Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävin gynekologi-kokemuksesi?

Vierailija
22.11.2011 |

Kommentit (228)

Vierailija
41/228 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain raskauden aikana kipeät peräpukamat ja näytin niitä lääkärille. Olin kontillani siinä tutkimuspöydällä kun se sanoi " tää on tällänen lähetyssaarnaaja asento" ! Olin ihan järkyttynyt, mutta kun olin ujo nuori en uskaltanut sanoa mitään. Nyt kyllä sanoisin ja valitus lähtisi loukkaavasta puheesta.

Vierailija
42/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen YTHS taitaa mennä paikkana listan kärkeen kun mietitään näitä järkyimpiä kokemuksia. :) Kyllä se, että potilasta pyydetään peilin kanssa katsomaan vastaanotolla omaa intiimialuettaan, menee liian pitkälle. Kaipa lääkäri olisi voinut kertoa, miltä "siellä" näyttää kun antaa potilaalle peilin käteen. Itse olisin ollut varmasti todella ihmeissäni. Vaan eihän sitä voi tietää, kun ei ole omalle kohdalle sattunut. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se peili- ja näkkitarina. Ja oli LV.

Minä en taida olla tarpeeksi rohkea kuitenkaan.

Oliko kyseessä LV?

Tapahtuneesta on jo aikaa, mutta muistan kaiken vielä kuin eilisen.

Tuo mies ottaa vielä eräällä paikallisella yksityisklinikalla vastaan potilaita. Haluaisin hyvittää sen etten aikoinani tehnyt virallista valitusta ja laittaa viestiä ko. klinikalle. Olisiko joku niin rohkea että lähtisi mukaan?

84

Vierailija
44/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei sitten kai ollut tuota LV:tä koska kävin YTHS:llä vasta 2000-luvun vaihteessa. Pahus kun ei yhtään muista nimiä.

Vierailija
45/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kohtua saateta tunnustella peräkautta, jos ei toista kautta onnistu. Siis naisten tietysti.

Kyllä vain niin voidaan tehdä.

Vierailija
46/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ei nyt yleensäkään miltään drag queeneilta näytä!! Voit ihan hyvin törmätä alvariinsa transsukupuolisiin naisiin tai miehiin ilman että tiedät mitään. Esim:

http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/studio55/artikkelit/2011/03/1101033.jpg

http://www.savonsanomat.fi/multimedia/dynamic/00060/Rytsy_Hetti_60855c…

http://userserve-ak.last.fm/serve/_/61956349/Dana+International+DING+DO…

Tuttavapiiriin kuuluu muutama enkä ikimaailmassa arvaisi, jos en tietäisi. Ihan tavallisia ihmisiä ovat.

jännittää kovasti gynellä käynti ja niinpä uudella paikkakunnalla pyysin naisgynekologia. Sain ajan nopeasti mutta juuri kun olin menossa, kuulin juttua että kyseinen täti olikin aikaisemmin ollut mies! En uskaltanut enää lähteä karkuunkaan vaikka olisin mieluummin mennyt vaikka oikealle mieslääkärille. Itse tutkimus oli ihan ok eikä tyyppi näyttänyt miltään drag queenilta...

Vierailija
47/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin todella hämmentynyt "peilihoidosta", se taitaakin olla ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun olen nähnyt värkkini niin tarkasti ja oikein selostuksen kera.

Tuota sormien puristelujuttua en muistanutkaan, mutta kun joku kertoi siitä, sekin tuntui nyt tutulta.

En ollut vastaanottokäynnin jälkeen ollenkaan varma, olisiko pitänyt tuntua hämmentyneeltä vai ahdistuneelta vai valaistuneelta...

Vierailija
48/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh että täällä jaksetaan puhua jostain yhdestä gynekologista. Joku tulee varmaan kohta sanomaan että se pyysi vielä riisuutumaan kokonaan alasti ja jne jne.??

Vierailija
49/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiviisti liittyy teemaan ja kovin yleinen kokemus näyttää olleen?

Miksi sinusta siitä ei saisi puhua?

Vierailija
50/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menin synnyttämään, lääkäriopiskelija tuli huoneeseen ja sanoi " tutkivansa". hän työnsi kätensä sisääni ja kokeili ilmeisesti, montako senttiä olen auki. sattui helvetisti ja aloin itkeä. mitään hän ei selittänyt etukäteen, eikä sanonut, että tämä sattuu. jotain se ronkki siellä ja miehenikin oli ihan järkyttynyt.

sattui melkein enemmän kuin synnytys. jotain olennaista oli jäänyt opiskelijalta oppimatta, eli se, että jos joku toimenpide sattuu, selitetään etukäteen, mitä tehdään ja miltä se voi tuntua. kierukankin laitoin yksityisellä pelon takia, joka näistä sorkkimisista jäi.

Vierailija
51/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiviisti liittyy teemaan ja kovin yleinen kokemus näyttää olleen?

Miksi sinusta siitä ei saisi puhua?

Se tuntuu minusta vähäsen yliampuvalta. Sopii tietty otsikkoon.

Vierailija
52/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2000-luvun alkupuolella vaihdossa jenkeissä ja siellä heti opiskelun alkuvaiheessa piti käydä lääkärintarkastuksessa. Luulin tietysti, että se olisi samanlainen läpihuutojuttu kuin ajokorttiin vaadittava tarkastus täällä Suomessa mutta olin väärässä.

Ilmoittauduin koulun medical centerissä ja pian hoitaja tulikin opastamaan minut eteenpäin. Kuljimme pitkän käytävän toiseen päähän ja menimme yhteen tutkimushuoneeseen. Siellä hoitaja antoi minulle jenkkityylin sairaalakaavun ja pyysi riisuutumaan. Hän ilmeisesti huomasi, että olin yllättyneen näköinen ja lisäsi perään, että kaikki vaatteet pois ja kaapu ylle. Hän poistui huoneesta ja antoi minulle aikaa riisuutua. Kuteet veks ilkosilleen ja kaapu ylle.

Hoitaja palasi hetken päästä ja teki alustavan haastattelun (lukematon joukko kysymyksiä terveydestä, sairauksista, allergioista jne.). Hän mittasi sen jälkeen pituuden ja painon, kokeili pulssin ja otti verenpaineen. Sen jälkeen odotin lääkäriä. Tämä tuli sisään ja teki taas koko joukon kysymyksiä ja kirjoitti kynä sauhuten muistiinpanoja. Sitten hän pyysi minua laskemaan kaavun yläosan (mikä koko kaapu pysyi muutenkin huonosti päälläni) ja näyttämään rinnat. Hän tutki rinnat perusteellisesti ensin istuallani ja sen jälkeen maatessani tutkimuspöydällä.

Lisää oli tulossa. Hän veti pöydän päästä esiin metalliset jalkatuet jolloin tiesin mitä seuraavaksi. Gynekologinen tutkimus. Jalat tukiin ja haralleen, niinhän se menee. Hän teki sisätutkimuksen sekä emättimen ja peräsuolen kautta. Jälkimmäinen oli minulle ensimmäinen kerta ja oloni sen mukainen.

Tuo sessio päättyi viimein ja sain taas pukeutua rauhassa. Lääkäri palasi sen jälkeen takaisin huoneeseen ja kertoi, että kaikki on ok.

Kaiken tämän koin siinä vaiheessa vähän kiusalliseksi joskin kaikki tapahtui niin nopeasti etten sitä ehtinyt siinä paikassa enempää ajatella.

Ihan kamala stoori. :(

Vierailija
53/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kun en saanut naisgynelle vastaanottoaikaa. Pikkasen sekopää kyllä, piti sen hemmetin käsipeilin avulla muka leikkiä seuraavansa tutkimusta. Perusteena oli että "naiset tuntevat niin huonosti oman anatomiansa". En mennyt uudestaan. Kumma kyllä kuulin hänestä myös ylistäviä puheenvuoroja, jotkut oikein tosi ylistäviä. Minusta se oli vain tosi outoa ja hieman pervoa.

Toinen YTHS:n gyne (nainen) laittoi mulle, silloin synnyttämättömälle 22-vuotiaalle, hormonikierukan ilman puudutusta ja otti myös kohdun limakalvonäytteen ilman puudutusta. Molemmat olivat niin kivuliaita toimenpiteitä että meinasin pyörtyä vaikka mulla on korkea kipukynnys. Kierukan myöhemmin poistanut yksityinen gyne oli todella raivoissaan kun kuuli että mulle ei oltu laitettu puudutusta kohdunkaulaan.

Pahin oli silti noin 10 v sitten miesgynekologi jonka nimeä en muista. Olin lähdössä työkomennukselle muutamaksi kuukaudeksi ja viikko ennen lähtöä tajusin että pilleriresepti on mennyt vanhaksi. Otin ajan sille lääkärille jolle sain, ja vastaanottohuoneessa istui valmiiksi aivan käsittämättömän hermostunut keski-ikäinen mies. Sanoi olevansa vasta erikoistumassa. Ukko oli niin hermostunut ja hämillään koko normaalin alatutkimuksen ajan, että minun teki mieli alkaa huutaamaan kannustushuutoja kun tuntui että siitä hommasta ei tule yhtään mitään äijän hermoilun vuoksi. Paras oli, kun ennen sisätutkimuksen aloittamista hän punastui, ja vaikeana änkytti että "niin, minunhan pitää sitten katsoa ja koskea tuon tutkimuksen aikana":=) Meinasin sanoa että kyllä se ennen on tehty niin että minä makaan tutkimuspöydällä ja lääkäri on vain ovelta varovasti tiiraillut...

:D :D :D

Vierailija
54/228 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellen olisi hengenvaarassa. Olette outoja kun käytte gynegologilla.

Vierailija
55/228 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina parin vuoden välein esimerkiksi papa-kokeen vuoksi, jotta mahdollinen kohdunkaulan syöpä saadaan ajoissa kiinni ja hoidettua. Jos ei käy papassa, voi oikeasti lähteä henki jos ruletti kohdalle osuu. Gynekologiset syövät on työikäisten naisten yleisimpiä syöpiä rintasyövän ohella.

Ei siinä ole mitään outoa, lääkäri siinä missä korvalääkärikin.

Vierailija
56/228 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka siis olleet juuri sisälläni ja kysyi haiskahtaako? Vähän vaikea vastata, kyllähän ne joltain haisi, mutta en osannu tehdä tulehdus-diagnoosia.

No huh huh! Onks tää totta???

Vierailija
57/228 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppäs tutustumassa, vaikka googlettamalla vähän naisen anatomiaan ja perussairauksiin.

Tai vähän enemmänkin!

Paitsi jos oot alle 10v. -hus tältä palstalta:)

Vierailija
58/228 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain olennaista oli jäänyt opiskelijalta oppimatta, eli se, että jos joku toimenpide sattuu, selitetään etukäteen, mitä tehdään ja miltä se voi tuntua. kierukankin laitoin yksityisellä pelon takia, joka näistä sorkkimisista jäi.

mä poikkeus tässä kun jos joku koskee niin en todellakaan tahdo kuulla sitä etukäteen :D tai ylipäätään tietää ollenkaan mitä tutkimuksia tehdään. jos esim. verikokeen otossa hoitaja sanoo "nyt voi vähän nippasta" niin se on soronoo, ei minun kädestä näytettä ota :D

Vierailija
59/228 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka oikeasti ramppaavat kerran vuodessa gynellä, koska niin KUULUU tehdä. Joo, onhan se varmasti suositeltavaa, mutta niin on yleislääkärillä käynti kerran vuodessakin, ja kuinka moni teistä käy siellä? Entä silmälääkärillä? Hammaslääkärillä? Kuulo? Maksa? Haima? Yleisimmät verikokeet?

Ei pillu ole ainoa paikka missä voi olla piileviä sairauksia, voi herran jestas. Kyllä varmasti huomaat jos on kipuja/hajuja tms. ja osaat sitten hakeutua gynelle.

Tosin ei se ole minulta pois, senkun ramppaatte siellä sitten tuhlaamassa rahojanne ja levittelemässä römpsäänne :)

T. N 30v, käynyt sisätutkimuksessa neljä kertaa elämässään, ja kyllä, yksi lapsikin on.

Mammografia. Olen vuoden sisalla menettanyt kaksi nelikymppista ystavaa rintasyopaan

Gynekologiset syovat ovat salakavalia. Itse kayn normaalissa kontrollissa kerran vuodessa, tarvittavat naytteet Ja sisaultra. Mieli on paljon levollisempi. Kuinka monta kertaa sina olet kaynyt mammografiassa Ja rintaultrassa?

Vierailija
60/228 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla loppui pillerit, enkä löytänyt reseptiä enää mistään, no pikapikaa varasin ajan ja ajattelin että voihan sitä tutkia samalla.

Lääkäri on varmasti jo 80 v, kilpikonnakaulainen, laiha ja kalju mies. Sisätukimuksen yhteydessä hän selosti mitä oli tekemässä (hyvä juttu sinäänsä), mutta yhtäkkiä hän nappasi sormillaan palan vatsanahkaa sormiensa väliin, veti ja päästi irti ja sanoi "ja tässä onkin munanjohdin...PIM!" Se tuli niin puskista ja tuntui ihan hölmöltä, irrallliselta kommentilta. Oli tosi vaikeaa pidätellä naurua ja toisaalta se ällötti.

Lopuksi reseptiä ojentaessaa lääkäri kehaisi, että olipa mukavaa nähdä noin terve, nuori nainen. Sanoin että joo kiitti moi ja luikin reseptin kanssa pihalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi