Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on rahat loppu, eikä töitä saa mistään!!

Vierailija
07.12.2011 |

Valmistuin puoli vuotta sitten toukokuussa. Haeskelin jo ennen valmistumistani alan töitä, eikä niitä kuulunut. En hakenut kuin muutamaan paikkaan, koska halusin keskittyä kouluun loppuun asti. Meillä oli säästöjä sen verran, että pärjättäisiin puoli vuotta ilman minkäänlaisia tuloja minulta (nyt siis juuri ja juuri oltiin pärjätty, kun sain opintotukea).

En ole saanut mitään työtä puoleen vuoteen, vaikka koko ajan olen hakenut. Nyt haen jo ihan mitä tahansa, eikä tärppää. Olen hakenut ihan liukuhihnatyöhön tehtaalle, lastenhoitajaksi, siivoushommia, kaupan kassalle.. Ihan tajutonta, etten kelpaa mihinkään!

En voi edes ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, kun menin hölmö klikkaamaan itseni keväällä vahingossa opiskelijaksi vielä syksyksikin. Valmistuin siis puoli vuotta etuajassa ja opinto-oikeusaikani kestää joulukuun loppuun asti. Koulu vain nosti käsiään, ettei pysty tekemään mitään - minun olisi pitänyt olla huolellisempi.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niihin on aina tunkua. Niihin hommiin haluavat uudet ja kaikki "pudokkaat". Siivoojan töitä kyllä saa ja jos et saa, niin sitten persoonassasi on jotakin sellaista mikä vaikuttaa kielteiseen päätökseen. Tosin siivoustyöstä ei myöhemmän työelämän kannalta ole mitään hyötyä, koska siitä on vaikea nousta.

Entä jos hakisit henkilökohtaiseksi avustajaksi? Niihin on kokopäiväisiäkin paikkoja.

Sanoivat, että tämä on ihan oikeasti siivousta ja että olen ihan ylikoulutettu tällaiseen hanttihommaan. Ei auttanut, vaikka sanoin, että ihan oikeasti voin siivota. Että ei ole muuta työtä. Ottivat sitten jotain virolaisia ohitseni.

Hain myös henkilökohtaiseksi avustajaksi, mutta koska minulla ei ole mitään sosiaalialan koulutusta, lähihoitajat menevät ohi.

Mä olen jossain ihme kuilussa. Suomalainen, korkeakoulutettu, hyväkäytöksinen kolmikymppinen nainen, jolla nuhteeton tausta, on valmis tekemään ihan mitä tahansa työtä - ei kelpaa. Tuntuu niin älyttömältä, että ohitseni on mennyt tulevan kevään abit (hyllyttäjäksi kauppaan), kielitaidottomat maahanmuuttajat (niillä on kokemusta), työhönsä todella epämotivoituneet nenänkaivajat (päiväkoteihin - satun tietämään yhden entisen naapurin tyttären, joka pääsi ja jonka tämä naapuri oli pakottanut hakemaan. Oli lähihoitaja, 19v).

En osaa edes kutoa villasukkia, jota voisin myydä. Enkä saa leipoa myyntiin omassa keittiössäni (hygieniasäännökset!). Olen kyllä ottanut niistäkin jo selvää..

Anteeksi, yhteiskunta, että LORVIN kotona hoitamassa lapsiani. Kiitos, että minut lytätään maanrakoon siitä syystä. Valitsisin nyt toisin. Enkä hankkisi lapsia ehkä ollenkaan näin kurjaan maailmaan.

ap

Vierailija
22/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä voisi olla hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota siivousasiaa. Olen akateeminen ja siivosin jo ennestään hyvin koulutettuna usean vuoden ajan eikä koulutukseni ollut mikään este. Tunnollisena työntekijä olisin saanut jatkaa loputtomiin. Ehkä työnantaja ajatteli, ettet pysy työssäsi kauaa ja sitten he joutuvat taas etsimään uuden työntekijän.

Sen tiedän, että kauppaan ei pääse. Tunnen monikymmenvuotisen työkokemuksen omaavia myyjiä, jotka on savustettu erilaisilla työjärjestelyillä (tunnit pudonneet ratkaisevasti) ja tilalle otettu juuri noita 18-19-vuotiaita abeja, joille ei tarvitse maksaa mitään.

Vierailija
24/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurelle otetaan avustajiksi kouluttamattomiakin. opettajansijaisuuksia saa, jos on ylioppilas. Etkö ole päässyt mihinkään keikkatyöpaikkaan?

Yksityiseksi perhepäivähoitajaksi voi ryhtyä kuka tahansa.

Etkö saa edes toimeentulotukea?

Vierailija
25/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otetaan tottakai mieluummin sellaisia, joilla on siitä ennestään kokemusta, ja aika monella on. Voivat valita senkin, pitääkö olla kokemusta esim. hotellista vai laivoista. Ei niitä työpaikkoja enää vain ole kuten ennen. Ei se ap:n persoonasta ole kiinni vaan koulutuksesta ja työkokemuksesta, jos koulutus on huonosti työllistävälle alalle eikä työkokemusta ole hanttihommistakaan niin ei se ole niin helppoa.

Vierailija
26/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusala on nuori ja pieni, piirit myös. AMK-taso kuitenkin.

Laitoshuoltajaksikin (eli sairaalan siivoaja) tarvitaan joko alan koulutus (missä sellaista on??) tai työkokemusta. Tiedän monta, jotka ovat olleet nimenomaan laitoshuoltajina silloin parikymppisinä. Nyt ei vaan ovet enää aukene.

Ehkä teen liian "virallisia" työhakemuksia, kun en edes työhaastatteluun pääse.

Jos jotakin tästä olen oppinut, pakotan lapseni joka kesä kesätöihin jos minkälaisiin hanttihommiin, ettei työn saaminen jää työkokemuksesta kiinni myöhemmin.

Rassaa henkisesti se, että yhteiskunnan pitäisi kohta elättää minua ja syytää työttömyyskorvauksia, vaikken niitä haluaisi. Mutta ilman en pärjää. Ja kun todellakin voisin tehdä mitä vaan, ylpeydestä ei ole kyse. Tai siitä, ettei työ kelpaisi.

ap

Vierailija
27/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on vähän sama tilanne.

Mutta varmaan paras ratkaisu on mennä sinne työkkäriin, ja sen jälkeen hakea harjoitteluun työkkärin kautta. Pääset oman alan työhön, ja harjoitteluun kuuluviin tehtäviin kannattaa yrittää neuvotella sellaisia yleistaitoja (esim. asiakaspalvelu, kassakoneen käyttö jne.), joita voisi sitten korostaa kun hakee jatkossa töitä.

Vierailija
28/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla sitten yhtään mitään työkokemusta mistään? Kiinnittävätkö ne haastatteluissa siihen huomiota?

Vierailija
29/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kuuluu päiväkotien siivousta, ruokien esillelaittoa, tiskausta, siivousta koulussa ja tiskiapua koulun keittiössä.

Haettu on jo keväästä asti, mutta ei näy ketään kiinnostavan.

Vaatimuksena on hygieniapassi ja reipasta mieltä :)

Vierailija
30/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko sieltä kysynyt?

Itse valkkasin harjoittelupaikat nimenomaa sillä kriteerillä, että sinne työllistyy todennäköisesti.

Pari viikkoa on opiskelujani jäljellä, mutta olen jo töissä. Työsuhde alkoi seuraavana päivänä kun viimeinen harjoitteluni loppui.

Harjoittelupaikasta sopiessani työnantaja kertoi, ettei palkkaa ulkopuolelta ketään vaan palkkaavat vain heillä työharjoittelussa olleita.

Vierailija
31/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mennä suoraan työnhakupisteelle, mitä isommilla siivousfirmoilla on. Ja sanoa haastattelijalle, että sinulle käy mikä kohde tahansa.

Yksi paikka, mitä vuokratyöfirmat hirveän usein tarjoaa, on aulaemännän työ. Siihen kuulu infopisteen hoito, asiakkaiden vastaanotto, puhelinvaihde ja ehkä kahvitusten ja postin hoito.

Vierailija
32/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap varmasti joskus jonkin työn saa ja pääsee eteenpäin, mutta ei se tosiaan enää ole niin että "huoh, kun en muuta saa niin kai se on pakko mennä siivoamaan", koska jos et ole ennen siivonnut niin olet tässäkin työssä jonon häntäpäässä. Tietty joskus tärppää ilman kokemustakin.

Vierailija
33/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kuuluu päiväkotien siivousta, ruokien esillelaittoa, tiskausta, siivousta koulussa ja tiskiapua koulun keittiössä.

Haettu on jo keväästä asti, mutta ei näy ketään kiinnostavan.

Vaatimuksena on hygieniapassi ja reipasta mieltä :)

hakenut vaikka kuinka paljon, mutta päiväkotien siivoamiseenkin tarvitaan koulutusta ja kokemusta. Reipasta mieltä löytyy vaikka muille jakaa, vaikka välillä itku kurkussa haastatteluissa ollaankin.

Missä päin teidän firmanne vaikuttaa? Uudellamaalla?

ap

Vierailija
34/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokrafirmat. Jos ei yhtään duunia ole tärpännyt vuokrafirmojen kautta, niin soita ja kysy heiltä, onko CV:ssä vika. Luultavasti joku asia nyt mättää ja kannattaa kysyä ammattilaisen näkemys. Voi ehkä olla pienestäkin jutusta kiinni.

Eila Kaisla haastattelee aina kaikki, vaikkei sopivaa työpaikkaa olisikaan. Laittaa hakemuksen ja soittaa perään.

Vierailija
35/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makss 80e ja tentin kysymykset tasoa: voitko annostella ruuan samalla kauhalla millä sekoitit raakaa jauhelihaa? Eli yhden päivän homma.

Vierailija
36/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mennä suoraan työnhakupisteelle, mitä isommilla siivousfirmoilla on. Ja sanoa haastattelijalle, että sinulle käy mikä kohde tahansa.

Yksi paikka, mitä vuokratyöfirmat hirveän usein tarjoaa, on aulaemännän työ. Siihen kuulu infopisteen hoito, asiakkaiden vastaanotto, puhelinvaihde ja ehkä kahvitusten ja postin hoito.

Hain aulaemännäksikin kahdesti, enkä päässyt. Asiakaspalvelukokemusta uupui. En käsitä, miten kaikilla muilla on niin paljon työkokemusta! Missä välissä kaikki ovat ehtineet?

Käytän nykyään suurimman osan päivästäni työnhakuun, kun lapset ovat koulussa.

Voisin nuolla postimerkkejä, voin siivota vessoja, voin tiskata, voin jakaa lehtiä tuiskussa ja tuulessa. Mikä minussa on vikana, kun joka paikkaan pääse joku muu?

Olen myös mennyt suoraan eri firmoihin ihan henkilökohtaisesti ja kysynyt, onko heillä mitään työtä. Ovat katsoneet pitkään, että miksi minä hakisin heiltä töitä. Olen miettinyt, että pitäisi pukeutua huonommin, jutella epäasiallisemmin tai heittää huulta, kun ei asiallisella pukeutumisella ja käytöksellä irtoa mitään. En nyt kuitenkaan mikään jakkupuku päällä kulje.

Voisin lukea päivän lehtiä vanhuksille, lukea lapsille satuja, leikittää ja laulattaa, haravoida, luoda lunta, pitää huutavaa vauvaa sylissä, kärrätä vaikka sementtiä paikasta toiseen.

Missä on ne "vanhanajan" työt, joihin vain mentiin asenteella ilman papereita? Miksi ihmeessä joka paikkaan vaaditaan nyt titteleitä ja pitkät CV:t?

Tuli taas puoli tuntia sitten tieto, etten päässyt ns. juoksupojaksikaan yhteen projektiin mukaan. Työ olisi ollut tavaroiden kantamista, kahvin keittämistä ja työryhmälle cateringjärjestelyä. Mä en kestä tätä enää kohta.

Saanko kysyä: miten ihmeessä te olette päässeet töihin?

ap

Vierailija
37/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtisit samalla sekunnilla kun työllistyt omalle alallesi. (ja niinhän sä lähtisit!) Vasta kun olet ollut työttömänä pari vuotta, niin alemman tason duuninantajat uskoo, että et lähde vilauksessa eteenpäin.

Vierailija
38/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makss 80e ja tentin kysymykset tasoa: voitko annostella ruuan samalla kauhalla millä sekoitit raakaa jauhelihaa? Eli yhden päivän homma.

työturvallisuuskortin, tulityökortin ja anniskelupassin. Ihan vain siksi, että voisin hakea näitä töitä. Harkitsen myös trukilla ajamiseen tarvittavaa koulutusta.

ap

Vierailija
39/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö siis tosiaan ole koskaan ollut missään töissä?

Vierailija
40/70 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja missä on itse luotava yrittäjänä oma työpaikkansa - joku luovan alan työ tms. Onko alasi töitä tarjolla, oletko verkostoitunut? Olisiko tarpeen hakea jonkun toisen alan koulutusta, mikä työllistäisi paremmin? Vai onko vain ajan kysymys, milloin tärppää?