Sos.tt: Tämän vuoksi ihmiset eivät pärjää taloudellisesti
Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella.
- Alkoholi
- Baarissa käyminen ja taksilla ajelu
- Tupakka
- Rahapelaaminen, etenkin nettipelit
- Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk.
- Auto: vakuutukset, bensat ym.
- Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut
- Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€.
- Nettiliittymä: monen kympin liittymät
- Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu
- Lehtitilaukset
- Tv-kanavatilaukset
- Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla
- Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta)
- Aikuisten lasten rahallinen auttaminen
- Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville
Kommentit (154)
38 on kyllä ehta luuseri.
En ole hän, mutta pisti kommenttisi silmään. Hänhän ansaitsee keskivertoa enemmän, jollet satu moista tietämään.
Monelta on mennyt ohi, että ap kuvaa elämänhallinnan puutetta. Ja useimmilta sosturvan varassa eläviltä se on puuttelista tai olematonta. Toisaalta listassa oli sellaisia asioita, joista nykypäivän ihmistä ei voi vaatia karsimaan. Esim. netti- ja puhelinliittymät, asuinpaikasta riippuen auto.
Itselläni "tulot" n. 2000 €/kk. Elätettävänä itseni lisäksi kolme lasta. En omista autoa, joten pärjätään tuolla hyvin. Asutaan isossa kaupungissa, joten bussilla päästään joka paikkaan. En edes tunne meitä köyhiksi. Toisaalta tiedän tilanteen olevan väliaikainen, vaikken sitä tiedäkään milloin väliaikaisuus loppuu.
Olen sitä mieltä, että niin monet valittavat turhasta, eivätkä suostu karsimaan elämästään turhia menoja pois, vaikka se olisi välttämätöntä.
Kaksi kertaa olen joutunut kääntymään sosiaalitoimiston puoleen. Eron tullen ja elatusmaksujen viivästymisen aikana. Ekalla kerralla sain 180 € sähkölaskuun ja tokalla kerralla elatusmaksujen verran takaisin perittävänä. Ihmettelenkin, miten jotkut väittää, että toimeentulotukea ja sosiaalihuoltoa ylipäätään pystyy käyttämään hyväkseen, varsinkin jos on muutenkin elämänhallinta hakusessa?!
Noista sun menoista karsisin ekana Aku Ankan; helvetin kallis lehti, eikä siitä ole päiväkoti-ikäiselle vielä iloa. Toisena se Hesari; myös kallis ja täynnä mainoksia ja ilmoituksia. eihän sulla kuitenkaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen.
Munkin mielestä Hesari on turha, mutta me tilattiin Aku Ankka kun poika oppi lukemaan. 8 kk 24 euroa, helvetin kallista?
asumisen kulut täysin. Monella on aivan liian iso(=kallis) asunto tuloihinsa nähden. Jos työssäkäyvällä on varaa asua isossa asunnossa jossa kaikilla omat huoneet ja harrastetilat, ei mielestäni köyhällä kuulu olla samaa. Etenkään jos se yhteiskunnan varoista kustannetaan. Suu säkkiä myöden!
millaisia asuntoja ihmisillä sitten on, ja missä päin Suomea? Täältä pk-seudulta käsin katsottuna on nimittäin täysin absurdi ajatus, että asunnon voisi tuosta vain vaihtaa sopivan hintaiseen....
Se on tutkitusti kaikkein kallein tapa hankkia lehtiä. Me otamme aina jonkun määräaikaisen tarjouksen. Irtomyynnistäkin saa aina alennuksella tai tyyliin kaksi lehteä yhden hinnalla. Nytkin on viikonloppu-Hesarin tarjous meillä.
Tämä kertookin kyseisen henkilön talousahdingosta paljon.
Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella.
- Alkoholi
- Baarissa käyminen ja taksilla ajelu
- Tupakka
- Rahapelaaminen, etenkin nettipelit
- Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk.
- Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut
- Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€.
