Nyt on rahat loppu, eikä töitä saa mistään!!
Valmistuin puoli vuotta sitten toukokuussa. Haeskelin jo ennen valmistumistani alan töitä, eikä niitä kuulunut. En hakenut kuin muutamaan paikkaan, koska halusin keskittyä kouluun loppuun asti. Meillä oli säästöjä sen verran, että pärjättäisiin puoli vuotta ilman minkäänlaisia tuloja minulta (nyt siis juuri ja juuri oltiin pärjätty, kun sain opintotukea).
En ole saanut mitään työtä puoleen vuoteen, vaikka koko ajan olen hakenut. Nyt haen jo ihan mitä tahansa, eikä tärppää. Olen hakenut ihan liukuhihnatyöhön tehtaalle, lastenhoitajaksi, siivoushommia, kaupan kassalle.. Ihan tajutonta, etten kelpaa mihinkään!
En voi edes ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, kun menin hölmö klikkaamaan itseni keväällä vahingossa opiskelijaksi vielä syksyksikin. Valmistuin siis puoli vuotta etuajassa ja opinto-oikeusaikani kestää joulukuun loppuun asti. Koulu vain nosti käsiään, ettei pysty tekemään mitään - minun olisi pitänyt olla huolellisempi.
Kommentit (70)
siihen kuuluu päiväkotien siivousta, ruokien esillelaittoa, tiskausta, siivousta koulussa ja tiskiapua koulun keittiössä.
Haettu on jo keväästä asti, mutta ei näy ketään kiinnostavan.
Vaatimuksena on hygieniapassi ja reipasta mieltä :)
Mutta tässä siis pientä listaa siitä, mihin olen viimeisen 2kk aikana hakenut, enkä päässyt:
McDonald's (eivät sanoneet, miksen päässyt)
Päiväkoti (ei sosiaalialan koulutusta)
Siivousfirma x6 (ei koulutusta, ei työkokemusta)
Assistentin työ x12, ei erityisiä vaatimuksia (ylikoulutettu, liian vanha työyhteisöön, ei työkokemusta tarpeeksi..)
Lastenhoito perheessä (ei syytä, ottivat jonkun kaksikymppisen)
Liukuhihnatyö, tavaroiden kerääminen / kokoaminen (ei trukilla ajamisesta kokemusta, ei työkokemusta, olen nainen ja liian heikkoselkäinen..)
Saneluiden purkaminen (ei lääketieteellistä sanaston hallintaa)
Henkilökohtainen avustaja (ei sosiaalialan koulutusta, ei työkokemusta, ei omaa autoa)
Kaupan myyjä (ei koulutusta, ei työkokemusta)
jne. jne. jne.
Aiemmin hain opettajan sijaisuuksia, omaa alaa liippaavia töitä, enkä edes päässyt haastatteluun.
Missä se työvoimapula on? Vain sosiaalialalla?
ap
että nykyään on poikkeuksellista alkaa suoraan lukiosta kotiäidiksi ja olla kolmekymppiseksi kotona lasten kanssa ilman mitään työkokemusta, siksi muilla on sitä enemmän (ei minullakaan juuri yhtään mutta jotain edes). Jos olisit opiskellut esim. lääkäriksi tai lähihoitajaksi niin työkokemuksen puute ei haittaisi.
ja on aina mahdollista, että tulet vielä raskaaksi?
Itselläni kolme hoitolasta joista saan yhteensä 1770e/kk. Menee tietty verot, yel, vakuutus, mutta säästän työmatkoissa ja oman lapsen hoitomaksuissa.
Ja pph:n hommat voit lopettaa kahden viikon varoajalla, kun sopivampaa löytyy.
tai jonnekin, missä pitää olla ammattitaitoa ja tietyn alan osaamista ei oteta ihmisiä joilla sitä ei ole!
Mutta kurja siis sinulle ap. Nykyään on vaan niin, että lähes kaikkialle pitää olla ammattitutkinto tai edes sitä työkokemusta. Jos sitä ei ole, syrjäytyy aika tehokkaasti työmarkkinoilta.
JOnnekin oven rakoon pitäisi nyt se jalka saada, hae vaikka Seureen tekemään sijaisuuksia, niin saat näyttöä siitä että kykenet työelämään. On todella riskaabelia palkata yli 30 v. jolla ei ole työkokemusta, sillä on aika epätavallista ettei tosiaan ole mitään koskaan tehnyt työelämässä.
et hae työtä pk-seudulta? Luulisi, että jotain työtä irtoisi kovan yrityksen ansiosta.
Entä tuttavat? Jos heidän kautta saisi jotain työtä
Mainosten jakaminen, MLL hoitaja, jouluapulaiseksi kauppoihin, postiin?
Itselläni kolme hoitolasta joista saan yhteensä 1770e/kk. Menee tietty verot, yel, vakuutus, mutta säästän työmatkoissa ja oman lapsen hoitomaksuissa.
Ja pph:n hommat voit lopettaa kahden viikon varoajalla, kun sopivampaa löytyy.
Hyvää yötä (ja työtä) kaikille! Kiitos, kun olette vastailleet! Ei ole niin yksinäinen olo.
ap
Pisti silmään tuo että olet laittanut lastenhoitajana palkkatoiveeksi 5 euroa tunti. Siitä minulle työnantajana tulisi mieleen että a) hakemus on vitsi b) hakija ei arvosta itseään eikä työtään lainkaan c) kyseessä on åpedofiili joka haluaa hinnalla millä hyvänsä lasten läheisyyteen. Olisiko siis mahdollista että vaikutat liiankin innokkaalta haastatteluissa?
Ja joo, olisit saanut työttömyyskorvausta jo keväältä asti. Ilmoittaudu nyt heti työkkäriin. Sieltä pääset myös työnhaussa auttaville kursseille halutessasi ja saat valmennusta ja tietysti voisi löytyä edes sinulle sopiva harjoittelupaikka.
Tsemppiä kovasti! Muista arvostaa itseäsi ja koulutustasi myös työttömänä!
Ihminen, joka on noin pihalla palkkauksesta tippuis kyllä heti pois mun rekrylistalta. (7-8e/h osuu jo lähemmäs)
Hygieniapassi ja ilmoittaudu seuraaviin työnvälitysfirmoihin:
SOL, VMP, Seurue, Opteam ym.
Saat aivan varmasti keikkoja tarjoilijana, blokkarina, tiskarina.
perusteella valitsit koulutusalasi? Onko sillä mahd tulevaisuudessa tiedossa enemmän työpaikkoja vai lupailtiinko teille, että alalta saa hyvin töitä?
Laitoin parin rivin reippaan hakemuksen ja soittivat seuraavaksi päiväksi haastatteluun. Menin, ja olin seuraavana päivänä töissä. Mitään papereita eivät kyselleet. Aiemmin työkokemusta yht. 4 kk mutta ei siivousalalta.
Muistathan työtä hakiessa, ettet laita "liian hienoa" hakemusta esim. mäkkäriin/siivousfirmaan, vaan oleelliset tiedot ja että tosiaan otat työn kuin työn.
Kyllä se vielä tärppää!
Voisin lukea päivän lehtiä vanhuksille, lukea lapsille satuja, leikittää ja laulattaa, haravoida, luoda lunta, pitää huutavaa vauvaa sylissä, kärrätä vaikka sementtiä paikasta toiseen.
Oikea asenne. Suomalaiset työmärkkinat eivät toimi ollenkaan. Esim. päiväkodeissa on jatkuvasti pulaa henkilökunnasta ja sitten motivoituneet ihmiset eivät pääse sinne auttamaan. Mitä järkeä? Ei mitään.
Eniten tässä pistää silmään se, ettei hakijalla ole työkokemusta OLLENKAAN. Itse olen ajoittain hoitanut rekrytointia, enkä valitettavasti ota jatkoon ketään, jolla ei ole MITÄÄN kokemusta työelämästä. Työkokemus ja yleinen työelämän pelisääntöjen tuntemus ovat avainasia alalla kuin alalla.
Minulla on parikin ystävää, joilla on kaksi korkeakoulututkintoa, mutta ei oikeasti työkokemusta laisinkaan. Opintojen aikana vanhemmat maksoivat asumisen, ja valmistumisen jälkeen jäivät kotiin hoitamaan lapsia pariksi vuodeksi. Kummatkin ovat nyt nelikymppisiä työttömiä.
Toivottavasti kuitenkin pian löydät jotain työtä!
Yarvitsen keväällä 2-3 kuukaudeksi ns. kodinhoitajan, koska joudun itse jalkaleikkauksiin.
Sen saat varmasti.
p.s. työkkärissä voi olla työnhakijana, vaikka ei oliskaan työtön.