Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kiehahdin" lapsen kaverille tänään.

Vierailija
29.11.2011 |

Eskaripojallemme tuli tänään naapurista kaveri leikkimään, mutta leikit ei sujuneet, koska oma poikamme oli väsynyt ja kiukutteli jatkuvasti. Sanoin kaverille, että pitää lähteä kotiin, koska poikamme on väsynyt. Tämä kaveri ei ottanut kuuleviin korviinsa, vaan jatkoi leikkimistä. Sanottuani aika painokkaasti kolme kertaa, että nyt pitää lähteä kotiin, tämä poika vihdoin meni pitkin hampain pukemaan. Silti pukiessaankin "karkaili" olohuoneeseemme katsomaan lastenohjelmia yms. Jouduin vielä monta kertaa käskeä lähtemään. Lopulta tämä kaveri hangoitteli vastaan vielä ovensuussakin niin, että jouduin työntämään hänet ulos, jotta sain oven kiinni!

Onko tämä ihan normaalia käytöstä 6-vuotiaalta?? Olin aivan pöyristynyt, ja totesin, ettei meille voi tulla leikkimään, jos ei kuunnella aikuisia ollenkaan.. Vai olinko itse kohtuuton? Jotenkin outo tilanne ainakin minulle, jäi vaivaamaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsi tajua. Tilannetta on selvennettävä. Tuonkin asian hoitamiseen olisi kannattanut käyttää vähintään 30 min aikaa keskusteluun. Vähintään nyt tilanne pitäisi selvittää lapselle. Aikamoiseen pyörremyrskyyn poika joutui.

Oletko ihan tosissasi?

Vierailija
42/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kiukuttelee, niin asia ratkaistaa sillä, että hän saa katsoa lastenohjelmia ja se nätisti leikkinyt pistetään pihalle?

Vaikka tietysti lapsen pitää lähteä, ja aikuisenkin, kun isäntäväki käskee, mutta en mä ole ikinä pyytänyt poistumaan siksi että mun lapset ei osaa käyttäytyä:P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet käskenyt lähtemään ja sitten tuupannut ovesta ulos niin ei pahalta kuulosta

mun 9-vuotiaalla on luokkakaveri joka suuttuu mulle joka kerta kun ilmoitan että on kotiinlähtöaika, joudun tosiaan ihan tuuppaamaan ovesta ja vetämään oven kiinni, ja lähtee sitten vihapäissään, saattaa huutaa pihassa ettei tule enää koskaan

olen äitinsä kanssa jutellut ja hän sanoi että lapsen luonne on sellainen... kai jos tämä lapsi meillä useammin käy, niin huomaa että on turhaa, aika näyttää

Vierailija
44/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kiukuttelee, niin asia ratkaistaa sillä, että hän saa katsoa lastenohjelmia ja se nätisti leikkinyt pistetään pihalle?

Vaikka tietysti lapsen pitää lähteä, ja aikuisenkin, kun isäntäväki käskee, mutta en mä ole ikinä pyytänyt poistumaan siksi että mun lapset ei osaa käyttäytyä:P

Vierailija
45/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas peräänkuuluta ihan puhdasta maalaisjärkeä!! On se kumma miten aikuiset antavat lapsilleen liikaa valtaa, valtaa jota lapsi ei tarvitse. Lapsi tarvitsee rajoja ja rakkautta, ei valtaa ja aikusen roolissa toimimista. Ei ihme että maailma on vinksallaan...

Ei minusta maailma ole vinksallaan. Se toimii ihan oikein ja siten kuin se on aina toiminut.

Minusta vanhemmat eivät anna lapsilleen liikaa valtaa. En nyt tajua millä kiikareilla tätä maailmaa katselet. Ei asiat todellakaan ole noin pahasti, kuin annat sen ilmi.

Et selvästikään työskentele hoito- tai koulualalla. Joka päivä saa nähdä miten ns. vapaakasvatus on vienyt asioita ihan väärään suuntaan, aikuinen ei ole lapselle enää minkäänlainen auktoriteetti.

