Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:47"]
Itse sain jonkinlaiset traumat siitä, kun lääkäri pyysi näyttämään rinnat. Sanoin, etten halua... lääkäri yritti ylipuhua/"väkisin katsella", mutta en antanut periksi. Lopuksi sanoi ilkeään sävyyn "no älä sitten näytä, mutta et saa sitten lääkärintodistustakaan, että miten tehdään?" --- lähdin vastaanotolta. (Olin 14-vuotias)
[/quote]Lääkäri toimi oikein! Ei tipu lääkärintodistusta jos potilas ei anna tarkastaa.
Minä en taas ymmärrä, miksi muka puberteetin kehityksen arviointi vaatisi että rinnat pitää tutkia. Näkeehän sen jo silmillä, onko ne kasvaneet.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 13:19"]
Milläs luokilla näitä lääkärintarkastuksia nykyisin on?
[/quote]Lääkärintarkastukset ovat 1., 5. ja 8. luokalla peruskoulussa.
[/quote]Tämä on kai se oikea rytmi mutta itse muistan, että meillä ei ollut lainkaan lääkärintarkastusta yläasteella. Ensimmäisellä ja viidennellä se taisi ja sitten taas ensimmäisenä vuonna lukiossa mutta ei yläasteella. Käytännöt näiden osalta varmasti vaihtelevat.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 13:19"]
Milläs luokilla näitä lääkärintarkastuksia nykyisin on?
[/quote]Lääkärintarkastukset ovat 1., 5. ja 8. luokalla peruskoulussa.
[/quote]Tämä on kai se oikea rytmi mutta itse muistan, että meillä ei ollut lainkaan lääkärintarkastusta yläasteella. Ensimmäisellä ja viidennellä se taisi ja sitten taas ensimmäisenä vuonna lukiossa mutta ei yläasteella. Käytännöt näiden osalta varmasti vaihtelevat.
[/quote]Ohjeiden mukaan kaikkien oppilaiden pitäisi kerran yläkoulun aikana käydä lääkärintarkastuksessa.
Kauhein muisto oli ala-asteella, kun kerrottiin että on lääkärintarkastus- ja rokotuspäivä. Oltiin kuultu, että piikki tulee pakaraan. Heti tuli kauhujutut esiin, kuinka paljon sattuu. Muistan että yksi poika meni ihan paniikkiin. Ensimmäisen tultua hän kertoi, että ei sattunut yhtään. Toinen sanoi, että sattui todella paljon. No kolmas oli tämä paniikissa oleva poika. Kesti, kesti, kesti ja kesti. Kunnes alakertaan kuului kauhea "aaaaaaaaiiiiii" huuto... Hetken päästä tää tuli itkeneen näkösenä takaisin, ja seuraavaksi minä... Olin todella kauhuissani, mutta ei se lopulta sitten sattunut yhtään... Tää oli kauhein kokemus, ja varmaa oli sille vieläki kauheempi..
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 16:58"]
Kauhein muisto oli ala-asteella, kun kerrottiin että on lääkärintarkastus- ja rokotuspäivä. Oltiin kuultu, että piikki tulee pakaraan. Heti tuli kauhujutut esiin, kuinka paljon sattuu. Muistan että yksi poika meni ihan paniikkiin. Ensimmäisen tultua hän kertoi, että ei sattunut yhtään. Toinen sanoi, että sattui todella paljon. No kolmas oli tämä paniikissa oleva poika. Kesti, kesti, kesti ja kesti. Kunnes alakertaan kuului kauhea "aaaaaaaaiiiiii" huuto... Hetken päästä tää tuli itkeneen näkösenä takaisin, ja seuraavaksi minä... Olin todella kauhuissani, mutta ei se lopulta sitten sattunut yhtään... Tää oli kauhein kokemus, ja varmaa oli sille vieläki kauheempi..
[/quote]Hauska tarina, joskin silloin ala-asteen aikoina se on varmasti enemmänkin tuntunut kamalalta. Se olis silloin jännää, miten piikkejä pelkäsi. Muistan, että itsekin halusin aina ensimmäiseksi tietää, että saako siellä piikkejä. Jos sai, niin se oli tosi kamalaa ja etukäteen olin minäkin melkein paniikissa. En tosin pidä rokotuksista vieläkän muta nyt olen oppinut jo kestämään niitä. :)
Näitä "paita pois" -tyyppisiä vanhoja lääkärisetiä taitaa olla useampia ympäri Suomenmaata. :)
Kouluterveydenhuollon tarkastukset eivät ole pakollisia. On mahdollista käydä vain osassa tarkastuksia tai jättää ne kaikki väliin. Laajoihin tarkastuksiin 1., 5. ja 8. luokalla toivotaan vanhempaa mukaan.
8. luokan tarkastuksessa tehdään joissakin kunnissa nuorison terveystodistus, jota tarvitaan mm mopokorttia hakiessa. Sitä ei voida kirjoittaaa ilman lääkärintarkastusta.
Lääkäri arvioi tarkastuksissa puberteettiasteen eli rintojen, kivesten ja karvojen kasvun. Lääkäri tarkastaa myös kivesten laskeutumisen, tosin kaikki eivät tätä tee enää 8. luokalla. Lapsella voi olla ennenaikainen puberteetti tai viivästynyt puberteetti. Yläkoululaisen (pojan) kasvua arvioitaessa on olennaista tietää myös puberteettiaste. Puberteettikehityksessä on paljon poikkeavuutta ja välillä tarvitaan erikoislääkärin tutkimuksiakin. Eli niillä housuihin kurkkimisilla on oikeasti syynsä. Kysymällä saattaa saada totuuden tai sitten ei sinne päinkään!
Riisuminen on tärkeää myös jotta ryhti saadaan tutkittua luotettavasti. Selässä voi olla hoitoa tai vähintään seurantaa vaativa skolioosi, jota ei näe vaatteet päällä.
Nuori voi kieltäytyä myös osasta tutkimuksia. Tarkastuksissa pitäisi varsinkin murrosikäisten kanssa olla kunnioittava ja kuulostella tutkittavaa eikä suin päin rynnätä sinne alushousuihin.
Terv koululääkäri
Mä en muista että koululääkärillä käyminen olisi koskaan kovin vastenmielistä vaikka mulle osui aina joku vanhahko setä lääkäriksi jolle nyt esimerkiksi melkoista puhuminen tuntui vähän oudolta. Yläasteella taisin käydä kaksi kertaa lääkärillä, sen jälkeen lukiossa ei enää ollut mitään tarkastuksia. Jos nyt jotain pitää sanoa, niin vaa'alle nouseminen ei ollut kivaa koska mulla oli jo nuorena lievästi ylipainoa. Siitä mainittiin joka kerta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:35"]
Pahin oli se kun koululääkäri työnsi pumpulipuikon penikseni kärjestä sisään. Se sattui ihan sikana.
[/quote]Hän taisi epäillä sinulla jotain sukupuolitautia. :)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 20:44"]
Sori edellinen, meni vähän jo off-topic mutta purkautui vanhat traumat kerralla. :D
[/quote]Tässä viestiketjussa on jo yli 400 viestiä joten aika moni muukin on purkanut täällä traumojaan. :)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:53"]
Tuli mieleen yks tapaus, mutta ei ollut koulutarkastus.Olin neuvolassa papakokeessa. Ja kesken hoitajan ronkkimisen, sinne tuli joku rasvanen remonttimies etsimään avaimiaan. Siinä kun etsi niitä, tuli siihen kans pällistelemään mun alapäätä, muka muinamiehinä. Ei käsittämätön tilanne. Vedin jalat äkkiä suppuun, mutta en saanut sanotuksi siinä tilanteessa mitään.Olin niin hämilläni, miehen lähtiessä tiuskin hoitajlle miksei ollut laittanut ovea lukkoon.
[/quote]Jopas on tapaus. Aika harvoin kukaan remonttimies tulee sisälle tutkimushuoneeseen koputtamtta.
Olin kerran loukannut polveni koulun joukkueen futisharkoissa. Kävin näyttämässä sitä koululääkärille, joka väänteli polvea joka suuntaan. Huusin melkein kivusta. Hän sanoi vaan, että pitää tutkia, onko jokin rikki. Niinpä, tuntui siltä, että siinä käsittelyssä jotain tulee menemään rikki. Tosi kovakourainen tyyppi oli.
Pahin muistoni on jostain ala-asteen ajoilta ja jääkylmästä terkkarin huoneesta jossa tarkastus oli. Melkein palelluin.
Pahin on ollut peräaukon tähystys. Se sattui niin vietävästi.
Minulle on jäänyt mieleen, että tutkimushuone oli aina jääkylmä. Melkein paleltui. Siihen oli tietty syynsäkin josta ei tässä sen enempää. :)
V.66 lääkäri oli vihainen kun minulla oli kynsilakkaa ja siitä kun join kahvia. Olin siis ekaluokkalainen. Ja lääkärinä edesmennyt Kurki- Suonio.
Vierailija kirjoitti:
V.66 lääkäri oli vihainen kun minulla oli kynsilakkaa ja siitä kun join kahvia.
No mutta kynsilakkahan on pahasta eikä se sovi lainkaan ekaluokkalaiselle. Ei ihme, että lääkäri oli moisesta sangen järkyttynyt. :)
Itse kummastelin ala-aste ikäisenä sitä, kun vasta viitos-kuutosluokalla alkoivat kulkea juorut, että tarkastuksessa täytyy ottaa vaatteet pois.
Minä olin joutunut riisumaan joka kerta, muut ilmeisesti sitten eivät.
Olin kuutosluokalla vähän pullukka, joten jouduin sen vuoksi johonkin kokeisiin. Se oli aika noloa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:47"]
Meilläkin mentiin telkkarin luo pareittain, en tiedä miksi. Siellä sitten kaverin edessä sanoi minua lihavaksi ja kehui kaveria hoikaksi... tämä oli 90-luvun alkupuolella.
[/quote]Ehkäpä terkkari sanoi vain mielipiteensä. Oliko se edes totta, oliko kaverisi sinua hoikempi?
[/quote]
Ei sillä ole väliä kuka oli lihavampi, vaan että terveydenhoitaja nolasi 10v lapsen toisen edessä.