- Tv-kanavatilaukset
- Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta)
- Aikuisten lasten rahallinen auttaminen
- Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville
Ylemmät mielestäni turhakkeita.
- Lehtitilaukset
yksi lehti on ihan ok mielestäni.
- Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla
Jos ei rahaa ole niin ei saa liioitella. Tosin on se hiukka ankeaa jos ei vaikka lätkää saa pelata :|
- Auto: vakuutukset, bensat ym
- Nettiliittymä: monen kympin liittymät
- Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu
Nää nyt on jokseenkin pakollista ja netistä tilaamalla usein säästää suuriakin summia :)
Lehtiähän voi lukea lukemattomissa paikoissa. Yksi kauheen kätevä on kirjasto. Samoin lehtien nettisivut tarjoavat ainakin tärkeimmät uutiset jatkuvasti päivitettyinä.
Mutta puhelin ja netti ovat nyky-yhteiskunnassa perusoikeuksia. Tai pitäisi olla. Ja siitä on tehty valtiovallan taholta lukuisia linjauksia jo viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Joten niistä ei voi tinkiä. Jokaisen ihmisen on päästävä tiedon/palveluiden äärelle tulotasosta riippumatta.
SIIS EDELLEEN JATKAN OTSIKON TEKSTIÄ, ETTÄ LUE TÄMÄ NYT ENNENKUIN ALAT ARVOSTELEMAAN TILANNETTANI. KIITOS.
ja lue loppuun asti, kiitos.
siis 2000 eur kuussa käteen on pienituloinen, kyllä mä oon sitten tyhmä työssäkäyvä ja oikeesti kuvittelin tienaavani keskitasoa paremmin 2350 käteen kuussa.
Minusta sinulla on aika hyvä palkka. Olisin iloinen, jos saisin edes sitten kokopv työstä tuon.
Edes bruttona.
Saat varmaan lapsilisät siihen päälle?
Ja oletko parisuhteessa vai yh? Montako lasta? Näillä on merkitystä.
Siis, minun palkkani on 1200 e. Siihen tulee päälle asumistuki, lapsilisät, elatustuki ja hoitoraha koska teen osa-aikatyötä.
Saan yhteensä noin 2000 e/kk. Palkka + muut. Minulla ei ole miehen tuloja kompensoimassa. Lapsia on 2 kpl. Olen yh.
En ole toimeentulotuen asiakas.
Olin silloin, kun olin 50% virassa, ja sain 800 euroa kuukaudessa käteen, eikä asumistuki ollut vielä tullut, hakemus oli käsittelyssä.
Siinä vaiheessa kun siirryin tekemään osaviikkotyötä, ja palkka nousi 1200 euroon kuukaudessa, kävin yhden kerran luukulla lasketuttamassa. Jotain ihan pientä sain, noin 200 euroa.
iso raha tottakai joo, mutta ei sen arvoinen kuin se oman elämän repostaminen jollekin arkielämästä vieraantuneelle sos.tt:lle.
On hyvä, että tällä nuorehkolla sos.tt:lla menee elämässä hyvin, se näkyy huolitellussa kauniissa kampauksessa ja vaatteissa, mutta se, mikä todellisuus on hänen asiakkaana olevilla oikeasti, miten vähällä ihmiset tulee toimeen, sitä hän ei tajua. Että mitä sillä rahalla oikeasti saa.
Sos.tt. laski minulle työmatkakuluiksi hieman yli 300 euroa / kk. Todellisuudessa työmatkaan menee enemmän koska bensan hinta on paljon ja auto on liian isoruokainen. Syö vähän yli 8 l/100 km. Ostaisin pienemmän, mutta ei ole rahaa, enkä pysty säästämään, kun elän kädestä suuhun.
Vuokrani on 850 e. Vuokran jälkeen mulla jää noin 1200 e. Työmatkakulut lohkasee siitä karkeasti noin 4-500 e/kk. Osa matkasta on ruuhkassa ajoa, alkumatka maaseudulla maantieajoa mutta aikamoinen letka meitä omalla autolla maalta töihin meneviä on...
Kiitos ehdotuksesta; etsin koko ajan asuntoa työpaikan läheltä. Ei ole tärpännyt, olen jonottanut useampaan eri asunto"firmaan" yli vuoden. ja etsinyt yksityisiltä. Ei tärpppää. Täällä pääkaup. seudulla noin 70 nelion kokoinen kolmio ja vuokra on 900-1300 euroa, uusissa asunnoissa arabianrannassa ja jätkäsaaressa enemmän.
Olen laskenut että se olisi plus-miinu-nolla, tänne muutto siis, kun työmatkakulut pienenee mutta vuokra on isompi, mutta ainakaan ei tartteisi pelätä, että milloin auto hajoaa ja miten sitten menen töihin
Maalle muutto oli siinä elämässä, kun miehen kanssa oltiin yhdessä. Nyt eron jälkeen yritän päästä sieltä pois.
Ai joku "ei selviä hengissä ilman hesaria". Tämä kertookin kyseisen henkilön talousahdingosta paljon.
Hän ei ensinnäkään ole toimeentulotuen asiakas.
Toisekseenkin: miksi ihan jokaisesta ilosta pitää luopua? Hänelle vkl-Hesari on tärkeä, kuten minusta jokaiselle älykkäälle ja maailmaa seuraavalle pk-seutulaiselle pitäisikin olla. Netistä ei näy kuin pieni kurkistus HS:n juttuihin ilmaiseksi.
Millä muuten kuvittelit, että tuo seiska pelastaisi perheensä talouden alle 22 eurolla kuukaudessa? Sen verran se vkl-hesari maksaa, jollet sattunut tietämään.
Minä ymmärrän, että av-mammalle tuottaa tuskaa ymmärtää kokonaisuuksia, ja sen vuoksi hän takertuu taivastelemaan yksityiskohtia. Mutta YRITTÄKÄÄ NYT EDES PLIIS
- Alkoholi - Baarissa käyminen ja taksilla ajelu - Tupakka - Rahapelaaminen, etenkin nettipelit - Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk. - Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut - Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€. - Tv-kanavatilaukset - Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta) - Aikuisten lasten rahallinen auttaminen - Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville Ylemmät mielestäni turhakkeita. - Lehtitilaukset yksi lehti on ihan ok mielestäni. - Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla Jos ei rahaa ole niin ei saa liioitella. Tosin on se hiukka ankeaa jos ei vaikka lätkää saa pelata :| - Auto: vakuutukset, bensat ym - Nettiliittymä: monen kympin liittymät - Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu Nää nyt on jokseenkin pakollista ja netistä tilaamalla usein säästää suuriakin summia :)
Maaseudulla asuvat ihmiset hyödyntävät juuri postimyyntiä. kun ei niitä kauppoja ole.
Mutta kerro, pitäisikö lapsetkin laittaa lehtensä lukemaan netistä? MIksi köyhät tai pienituloiset eivät saisi tilata lehtiä kotiinsa? Jos ei tupakoi, ei käytä alkoholia, ei harrasta, ei käy baareissa - miksi ei saa sitten nauttia ja lukea jotain lehteä, josta nauttii? Lapsi tai´aikuinen?
Jos lapsesi olisi lahjakas ja innostunut tanssista, jalkapallosta, musiikista, kuvaamataiteista ym tms. mitä näitä harrasteita onkaan, ja jäisit työttömäksi tai yh;ksi, sanoisitko lapsellesi, että se on loppu nyt? Enää et harrasta? Mene seurakunnan kokkikerhoon, se on hyvä ja saat syödäksesi, mutta vaikka olet taitava viulistin alku, se on loppu nyt - vaikka rakastat yli kaiken tanssia, voit tanssia kotoanakin - vaikka rakastat piirtämistä, maalaamista, olet selkeästi taiteellinen, tee muovailuvaihoilla kotona, tässä on kynä ja paperia - tosin nekin pitäisi kait varastaa kirpparilta, koska lapseenhan ei saa satsata? Mene metsään ja kerää käpylehmiä, olemme köyhiä, mutta lue hei aku ankkasi netistä?
