Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kiehahdin" lapsen kaverille tänään.

Vierailija
29.11.2011 |

Eskaripojallemme tuli tänään naapurista kaveri leikkimään, mutta leikit ei sujuneet, koska oma poikamme oli väsynyt ja kiukutteli jatkuvasti. Sanoin kaverille, että pitää lähteä kotiin, koska poikamme on väsynyt. Tämä kaveri ei ottanut kuuleviin korviinsa, vaan jatkoi leikkimistä. Sanottuani aika painokkaasti kolme kertaa, että nyt pitää lähteä kotiin, tämä poika vihdoin meni pitkin hampain pukemaan. Silti pukiessaankin "karkaili" olohuoneeseemme katsomaan lastenohjelmia yms. Jouduin vielä monta kertaa käskeä lähtemään. Lopulta tämä kaveri hangoitteli vastaan vielä ovensuussakin niin, että jouduin työntämään hänet ulos, jotta sain oven kiinni!

Onko tämä ihan normaalia käytöstä 6-vuotiaalta?? Olin aivan pöyristynyt, ja totesin, ettei meille voi tulla leikkimään, jos ei kuunnella aikuisia ollenkaan.. Vai olinko itse kohtuuton? Jotenkin outo tilanne ainakin minulle, jäi vaivaamaan.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän hyvin alkuperäisen kirjoittajan tuntemuksia vierasta lasta kohtaan ja että jos oma lapsi on väsynyt ja leikit eivät suju, on parempi lähtee sen " vieraan ! lapsen kotiinsa, ... itsellä oli ex ystävä ja hänen lapsensa oli aina minussa kiinni, riippui, töni, kuristi ja ei päästänyt millään juttelemaan aikuisten kanssa, sulki jopa oven etten päässyt mihinkään vaan tämän lapsen kanssa piti jakaa huomio.vessasta hän otti valot pois kun kävin asioilla.. noh tämä juoni oli siinä että tämä ystäväni pääsi seurustelemaan uuden miesystävänsä kanssa ja minä toimin ns." varaäitinä" sitten kun ärähdin kerran että nyt riitti( siis lapselle 6.v) niin memipäs perille, ja niin itselläni on kaksi lasta ja oon ihan yksin kasvattanut lapseni.. en ole koskaan ymmärtänyt lapsettomia jotka neuvoo meitä lapsellisia.. ihan kuin heillä olisi siihen varaa kun ei ole omaa kokemusta!!

Vierailija
22/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle pitää sanoa selkeästi, että "sinä lähdet nyt kotiin, koska oma lapseni..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aina kavereita ja kohtelen heitä aivan samanlailla kuin omianikin. samat käskyt ja säännöt kaikilla. Isommat jo naureskelevat kysymyksille: oletteko huomanneet että meillä on naulakko jne. ja pienemmätkin ovat kuin kotonaan. Tottelevat kyllä kun on sen aika.

Vierailija
24/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hieman kummaa fyysisesti työntää toista lasta ulos ovesta. Jos lapsi ei ole muuten ollut vaaraksi kenellekkään perheenjäsenelle henkisesti tai fyysisesti. Hän on kuitenkin omasta tahdostaan tullut teidän kotiin leikkimään.

Toiseksi, minusta olisi hyvä kannustaa lapsiaan itsenäisesti ratkaisemaan riitoja, ilman että jokaiseen erimielisyyteen tarvitsisi aikuisen auktoriteettiä tuoda. Lapset osaavat sitä varsin hyvin keskenään jos ympäristö (vanhemmat) ohjaavat tilannetta positiivisesti. Tämä kasvattaa lapselle kykyä joustaa, eikä aina piiloudu vanhempien helmoihin, kun eteen tulee erimielisyys tai ristiriitatilanne. Lasten keskinäinen kiistely (VALVOTUSTI) on aivan yhtä tärkeitä oppeja lapselle, kun ne iloiset perhe-retketkin, tai kehut onnistuneista asioista.

Kolmanneksi tuli mieleen, että ei vieras aikuinen ihminen voi koskaan toiselle lapselle toimia kasvattajana. Ei lapsi ymmärrä tönimällä täysin vieraalta pelottavalta aikuiselta ihmiseltä mitä hän teki väärin. Mielestäni on jo perusasetelmana väärin aloittaa jotain auktoriteetti kilpailua pientä vierasta lasta vastaan, että "KUKA TÄÄLLÄ MÄÄRÄÄ!" kun kysymys ei ole omasta lapsesta.

Melko kutkuttava nimimerkki, eikö? ;)

Lapsen kanssa ei aleta kisaamaan tai kinailemaan. Asia hoidetaan rutiinilla läpi. Ei lähdetä neuvottelemaan tai kiukuttelemaan lapselle. Juuri näin. Pisti myös silmään, kuinka ap otti asian jotenkin henkilökohtaisesti. Outoa. Kyseessä on kuitenkin lapsi ja ap Get over it.

Vierailija
25/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että naapurin penskan pitää saada leikkiä meillä (tai siis ap:lla) niin kauan kuin itse haluaa eikä häntä saa ksäkeä lähtemään kotiin vaikka oma lapsi ei selvästi jaksa leikkiä.

Todellakin MINÄ määrään meillä kuka meillä leikkii ja miten kauna, ei se naapurin lapsi. Ihme touhua että joku vieras lapsi saa päättää jonkun luona kauanko siellä on...

Ei ihme että lapset jyrää vanhemmat joka paikassa.

Ja sen verran tuosta että lapset ratkovat itse riitojaan.. tietysti, mutta kyllä eskari-ikäisten lasten taidot ratkoa riitojaan on vielä monesti aika alkeelliset että kyllä siinä voi olla apuna kun näyttää siltä ettei sopua tule. Ei ratkomassa riitoja vaan voi antaa jonkion vinkin miten saadaan molemmille hyvä mieli.

Mä taas peräänkuuluta ihan puhdasta maalaisjärkeä!! On se kumma miten aikuiset antavat lapsilleen liikaa valtaa, valtaa jota lapsi ei tarvitse. Lapsi tarvitsee rajoja ja rakkautta, ei valtaa ja aikusen roolissa toimimista. Ei ihme että maailma on vinksallaan...

Vierailija
26/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että naapurin penskan pitää saada leikkiä meillä (tai siis ap:lla) niin kauan kuin itse haluaa eikä häntä saa ksäkeä lähtemään kotiin vaikka oma lapsi ei selvästi jaksa leikkiä. Todellakin MINÄ määrään meillä kuka meillä leikkii ja miten kauna, ei se naapurin lapsi. Ihme touhua että joku vieras lapsi saa päättää jonkun luona kauanko siellä on... Ei ihme että lapset jyrää vanhemmat joka paikassa. Ja sen verran tuosta että lapset ratkovat itse riitojaan.. tietysti, mutta kyllä eskari-ikäisten lasten taidot ratkoa riitojaan on vielä monesti aika alkeelliset että kyllä siinä voi olla apuna kun näyttää siltä ettei sopua tule. Ei ratkomassa riitoja vaan voi antaa jonkion vinkin miten saadaan molemmille hyvä mieli. Mä taas peräänkuuluta ihan puhdasta maalaisjärkeä!! On se kumma miten aikuiset antavat lapsilleen liikaa valtaa, valtaa jota lapsi ei tarvitse. Lapsi tarvitsee rajoja ja rakkautta, ei valtaa ja aikusen roolissa toimimista. Ei ihme että maailma on vinksallaan...

Vierailija
27/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että naapurin penskan pitää saada leikkiä meillä (tai siis ap:lla) niin kauan kuin itse haluaa eikä häntä saa ksäkeä lähtemään kotiin vaikka oma lapsi ei selvästi jaksa leikkiä.

Todellakin MINÄ määrään meillä kuka meillä leikkii ja miten kauna, ei se naapurin lapsi. Ihme touhua että joku vieras lapsi saa päättää jonkun luona kauanko siellä on...

