastenelokuva).

Kun lapsi ilmaisee tunteitaan näistä johtuen, toteaa, että jos ei kelpaa, vanhempi lähtee pois eikä tule enää koskaan takaisin. Tai toinen vaihtoehtoinen reaktio: ei suhun mitään satu. Et sinä ole surullinen. Ei sulla ole toista vanhempaa ikävä.

Vierailija
4/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toisella on joku murhe, ongelma tjms. ei narsisti tunne muuta kuin itse jäävänsä tilanteen takia paitsioon. Kun ei osaa nähdä kuin itsensä, ei koe että muita voisi auttaa ja siten muut vaan vaikeuttaa hänen elämää.

Vierailija
5/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan laskettuna päivänä kaljalle, koska HÄNELLÄ oli niin kova kaljanhinku. Vauvasta niin väliä..

Vierailija
6/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lopulta aina muka minun syyni. Koskaan ei ollut vika miehessä. Tämä on mielestäni empatianpuutetta, koska hän ei kyennyt hahmottamaan omaa näkemystäni ja tunteita asiasta.

Erästä läheistä ystävääni vihasi kaikkein eniten ja ne harvat kerrat kun enää uskalsin ystävääni nähdä, mieheni tokaisi lähtiessäni tyyliin "Eikö se Minna ole vieläkään kuollut johonkin trooppiseen tautiin". Tämä ei ollut tarkoitettu vitsiksi eikä mies osoittanut mitään katumuksen merkkejä sanomansa jälkeen.

Meillä oli kissa, joka oli tehnyt jotain kiellettyä, muistaakseni pissannut sohvaan. Mies meni kissan kanssa toiseen huoneeseen, ja teeskenteli vääntävänsä siltä niskat nurin. Haki muovipussin, johon laittoi tyynyn ja roikotti sitä niin kuin kissa olisi ollut siellä. Ei selitellyt tekoaan jälkeen päin mitenkään.

Äärimmäisen vihamielinen suhtautuminen ulkomaalaistaustaisiin ihmisiin, mikä myös mielestäni osoittaa empatianpuutetta eli kykenemättömyyttä asettautua toisen asemaan.

Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
7/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka esittää hyvin niin mukavaa ihmistä.

Vierailija
8/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan laskettuna päivänä kaljalle, koska HÄNELLÄ oli niin kova kaljanhinku. Vauvasta niin väliä..

tapaamaan minua ja vauvaa yhden ainoan kerran. Vanhempi lapsi oli samaan aikaan hoidossa.

Vierailija
9/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kellään muulla ei väliä.

Meillä lapsi 2 v. oli kovassa kuumeessa ja itki kurjaa oloaan, narsistivanhempi ei kiinnittänyt mitään huomiota asiaan auttaakseen tai helpottaakseen lapsen oloa tai kysyäkseen vointia.

Pystyi siis rauhassa puuhailemaan omiaan laspen hädästä piittamatta.

Isommalle lapselle lupaili milloin mitäkin, uusia pelejä ym. Kun lapsi sitten kyseli luvattujen asioiden perään sanoi vain ettei ole luvannutkaan eikä "tiennyt" asiasta mitään.

Muiden ihmisten tunteilla ei ollut väliä, ei edes omien lasten joiden voisi ajatella olevan sydäntä lähellä.

Vierailija
10/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle läheinen ihminen kuoli ja surin sitä. Kommentiksi exältäni sain "ihmisiä kuolee". Ei siis muuta.

Miespuolinen kaverini ajalta ennen exääni kuoli. Kyseessä oli siis ihan oikeasti vain kaveri (ystäväkin) ja exäni tiesi sen. Hän suuttui kun surin kaveriani ja kielsi ikinä mainitsemasta miehen nimeä, se kuulemma tarkoitti, että meillä oli ollut seksisuhde.

Määräaikainen työsuhteeni kivassa työpaikassa päättyi yllättäin, kun firma aloittikin YT-neuvottelut. Miehen ainoa kommentti oli,että "mene nyt helvetin äkkiä jonnekin töihin että rahat riittävät". Tuolloin hän ei itse ollut töissä, sillä hän "luki pääsykokeisiin" (tosin ei ollut hankkinut kirjojakaan vielä). Hän mm ehdotti että olisin ottanut toisenkin työn normaalin päivätyöni lisäksi ja antanut sen palkan suoraan hänen tililleen.

Näitähän riittää.