Se kuuluisi jo pelkästään hyviin käytöstapoihin kuunnella aikuista vieraassa paikassa, mutta siinä on myös se ettei ole lapsen asia sanella sääntöjä. Rajat ovat rakkautta, ja ne auttavat myös myöhemmässä elämässä kun on totuttava eri elämäntilanteisiin ja työympäristöön.

Vierailija
46/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti. Silti sain tuon kuvan.

Vierailija
47/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v. poika ei lähtenyt meiltä pois ja roikkui kaapissa kiinni.

Oli ilta ja hänen äitinsä soitti ja käski pojan lähteä kotiin, mutta poika ei suostunut lähtemään.

Niin mieheni kantoi tämän pojan ulos, kun muu ei enään auttanut.

Illalla ollan jo väsyneitä, eikä jakseta tollasta kuritonta kakaraa.

Kuule ei ole normaalli käytöstä. Lapsi käyttäytyy huonsti.

Tiedän mistä puhun sillä pojallani on muitakin kavereita.

Nyt poikani jo tosi täyttää 8v. ja tämä kuriton kakara ei käy meillä enään.

Vierailija
48/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Edellinen

Vierailija
49/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin kaveri kiukuttelee ja käyttäytyy kurjasti, ja sitten lopuksi kaverin äiti heittää ulos. Tuon ikäinen lapsi menee helposti tuon tapaisesta sekavasta ja ikävästä tilanteesta sillä tavalla sekaisin, että käytöstavat unohtuu, toimintamalli ikään kuin puuttuu ja siitä voi tulla juuri tuollaista vätystelyä ja vastustelua, taantumaa uhmiksen tasolle. AP on minustakin ihmeen natsi ja ikävä tyyppi. Miten ei osaa mennä lapsen tasolle ja miettiä miten kurjasi hänen kävi. AP:n oma lapsihan se mokasi ei vieras! Ihmiset on vaan niin inhottavia.... AP:n kaltaisia paskiaisia kyllä riittää.

Vierailija
50/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja ei ikinä kukaan ole noin käyttäytynyt, siis lasten kaverit.

Vierailija
51/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v. poika ei lähtenyt meiltä pois ja roikkui kaapissa kiinni.

Oli ilta ja hänen äitinsä soitti ja käski pojan lähteä kotiin, mutta poika ei suostunut lähtemään.

Niin mieheni kantoi tämän pojan ulos, kun muu ei enään auttanut.

Illalla ollan jo väsyneitä, eikä jakseta tollasta kuritonta kakaraa.

Kuule ei ole normaalli käytöstä. Lapsi käyttäytyy huonsti.

Tiedän mistä puhun sillä pojallani on muitakin kavereita.

Nyt poikani jo tosi täyttää 8v. ja tämä kuriton kakara ei käy meillä enään.

Eikö tullutmieleen että tämä "kuriton kakarakin" olisi jo väsynyt eikä siksi aivan parhailla käytöstavoillaan? Voiko sinunkaltaisesi "rupsahtanut ämmänkäppänä" sellaista ymmärtää?

Vierailija
52/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä kun edellinenkin. Ite oon myös nuori äiti, enkä mielestäni yhtään sen huonompi kun vanhemmat äidit. En tajuu mistä edes tulee semmonen käsitys että automaattisesti nuori äiti olisi huono tai kasvatus olisi sillon huono. Itselläni oli tiukat säännöt lapsena, sain kyllä silti päättää semmoisissa asioissa itse missä vanhempani kokivat minun olevan tarpeeksi kypsä tekemään päätöksiä. En ole ikinä sanonut rumasti vanhemmilleni, he eivät olisi sitä hyväksyneet. Minulla oli kotiintuloajat ja ennenku ulos sain lähteä leikkimään niin läksyjen oli oltava tehty. Sama koski myös jos halusin kavereita kylään. Aijon asettaa myös omalle lapselleni selkeät rajat. Olen tehnyt keikkatyötä pk-kodeissa ja siellä kyllä huomasi monesta lapsesta miten kotona sallittiin toimia, esim ulkovaatteet monet heittivät lattialle ja lähtivät leikkimään käsiä pesemättä. Sittenkun haettiin laittamaat haalarit naulakkoon ja käsienpesulle niin alko hirveä huuto. Omasta mielestäni lapsille kuuluu asettaa selkeät säännöt joita noudatetaan, ja jos vieraita lapsia tulee kylään niin sillon kodin säännöt koskevat myös heitä. Ap toimi mielestäni oikein kun lähetti lapsensa kaverin kotiin, kun leikit eivät enää sujuneet.