Ei ihme että lapset jyrää vanhemmat joka paikassa.

Ja sen verran tuosta että lapset ratkovat itse riitojaan.. tietysti, mutta kyllä eskari-ikäisten lasten taidot ratkoa riitojaan on vielä monesti aika alkeelliset että kyllä siinä voi olla apuna kun näyttää siltä ettei sopua tule. Ei ratkomassa riitoja vaan voi antaa jonkion vinkin miten saadaan molemmille hyvä mieli.

Mä taas peräänkuuluta ihan puhdasta maalaisjärkeä!! On se kumma miten aikuiset antavat lapsilleen liikaa valtaa, valtaa jota lapsi ei tarvitse. Lapsi tarvitsee rajoja ja rakkautta, ei valtaa ja aikusen roolissa toimimista. Ei ihme että maailma on vinksallaan...

Just näin sen pitääkin mennä! "painaa tykkää painiketta"

Vierailija
28/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kavereita siks että lapsilla olis leikkiseuraa. Lapsellakin on oikeus olla väsyny pitkän koulupvän jälkeen - ja silloin kaveri lähetetään kotiin! Tietysti!

Oon joskus soittanu kaverin vanhemmalle että tuuks hakee omas pois, tää ei haluu lähtee... Ja tuli, tietysti! Lähinnä naureskeltii koko jutulle.

Vierailija
29/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin käyttäytynyt lapsi ajettiin ulos?

Vierailija
30/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kiukuttelee, niin asia ratkaistaa sillä, että hän saa katsoa lastenohjelmia ja se nätisti leikkinyt pistetään pihalle?

Vierailija
31/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kiukuttelee, niin asia ratkaistaa sillä, että hän saa katsoa lastenohjelmia ja se nätisti leikkinyt pistetään pihalle?

Vierailija
32/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta maailma ole vinksallaan. Se toimii ihan oikein ja siten kuin se on aina toiminut.

Minusta vanhemmat eivät anna lapsilleen liikaa valtaa. En nyt tajua millä kiikareilla tätä maailmaa katselet. Ei asiat todellakaan ole noin pahasti, kuin annat sen ilmi.

Vierailija
33/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että aikuinen on aina ohjaimissa. Lapselle ei saa antaa liikaa valtaa. Meillä minä päätän asioista, ja tyttö ei sitä ole kyseenalaistanut. Pari kertaa on tyttöä tultu hakemaan 7 aikaan illalla ulos, ja olen sanonut että ei lähde enää tuohon aikaan ulos, oli hakija kuka tahansa. Jos meillä on kyläilijä, minä päätän kyläilyn keston, ja myös sen, mitä kodissani saa tehdä. Voivat leikkiä nätisti tytön huoneessa, minulla saa olla oma rauha myös silloin kun on kavereita kylässä.

Kyllä ekaluokkalaiset osaavat jo keskenäänkin leikkiä, minä en ala heitä viihdyttämään. Eri asia sitten kun tyttöni on kotona ilman kaveria.

Jos vinkuvat koneelle, ja kiellän, niin se on sitten uskottava. Jos tyttösen kaverit eivät meillä käyttäydy, saavat lähtöpassit aika äkkiä. Meillä käyttäydytään, ja jos ei käytöstapoja löydy, ei meillä tarvitse käydä. Missään nimessä en antaisi lapsen pomottaa tuollaisessa tilanteessa. Jos aikuinen on sitä mieltä, että nyt on vieraan aika lähteä, niin vierashan lähtee. Toista kertaa ei tarvitse tulla jos ei osata käyttäytyä.

Maailma todellakin on nurinpäin, kun monet antavat lasten kasvaa pellossa. Pelottavaa ajatella, että nämä pellossa kasvaneet hirviölapset tulevat aikanaan vaihtamaan meidänkin vaippamme, kun vanhuus koittaa... Kuvitellaan että vapaa kasvatus on rakkautta. P'skat.

Vierailija
34/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama korjaus/oikaisu lienee paikallaan. En siis ole töninyt vierasta lasta, vaan avustanut hänet ovesta ulos, koska jäi tahalleen tukkimaan ovensuun, koska ei halunnut lähteä (rimpuili ja tappeli myös vastaan, kun yritin ystävällisesti auttaa mm. hankalan heijastinliivin kanssa).

En myöskään "palkinnut" omaa kiukuttelevaa lastani lastenohjelmilla. Kiukutteleva lapsi oli yksin omassa huoneessaan (josta ei nähnyt ovelle, eikä voinut "houkutella" kaveriaan jäämään). Lastenohjelmia katseli perheen 3-vuotias kuopus.

Viitaten myös muutamaan aiempaan viestiin, en itsekään ymmärrä, millä tavoin hyvä vanhemmuus on sidoksissa ikään. Itse olen yli 30-vuotias, ja olen nähnyt kehnommanlaista vanhemmuutta kuin myös hyvää vanhemmuutta kaikenikäisissä vanhemmissa.

Aion vastedes rajoittaa lastenkyläilyjä enemmän. Koen, että oma eskarilainen on eskaripäivän jälkeen liian väsynyt, eikä leikit ainakaan tiettyjen kavereiden kanssa suju. Aion myös pitää oman kotini säännöistä kiinni myös silloin, kun kodissamme on muiden lapsia.

Vierailija
35/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että aikuinen on aina ohjaimissa. Lapselle ei saa antaa liikaa valtaa. Meillä minä päätän asioista, ja tyttö ei sitä ole kyseenalaistanut. Pari kertaa on tyttöä tultu hakemaan 7 aikaan illalla ulos, ja olen sanonut että ei lähde enää tuohon aikaan ulos, oli hakija kuka tahansa. Jos meillä on kyläilijä, minä päätän kyläilyn keston, ja myös sen, mitä kodissani saa tehdä. Voivat leikkiä nätisti tytön huoneessa, minulla saa olla oma rauha myös silloin kun on kavereita kylässä.

Kyllä ekaluokkalaiset osaavat jo keskenäänkin leikkiä, minä en ala heitä viihdyttämään. Eri asia sitten kun tyttöni on kotona ilman kaveria.

Jos vinkuvat koneelle, ja kiellän, niin se on sitten uskottava. Jos tyttösen kaverit eivät meillä käyttäydy, saavat lähtöpassit aika äkkiä. Meillä käyttäydytään, ja jos ei käytöstapoja löydy, ei meillä tarvitse käydä. Missään nimessä en antaisi lapsen pomottaa tuollaisessa tilanteessa. Jos aikuinen on sitä mieltä, että nyt on vieraan aika lähteä, niin vierashan lähtee. Toista kertaa ei tarvitse tulla jos ei osata käyttäytyä.

Maailma todellakin on nurinpäin, kun monet antavat lasten kasvaa pellossa. Pelottavaa ajatella, että nämä pellossa kasvaneet hirviölapset tulevat aikanaan vaihtamaan meidänkin vaippamme, kun vanhuus koittaa... Kuvitellaan että vapaa kasvatus on rakkautta. P'skat.

Ei kaikkiin lapsiin toimi samat säännöt. Osa lapsista osaa eskari-ikäisenäkin selvittää riitatilanteet. Ei niitä harjoittelematta opi. Jos vanhempi hyysää ja komentaa kokoajan ei lapselle kehity sosiaalista tilannetajua. Hän odottaa jatkuvasti käskyjä auktoriteetiltä.

Siksi maassamme on niin paljon uusavuttomia ja saamattomuutta.

Esimerkiksi ei osata hoitaa ongelmia, jos naapurissa tupakoidaan tai möykätään. Ollaan hiljaa hissuksiin ja odotellaan auktoriteetin lakimuutoksia.

Asioista voi sopia ja käydä neuvottelemassa ihmisen kanssa kasvotusten. Ei riitatilanteita tarvitse pelätä.

Ap opettaa väärin. Tuossa tilanteessa olisi pitänyt varmistaa että poika tajusi tilanteen. Hän ei tuntunut tajuavan mistä on kyse. Ap vain työnsi lapsen pois. Melko hysteeristä käytöstä ap;lta. Hyvillä sosiaalisilla taidoilla asia olisi voitu käydä rauhanomaisemmin läpi. Lapsien kanssa kannattaa käyttää enemmän aikaa keskusteluun että asia menee helpommin perille.

Vierailija
36/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Tuossa tilanteessa olisi pitänyt varmistaa että poika tajusi tilanteen. Hän ei tuntunut tajuavan mistä on kyse. Ap vain työnsi lapsen pois. Melko hysteeristä käytöstä ap;lta.]

Sanoin ja selitin noin 10 kertaa, että poikani on väsynyt ja häntä kiukuttaa, ei jaksa siis leikkiä. Siksi on mentävä kotiin ja saa tulla toisena päivänä uudestaan.

t. ap

Vierailija
37/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin kaveri kiukuttelee ja käyttäytyy kurjasti, ja sitten lopuksi kaverin äiti heittää ulos. Tuon ikäinen lapsi menee helposti tuon tapaisesta sekavasta ja ikävästä tilanteesta sillä tavalla sekaisin, että käytöstavat unohtuu, toimintamalli ikään kuin puuttuu ja siitä voi tulla juuri tuollaista vätystelyä ja vastustelua, taantumaa uhmiksen tasolle. AP on minustakin ihmeen natsi ja ikävä tyyppi. Miten ei osaa mennä lapsen tasolle ja miettiä miten kurjasi hänen kävi. AP:n oma lapsihan se mokasi ei vieras! Ihmiset on vaan niin inhottavia.... AP:n kaltaisia paskiaisia kyllä riittää.

Vierailija
38/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsi tajua. Tilannetta on selvennettävä.

Tuonkin asian hoitamiseen olisi kannattanut käyttää vähintään 30 min aikaa keskusteluun. Vähintään nyt tilanne pitäisi selvittää lapselle. Aikamoiseen pyörremyrskyyn poika joutui.

Vierailija
39/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin kaveri kiukuttelee ja käyttäytyy kurjasti, ja sitten lopuksi kaverin äiti heittää ulos. Tuon ikäinen lapsi menee helposti tuon tapaisesta sekavasta ja ikävästä tilanteesta sillä tavalla sekaisin, että käytöstavat unohtuu, toimintamalli ikään kuin puuttuu ja siitä voi tulla juuri tuollaista vätystelyä ja vastustelua, taantumaa uhmiksen tasolle. AP on minustakin ihmeen natsi ja ikävä tyyppi. Miten ei osaa mennä lapsen tasolle ja miettiä miten kurjasi hänen kävi. AP:n oma lapsihan se mokasi ei vieras! Ihmiset on vaan niin inhottavia.... AP:n kaltaisia paskiaisia kyllä riittää.

Tosin en tiedä, millä muulla tavoin olisin tuossa tilanteessa toiminut. Oma lapseni ei jaksanut, eikä myöskään halunnut leikkiä tämän kaverin kanssa. Eikö minun tehtäväni aikuisena ole lähettää hänet silloin kotiin? Pitääkö vieraan lapsen saada jäädä meille leikkimään?

Vierailija
40/66 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ehkä meillä on huonosti kasvatetut lapset, mutta en mä nyt erityisen outona tai kamalana osaisi pitää jos 6 v ei halua lähteä kivasta kyläpaikasta ekalla komennuksella. Pieni lapsihan se vasta on ja just 6 vuotiaillakin on uhmaa.

Mä en siis olettaisi, että lapset ekasta pyynnöstä tottelevat. Tärkeintähän nyt kai oli se, että lapsi lähti turvallisesti kotiin, vaikka sitten aikuinen joutui auttamaan vähän enemmän. Minusta kiehahdit nyt aika pienestä asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä