Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sos.tt: Tämän vuoksi ihmiset eivät pärjää taloudellisesti

Vierailija
30.11.2011 |

Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella.

- Alkoholi

- Baarissa käyminen ja taksilla ajelu

- Tupakka

- Rahapelaaminen, etenkin nettipelit

- Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk.

- Auto: vakuutukset, bensat ym.

- Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut

- Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€.

- Nettiliittymä: monen kympin liittymät

- Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu

- Lehtitilaukset

- Tv-kanavatilaukset

- Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla

- Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta)

- Aikuisten lasten rahallinen auttaminen

- Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset eivät asu yhtään liian ahtaasti noin keskimäärin. Ei tarvi mennä joka tyhmyyteen mukaan, vaikka "kaikki muutkin saa" (meidän aikuisten argumentointi on usein ihan samanlaista kuin lapsilla!). Onhan joku ns. asiantuntija sen määritellyt, mikä on liian ahdasta asumista, mutta eipä aina kaikkea tarvisi tulla jonkun ulkopuolelta sanelemaan ja ihmisten juosta kuin karjalauma viimeisimpien tutkimustulosten/muodin mukaan. Jos rahat riittää kaksioon niin sitten ne riittää kaksioon.

On pakko asua yli varojen isommassa asunnossa, ettei jäädä muuta Eurooppaa jälkeen ja kun naapurillakin on.

Pienituloiset lapsiperheet kituuttavat sietokyvyn rajoilla kun muutetaan asuntoon, jossa jokaisella lapsella on oma huone esimerkiksi. Kun yleinen totuus on se, että jokaisella lapsella on oltava oma huone.

Näitä asioita ei siis kyseenalaisteta vaan kulutetaan tukka putkella riippumatta todellisista taloudellisista edellytyksistä. Elämän vaatimustaso ei ole realistinen suhteessa tuloihin.

Vierailija
42/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitä lapsia hankkiessa kannattaisi oikeasti miettiä myös taloudellista kykyä huolehtia heistä. Ja ottaa suunnittelussa huomioon myös se, ettei aina asiat mene putkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko isoista kaupungeista löytyy vaikkapa vapaita kaksioita? Ja paljonko niissä on vuokra/hinta?

Suomessa ei toimi se säätely, että huonolta alueelta saisi asunnon edullisemmin ja hyvältä kalliimmin, ihan ökyalueita lukuunottamatta. Ainoat edulliset kämpät ovat kunnilla, ja niissä saa jo pelätä, että millaiseen juoppoluolaan joutuu asumaan.

Kannatan ehdottomasti sitä, että ei pidä asua liian kalliissa asunnossa, mutta kun niitä edullisempia ei vain ole olemassa. Ja sitten kun muuttaa edullisemman kämpän perässä jonnekin julkisen liikenteen ulkopuolelle, menee sama summa auton käyttöön.

Vierailija
44/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen töissä, eikä meille tule Hesaria, koska se on niin kallis. Luen uutiset netistä. Ei Hesari ole mikään ihmisoikeus.

Vierailija
45/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi olisi ainakin jäähallit, ei verorahoilla tule kustantaa eliitin kakaroiden harrastusta eikä ylläpitää paikkaa, jossa aikuinen mies muuttuu väkivaltaiseksi apinaksi saatuaan erätauolla muutaman oluen.

Verorahoilla ei tule myöskään kustantaa oopperatalon tai eliitille tarkoitetun musiikkitalon rakentamista.

Jos eliitti korkeakulttuuria haluaa, eliitti voi lestadiolaisella tyylillä rakentaa kulttuurilaitoksensa talkootyönä, työvälineet ja materiaali omistamistaan yrityksistä.

Myöskään erikoisluokkia ei tule verorahoista kustantaa.

Jos eliitti haluaa lahjattomalle lapselleen kalliit soittotunnit maksaa ja väkisin tunkea lapsensa erityisluokalle kouluun, maksakoon eliitti lahjattoman lapsensa erikoisaineen opinnoista koituvat kustannukset itse.

Verorahoista ei tule maksaa myöskään kalliilla autolla moottoritiellä ylinopeutta ajaneen kolarin jälkeistä hoitoa.

Eikä laskuvarjohyppääjän virhearvion aiheuttaman vammautumisen hoitoa tule julkisella puolelle kalliissa erikoissairaanhoidon yksikössä antaa.

Vierailija
46/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduimme velkaneuvontan ja ulosottoon, kun mies jäi työttömäksi ja työmarkkinatuelle, mutta emme olleetkaan oikeutettuja työmarkkinatukeen, kun tuloni ylittivät rajan parilla eurolla. Ja tietenkin kaikki etuudet ovat laskennallisia, joten ne aiemmat velat olisi pitänyt osata maksaa pois alta ennen kuin mies jäi työttömäksi. Myöskään ei olisi pitänyt sairastua, kun oli olemassa riski että tulot tippuvat puolella.

Velkaneuvonnastakin sanottiin, että se puolison elatusvelvollisuuden tuloraja on pk-seudulla liian matala, mikä on yksi näkyvimpiä syitä ihmisten velkaongelmiin. Ei vaan pysty elämään sen toisen aikuisen tuloilla, jos on mitään aiempia velkoja tms. Sitten nähdään nälkää ja sossu vaan laskee, että sitä rahaa pitäisi riittää. Vaikka ne rahat menevät velkoihin, joiden maksamatta jättäminen lisäisi velkataakkaa entisestään ja pitkittäisi kärsimystä.

Vierailija
47/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 2000@ nettotuloilla yksinkertaisesti ole pieni tuloinen. Sinulla on TODELLA isoja ongelmia rahankäytön suhteen! Sellaisia yh:ta on, jotka saavat saman bruttona ja elävät ihan normaalia elämää. sinunlaiset tekisi laittaa pakkotyöhön siperiaan.

Eikö penkilläsi istu oikeasti yhtäkään työssäkäyvää pienituloista? Tai yh-äitiä, joka on päättänyt jäädä kodinhoidotuelle, koska päiväkotiin vieminen ja töihin palaaminen olisi lähes lapsen heitteillejättöä tämänkin palstan mukaan? Miten suhtaudut, jos siinä onkin menojaan lasketuttamassa ihminen, jolla on - pienet tulot? Eikä elämänhallinta hukassa? Mistä tiedät, minne ne rahat menee, vai oletatko että kaikki toimeentuloasiakkaat vetää ne viinana kurkusta alas? Minulla on nettopalkka 1200 e / kk. Teen 4-päiväistä viikkoa. Kokopäiväpalkkani netto olisi noin 1600 e. Saan Kela-etuuksia noin 800 e / kk. Niiden vika on se, että ne tulevat tipottain, eli lapsilisät kuun lopussa, muut seuraavan kuun alussa ja palkka kuun puolivälissä. Olisi helpompaa halliata taloitta jos koko raha tulisi kerralla, maksaisi siitä laskut kerralla ja sitten katsoisi mitä jää ruokaan ja bensaan. kela-etuudet = asumistuki, lapsilisät, elatusapu, hoitoraha (johtuen osa-aikatyöstä, suuruus alle 70 e/kk) Saan siis kuukaudessa noin 2000 euroa. Maksan siitä kotivakuutuksen, autovakuutuksen, vuokran 850 e /kk, puhelimen, lapsen päivähoitomaksun, lapsen Aku Ankan, viikonloppu-Hesarin (muita lehtiä meille ei tule), visa-laskun - joudun käyttämään visaa,koska tili on välillä aika onnettomalla asetuksella ja bensaa ja ruokaa tarvitaan... Ja sähkölasku sieltä aina myös tupsahtaa, trafi-maksu myös. sitten maksan tietysti auton kulut, bensat. Työmatka on pitkä, eikä bussiyhteydet En tupakoi,e n käytä alkoholia, en käy baareissa, en tilaile holtittomasti yhtään mitään, en ota pikavippejä, en harrasta mitään, lapseilla on yksi harrastus kerran viikossa. Se heille suotakoon. Sos.tt:t ovat itse kuitenkin täysin pudonneet siitä, miten pienellä ihmiset joutuvat tulemaan toimeen. Esim. itse harmittelin, että edellinen pieni autoni ei mennyt leimasta läpi, siis en saanut läpi sitä katsastettua. SAIN, siis minulle annettiin, vanha iso auto, jonka kunnostamiseen meni noin 300 euroa. Sen maksoin tietenkins iitä perusosasta, millä pitäisi ostaa se ruoka esim. Tämä iso auto vie bensaa enemmän, on siten kalliimpi. Harmittelin tätä sos.tt:lle. Arvaas mitä kollegasi totesi?!?! "Kannattaisi hankkia halvempi" Olin täysi kysymysmerkki. Sos.tt täsmeni: kannattaisi hankkia auto, joka vie bensaa vähemmän. Olin aivan sanaton. Oikeasti. Istun siinä tulo-meno-laskelmineen toimeentuloa hakemassa, ja sos.tt ehdottaa, että ostaisin auton itselleni !!! Sain soperrettua, että eihän minulla ole mahdollisuutta.. ei minulla ole rahaa.. Minkä hintaiseksi hän kuvittelee autojen olevan? Että tosta vaan kävelen ostamaan auton, 4000 euroa? Jos siis etsin sellaista, joka on ehjä ja syö bensaa vähän ja siinä on ns. kahdet renkaat ja niin edelleen..? Vai löytyisikö sellainen pikkuruokainen perheauto 200 eurolla? Myytkö omasi mulle, ruosteeton, vähäkulutuksinen, katsastettu jne? Millä hinnalla minä haen auton, kuka mulle lainaa antaa, vaikka luottotiedot kunnossa onkin, kun palkka ei edes riitä elämiseen? Istun siinä ja viivan alle jää miinusmerkkiä, tilillä ei ole säänstöjä - ja sos.tt ehdottaa, että minun kannattaisi harkita uuden tai uudemman auton ostamista!!??!

