Sos.tt: Tämän vuoksi ihmiset eivät pärjää taloudellisesti
Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella.
- Alkoholi
- Baarissa käyminen ja taksilla ajelu
- Tupakka
- Rahapelaaminen, etenkin nettipelit
- Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk.
- Auto: vakuutukset, bensat ym.
- Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut
- Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€.
- Nettiliittymä: monen kympin liittymät
- Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu
- Lehtitilaukset
- Tv-kanavatilaukset
- Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla
- Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta)
- Aikuisten lasten rahallinen auttaminen
- Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville
Kommentit (154)
puhelinlaskuja? Perusnettiyhteys maksaa kympin, ja kympillä kuussa pärjää ihan hyvin myös puhelimen suhteen, kun vertailee hintoja, ja valitsee edullisen perusmaksun, eikä mitään sikakallista puhepakettia.
Mutta niinhän nämä jutut menevät, että fiksut saavat yleensä parempaa palkkaa, mutta osaavat myös käyttää rahansa fiksummin.
- hillittömän kalliit autolainan lyhennykset. En voi kuin ihmetellä ihmettelemästä päästyänikin, miten asiakaskunnassa voi olla ihmisiä, jotka maksavat jopa 500e/kk autolainaa.
Ei kaikkea voi ennakoida vaan onneksi ihmiset ovat optimisteja. Työssäkäyvälle se auto on usein ollut välttämätön, ja pois myyminen tekisi hillittömän tappion. Vaikea tilanne vaikkei autolaina kuulukaan toimeentulotuen korvattaviin.
kasvavia lapsia. Lapsissa on tulevaisuus, ja sääli on, että niin moni syrjäytyy jo lapsuudessa (oli syytä vanhemmissa tai ei). Köyhän identiteettiä ei noin vain muuteta muuksi.
taata samaa elintasoa, mutta kun kun ei ole moneen kuukauteen varaa ostaa kaupasta edes yhtä 50 senttiä maksavaa suklaapatukkaa herkuksi itselle rankan päivän jälkeen niin kyllä siinä itku tulee.
Samoin kun syö vanhoista mannaryyneistä veteen keitettyä puuroa kun muuta ei ole, maistuu muuten pahalta veteen tehtynä.
Mielestäni köyhälläkin tulisi olla oikeus edes johonkin pieneen harrastukseen tai "ekstraan" omassa elämässään. Ei nimittäin ole itsemurha-ajatuksetkaan kaukana jos aina saa vain sen minimin että selviää hengissä. Ei koskaan hyvää ruokaa, hyviä vaatteita tms. Ei koskaan mitään muuta kuin juuri sen verran vatsantäytettä ettei kuole. Sitten siihen päälle vielä syrjäytyminen kaikesta sosiaalisesta kun ei ole töitä eikä näe ihmisiä muuta kuin siellä sossussa pöydän toisella puolella paheksumassa että miksi et ole töissä. Kyllä alkaa elämänilo vähitellen hiipumaan vaikka kuinka kovasti olisi alussa jaksanut yrittää.
juuri tuo on ongelma, että ei hyväksytä sitä, että on köyhä. Ei voi elää niin, että kuvittelee olevansa oikeutettu joihinkin juttuihin koska muillakin on niihin varaa tai että niihin on itsellä ollut aiemmin varaa.
Mitä järkeä olisi opiskelulla, työssäkäynnillä ja eteenpäin elämässä pyrkimisellä jos jokaiselle taattaisiin sama elintaso muutenkin?
Jokaisella on sama ihmisarvo mutta sitä ei pidä sekoittaa siihen, että pelkkä olemassaolo oikeuttaisi tiettyyn elintasoon.
'omia mokia' mutta nämä ovat kohtuuttomia.
Auto, se on joissain paikoissa aivan välttämätön. Ei välttämättä suuren kaupungin alueella, mutta kaikkialla muualla.
Ainakaan lasten vaatteiden kanssa 'suunnittelu' ei aina toimi. Lapsi kasvaa ja vaatteen tarve voi tulla ihan yhtäkkiä. Ja esim. ulkovaatteet on vaan oltava heti kun tulee kylmä.
Nämä asiat ovat mielestäni sellaisia joiden TÄYTYY kuulua kaikille.
meillä auto on ainoa "synti" tästä listasta, mutta se on myös ainoa pakollinen. Muut ei ole pakollisia, ne on omia valintoja.
Mun mielestä suomalaiset ei pärjää, koska asuminen on niin kallista ja palkat pienet.
Asumisen kalleus on pahin ongelma.
"Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta)"
Ainut, joka voisi olla totta. En kyllä ole taloudellisesti pärjäämätön, mutta ärsyttää, kun säästäminen ei tapahdu nopeammin, vaan sukanvarteen jää kuukausittain niin vähän rahaa.
Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella. - Alkoholi - Baarissa käyminen ja taksilla ajelu - Tupakka - Rahapelaaminen, etenkin nettipelit - Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk. - Auto: vakuutukset, bensat ym. - Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut - Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€. - Nettiliittymä: monen kympin liittymät - Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu - Lehtitilaukset - Tv-kanavatilaukset - Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla - Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta) - Aikuisten lasten rahallinen auttaminen - Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville
Itselleni ei tulisi mieleenkään törsätä yllä mainittuihin asioihin jos eläisin veronmaksajien armopaloilla..
Eikö penkilläsi istu oikeasti yhtäkään työssäkäyvää pienituloista? Tai yh-äitiä, joka on päättänyt jäädä kodinhoidotuelle, koska päiväkotiin vieminen ja töihin palaaminen olisi lähes lapsen heitteillejättöä tämänkin palstan mukaan?
Miten suhtaudut, jos siinä onkin menojaan lasketuttamassa ihminen, jolla on - pienet tulot? Eikä elämänhallinta hukassa? Mistä tiedät, minne ne rahat menee, vai oletatko että kaikki toimeentuloasiakkaat vetää ne viinana kurkusta alas?
Minulla on nettopalkka 1200 e / kk. Teen 4-päiväistä viikkoa.
Kokopäiväpalkkani netto olisi noin 1600 e.
Saan Kela-etuuksia noin 800 e / kk. Niiden vika on se, että ne tulevat tipottain, eli lapsilisät kuun lopussa, muut seuraavan kuun alussa ja palkka kuun puolivälissä.
Olisi helpompaa halliata taloitta jos koko raha tulisi kerralla, maksaisi siitä laskut kerralla ja sitten katsoisi mitä jää ruokaan ja bensaan.
kela-etuudet = asumistuki, lapsilisät, elatusapu, hoitoraha (johtuen osa-aikatyöstä, suuruus alle 70 e/kk)
Saan siis kuukaudessa noin 2000 euroa.
Maksan siitä kotivakuutuksen, autovakuutuksen, vuokran 850 e /kk, puhelimen, lapsen päivähoitomaksun, lapsen Aku Ankan, viikonloppu-Hesarin (muita lehtiä meille ei tule), visa-laskun - joudun käyttämään visaa,koska tili on välillä aika onnettomalla asetuksella ja bensaa ja ruokaa tarvitaan...
Ja sähkölasku sieltä aina myös tupsahtaa, trafi-maksu myös.
sitten maksan tietysti auton kulut, bensat. Työmatka on pitkä, eikä bussiyhteydet
En tupakoi,e n käytä alkoholia, en käy baareissa, en tilaile holtittomasti yhtään mitään, en ota pikavippejä, en harrasta mitään, lapseilla on yksi harrastus kerran viikossa. Se heille suotakoon.
Sos.tt:t ovat itse kuitenkin täysin pudonneet siitä, miten pienellä ihmiset joutuvat tulemaan toimeen.
Esim. itse harmittelin, että edellinen pieni autoni ei mennyt leimasta läpi, siis en saanut läpi sitä katsastettua. SAIN, siis minulle annettiin, vanha iso auto, jonka kunnostamiseen meni noin 300 euroa. Sen maksoin tietenkins iitä perusosasta, millä pitäisi ostaa se ruoka esim.
Tämä iso auto vie bensaa enemmän, on siten kalliimpi.
Harmittelin tätä sos.tt:lle. Arvaas mitä kollegasi totesi?!?!
"Kannattaisi hankkia halvempi"
Olin täysi kysymysmerkki.
Sos.tt täsmeni: kannattaisi hankkia auto, joka vie bensaa vähemmän.