Vierailija
53/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapselle annetaan neuvotteluvaraa, mutta tietyissä asioissa on pakko aikuisen ottaa päätösvalta. Esim. vierailujen kesto, kuka saa tulla kylään ja kuinka käyttäydytään. Tiedän olevani tietyissä asioissa tiukka, mutta katson sen parhaaksi lapselle.

Jokainen lapsi on erilainen, ja jokaiselle lapselle varmasti löytyy se oma tapa miten kasvatetaan.

Missään nimessä en ole kyyninen hirviö, niinkuin joku tuolla kirjoitti. Jos olisin, ei tytöstäni olisi tullut sellaista kuin nyt on. Hyvät sosiaalliset taidot omaava hyväntuulinen tyttö, joka ottaa hyvin vastaan ohjeita, ja on luokkansa kiltein ja aktiivisin oppilas.

Omasta tahdostaan käyttäytyy hyvin. Ollaan keskusteltu tytön kanssa paljon asioista. Joka päivä jutellaan päivän tapahtumista. Ja jos joku asia on tytön mielestä vinksallaan, siitä jutellaan ja asia oikaistaan yhdessä.

Sääntöjä käydään säännöllisesti läpi yhdessä, ja tyttö saa jokaiseen asiaan kertoa mielipiteensä. Ja tytöllä on päätäntävaltaa tietyissä asioissa, sellaisissa joita tuon ikäinen kykenee itse päättämään.

Joidenkin ajatusmaailmaan vaan ei mahdu se, että aikuinen on auktoriteetti jota lapsen tulee kunnioittaa, ja johon lapsi voi tuntea turvaavansa kaikessa. Toki aikuisen on käyttäydyttävä niin, että lapsi voi säilyttää terveen kunnioituksen, ei se saa itsestäänselvää olla. Me aikuiset ollaan esimerkkejä lapsille.

En ole mikään niskavuoren emäntä joka kuvittelee olevansa aina oikeassa ja jonka tapa on ainoa oikea. Ei ole mun asia miettiä toisten kasvatustapoja, mutta välillä käy sääliksi jotkut lapset, joiden vanhemmat ovat liian kiireisiä tai itsekeskeisiä välittämään lapsestaan/lapsistaan. Mielestäni vapaan kasvatuksen tuloksena on empatiakyvyttömiä lapsia, jotka ovat elämänsä eläneet ajatellen ettei heistä välitetä. Ja huonolla käytöksellään hakevat huomiota, kun huomaavat sen olevan ainoa keino.

Tytön luokalla pari vapaan kasvatuksen tulosta on, ja tytön kaveripiirissä pari on myös. Ja kyllä huomaa ettei heille ole opetettu huomaavaisuutta ja käytöstapoja. Lapsella ei aivot ole kehittyneet täysin, eivätkä lapset osaa itsestään hyviä käytöstapoja, vaan ne on opeteltava kotona niin hyvin, että tulevat selkärangasta.

Lapsi osaa kylä itsekin ajatella, kun aikuinen antaa siihen mahdollisuuden.

Nämä asiat ovat vain minun mielipiteitäni, eivät ainoita oikeita totuuksia. Ei tarvitse alkaa haukkumaan... Meillä jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, ja ne voivat poiketa toisistaan paljonkin. Jokainen tavallaan.

Vierailija
54/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP teki ihan oikein, kun nosti kyläilijän pihalle kodistaan. Sen verran pitäisi aikuisen sanaan uskoa, että lähtee kyläpaikasta kun sanotaan vierailuajan olevan ohi. Koskaan en olisi uskaltanut kavereiden vanhemmille sanoa vastaan missään, vaan oli selvää että aikuisen sanaa uskotaan.