Ai joku "ei selviä hengissä ilman hesaria". Tämä kertookin kyseisen henkilön talousahdingosta paljon.
Hän ei ensinnäkään ole toimeentulotuen asiakas. Toisekseenkin: miksi ihan jokaisesta ilosta pitää luopua? Hänelle vkl-Hesari on tärkeä, kuten minusta jokaiselle älykkäälle ja maailmaa seuraavalle pk-seutulaiselle pitäisikin olla. Netistä ei näy kuin pieni kurkistus HS:n juttuihin ilmaiseksi. Millä muuten kuvittelit, että tuo seiska pelastaisi perheensä talouden alle 22 eurolla kuukaudessa? Sen verran se vkl-hesari maksaa, jollet sattunut tietämään. Minä ymmärrän, että av-mammalle tuottaa tuskaa ymmärtää kokonaisuuksia, ja sen vuoksi hän takertuu taivastelemaan yksityiskohtia. Mutta YRITTÄKÄÄ NYT EDES PLIIS
Millainen ihminen pitää olla että NAUTTII siitä kun tekee muille pahan tai kiukkuisen mielen? Ehkä omasta mielestään hyvä ja mahtava tyyppi?
Voi vitsi että teitä on helppo kiusata!
olen samaa mieltä. meillä ei ole mitään turhia juttuja, käydään töissä, mut silti vaatteet ostetaan pääosin alesta, ovat aivan yhtä muodikkaita.
ostan myös parempaa laatua, ettei tarvitse aina olla ostamassa uutta tilalle.
on ärsyttävää että maailman talous horjuu ja ihmiset hakeee soskusta rahaa silloin kun syy löytyy tuosta listasta.
Toimeentulotuella ei harrasteta yhtään mitään mikä maksaa enemmän kuin muutaman kympin.
Hän ei ensinnäkään ole toimeentulotuen asiakas. Toisekseenkin: miksi ihan jokaisesta ilosta pitää luopua? Hänelle vkl-Hesari on tärkeä, kuten minusta jokaiselle älykkäälle ja maailmaa seuraavalle pk-seutulaiselle pitäisikin olla. Netistä ei näy kuin pieni kurkistus HS:n juttuihin ilmaiseksi. Millä muuten kuvittelit, että tuo seiska pelastaisi perheensä talouden alle 22 eurolla kuukaudessa? Sen verran se vkl-hesari maksaa, jollet sattunut tietämään. Minä ymmärrän, että av-mammalle tuottaa tuskaa ymmärtää kokonaisuuksia, ja sen vuoksi hän takertuu taivastelemaan yksityiskohtia. Mutta YRITTÄKÄÄ NYT EDES PLIIS
Aikamoisen ryöpytyksen kohteeksi olen joutunut siitä, että viikonloppuhesarin haluan lehtenä, enkä tuijottaa netistä sitä. Siis että minulle tulee sanomalehti. Ja siitä minua haukutaan, aika omituista.
Tai että 8 v poika saa aku ankkansa. Mitä se lapsi sillä tekee, hae kirpparilta niitä vanhoja repalaisia.
Lokakuusta aloin saamaan isompaa palkkaa, laskin että saan etuudet mukaan luettuna tosiaan 2000 e totesin, että eiköhän tällä pärjätä.
Mutta aika niukkaa se ruoka on, ja ongelma syntyy esim. just kuun taitteessa; tilillä on tosi vähän rahaa, ja bensaan pitäisi.
