Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kiehahdin" lapsen kaverille tänään.

Vierailija
29.11.2011 |

Eskaripojallemme tuli tänään naapurista kaveri leikkimään, mutta leikit ei sujuneet, koska oma poikamme oli väsynyt ja kiukutteli jatkuvasti. Sanoin kaverille, että pitää lähteä kotiin, koska poikamme on väsynyt. Tämä kaveri ei ottanut kuuleviin korviinsa, vaan jatkoi leikkimistä. Sanottuani aika painokkaasti kolme kertaa, että nyt pitää lähteä kotiin, tämä poika vihdoin meni pitkin hampain pukemaan. Silti pukiessaankin "karkaili" olohuoneeseemme katsomaan lastenohjelmia yms. Jouduin vielä monta kertaa käskeä lähtemään. Lopulta tämä kaveri hangoitteli vastaan vielä ovensuussakin niin, että jouduin työntämään hänet ulos, jotta sain oven kiinni!

Onko tämä ihan normaalia käytöstä 6-vuotiaalta?? Olin aivan pöyristynyt, ja totesin, ettei meille voi tulla leikkimään, jos ei kuunnella aikuisia ollenkaan.. Vai olinko itse kohtuuton? Jotenkin outo tilanne ainakin minulle, jäi vaivaamaan.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota noin. En ole ap, mutta en mä koe velvollisuudeksi ruveta

vääntämään piirustuksia siitä, että pitää lähteä kotiin. Vanhempien vastuulla on se, että noin vähän puhetta ymmärtävä lapsi ei liikuskele yksin ulkona/kavereiden luona.

jos vierailee heidän luonaan.

Kyllä asiasta pitää saada selkeä kuva. Eikä lasta noin vain tönitä pois ja sanota heippa.

Selitetään juurta jaksaen tilanne että lapsita tajuaa mistä on kyse. Moni tuon ikäinen ei vaan ymmärrä harvassa on lapset joiden kommunikaatiokyky on aikuisen tasolla. Aikuiset eivät edes tajua ettei lapset ymmärrä.

Kyllä se on tasan omien vanhempien vastuulla, ettei päästä lasta tilanteeseen, mistä lapsi ei selviä. Ja jos lapsi on 6-vuotiaana vielä niin sekaisin, ettei ymmärrä selkeää ( ja useampaa) komentoa lähteä kotiin, on vanhempien vastuulla kertoa kyläpaikalle, että tallaiseen tulee varautua, ja siinä sitten kyläpaikka miettii haluaako lapsen edes kylään.

Ihan turha kuvitella, että millaisia kilipäälapsia tahansa voi lähetellä sinne tänne ja tuonne naapureiden vaivoiksi ja vieläpä näiden vastuulle, jos ei lapsen ongelmista kerrota.

Vierailija
62/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla, että vieraan lapsen kotiolot on jotenkin inhottavat, niin siksi ei halua kotiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on outoa, jos lapsi ei tottele vierasta aikuista, ja tietysti pitää totella sen talon sääntöjä, missä ollaan, mutta tilanne on voinut tuntua lapsesta oudolta kun hän on tullut kylään leikkimään ja "valmistautunut" olemaan kylässä jonkin aikaa, mutta sitten kaveri ryhtyy hankalaksi ja yhtäkkiä kaverin äiti käskee lähtemään -> tilanteen odottamattomuus ja ikävyys voinut laukaista vastaanhangoittelureaktion.

oletteko siis sitä mieltä, että on ok, ettei leikkimään tullut kaveri tottele vierasta aikuista? Minusta sellainen käytös on vähän outoa.. Mutta ehkä vika on tosiaan minussa, ehkä olen liian tiukka? Olen vain itse ajatellut niin, että meidän kodissa ollaan meidän säännöillä ja olen myös omille lapsille terottanut, että kavereiden luona totellaan kavereiden vanhempia tm aikuisia. Olenko siis väärässä? En myöskään ole halukas pitämään kotiani avoinna kaikille, vaan pidän yksityisyydestä ja kodin rauhasta. Meillä on 3 lasta, enkä välittäisi viidyttää muiden lapsia, jos lasten keskinäiset leikit ei suju. Taidan olla ihan natsiäiti.. :/

Vierailija
64/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota noin. En ole ap, mutta en mä koe velvollisuudeksi ruveta

vääntämään piirustuksia siitä, että pitää lähteä kotiin. Vanhempien vastuulla on se, että noin vähän puhetta ymmärtävä lapsi ei liikuskele yksin ulkona/kavereiden luona.

jos vierailee heidän luonaan.

Kyllä asiasta pitää saada selkeä kuva. Eikä lasta noin vain tönitä pois ja sanota heippa.

Selitetään juurta jaksaen tilanne että lapsita tajuaa mistä on kyse. Moni tuon ikäinen ei vaan ymmärrä harvassa on lapset joiden kommunikaatiokyky on aikuisen tasolla. Aikuiset eivät edes tajua ettei lapset ymmärrä.

Ja jos ei ymmärrä lausetta: "nyt pitää lähteä kotiin" niin sen lapsen paikka on pysyvästi kotona.

Vierailija
65/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tasan omien vanhempien vastuulla, ettei päästä lasta tilanteeseen, mistä lapsi ei selviä. Ja jos lapsi on 6-vuotiaana vielä niin sekaisin, ettei ymmärrä selkeää ( ja useampaa) komentoa lähteä kotiin, on vanhempien vastuulla kertoa kyläpaikalle, että tallaiseen tulee varautua, ja siinä sitten kyläpaikka miettii haluaako lapsen edes kylään.

Ihan turha kuvitella, että millaisia kilipäälapsia tahansa voi lähetellä sinne tänne ja tuonne naapureiden vaivoiksi ja vieläpä näiden vastuulle, jos ei lapsen ongelmista kerrota.

Minä muuten olen kasvatustieteiden maisteri. Kannattaa miettiä sitä hetki. Sinulle on nyt sanottu että olet väärässä. Muuta tapasi.

Vierailija
66/66 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti osa on sitä mieltä, että lapsen olisi vain pitänyt antaa jäädä notkumaan? Nää on varmaan niitä vanhempia, joiden mielestä on ok kun oma lapsi menee kyläpaikassa omatoimisesti tyhjentämään kaapit, lompsii kurasaappailla talon läpi ja istuu lopulta meidän lapsen sängylle, ei kuule eikä reagoi mihinkään jutteluun / puheeseen... Ap toimi aivan oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi