Järkyttävin gynekologi-kokemuksesi?
Kommentit (228)
erään helsinkiläisen klinikan mahtavalla gynekologilla, mutta hän muutti pois. Varasin siis paremman puutteessa ajan eräältä toiselta saman vastaanoton gyneltä. En tiennyt hänestä mitään, mutta hänen nimensä kuulosti mukavalta.
Hän pisti minut riisuutumaan täysin alasti ja odottamaan römpsä levällään pöydällä samalla kun teki jotain paperihommia. Ei sanonut minulle SANAAKAAN. Tutki kovakouraisesti, ei katsonut silmiin, tiuski ja huokaili. Tutkimuksen jälkeen jätti minut makaamaan alasti, sanomatta että voin nyt nousta ja pukeutua. Hirveä tyyppi!
jotka siis olleet juuri sisälläni ja kysyi haiskahtaako? Vähän vaikea vastata, kyllähän ne joltain haisi, mutta en osannu tehdä tulehdus-diagnoosia.
oliko tuo ekan jutun kirjottanut mies gyniksella?
mulla oli joskus 18 vuotiaana sellanen miesgyne joka änkytti.......
eli sen puhe oli sellasta että:
ottaisitko ho ho ho housut pois?
voit mennä tuohon ma ma ma ma makaamaan.
nyt voit no no no nousta.
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!
olen joutunut käymään julkisella puolella useampaan otteeseen. Vanhempi mieshenkilö. Todella töykeä, kohteli kuin esinettä ja pahinta kaikista oli se, kun teki hoidossani virheen ja USKALSIN seuraavalla kerralla antaa palautetta tästä virheestä (joka aiheutti minulle usean päivän kestäviä kovia kipuja yms ongelmia) raivostui totaalisesti. Oli todella kamalia kokemuksia ja niistä ylipääsemiseen on mennyt pitkä aika. Muistan vieläkin hoitajien säälivät katseet kun itkin kivuista ja lääkäri oli todella inhottava.
raskauden loppuvaiheessa. Oli lisäksi tökerö suustaan.
Ensinnäkin mua jotenkin aina nolostuttaa ja tunnen oloni hyvin kiusaantuneeksi gynen vastaanotolla ja siksi en käykkään siellä kovin usein.
Niinpä minulla ei olekkaan vakituista gynegologia, jolla kävisin, vaan tarvittaessa pyrin saamaan ajan aina jollekin naispuoliselle ja vieläpä etunimen perusteella pyrin valitsemaan nuorimman gynegologin. Koska he ovat yleensä kokemukseni mukaan mukavimpia.
Olin sillä kertaa varannut ensimmäisen aamuajan ennen töitteni alkamista erään lääkärikeskuksen naisgynelle. Hän ei kuitenkaan ollut vielä paikalla, kun menin vastaanotolle. Vastaanottoaikani oli jo vartin myöhässä, kun lääkäri, nuorekkaasta nimestään huolimatta vanhempi nainen vihdoin saapui ulkovaatteissaan etuovesta, otti jotain papereita kansliasta, jonka jälkeen käveli luokseni. Esitäydyimme ja käteltyämme siinä aulassa, hän pyysi minut seuraamaan mukanaan sisään.
Huomasin heti, että vastaanottohuone oli todella kylmä, ja ikkunakin vielä puoliksi auki, vaikka ulkona oli kova pakkanen.
Nainen sulki ikkunan jupisten jotain siivoojien huolimattomuudesta ja vaihtoi samalla ulkotakkinsa lääkärin valkoiseen takkiin, kehoittaen minua riisumaan alaosan paljaaksi ja asettumaan valmiiksi tutkimuspöydälle.
Olin aivan kananlihalla siinä pöydällä vastaillessani lääkärin esittämiin kysymyksiin vaivoistani, hänen samalla kylmillä käsillään palpoidessa alavatsaani. Pahin oli kuitenkin vielä edessä, kun gyne otti instrumenttikaapistaan spekulan ja alkoi sovitella sitä alapäähäni.
Kuvitelkaa mille se "huoneenlämmin"(huoneessa ei taatusti ollut sisääntulessamme kuin ehkä jotain 15 astetta lämmintä) metallinen levitysinstrumentti siellä pimpan suulla tuntui. Kylmästä täristen ja iho kananlihalla kuitenkin kestin, enkä ujouttani kehdannut sanoa silloin siinä itse tilanteessa mitään. No kylmäkätinen gyne kyllä osasi muuten asiansa ja oikeat lääkkeet vaivaani löytyivät. Tosin siinä paikassa en sen koommin ole enää käynyt.
Ei muuten, mutta siellä oli joku opiskelija joka halusi myös tehdä samat temput perässä. Oli kovakourainen, ja minä olin niin nuori ja ujo etten uskaltanut valittaa. :(
Oli hieman huonosti kohdeltu olo sen jälkeen..
ekan raskauden eka sisätutkimus käynti kyllä jäi mieleen...
Menin ihan normisti huoneeseen ja riisuin housut pois. Menin pöydälle makaamaan. Lääkäri oi nuori ja todella mukavanoloinen.
Tutkimusket alkoivat. Meni aikaa, meni aikaa... Hän ei meinannut löytää koko kohtuani (?!), kun valo oli kuulemma niin huono. Tämä ronkkiminen siis kesti todella kauan. Viikkoja oli n 12 ja oli sanottu neuvolatädillä, että syd'nääniä kuunnellaan tuolla käynnillä. Tämä lääkäri kuitenkin (löydettyyän kohtuni ja muuta asiaan kuulivat osat) sanoi mulle, että ei niitä sydänääniä kannata kuunnella, kun ei ne kuitenkaan kuulu.
juuri vanhat miesgynekologit ovat parhaita ja ystävällisimpiä!
Olin aloittanut elämäni ekat ehkäisypillerit, jotka sain terveyskeskuksesta. Olin 26-v., en siis mikään lapsi enää. Kun piti saada resepti, minut ohjattiin terveyskeskuksesta ottamaan yhteyttä yksityiseen gynekologiin.
Sattumalta sain ajan kaupunkimme mediaseksikkäimmälle gynekologille (en tosin silloin tiennyt hänen olevan sellainen). Tutkimus meni ok, mutta hän ei suostunutkaan uusimaan pillereitäni, vaan ilmoitti kirjoittavansa reseptin toisia pillereitä, jotka auttavat myös akneen. Sanoin, ettei minulla ole aknea ja haluan niitä alkuperäisiä pillereitä, koska ne tuntuivat sopivan.
Asiaa jähnättiin vähän aikaa. Sitten gyne nyrpeänä ilmoitti, että hän nyt vaan kirjoittaa ne pillerit, jotka haluaa ja saan tyytyä niihin. Kiukutti.
No, aloitin ne pillerit. Meni viikko ja yhtäkkiä aloin vuotaa verta. Verta tuli ja tuli ja tuli. Imukykyisinkään yöside ei riittänyt kuin tunniksi, sitten tuli jo läpi.
Soitin tälle gynelle. Hän käski vain syömään laatan loppuun, alussa voi kuulemma aina tulla ongelmia. Kyllä se vuoto tyrehtyy.
Eipä tyrehtynyt. Viikon kuluttua oli jo tosi heikossa kunnossa ja verta vaan tuli. Menin toiselle gynelle, joka ei osannut sanoa mitään. Käski syömään kaksi pilleriä per päivä. Tästä vuoto vasta yltyi.
Sitten löysin kolmannen gynen, joka käski lopettamaan pillerit heti. Vuoto tyrehtyi seuraavana päivänä ja loppui neljäntenä.