Vierailija
48/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu asiaa. Näihin törmää joka päivä.

Mutta kyllä näen, että syynä on myös sairaus, masennus, ahdistus tai muu täydellinen toimintakyvyttömyys, joka estää ihmisten normaalin arjenhallinnan, johon raha-asioiden hoito kuuluu.

Vierailija
49/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lista vaikuttaa aika realistiselta. Sehän ei tarkoita, että kaikilla köyhillä perheillä olisi noita ongelmia. Tunnen useita pienituloisia, jotka elävät silti hyvin. Kukaan heistä ei käytä taksia tullakseen kapakasta kotiin, tilaa puhelimeensa maksullisia viihdepalveluja tai tilaa seiskaa, kun se on pakko saada. Suurin osa elää tuloihin nähden uskomattoman hyvää elämää, eikä kukaan tietääkseni ole tarvinnut toimeentulotukea. Tiedän myös toisenlaisia perheitä, joissa köyhyys on sekä taloudellista etä henkistä ja elämä on siksi todella kurjaa.

Netti ja puhelin mielestäni kannattaa olla sellaiset, ettei niiden käytöstä tarvitse pihistellä. Niiden ansiosta monen ei tarvitse edes ajaa autolla tai julkisilla, vana yhteydenpito ystäviin ja sukulaisiin hoituu verrattain halvalla. Mutta se ei tarkoita, että pitäisi olla uusin iPhone ja Mac.

Vierailija
50/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 2000@ nettotuloilla yksinkertaisesti ole pieni tuloinen. Sinulla on TODELLA isoja ongelmia rahankäytön suhteen! Sellaisia yh:ta on, jotka saavat saman bruttona ja elävät ihan normaalia elämää. sinunlaiset tekisi laittaa pakkotyöhön siperiaan.

Eikö penkilläsi istu oikeasti yhtäkään työssäkäyvää pienituloista? Tai yh-äitiä, joka on päättänyt jäädä kodinhoidotuelle, koska päiväkotiin vieminen ja töihin palaaminen olisi lähes lapsen heitteillejättöä tämänkin palstan mukaan? Miten suhtaudut, jos siinä onkin menojaan lasketuttamassa ihminen, jolla on - pienet tulot? Eikä elämänhallinta hukassa? Mistä tiedät, minne ne rahat menee, vai oletatko että kaikki toimeentuloasiakkaat vetää ne viinana kurkusta alas? Minulla on nettopalkka 1200 e / kk. Teen 4-päiväistä viikkoa. Kokopäiväpalkkani netto olisi noin 1600 e. Saan Kela-etuuksia noin 800 e / kk. Niiden vika on se, että ne tulevat tipottain, eli lapsilisät kuun lopussa, muut seuraavan kuun alussa ja palkka kuun puolivälissä. Olisi helpompaa halliata taloitta jos koko raha tulisi kerralla, maksaisi siitä laskut kerralla ja sitten katsoisi mitä jää ruokaan ja bensaan. kela-etuudet = asumistuki, lapsilisät, elatusapu, hoitoraha (johtuen osa-aikatyöstä, suuruus alle 70 e/kk) Saan siis kuukaudessa noin 2000 euroa. Maksan siitä kotivakuutuksen, autovakuutuksen, vuokran 850 e /kk, puhelimen, lapsen päivähoitomaksun, lapsen Aku Ankan, viikonloppu-Hesarin (muita lehtiä meille ei tule), visa-laskun - joudun käyttämään visaa,koska tili on välillä aika onnettomalla asetuksella ja bensaa ja ruokaa tarvitaan... Ja sähkölasku sieltä aina myös tupsahtaa, trafi-maksu myös. sitten maksan tietysti auton kulut, bensat. Työmatka on pitkä, eikä bussiyhteydet En tupakoi,e n käytä alkoholia, en käy baareissa, en tilaile holtittomasti yhtään mitään, en ota pikavippejä, en harrasta mitään, lapseilla on yksi harrastus kerran viikossa. Se heille suotakoon. Sos.tt:t ovat itse kuitenkin täysin pudonneet siitä, miten pienellä ihmiset joutuvat tulemaan toimeen. Esim. itse harmittelin, että edellinen pieni autoni ei mennyt leimasta läpi, siis en saanut läpi sitä katsastettua. SAIN, siis minulle annettiin, vanha iso auto, jonka kunnostamiseen meni noin 300 euroa. Sen maksoin tietenkins iitä perusosasta, millä pitäisi ostaa se ruoka esim. Tämä iso auto vie bensaa enemmän, on siten kalliimpi. Harmittelin tätä sos.tt:lle. Arvaas mitä kollegasi totesi?!?! "Kannattaisi hankkia halvempi" Olin täysi kysymysmerkki. Sos.tt täsmeni: kannattaisi hankkia auto, joka vie bensaa vähemmän. Olin aivan sanaton. Oikeasti. Istun siinä tulo-meno-laskelmineen toimeentuloa hakemassa, ja sos.tt ehdottaa, että ostaisin auton itselleni !!! Sain soperrettua, että eihän minulla ole mahdollisuutta.. ei minulla ole rahaa.. Minkä hintaiseksi hän kuvittelee autojen olevan? Että tosta vaan kävelen ostamaan auton, 4000 euroa? Jos siis etsin sellaista, joka on ehjä ja syö bensaa vähän ja siinä on ns. kahdet renkaat ja niin edelleen..? Vai löytyisikö sellainen pikkuruokainen perheauto 200 eurolla? Myytkö omasi mulle, ruosteeton, vähäkulutuksinen, katsastettu jne? Millä hinnalla minä haen auton, kuka mulle lainaa antaa, vaikka luottotiedot kunnossa onkin, kun palkka ei edes riitä elämiseen? Istun siinä ja viivan alle jää miinusmerkkiä, tilillä ei ole säänstöjä - ja sos.tt ehdottaa, että minun kannattaisi harkita uuden tai uudemman auton ostamista!!??!

Meillä nettotulot yhteensä 2500e (josta asumismenot 400e yhtiövastike/kk ja lainanlyhennys 250e/kk) ja meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta. Pärjätään hyvin. Emme ehkä pääse etelään mutta ei tarvitse kaupassa useimmitenkaan ihmetellä, mitä olisi varaa syödä ja aina on sekä aikuisilla että lapsilla ehjät, puhtaat vaatteet.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
51/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti alkoholin ja tupakan jälkeen.

Itse käyn etelän lämmössö kahdesti vuodessa, koska mulla on siihen varaa.

Vierailija
52/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä hyvin pärjätty toimeentulotuella. :) Minä + 2 lasta eli yh olen. Alkoholia menee satunnaisesti ja tupakkaa vähäsen (poltan sätkiä niin tulee halvemmaksi) mutta ajatuksena on lopettaa niin jäisi sekin raha "säästöön". Laskut olen minimoinut, meille tulee ainoastaan sähkölasku (jonka sossu maksaa), nettilasku 30e, kännykkälasku 20e ja tv-korttimaksu 10e. Vakuutusmaksut tulevat 4 kertaa vuodessa, mutta niinä kuukausinakin ollaan hyvin pärjätty.

Suunnittelen aina tarkkaan talouteni ja teen budjetin jonka mukaan yritän elää. Välillä on jäänyt jopa 200e säästöön toimeentulotuesta/kk jolloin olen voinut ostaa uusia huonekaluja (olohuone jäi aika tyhjäksi kun miehen kanssa erottiin). Syödään silti monipuolisesti ja terveellisesti 5 kertaa päivässä, itselläni käytössä jopa kiertävä ruokalista jolloin kauppaostokset on helppo suunnitella etukäteen ja ostaa pakastimeen lihaa yms. (Meillä lähikauppana siwa, joten käymme kerran kuussa Prismassa ja teen kaikki kuukauden ostokset kerralla, lasten vaipat ym. sekä ruuat mitä saa pakkaseen ja mitkä eivät pilaannu, kasvikset ja maidot ym. ostamme sitten siwasta). Niin ja vaatteet ostetaan lähinnä kirppiksiltä! :)

Vierailija
53/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä kirjoitettiin lahjakeräyksestä. Esimerkkinä oli köyhä työssäkäyvä yksinhuoltaja. Itsestäänselvyytenä mainittiin, että nettiin ja kännykkään menee satanen kuussa. Ei minulla vain ole koskaan mennyt.

Vierailija
54/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä kirjoitettiin lahjakeräyksestä. Esimerkkinä oli köyhä työssäkäyvä yksinhuoltaja. Itsestäänselvyytenä mainittiin, että nettiin ja kännykkään menee satanen kuussa. Ei minulla vain ole koskaan mennyt.

menemään edes viittäkymppiä. Netti maksaa jotain 25e ja puheaikoihin menee kympin verran per naama. Kunhan lapsi saa kännykän, saa hän sen 20e puheaikaa ja sillä on kuukausi pärjättävä.

Vierailija
55/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa saa alle 30 eurolla 10 megan langattoman laajakaistaliittymän sekä mobiililiittymän. Eikä noin hyvät nettiyhteydet ole mikään ihmisoikeus. Pakko olla joku kytkysopimus kalliiseen kännykkään, että puhelinlasku on 70 euroa kuussa yhdeltä ihmiseltä. Lapsi oli taapero vielä.

Vierailija
56/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakkaiden taloudellisen ahdingon vain asiakkaiden omana syynään. Näin sanoo tutkimus.

Missä on ap:n köyhän eläkeläisasiakkaat, joilla pienet tulot eivät riitä sekä ruokaan että lääkkeisiin? Tai muuten ahdingossa elävät, joilla tosiaan rahat kuluvat vain ja ainoastaan elämän kannalta olennaiseen, eikä tosiaankaan viinaan ja tupakkaan!

Ehkä ap:n kannattaisi hakeutua koulutukseen...

Vierailija
57/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttu, jonka lapset kulkee vieläkin syystakeissa, kun yh-äidillä ei ole varaa ostaa toppatakkeja. Takit on liian pienetkin ollut jo koko kesäkauden. Viime talvena oli talvikamppeet ihan liian pieniä myös. Kenkinä aina kumpparit, kun ei kai raski ostaa muuta. Kyse on kouluikäisistä!

Ja sitten mamma käy baarissa ihan jokainen viikonloppu ja molempina iltoina. Lapset on aina hoidossa mummulla tai isällä. Tupakkaa kiskoo kuin korsteeni. Puolittamalla tupakan määrän eli polttamalla vain 10-15 tupakkaa päivässä saisi hetkessä takkirahat...

Vierailija
58/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

'omia mokia' mutta nämä ovat kohtuuttomia.

Auto, se on joissain paikoissa aivan välttämätön. Ei välttämättä suuren kaupungin alueella, mutta kaikkialla muualla.

Ainakaan lasten vaatteiden kanssa 'suunnittelu' ei aina toimi. Lapsi kasvaa ja vaatteen tarve voi tulla ihan yhtäkkiä. Ja esim. ulkovaatteet on vaan oltava heti kun tulee kylmä.

Nämä asiat ovat mielestäni sellaisia joiden TÄYTYY kuulua kaikille.

Pitääkö mielestäsi kaikkien ap:n luettelemien asioiden kuulua kaikille vai mainitsemasi auto ja lastenvaatteet kuulua kaikille?

Vierailija
59/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin kohtuullisia menoja tuntuu asiakaskunnassasi olevan (paitsi alkoholi).

Hiukan epäilen ammattiasi, koska oman työni puolesta tiedän, että harva työtön tilaa esim. aikakauslehteä kotiinsa. Ja entäs sitten 25 e puhelinlasku? Se ei todellakaan ole korkea lasku työttömältä ihmiseltä, joka joutuu arkipäivänsä viettämään luurin päässä erilaisiin virastoihin soitellen.

Työtöntä pompotellaan työkkärin, Kelan, sossun, pankin välillä. Unohtamatta vuokraisäntää ja tahoja joihin on laskuja auki. Työtön joutuu usein anomaan lisää maksuaikaa, jos ja kun sossun käsittely venähtää.

Juuh.. taidat ap olla muuten vain kyllästynyt köyhiin.

Vierailija
60/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä asumisen kalleus, jolloin käteen jää ihan liian vähän. Vaikka ei olisikaan lapsilla omaa huonetta.

Itse haluaisin tilata Hesarin vaikka rahat olisivatkin tiukilla, ja haluaisin lasteni voivan harrastaa muutakin kuin ilmaisia harrastuksia. Esim. uimakoulu ja muskarikin maksavat aika paljon.

Olet niitä, jotka näkevät asioista aina nurjan puolen ja kyynistyvät, vaikka ammattisi olisi auttaa. Voin kuvitella miten leipiintyneenä kohtaat asiakkaasi.