Olin aivan sanaton. Oikeasti. Istun siinä tulo-meno-laskelmineen toimeentuloa hakemassa, ja sos.tt ehdottaa, että ostaisin auton itselleni !!!
Sain soperrettua, että eihän minulla ole mahdollisuutta.. ei minulla ole rahaa..
Minkä hintaiseksi hän kuvittelee autojen olevan? Että tosta vaan kävelen ostamaan auton, 4000 euroa? Jos siis etsin sellaista, joka on ehjä ja syö bensaa vähän ja siinä on ns. kahdet renkaat ja niin edelleen..? Vai löytyisikö sellainen pikkuruokainen perheauto 200 eurolla? Myytkö omasi mulle, ruosteeton, vähäkulutuksinen, katsastettu jne? Millä hinnalla minä haen auton, kuka mulle lainaa antaa, vaikka luottotiedot kunnossa onkin, kun palkka ei edes riitä elämiseen? Istun siinä ja viivan alle jää miinusmerkkiä, tilillä ei ole säänstöjä - ja sos.tt ehdottaa, että minun kannattaisi harkita uuden tai uudemman auton ostamista!!??!
Kun olin korihoidontuella ja sossun luukulla marisin tytölle, että minä sentään en ryyppää enkä tupakoi jne.
Tyttö totesi, että heille on aivan sama, miten asiakkaat toimeentulotukensa käyttävät.
Suomeksi: aisakas saa sen, mihin on lainmukaan oikeutettu, ei enempää eikä vähempää. On oma asia, minne rahansa käyttää. Olkoon ne omia tai yhteuskunnan.
Tuo oli eri paikkakunta ja eri tyttö kuin tämä nykyinen, joka ehdotti mulla auton hankintaa.
Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella. - Alkoholi - Baarissa käyminen ja taksilla ajelu - Tupakka - Rahapelaaminen, etenkin nettipelit - Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk. - Auto: vakuutukset, bensat ym. - Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut - Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€. - Nettiliittymä: monen kympin liittymät - Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu - Lehtitilaukset - Tv-kanavatilaukset - Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla - Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta) - Aikuisten lasten rahallinen auttaminen - Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville
Itselleni ei tulisi mieleenkään törsätä yllä mainittuihin asioihin jos eläisin veronmaksajien armopaloilla..
mm. se, että monella on asumisen kanssa ongelmia: ei ole tarjolla halvempaa asuntoa, mutta nykyisen asunnon koko vuokraa ei sossu tue. Omavastuuta jää liikaa.
Tai esim. se, että KUN se hätätila iskee, sossu alkaa laskea tuloja taaksepäin olettaen, että ihminen on osannut jo töissä käydessään aavistaa, että työtilanne/terveys romahtaa ensi kuussa... eli vaaditaan meedio-tason ennakointia. Oikeasti ihmiset - sinäkin, hyvä ap - elävät niin, että he käyttävät melko tasan sen, minkä ansaitsevatkin. Eivät likimainkaan kaikki ihmiset elä toimeentulotuen mukaisesti just in case yhtäkkiä meneekin työpaikka alta...
Noista sun menoista karsisin ekana Aku Ankan; helvetin kallis lehti, eikä siitä ole päiväkoti-ikäiselle vielä iloa. Toisena se Hesari; myös kallis ja täynnä mainoksia ja ilmoituksia. eihän sulla kuitenkaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen.
ja asiakkaita ja tilanteita on moneen lähtöön
MUTTA valitettavan monen kohdalla tämä pitää paikkansa. :(
terveisin entinen etuuskäsittelijä, joka on tehnyt toista tuhatta toimeentulotukipäätöstä
meinaan vaan kun mun kaveri on sossussa töissä ja sanoo, etteivät he tiedä eivätkä kysele, mihin ne rahat menevät. On vain ne perussummat, minkä alle jos tulot jäävät, saa toimeentulotukea sen ja sen verran. Niitä kysytään. Lisäksi jos joku anoo muuta harkinnanvaraista tukea, esitetään sen tuen tarve - mutta koska sitä ei saa mihinkään alkoholiin tai tupaakkaan niin ei sillekään sellaisia syitä anneta, vaan jotain että pesukone hajosi jne.
Epäilen vakavasti, että ap EI ole kuullut tai tutkinut tai selvittänyt syylistaansa mistään. Hänen asiakkaansa eivät ole noita syitä hänelle luetelleet. Hän vain olettaa, millä perusteella sitten olettaakaan. Ehkä ennakkoluulojensa perusteella.
Noista sun menoista karsisin ekana Aku Ankan; helvetin kallis lehti, eikä siitä ole päiväkoti-ikäiselle vielä iloa. Toisena se Hesari; myös kallis ja täynnä mainoksia ja ilmoituksia. eihän sulla kuitenkaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen.
mutta kyllä Aku Ankasta ainakin meidän pk-ikäiselle on iloa. Kallis se lehti kylläkin on.
Hesarin varmaan lakkauttaisin, ihan siitä syystä, että ne uutiset voi lukea myös netistä.
täällä joku "käyhä" avautuu, miten ei ole hesarin ja aku ankan jälkeen varaa toisenlaiseen autoon. XD
Jos vuokran jälkeen jää käteen 1150e, niin kyllä sillä pitää pärjätä. Joidenkin kuukausitulot on sen verran.
Meillä ei ole mitään noista, mutta tulee välittömästi vaikka mitä, jos noilla syillä saa rahaa.
Tiedän mitä aion perjantaina tehdä! Ja maanantaisa sossuun.
mutta on surullista että joidenkin ihmisten edellytetään elävän ilman lehtiä, kulkunuvoa (kaikkialla ei ole julkisia), nettiä... On kurjaa, että toisten pitää tyytyä vanhoihin vaatteisiin itselleen ja lapsille, vain hyvinvoivat saavat hankkia uutta ja kaunista. Ja vain varakas vois harrastaa.
Alkoholi ja jaksamattomuus tulee kuvioihin masennuksen ja epätoivon myötä. Tai ovat olleet mukana alusta lähtien, ja ovat syy rahattomuudelle.
Surullista.
(En kuulu tuohon ihmisjoukkoon, me pärjäämme paremmin)
niin kohtuuttoman suuri, että sekin lasketaan holtittomaksi rahankäytöksi? Monet pienituloiset asuvat kaukana sukulaisistaan eikä heillä ole varaa matkustaa tapaamaan heitä. Minusta jokaisella on oikeus soittaaa vanhemmilleen/sisaruksilleen/ystävilleen.
Minusta tuosta listasta puuttuu se tärkeä seikka, että elinkustannukset (asuminen, sähkö, ruoka ja bensa) on kaikki kallistuneet voimakkaasti viimeisten vuosien aikana, mutta tuet on pysyneet ennallaan. Kuitenkin esimerkiksi syrjäseuduilla on paljon iäkkäitä ihmisiä, joilla on pakko olla auto ja pieni eläke. Eläkkeessä tuntuu heti, kun sähkölasku kasvaa tai ruoka kallistuu.
En tiedä asunko vähän eri maailmassa kuin ap, mut ne köyhimmät jotka tiedän, nimenomaan asuvat taajamien ulkopuolella. Ei heillä ole elämänhallinta hukassa, vaan todella pienet tulot. Tosin he eivät sossuun varmaan mene vaikka kuolisivat nälkään, hyvä että saavat edes lakisääteiset etuudet esimerkiksi omaisen hoitamisesta.
- hillittömän kalliit autolainan lyhennykset.
En voi kuin ihmetellä ihmettelemästä päästyänikin, miten asiakaskunnassa voi olla ihmisiä, jotka maksavat jopa 500e/kk autolainaa. Ensinnäkin toimeentulotukilain mukaan auton kulut eivät kuulu hyväksyttäviin menoihin (auto harvoin on aivan oikeasti välttämättömyys kenellekään) ja toisekseen itsekin työssäkäyvänä kohtuuhyväpalkkaisena en pystyisi maksamaan autolainaa kuin max 200e/kk, jotta rahaa jää muuhunkin.
Että kyllä se usein on se talouden suunnittelu, missä mättää monellakin toimeentulotukea hakevalla. Valitettavasti. Ei vaan osata suunnitella omia menoja oikein ja maksetaan monesta ns. turhasta jutusta, tai maksetaan enemmän kuin olisi tarpeen.