Pari kuukautta tästä jouduin kovien tuskien vuoksi sairaalaan. Lääkäri luuli, että minulla on umpisuoli tulehtunut. Leikkauksessa todettiin, että minulle oli muodostunut jättimäinen kysta munasarjoihin, joka aiheutti kivut. Syynä nuo pillerit, koska sitä ennen tai jälkeen ei kystia ole ollut.
Kolme vuotta sain sitten parannella anemiaa.
Kiitos vaan ne pillerit pakottaneelle gynelle. Edelleenkin viisastelee mediassa. Hänen vastaanotolleen en uskaltaisi enää ikinä mennä.
Olin aloittanut elämäni ekat ehkäisypillerit, jotka sain terveyskeskuksesta. Olin 26-v., en siis mikään lapsi enää. Kun piti saada resepti, minut ohjattiin terveyskeskuksesta ottamaan yhteyttä yksityiseen gynekologiin.
Sattumalta sain ajan kaupunkimme mediaseksikkäimmälle gynekologille (en tosin silloin tiennyt hänen olevan sellainen). Tutkimus meni ok, mutta hän ei suostunutkaan uusimaan pillereitäni, vaan ilmoitti kirjoittavansa reseptin toisia pillereitä, jotka auttavat myös akneen. Sanoin, ettei minulla ole aknea ja haluan niitä alkuperäisiä pillereitä, koska ne tuntuivat sopivan.
Asiaa jähnättiin vähän aikaa. Sitten gyne nyrpeänä ilmoitti, että hän nyt vaan kirjoittaa ne pillerit, jotka haluaa ja saan tyytyä niihin. Kiukutti.
No, aloitin ne pillerit. Meni viikko ja yhtäkkiä aloin vuotaa verta. Verta tuli ja tuli ja tuli. Imukykyisinkään yöside ei riittänyt kuin tunniksi, sitten tuli jo läpi.
Soitin tälle gynelle. Hän käski vain syömään laatan loppuun, alussa voi kuulemma aina tulla ongelmia. Kyllä se vuoto tyrehtyy.
Eipä tyrehtynyt. Viikon kuluttua oli jo tosi heikossa kunnossa ja verta vaan tuli. Menin toiselle gynelle, joka ei osannut sanoa mitään. Käski syömään kaksi pilleriä per päivä. Tästä vuoto vasta yltyi.
Sitten löysin kolmannen gynen, joka käski lopettamaan pillerit heti. Vuoto tyrehtyi seuraavana päivänä ja loppui neljäntenä.
Pari kuukautta tästä jouduin kovien tuskien vuoksi sairaalaan. Lääkäri luuli, että minulla on umpisuoli tulehtunut. Leikkauksessa todettiin, että minulle oli muodostunut jättimäinen kysta munasarjoihin, joka aiheutti kivut. Syynä nuo pillerit, koska sitä ennen tai jälkeen ei kystia ole ollut.
Kolme vuotta sain sitten parannella anemiaa.
Kiitos vaan ne pillerit pakottaneelle gynelle. Edelleenkin viisastelee mediassa. Hänen vastaanotolleen en uskaltaisi enää ikinä mennä.
Voisitko kertoa tämän gynen nimen että muutkin tietävät varoa. Tämmöisissä tapauksissa on ihan ok paljastaa.
kannata kertoa täällä nimiä! Äkkiä on syytteessä herjauksesta, koska tapahtuneen todistaminen jälkikäteen on käytännössä mahdotonta.
Sitä paitsi se, että kystat osuivat samaan aikaan noiden pillereiden kanssa voi olla vain sattumaakin. (En puolustele kyseisen lääkäri käytöstä kuitenkaan.)
Välillä sitä miettii, että mistä tuollaisia gynejä löytyy?
Itse olen käynyt gynellä viimeiset kaksitoista vuotta vähintään kerran vuodessa, yhteensä ehkä noin 13 kertaa. Gynejä on ollut yhteensä 11, koska yleensä olen varannut ajan vain jollekin, enkä ikinä muista kenellä olen viimeksi ollut.
Mutta aina olen ollut ihan tyytyväinen eikä mitään erikoista ole tapahtunut. Onneksi :)
Joten mistä ihmeestä tuollaisia löytyy?
On oikeasti sen verran paljon julkisuudessa, että taatusti perästä kuuluu.
Soitin nimittäin hänelle tuon sairaalakäynnin jälkeen ja kerroin, mitä oli tapahtunut. Hän alkoi kiukuta puhelimessa ja sain kuulla keksiväni ja valehtelevani. Eikä tuo vuoto tietenkään niistä pillereistä voinut johtua, hänen mukaansa.
Kumma juttu, kun ennen ja jälkeen noiden pillerien kuukautiseni toimivat kuin kellopeli, vuodon alku ja loppu todella täsmällinen. Siis, kun olen täysin ilman pillereitä.
tyrkytetty edelliselle, itse sain myös kystan niistä. Ei ollut aknea, muutama hikinäppy otsassa ja olin vasta 19v., lisäksi pillerit pettivät heti, eli tulin raskaaksikin, mutta meni sitten kesken. Aika itsepintaisesti juuri sitä lääkettä tarjottiin kyllä, liekö ollut hyväkin sopimus valmistajan kanssa?
kokemukseni oli ekalta gynekäynniltäni. Olin lukiossa ja halusin pillerit ennen kuin edes kuvittelen meneväni sänkyyn poikaystäväni kanssa. Gyne oli todella kovakourainen ja lisäksi mulle tuli jokin kramppi alapäähän kun hän otti papakoetta ja hän vain käski rentoutumaan, mutta lihakset eivät vain totelleet. Samanlaiset krampit estivät yhdynnänkin useamman vuoden ajan ja myöhemmin vasta luin vaginismista. Nykyinen mieheni on ainoa, jonka kanssa olen ikinä pystynyt yhdyntään ilman kipua, kiitos hänen tooooodella kärsivällisen luonteensa.
On oikeasti sen verran paljon julkisuudessa, että taatusti perästä kuuluu.
Soitin nimittäin hänelle tuon sairaalakäynnin jälkeen ja kerroin, mitä oli tapahtunut. Hän alkoi kiukuta puhelimessa ja sain kuulla keksiväni ja valehtelevani. Eikä tuo vuoto tietenkään niistä pillereistä voinut johtua, hänen mukaansa.
Kumma juttu, kun ennen ja jälkeen noiden pillerien kuukautiseni toimivat kuin kellopeli, vuodon alku ja loppu todella täsmällinen. Siis, kun olen täysin ilman pillereitä.
ihan jo sen takia ettei suostunut kirjoittamaan reseptiä pillereille joita jo valmiiksi käytit ja jotka tuntuivat sopivan. Voin vaan kuvitella kuinka tossa hermo menis... lääkärin kuvittelis ymmärtävän ettei hormonien kanssa kannata lähteä pelleilemään kun tuloksesta ei voi koskaan olla varma.
Oli Diane Novaa. Itse myös mietin jälkikäteen, että miksi juuri sitä oli pakko saada mulle kirjoittaa, mikä siinä oli taustalla.
Se kolmas gyne ja sairaalan lääkäri molemmat totesivat, että tuossa Dianessa oli paljon enemmän hormoneja kuin niissä pillereissä, joita olin saanut terveyskeskuksesta. Joten eivät ilmeisesti sopineet minulle.
Tuon pilleriepisodin jälkeen olen kiertänyt kaikenlaiset hormonivalmisteet kaukaa. En aio enää sotkea elimistöäni.
9-vuotiaat pikkunassikat eivät käytä YTHS:n palveluja. Ne on tarkoitettu vain yliopistojen opiskelijoille. Tarkistahan lähteesi, ennen kuin alat trollailemaan.