Vierailija
11/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioeron yhteydessä käyttää lasta sumeilematta kaupankäynnin välineenä välittämättä lapsen tunteista. Esimerkiksi peruuttelee tapaamisia lyhyellä varoitusajalla, jos toinen vanhempi ei ole toiminut, kuten hän haluaa.

Lupaa lapselle asioita, joita ei aio toteuttaa ja jotka eivät ole edes mahdollisia toteuttaa, ajattelmatta lapsen pettymystä. Esimerkiksi: jos nyt toimit näin, mennään ensi viikolla joka päivä elokuviin (elokuvissa menee vain yksi lastenelokuva).

Hän oli juuri tuollainen, mutta kylläkin minua kohtaan. Lapsia meillä ei onneksi ole. Saattoi minut todella hankaliin tilanteisiin kun oli luvannut jotain tapahtuvaksi esim. ulkomaanmatka, ja olin tästä puhunut ihmisille. Hän sitten käytti sitä kiristyskeinona ja lopulta saattoi tuosta vain perua koko matkan (jota ei tietenkään oikeasti koskaan aikonutkaan toteuttaa) ja minä jouduin selittelemään tutuille miksi näin kävi.

Ja tuohon lisäisin, että narsistin pillin mukaan tanssiminen on mahdotonta koska hän on niin ennakoimaton - siksi noihin tilanteisiin joutuu vaikka parhaansa tekisi häntä miellyttääkseen.

Vierailija
12/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurusteluaikana yövyin toisinaan poikaystäväni luona. Kerran sain sitten migreenikohtauksen yöllä ja heräsin aivan hirveään päänsärkyyn.

Poikaystäväni heräsi siihen kun pyörin ja ähisin tuskissani sängyssä. Hän tuohtuneena käski minun olla hiljaa ja liikumatta "ei tässä voi nukkua kun sinä pyörit ja ähiset" :(

Olin vielä niin tyhmä, että muutin yhteen asumaan sen miehen kanssa. Ymmärsin sentään jättää hänet parin vuoden jälkeen.

Vierailija
13/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehtiä sivutuloja saadakseni ja jouduin tekemään sen niin, että kannan pientä vauvaa mukana samalla, koska narsistipaskamies ei viitsinyt sen aikaa vauvaa vahtia, että minä pääsen tunnin, parin lehtijakokierrokselle.

Vierailija
14/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella naurettavaa surra ihmistä joka ei ollut edes oikea isäni.

Vierailija
15/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle läheinen ihminen kuoli ja surin sitä. Kommentiksi exältäni sain "ihmisiä kuolee". Ei siis muuta.

Miespuolinen kaverini ajalta ennen exääni kuoli. Kyseessä oli siis ihan oikeasti vain kaveri (ystäväkin) ja exäni tiesi sen. Hän suuttui kun surin kaveriani ja kielsi ikinä mainitsemasta miehen nimeä, se kuulemma tarkoitti, että meillä oli ollut seksisuhde.

Määräaikainen työsuhteeni kivassa työpaikassa päättyi yllättäin, kun firma aloittikin YT-neuvottelut. Miehen ainoa kommentti oli,että "mene nyt helvetin äkkiä jonnekin töihin että rahat riittävät". Tuolloin hän ei itse ollut töissä, sillä hän "luki pääsykokeisiin" (tosin ei ollut hankkinut kirjojakaan vielä). Hän mm ehdotti että olisin ottanut toisenkin työn normaalin päivätyöni lisäksi ja antanut sen palkan suoraan hänen tililleen.

Näitähän riittää.

Ihan mielivaltaista toimintaa. Minua eksä vannotti, että en saa koskaan koskettaa ulkomaalaistaustaista ihmistä koska tulen saastaiseksi. Kyseli opiskelukavereistani ja heistä yksi (nainen) oli puoliksi arabi. Hän sanoi että joo, häntä ei ainakaan saa koskettaa missään tapauksessa, koska juuri ne ovat niitä saastaisimpia. Huhhuh, onneksi on eksä!

Ja tuo rahan kuppaaminen! Eksäni valehteli käyvänsä töissä, kertoi jopa työkavereistaan ja mitä oli puuhaillut heidän kanssaan. Todellisuudessa oli työttämänä. Minne lie lähti aamuisin ja mistä lie palasi iltaisin kotiin.

7&14

Vierailija
16/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella tutulle. Mun exäni myös vihasi erästä ystävääni niin, että soitti mulle kerran ja kertoi ystäväni kuolleen. Uskoi kai etten sitten ottaisi häneen yhteyttä.