Vuokran maksu tulee kuun alussa, joudun jäädyttämään tilini ja odottelemaan kaikki etuudet lapsilisä - elatusapu jotta tilillä on rahaa vuokran maksuun. Sitten sinne jääkin vain vähäsen, jolla eletään kunnes saan palkan 15. pv, ja taas on jätettävä häntää, että jää seuraavan kuun alkuun vuokran maksuun ja että rahaa on tilillä että voin tankata auton. Auto on suurin ongelma siis, ei hesari tai aku ankka, mutta ilman autoa en pysty töissä käymään... ja asuntohaku lähempää on koko ajan käynnissä, on ollut noin vuoden.
Kunhan saan tilanteen tasaantumaan, nyt tulee veronpalautuksia, joiden avulla tilanne menee balanssiin ja pystyn maksamaan seuraavan kuun vuokran aina palkastani eli tämä odottelu jää, jaa esim. joulukuun 15. pv kun saan palkan, maksan tammikuun vuokran. Se mitä jää, ja kuun taitteen etuudet, on elämiseen ja muuhun ja taas tammikuussa 15. pv palkka ja maksan helmikuun vuokran.
Rahat on samat, mutta se suurin lasku on pois "jaloista" :) ja taloutta on helpompi hallita.. no jaa, mitäpä tämä teille kuuluu. Ja kuten olen sanonut, en ole - enää- toimeentulotuen asiakas. Olisin kyllä oikeutettu, koska tuolla 2000 kuukaudessa minun ei kuuluisikaan pärjätä. Mutta en hae, se on sen verran nöyryyttävää.
Lukulasit ja silmälasit minä tartteisin. Niihin vaan ei nyt ole varaa. ja sossu ei niitä tue. Lapsi tartteisi myös lasit. Mutta mullahan on varaa, heti kun lopetan aku ankan ja hesarin, vai?
Voi vitsi että teitä on helppo kiusata!
mutta
voin kertoa, asutaan pääkaupunkiseudulla..
lähikaupassa ei varmasti ole varaa käydä..
kerran oli auto huollossa viikon ja voi sitä riemua..
mentiin kahen lapsen kans rattailla kauppaan 2km..
niin isot ostokset et jo heti ensitöikseen romahti koko rattaiden kori pohja. siinä sit uunoina kahden pienen kiukuttelevan kanssa..
ei mun mielestä oo kohtuullista et esim talvella pitäs käydä kaupassa joka päivä ettei oo kerralla niin suuret ostokset.
ja mieskin oli pätkätyössä jonne auto tarvittiin..
meillä ei käytetä alkoholia kuin harvoin.
ja sit toinen ongelma on et kaikki vaatteet ja kodinkoneet ynnä muut, on suunniteltu hajoamaan säännöllisesti joten niitä on vähän pakko uusia.. mut hei haloo... tosi ekologista suunnitella hajoavia koneita. todella itsekästä ajattelua.
Mun mielestä suomalaiset ei pärjää, koska asuminen on niin kallista ja palkat pienet. Asumisen kalleus on pahin ongelma.
niin asuminen kallistuisi entisestään.
Samoin kaikki muukin.
Jollain tapaa ne palkat on katettava, tai suomi on täynnä konkurssin tehneitä yrityksiä.
samat taloudelliset lainalaisuudet pätevät myös yksityistalouksiin.
Jos käytät rahaa, jostain sitä on tultava. Jos rahaa ei ole, et sitä voi käyttää.
onko seiskalla (?) joku kaveri joka tilaa hesaria? voisitko tehdä hänen kanssaan diilin, että tilaakin digilehden JA hesarin (erotus pelkän paperilehden ja paperi+digi-tilauksen välillä on muistaakseni n. 9 e/kk) ja sinä maksaisit sen erotuksen ja saisit sitten lukea digilehteä? Minulle kaveri tätä ehdotti kun rahat olivat meillä vähissä, iso kiitos siitä hänelle!
Myös pelkkä digilehti tulee kai halvemmaksi kuin esim. viikonloppuhesarit ja silloin saisit lukea uutiset kaikkina päivinä (en ole kyllä viime aikoina katsonut, joten en mene ihan valalle tästä).