Nyt on rahat loppu, eikä töitä saa mistään!!
Valmistuin puoli vuotta sitten toukokuussa. Haeskelin jo ennen valmistumistani alan töitä, eikä niitä kuulunut. En hakenut kuin muutamaan paikkaan, koska halusin keskittyä kouluun loppuun asti. Meillä oli säästöjä sen verran, että pärjättäisiin puoli vuotta ilman minkäänlaisia tuloja minulta (nyt siis juuri ja juuri oltiin pärjätty, kun sain opintotukea).
En ole saanut mitään työtä puoleen vuoteen, vaikka koko ajan olen hakenut. Nyt haen jo ihan mitä tahansa, eikä tärppää. Olen hakenut ihan liukuhihnatyöhön tehtaalle, lastenhoitajaksi, siivoushommia, kaupan kassalle.. Ihan tajutonta, etten kelpaa mihinkään!
En voi edes ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, kun menin hölmö klikkaamaan itseni keväällä vahingossa opiskelijaksi vielä syksyksikin. Valmistuin siis puoli vuotta etuajassa ja opinto-oikeusaikani kestää joulukuun loppuun asti. Koulu vain nosti käsiään, ettei pysty tekemään mitään - minun olisi pitänyt olla huolellisempi.
Kommentit (70)
Hakemuksessa älä korosta epätoivoista työnhaku-urakkaasi: korostat positiivisia seikkoja itsestäsi. Ja erityisesti niitä, mitä kuvittelet työn olevan.
Haastattelussa: Ole varma itsestäsi. Et korosta sitä että "Ottakaa mut pliis. Teen mitä tahansa työtä. En jaksa enää hakea." Tämä saa sut näyttämään siltä että työ jota haet on susta paskaa, mutta teet ihan mitä tahansa.
Ole reipas ja artikuloi selvästi. Havainnoi heti ensiminuuteilla, millaista huumoria kannattaa viljellä. Olethan ottanut jo hakuvaiheessa selvää yrityksestä?
Hakemus ja cv ei saa olla liian pitkiä.
Hanki oppisopimuspaikka sosiaalialalta.
Autokorjaamot ja huoltofirmat hakee renkaanvaihtajia ja lumenluojia. Ilmoittaudu vuokrafirmoihin. Nyt alkaa kesätyöhaku, eli kannattaa olla tarkkana ja kysellä jo nyt firmoista kesätyöntekijän tarpeesta.
miksi keskityt hakemaan siivousta, mäkkärityötä ja liukuhihnahommia, vaikka sinulla on koulutus? Miksi haluat heittää koulutuksesi hukkaan?
Tekstisi on kyllä muutenkin vähän epäuskottava. Ei kai kenellekään voi olla pääasia "päästä" "minne tahansa töihin", palkasta ja työn sisällöstä välittämättä. Ja kyllä työkkäriin voi mennä heti kun on valmistunut - itse menin jopa ennen kuin sain tutkintotodistuksen. Minulla oli koulusta kirjallinen todistus, että olen valmistunut ja suorittanut kaikki vaadittavat, mutta todistuksen voi saada vasta kuun lopussa.
joskus kun katsoin niin henkilökohtaisen avustajan paikkoja oli pilvin pimein.
varmasti raskasta ja ankeaa työtä pyyhkiä aikuisten vammaisten ihmisten perseitä ja siivota ja pestä. samaa työtä kuin lapsiperheessä on kotona jokaisella liikaakin.
mutta siis jos rahaa tarvitset, niin näitä oli paljon joskus. ehkä teen minäkin joskus tällaista jos vaihtoehtona nälkäkuolema.
mies tippui koulutuspäivärahalta opintotuelle ja itse olen pakotettuna hoitovapaaseen vielä reilun vuoden, koska hoitovapaasopimusta vakkariduuniini ei voi katkaista kesken ilman TODELLA painavaa syytä. Lisäksi se duuni ois vuoroduunia ja aika hankala yhtälö kolmen pienen lapsen kera. Olenkin nyt yrittänyt hakea päiväduunia, mitä vaan vois merkonomin pahveilla saada. Ite oon alottanu työt jo 16v ja ollut baareissa, mäkkärissä ja vuodesta 2005 tuossa nykytyössäni. Toki välissä oli hoitovapaa 3v jolloin tuon merkonomin tutkinnon samalla opiskelin. Nyt oon laittanu varmaan 40 hakemusta ja JOPA 2 haastattelussa ollut eikä silti mitään saa... pk-seudulla asun... nyt en enää ennen ens vuotta meinaa edes hakee... ei enää kiinnosta kun mihinkään ei pääse :(
Mutta tässä siis pientä listaa siitä, mihin olen viimeisen 2kk aikana hakenut, enkä päässyt:
McDonald's (eivät sanoneet, miksen päässyt)
Päiväkoti (ei sosiaalialan koulutusta)
Siivousfirma x6 (ei koulutusta, ei työkokemusta)
Assistentin työ x12, ei erityisiä vaatimuksia (ylikoulutettu, liian vanha työyhteisöön, ei työkokemusta tarpeeksi..)
Lastenhoito perheessä (ei syytä, ottivat jonkun kaksikymppisen)
Liukuhihnatyö, tavaroiden kerääminen / kokoaminen (ei trukilla ajamisesta kokemusta, ei työkokemusta, olen nainen ja liian heikkoselkäinen..)
Saneluiden purkaminen (ei lääketieteellistä sanaston hallintaa)
Henkilökohtainen avustaja (ei sosiaalialan koulutusta, ei työkokemusta, ei omaa autoa)
Kaupan myyjä (ei koulutusta, ei työkokemusta)jne. jne. jne.
Aiemmin hain opettajan sijaisuuksia, omaa alaa liippaavia töitä, enkä edes päässyt haastatteluun.
Missä se työvoimapula on? Vain sosiaalialalla?
ap
vaikuttaisi siltä, että sinua ei valita juuri sen takia kun sulle kelpaa mikä tahansa työ. Mäkkärit ja lastenhoitajan hommat ovat tosiaan kaksikymppisten juttuja. Kolmekymppisellä odotetaan olevan TAVOITTEITA. Ja suunnitelmia.
sen jälkeen, kun otit sieltä paperit. Sellaista ATK-systeemiä ei olekaan, joka pitäisi sinut väkisin opiskelijana. Eli tarinassasi mättää joku ja paljon. Opiskeluoikeus kun katoaa samantien, kun valmistut - ellet sitten ole hankkinut kahta oikeutta kahdelle eri alalle.
MUTTA...
Oppilaitokset saavat rahaa jokaisesta kirjoilla olevasta opiskelijasta, eli tässä on koulu pelannut omaan pussiinsa saadakseen ylimääräistä ja kusettanut opiskelijaa. Tee tutkintapyyntö ja korvausvaatimuksena puolen vuoden työmarkkinatuet.
voit itsekin erota koulusta ja sitten kipin kapin työkkäriin. koulu ei voi pitää sinua kirjoilla, jos olet itse eronnut.
kiinnostaviin yrityksiin ja myy itsesi heille! älä odota avointa paikkaa ja 200 kilpasisarta.
Sitten laitat hakemukseen, että soitan teille xx päivänä kun olette jo ehtineet tutustua hakemukseeni.
Itse olen päässyt seurelle lastenhoitajaksi ilman koulutusta, itse asiassa ystäväni on määrä-aikaisessa suhteessa Seureen ja hänellä ei ole myöskään sos.alan koulutusta. Olen ymmärtänyt, että lastenjoitajista on niin kova pula. Kun pääsin lastenhoitajaksi olin hakemassa päiväkotiapulaisen paikkaa. Entäs muut vuokranvälitysfirmat, Opteam, Staff, VMP, niiden kautta on kyllä yleensä saanut hommaa. Tsemppiä. Kuulostaa ihan uskomattomalta,ettet pääse mihinkään. Mietin itsekin, jos vaikutat jo liian epätoivoiselta. Elä ihmisarvoasi sentään syö. Kyllä se siitä! Joulun alla postikin rekryy kausityöntekijöitä..Sinne on ystäviäni päässyt, joilla ei kummempaa työkokemusta.
kuka vain voi ottaa lapsia kotiinsa hoitoon muutenkin kuin kunnallisena perhepaivahoitajana, kannattaa ottaa selvaa siitakin. Taikka voi laittaa ilmoituksia siita etta suorittaa esim siivoustoita, niihin oli muistaakseni jokin valitys johon kannattaa myos liittya, en muista nimea nyt. Paperihommat kannattaa opetella etta osaa auttaa ihmisia vahennyksien kanssa.
pulaa on koska ei ole varaa maksaa palkkoja, joten ei sinne voida ottaa ketään auttamaankaan (ainakaan korvausta vastaan).