Exäni myös uhkasi useita kertoja heittää koiramme alas parvkkeelta tai hirttää sen parvekkeen kaiteeseen (pikkukoira). Kerran hän otti koiran parvekkeelle, oli heittävinään sen alas mutta heittikin jonkin parvekkeella olleen asian. Pelästyin todella. Ei selitellyt jälkeenpäin.

Samoin kaiken fyysisen ja henkisen väkivallan mä olin ansainnut jollain lailla. Paras selitys mun lyömiselleni oli se, että "isoäitisikin oli huora" eli mummoni oli eronnut ekasta avioliitostaan 40-luvulla. Se kuulemma teki minustakin huoran.

Ja mun exäni suhtautui myös hyvin vihamielisesti kaikkeen "poikkeavaan": niin ulkomaalaisiin, homoihin kuin vammaisiinkin. Puhui heistä hyvin karkeasi ja loukkaavasti. Mulla on kaveripiirissä useita homoseksuaaleja ja ulkomaalaisten kanssa naimisissa olevia, joten exäni tiesi loukkaavansa.

Onneksi on nykyisin ex! Sekuntiakaan en ole eroa katunut tai miestä kaivannut!

Vierailija
17/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta yksikään esimerkki ei kuulosta aidolta narsistilta.

eikö narsisti ole sellainen, joka ei koskaan kykene tuntemaan empatiaa. Siis ei koskaan. hän ei kykene oikeasti sellaiseen tunteeseen.

Vierailija
18/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaat narsistia sanomalla, että hän menestyi työssä oletettua huonommin. Narsisti polttaa talosi ja tappaa kissasi ja kokee, että on oikeutettu tekemään niin, koska sinä loukkasit hänen ylhäyttään.

Et välttämättä ole yrittänyt loukata. Esimerkki on oikeasti tapahtunut.

Vierailija
19/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella tutulle. Mun exäni myös vihasi erästä ystävääni niin, että soitti mulle kerran ja kertoi ystäväni kuolleen. Uskoi kai etten sitten ottaisi häneen yhteyttä. Exäni myös uhkasi useita kertoja heittää koiramme alas parvkkeelta tai hirttää sen parvekkeen kaiteeseen (pikkukoira). Kerran hän otti koiran parvekkeelle, oli heittävinään sen alas mutta heittikin jonkin parvekkeella olleen asian. Pelästyin todella. Ei selitellyt jälkeenpäin. Samoin kaiken fyysisen ja henkisen väkivallan mä olin ansainnut jollain lailla. Paras selitys mun lyömiselleni oli se, että "isoäitisikin oli huora" eli mummoni oli eronnut ekasta avioliitostaan 40-luvulla. Se kuulemma teki minustakin huoran. Ja mun exäni suhtautui myös hyvin vihamielisesti kaikkeen "poikkeavaan": niin ulkomaalaisiin, homoihin kuin vammaisiinkin. Puhui heistä hyvin karkeasi ja loukkaavasti. Mulla on kaveripiirissä useita homoseksuaaleja ja ulkomaalaisten kanssa naimisissa olevia, joten exäni tiesi loukkaavansa. Onneksi on nykyisin ex! Sekuntiakaan en ole eroa katunut tai miestä kaivannut!

Mutta itse en alkaisi tuollaisen miehen kanssa koskaan olemaan. Vai esittikö mies jotain muuta koko seurusteluajan, ettekä huomanneet merkkejä?

Jos mies olisi rasisti tai eläinrääkkääjä, niin saisi jäädä yksiin treffeihin..

Vierailija
20/108 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelosen vastaus oli ehkä lähimpänä tuntemaani (todennäköisesti) narsistia.

Tuntemani "narsisti" on erittäin korkeassa asemassa oleva mies, joka ei kestä minkäänlaista huumoria tai itseensä suuntautuvaa kritiikkiä. Siis ei edes työkavereiden kuittalua tyyliin "hehheh, onpas Virtanenkin pukeutunut tänään säähän sopivasti..." (Jos ulkona on räntäsade ja "Virtasella" on vain ohut kesätakki päällään).

Mies muuttuu välittömästi kireäksi ja jollain tapaa jopa pelottavan loukkaantuneeksi. Hän saattaa myös suuttua työpaikalle vierailevalle lapselle jostain täysin mitättömästä aiheesta siinä määrin, että koko osaston väki vaikenee häpeästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä