Sos.tt: Tämän vuoksi ihmiset eivät pärjää taloudellisesti
Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella.
- Alkoholi
- Baarissa käyminen ja taksilla ajelu
- Tupakka
- Rahapelaaminen, etenkin nettipelit
- Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk.
- Auto: vakuutukset, bensat ym.
- Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut
- Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€.
- Nettiliittymä: monen kympin liittymät
- Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu
- Lehtitilaukset
- Tv-kanavatilaukset
- Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla
- Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta)
- Aikuisten lasten rahallinen auttaminen
- Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville
Kommentit (154)
palstalla ei ole yhtään mammaa, jonka työtä en pystyisi tekemään kahden viikon opettelun jälkeen. Myös niitä, joista maksetaan vähintään 4500 e/kk.
Mä opetan ranskaa yliopistossa. Tai siis ranskaksi kielitiedettä ja kirjallisuutta. Kahdessa viikossako luulet oppivasi kaiken mm. morfologiasta, äänneopista ja 1800-luvun kirjallisuudesta?
tuo on niin totta.
Osalla porukasta ei itsekuri tai järki riitä, että kulut tulojen mukaan. Eli keskuudessamme on ihmisiä, joilla raha vaan ei pysy kädessä, se suorastaan polttaa.
Ei varmasti nuo kaikki osu samalle ihmiselle, mutta ei siinä tarvitse kuin vaikka 100 e törsätä, niin ongelma on valmis.
"Lyön vetoa, että palstalla ei ole yhtään mammaa, jonka työtä en pystyisi tekemään kahden viikon opettelun jälkeen. Myös niitä, joista maksetaan vähintään 4500 e/kk."
Vautsi! Oletpa sinä melkoinen ihminen. Miten olisi vaikkapa matemaatikkona oleminen. Moniuloitteisten differentiaaliyhtiöt, sobolev avaruudet, mitta- ja integraalilaskenta, geometrinen algebra ja kompleksianalyysi. Itse en pystyisi noihin kaahdessa viikossa. Toiset punnertavat vuosia hallitakseen yo. mainitut asiat. Sinä opettelisit nuo 2 viikossa. Tuota vauhtia olisit matematiikan tohtori 4 viiossa ja palkka voisi olla jopa 6000 euroa kuukaudessa. Jos et jo ole jonkin luonnontieteen tohtori, juristi tai ydinfyysikko, niin sinun on jo korkea aika lukea jotain. Tai voisit ehkä tuurta minua ohjelmistotuotannossa, kun olen kesälomalla. Kyllähän sinä 2 viikossa opit c-kielen, linuksin ja pythonin alkeet. Lisäksi vähän ajaxia ja java-scriptiä. Lisäksi uml-kieli olisi hyvähallita. 2 viikkoa riitänee sinulle ihan hyvin. Ilmoittele itsestäsi vaiikapa tossa kesäkuun alussa, niin palataan asiaan.
ja kirpputoreja voi hyödyntää myös vastaisen varalle -periaatteella. Jos lapsesi nyt käyttää 100 cm vaatteita ja löydät edullisesti mielestäsi käytännöllisiä, hyväkuntoisia vaatteita kokoa 110 cm, voit ne ostaa! Kyllä lapsesi jonain päivänä aivan lähivuosina on sen kokoinen. Tottakai on hauskempaa, jos löytää heti käyttöön soveltuvaa, mutta noinkin voi tehdä, jos säästäminen kiinnostaa. Mulla on lompsassa lappu, jossa on listattuna esim. ulkovaatteet, jotka olen jo löytänyt lähivuosille, eli voin kirpparilla tarkistaa, onko mulla jo hommattuna toppahousut kokoa 140 cm ja niin pois päin. Ei ole iso vaiva. En ole edes kovin köyhä, mutta olen tyytyväinen, kun teen löytöjä, eikä lapsetkaan kärsiviltä näytä :) Itsekin myyn taas kirpparilla eteenpäin käyttökelpoiset vaatteet, mistä saan taas vähän rahaa.
Noin minäkin teen, mutta ei tulisi mieleen laittaa sitä vinkiksi tällaiseen ketjuun, jossa rahavaikeudet laitetaan vain ihmisen omaksi syyksi. Sorry jos viesti oli pelkästään hyvässä tarkoituksessa kirjoitettu.
rahankäyttöään, kun me hyvätuloisetkin teemme sitä?
että minulla on varaa suunnitella rahankäyttöäni huomattavasti paremmin, sillä voin ostaa juuri vaikkapa niitä isomman koon vaatteita lapsille varastoon silloin kun hyvä tarjous tms. tulee kohdalle. Todella köyhällä ei ole ylimääräistä jemmassa.
Tuntemani köyhät kyllä silti joutuvat suunnittelemaan talouttaan todella huolella - eivät he ryyppää ja rällää.
125, miksi köyhän ei pitäisi suunnitella rahankäyttöään, kun me hyvätuloisetkin teemme sitä?
rahankäyttöään, kun me hyvätuloisetkin teemme sitä?
Tottakai köyhät joutuvat niin tekemään. Kyse on siitä, että neuvotaan köyhiä asiassa, joka on heille usein välttämättömyys eikä mikään oivallus.
postimyynti
kalliit harrastukset lapsilla
vaatteiden osto
meillä auto on ainoa "synti" tästä listasta, mutta se on myös ainoa pakollinen. Muut ei ole pakollisia, ne on omia valintoja.
Vituttaa tuo kun pääkaupunkiseutulaiset marisevat jatkuvasti autojen saastuttamisesta ja niiden kalleudesta ja ihmettelevät, mikseivät suomalaiset suosi julkista liikennettä. Jos itse asuisi pk-seudulla niin varmasti pärjäisi ilmankin kun bussi menee takapihalta 5-10min välein ja olisi junat, metrot ja raitiovaunut, mutta täällä kehä 3n ulkopuolisessa Suomessa on hieman eri tilanne. Pakko olla auto että pääsee töihin kun välimatkaa 20km ja busseja kulkee muutaman kerran päivässä.
mutta on surullista että joidenkin ihmisten edellytetään elävän ilman lehtiä, kulkunuvoa (kaikkialla ei ole julkisia), nettiä... On kurjaa, että toisten pitää tyytyä vanhoihin vaatteisiin itselleen ja lapsille, vain hyvinvoivat saavat hankkia uutta ja kaunista. Ja vain varakas vois harrastaa. Alkoholi ja jaksamattomuus tulee kuvioihin masennuksen ja epätoivon myötä. Tai ovat olleet mukana alusta lähtien, ja ovat syy rahattomuudelle. Surullista. (En kuulu tuohon ihmisjoukkoon, me pärjäämme paremmin)
Tuo on totta, että epätoivo ja masennus lisäävät alkoholin käyttöä, mikä taas lisää epätoivoa ja masennusta.
Jokainen eläköön tulojensa mukaan, sehän on tavallista. Tottakai pitää tyytyä tulojensa mukaiseen elintasoon. Siitä voi sitten ponnistaa ylöspäin kouluttautumalla, hommaamalla töitä tms. Köyhästä perheestä olen itse, aivan kaikesta säästettiin. Onneksi yhteiskunta on antanut koulutuksen ilmaiseksi, niin ollaan jokainen lapsi päästy eteenpäin kovalla työllä.
kasvavat ja kärjistyvät koko ajan yhtä enemmän. Ei minunkaan lapsuudessani 70-luvulla tavaralla mässäilty, eikä silloin pienituloisten perheiden lapset edes kovasti muista erottuneet. Nyt tilanne on jo ihan erilainen. Se "normaali" elämä on paljon kaumpana todella köyhillä kuin oli vaikkapa 70-luvulla.
kasvavat ja kärjistyvät koko ajan yhtä enemmän. Ei minunkaan lapsuudessani 70-luvulla tavaralla mässäilty, eikä silloin pienituloisten perheiden lapset edes kovasti muista erottuneet. Nyt tilanne on jo ihan erilainen. Se "normaali" elämä on paljon kaumpana todella köyhillä kuin oli vaikkapa 70-luvulla.
Vannoin joka päivä, että köyhäksi en jää.
131
että pienen koululaisen pääseminen julkisen puolen silmälääkärille voi olla kiven takana. Esimerkki Riihimäeltä Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiristä:
Meillä kouluterveydenhoitajan tarkastuksessa todettiin näön alenema ekaluokkalaisella tytöllämme. Koululääläri ei kirjoittanut lähetettä vaan se piti hakea tk:sta omalääkäriltä. asia eteni keskussairaalaan koska sen hetkisten määräysten mukaan alle 8 vuotiaat hoidetaan siellä. keskussairaalan vastaus olikin että ei hoidetakaan siellä ja lähete tuli bumerangina takaisin. Nyt sitten ollaan tilanteessa jossa MIKÄÄN taho ei hoida lasta joka on koululainen mutta alle 8-vuotias. Ei auttanut kuin mennä yksityiselle lääkärille, hintaa tuli 111,- euroa, josta Kela korvaa noin 12,- euroa. Ja todellaan mikään taho ei makssa lapsan laseja, jos sellaisia tarvittaisiin. Onneksi todettiin vain lievä piilokarsastus, jolle ei toistaiseksi tarvitse tehdä mitään.
Mun mielestä suomalaiset ei pärjää, koska asuminen on niin kallista ja palkat pienet.
Asumisen kalleus on pahin ongelma.
ja kirpputoreja voi hyödyntää myös vastaisen varalle -periaatteella. Jos lapsesi nyt käyttää 100 cm vaatteita ja löydät edullisesti mielestäsi käytännöllisiä, hyväkuntoisia vaatteita kokoa 110 cm, voit ne ostaa! Kyllä lapsesi jonain päivänä aivan lähivuosina on sen kokoinen. Tottakai on hauskempaa, jos löytää heti käyttöön soveltuvaa, mutta noinkin voi tehdä, jos säästäminen kiinnostaa. Mulla on lompsassa lappu, jossa on listattuna esim. ulkovaatteet, jotka olen jo löytänyt lähivuosille, eli voin kirpparilla tarkistaa, onko mulla jo hommattuna toppahousut kokoa 140 cm ja niin pois päin. Ei ole iso vaiva. En ole edes kovin köyhä, mutta olen tyytyväinen, kun teen löytöjä, eikä lapsetkaan kärsiviltä näytä :) Itsekin myyn taas kirpparilla eteenpäin käyttökelpoiset vaatteet, mistä saan taas vähän rahaa.
Mun mielestä suomalaiset ei pärjää, koska asuminen on niin kallista ja palkat pienet.
Mielellään omakotitalo. Se mikä Suomessa maksaa enemmän on ruoka.
Mielellään omakotitalo. Se mikä Suomessa maksaa enemmän on ruoka.
suomalaiset eivät asu yhtään liian ahtaasti noin keskimäärin. Ei tarvi mennä joka tyhmyyteen mukaan, vaikka "kaikki muutkin saa" (meidän aikuisten argumentointi on usein ihan samanlaista kuin lapsilla!). Onhan joku ns. asiantuntija sen määritellyt, mikä on liian ahdasta asumista, mutta eipä aina kaikkea tarvisi tulla jonkun ulkopuolelta sanelemaan ja ihmisten juosta kuin karjalauma viimeisimpien tutkimustulosten/muodin mukaan. Jos rahat riittää kaksioon niin sitten ne riittää kaksioon.
palstalla ei ole yhtään mammaa, jonka työtä en pystyisi tekemään kahden viikon opettelun jälkeen. Myös niitä, joista maksetaan vähintään 4500 e/kk.