Juuri nuo siisteyteen ja vaikkapa juuri kohteliaisuuteen liittyvät asiat on syytä opettaa kotona, ja valvoa että homma toimii. Ei se oikean ja väärän raja lapselle itsestään kehity.

Lapsi voi päättää asioista ikätasonsa mukaan, aikuinen tukenaan. Aikuinen voi vaikka antaa tietyt ehdot, joista lapsi voi päättää itselleen sopivan ehdon.

Lapsi ei mielestäni voi päättää viikkorahansa määrää, tai omaa nukkumaanmenoaikaansa. Aikuinen on se, joka opettaa ajan- ja rahankäytöstä, missä vaiheessa on syytä tehdä läksyt yms. Ja jos lapsi haraa vastaan, voidaan puhua siitä, missä lapsen mielestä mentiin vikaan, ja mikä olisi parempi vaihtoehto.

Mielestäni kompromissi lapsen kanssa toimii niin, että aikuinen antaa vaihtoehdot, joista lapsi valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon. Liekaa annetaan sen mukaan, kuinka lapsi sitä käyttää järkevästi. Tämä on toiminut meillä. Tetyistä asioista pidetään kiinni, ja joistakin voi välillä antaa periksi. Ja lapsi on tietoinen siitä, miksi tietyt säännöt on olemassa, ja hyväksyy ne.

Vierailija
55/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei mennä" No, ei ole ulos tarvinnut tuupata, mutta kyllä saa välillä mennä kodinhoitohuoneeseen katsomaan, että ne kotiinsa/ulos lähtee. Ja äitinsäkään ei ole nuori, vaan 7 lapsen äiti, joten kaipa nuo nuorimmat kasvavat sitten vähän kuin pellossa...

Vierailija
56/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä kun edellinenkin. Ite oon myös nuori äiti, enkä mielestäni yhtään sen huonompi kun vanhemmat äidit. En tajuu mistä edes tulee semmonen käsitys että automaattisesti nuori äiti olisi huono tai kasvatus olisi sillon huono. Itselläni oli tiukat säännöt lapsena, sain kyllä silti päättää semmoisissa asioissa itse missä vanhempani kokivat minun olevan tarpeeksi kypsä tekemään päätöksiä. En ole ikinä sanonut rumasti vanhemmilleni, he eivät olisi sitä hyväksyneet. Minulla oli kotiintuloajat ja ennenku ulos sain lähteä leikkimään niin läksyjen oli oltava tehty. Sama koski myös jos halusin kavereita kylään. Aijon asettaa myös omalle lapselleni selkeät rajat. Olen tehnyt keikkatyötä pk-kodeissa ja siellä kyllä huomasi monesta lapsesta miten kotona sallittiin toimia, esim ulkovaatteet monet heittivät lattialle ja lähtivät leikkimään käsiä pesemättä. Sittenkun haettiin laittamaat haalarit naulakkoon ja käsienpesulle niin alko hirveä huuto. Omasta mielestäni lapsille kuuluu asettaa selkeät säännöt joita noudatetaan, ja jos vieraita lapsia tulee kylään niin sillon kodin säännöt koskevat myös heitä. Ap toimi mielestäni oikein kun lähetti lapsensa kaverin kotiin, kun leikit eivät enää sujuneet.

Koti on pieni neliö ja vaatteet (kyllä ne ainoat vaatteet) jätetään siihen oven eteen lattialle, kuten köyhillä on tapana.

Köyhillä ei ole naulakkoa tai kaapistoa. Kaapisto lisäisi vuokraan lisää hintaa. Siksi vaatteet on pahvilaatikoissa tai lattioilla.

Sun pitää ymmärtää ettei kaikilla ole puitteita omakotitalo käytökselle. Naulakot on harvojen huvia.

Vierailija
57/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas peräänkuuluta ihan puhdasta maalaisjärkeä!! On se kumma miten aikuiset antavat lapsilleen liikaa valtaa, valtaa jota lapsi ei tarvitse. Lapsi tarvitsee rajoja ja rakkautta, ei valtaa ja aikusen roolissa toimimista. Ei ihme että maailma on vinksallaan...

Ei minusta maailma ole vinksallaan. Se toimii ihan oikein ja siten kuin se on aina toiminut.

Minusta vanhemmat eivät anna lapsilleen liikaa valtaa. En nyt tajua millä kiikareilla tätä maailmaa katselet. Ei asiat todellakaan ole noin pahasti, kuin annat sen ilmi.

Et selvästikään työskentele hoito- tai koulualalla. Joka päivä saa nähdä miten ns. vapaakasvatus on vienyt asioita ihan väärään suuntaan, aikuinen ei ole lapselle enää minkäänlainen auktoriteetti.

Se kuuluisi jo pelkästään hyviin käytöstapoihin kuunnella aikuista vieraassa paikassa, mutta siinä on myös se ettei ole lapsen asia sanella sääntöjä. Rajat ovat rakkautta, ja ne auttavat myös myöhemmässä elämässä kun on totuttava eri elämäntilanteisiin ja työympäristöön.

En haluaisi kasvattaa. Haluaisin opettaa.

Ennen käytös perustui pelkoon. Jos törttöili äitini saattoi nipistää tai läväyttää takaraivolle läpsyn.

Minä toimin toisin. Sanon toistuvasti asiasta ja muistutan teinejä ottamaan vihkot esille ja kynän. Tähän menee usein 20 minuuttia tunnista. Kun vihdoin päästään alkuun on tunti jo ohi.

Lasten ei tarvitse pelätä. Ennenvanhaan hyvä käytös perustui väkivallanpelkoon.

Vierailija
58/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min aikaa keskusteluun, mitä??

Oletko ihan tosissasi?

Asiaa voi selventää vaikka piirtämällä. Moni lapsi ymmärtää juonikuvioita paremmin kuvien avulla.

Ensin näytät että poikasi on väsynyt eikä jaksa leikkiä. Piirrät vaikka poikasi väsyneenä.

Asiat järjestyksessä niin että hän kykenee rakentamaan selvän kartan päähänsä missä mennään.

Kuulostaa varmasti omituiselta, mutta lapset eivät tajua meidän maaimaa samoin kuin me. Evätkä he tajua aikuisten puheesta tosiaan edes sitä puolta.

Vierailija
59/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min aikaa keskusteluun, mitä??

Oletko ihan tosissasi?

Asiaa voi selventää vaikka piirtämällä. Moni lapsi ymmärtää juonikuvioita paremmin kuvien avulla.

Ensin näytät että poikasi on väsynyt eikä jaksa leikkiä. Piirrät vaikka poikasi väsyneenä.

Asiat järjestyksessä niin että hän kykenee rakentamaan selvän kartan päähänsä missä mennään.

Kuulostaa varmasti omituiselta, mutta lapset eivät tajua meidän maaimaa samoin kuin me. Evätkä he tajua aikuisten puheesta tosiaan edes sitä puolta.

vääntämään piirustuksia siitä, että pitää lähteä kotiin. Vanhempien vastuulla on se, että noin vähän puhetta ymmärtävä lapsi ei liikuskele yksin ulkona/kavereiden luona.

Vierailija
60/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota noin. En ole ap, mutta en mä koe velvollisuudeksi ruveta

vääntämään piirustuksia siitä, että pitää lähteä kotiin. Vanhempien vastuulla on se, että noin vähän puhetta ymmärtävä lapsi ei liikuskele yksin ulkona/kavereiden luona.

jos vierailee heidän luonaan.

Kyllä asiasta pitää saada selkeä kuva. Eikä lasta noin vain tönitä pois ja sanota heippa.

Selitetään juurta jaksaen tilanne että lapsita tajuaa mistä on kyse. Moni tuon ikäinen ei vaan ymmärrä harvassa on lapset joiden kommunikaatiokyky on aikuisen tasolla. Aikuiset eivät edes tajua ettei lapset ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän