Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2011 klo 21:18"]
...käytiin vielä yläasteella terveystarkastuksessa kaksi lasta (samaa sukupuolta) kerrallaan, ja siinä lääkäri sitten kyseli henkilökohtaisia kuukautisista, kommentoi pituutta ym. Koin sen aika ahdistavaksi.
Siis milloin oikein kävit koulua?
Näin tehtiin meilläkin vuonna 1996. Yksityisessä koulussa Helsingissä. Onneksi seuraava aakkosissa oli paras ystäväni, joten ei ollut ihan niin noloa vastailla valkovuotokysymyksiin.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="21.11.2011 klo 21:18"]
...käytiin vielä yläasteella terveystarkastuksessa kaksi lasta (samaa sukupuolta) kerrallaan, ja siinä lääkäri sitten kyseli henkilökohtaisia kuukautisista, kommentoi pituutta ym. Koin sen aika ahdistavaksi.
Siis milloin oikein kävit koulua?
Näin tehtiin meilläkin vuonna 1996. Yksityisessä koulussa Helsingissä. Onneksi seuraava aakkosissa oli paras ystäväni, joten ei ollut ihan niin noloa vastailla valkovuotokysymyksiin.
Itse kävin yläasteella terveystarkastuksissa myös 90-luvun puolivälin tienoilla mutta silloin kukin meni vuorollaan terkkarin vastaanotolle. Mihinkään henkilökohtaisiin kysymyksiin ei tarvinnut vastata muiden kuullen. Se olisi ollut muuten todella ahdistavaa.
Jossain tarkastuksessa piti antaa virtsanäyte. No, enhän minä sitä millään tahtonut saada annetuksi kun ei ollut yhtään hätä. Terkkari höykytti koko ajan että ennen näytettä en pääse minnekään. Teki mieleni haistattaa sille pitkät... :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:10"]
Täytyy sanoa, että ihmettelen vähän monien suhtautumista täällä näihin lääkärintarkastuksiin. Monet ajattelevat, että eihän näissä mitään ole. Myönnän itse, että minua nämä lääkärintarkastukset jännittivät joka kerta. Jännitys ei estänyt minua menemästä tarkastuksiin mutta se oli etukäteen aina hyvin epämiellyttävää. Eniten minua jännitti se, mitä siellä oikein tehdään. Vaikka olin käynyt tarkastuksissa aikaisempinakin vuosina, niin silti joka kerta mietin samaa asiaa uudelleen. Muistan, että jälkeenpäin se oli suuri helpotus kun tarkastus oli ohi.
[/quote]Täältä löytyy toinen jännittäjä. :) Kirjoituksesi olisin hyvin voinut kirjoittaa minäkin.
Joku kumma päänsisäinen juttu se oli mullakin että nuo koululääkärintarkastukset olivat paikkoja joita halusi välttää viimeiseen asti. Ala-asteella ne eivät niin häirinneet mutta yläasteella ja lukiossa, huh.
[/quote]Kiva kuulla, että joku muukin ajattelee samalla tavalla. :)
[/quote]
No kyllä mua jännitti lukiossakin paljon enemmän hammaslääkärissä käyminen kuin koulun terveystarkastukset tai gynellä käynti yhteensä:D Eihän se mukavaa ole kun joutuu riisumaan ja suhun kosketaan mutta ei siitä nyt minulle mitään traumoja jäänyt.
[/quote]Aivan aivan. Epäilen vähän, ettet sä joutunut lukion lääkärintarkastuksessa riisumaan lainkana kun sanot noin. Hammaslääkärikään ei ole muakvaa.
[/quote]
Pikkuhousut sekä rintsikat saivat jäädä. Sitä koululääkäristä tuttua kumartelua kun katsotaan selkä olen joutunut tekemään työhöntulotarkastuksissakin vaikka olen jo 32 vuotta:D
Sama täällä, rintsikoille ja pikkareille piti noissa lääkärintarkastuksissa aina riisua. Ei kai sitä ryhtiä voi oikein muuten tarkastaa jos selkäranka ei ole paljaana. Muistan myös että siinä ryhtiä tarkastettaessa piti mennä kyykkyyn ja nousta hitaasti ylös. Lääkäri tarkasti jotain liikeratoja tmv.
90-luvun alku/puolivälin tienoolla kylmä lusikka kassien alle jolla kokeiltiin vetäytyykö kassit.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 14:26"]90-luvun alku/puolivälin tienoolla kylmä lusikka kassien alle jolla kokeiltiin vetäytyykö kassit.
[/quote]
Urbaanilegenda, hyvin yleinen sellainen.
No juu, lusikkatesti on urbaania legendaa mutta onkohan sitä joskus jollekin ihan oikeasti tehty? :)
Ilmeisesti tarkastukset eivät ole poikia niin haitannut? Itse en muista mitään tarkastuksia? Kävin koulua -80-90 luvuilla ja kosti kotiranta oli mulla musiikin opettaja 1ja2 luokalla.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:38"]
Tästäkin ketjusta huomaa, että suomalaiset pelkäävät ja kunnioittavat lääkäriä nin paljon että riisuvat ilman syytä, antavat kurkkia housuihin jne
voi luoja
[/quote]Ei siinä mistään pelosta ole kysymys. Puberteetin statuksen määrittäminen edellyttää että karvoituksen kehitysaste tarkistetaan. Pojilta arvioidaan samassa yhteydessä sukuelinten kasvun taso. Lääkäreillä ei ole röntgenkatsetta jolla näkisi vaatteiden läpi. Sen vuoksi pitää riisua. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää.
[/quote]
Tämä EI PIDÄ PAIKKANSA. Riippuu onko lääkäri pervo vai ei
Joku karvojen ja rintojen tarkastus ei todellakaan kuulu asiaan, eikä mihinkään lääkärintodistukseen, vaikka joku muuta yrittää tuolla väittääkin. Mihinköhän lääkärintodistukseen sitä tarvitaan ? Ei ainakaan mopokortti/ajokortti todistukseen JOKA ON AINOA TODISTUS jonka koulusta saa.
T. mieheni on koululääkäri ja kertoi, että ei todellakaan kuulu asiaan kurkkia housuihin
[/quote]Miehesi ei selvästikään ole kertonut sinulle koko totuutta tai sitten hän ei toimi kouluterveydenhuollon tarkastuksista annetun ohjeen mukaisesti.
Tietysti kivesten kopeloimiset. Onhan se varmasti tarpeellista, mutta sen voisi hoitaa hienotunteisesti. Ensinnä voisi olla ystävällinen ja myös kertoa etukäteen eikä yllärinä lopuksi alkaa muljuttelemaan.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:56"]
Tietysti kivesten kopeloimiset. Onhan se varmasti tarpeellista, mutta sen voisi hoitaa hienotunteisesti. Ensinnä voisi olla ystävällinen ja myös kertoa etukäteen eikä yllärinä lopuksi alkaa muljuttelemaan.
[/quote]Jaaha... Miten tuo siis sinulle sitten tehtiin?
Kasiluokalla terkkari valitti että olen alipainoinen... Painoin 51kg ja ole 170cm pitkä. Ysillä painoin 59kg ja sitten samainen terkka valitti kuinka olin lihonut ja kannattaa katsoa mitä suuhun pistää...
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:24"]
Kasiluokalla terkkari valitti että olen alipainoinen... Painoin 51kg ja ole 170cm pitkä. Ysillä painoin 59kg ja sitten samainen terkka valitti kuinka olin lihonut ja kannattaa katsoa mitä suuhun pistää...
[/quote]Terkkari ihmetteli suurta hyppäystä painokäyrällä.
Koululääkärin tarkastus 2000-luvun alussa. Lääkäri ei ulkonut, että kivekset ovat laskeutuneet, koska ne olivat menneet ylös (lääkärillä jääkylmät sormet). Jouduin tulemaan viikon kuluttua uudelleen. Siinä 2 terkkaria paineli nivusista palleja ulos ja koululääkäri kopeloi kiveksiä kovakouraisesti. Sitä kokemusta on vaikea unohtaa. Eipä ole koskaan sen jälkeen ollut 3 naista palleja räpläämässä. Lopulta sain kuitenkin terveen paperit.
Olin ala-asteella varmaan vitosluokalla ja koululääkäri oli vanhempi mies. Me kanssa riisuttiin pukuhuoneessa pikkareille ja rintsikoille ja lääkäri tarkisti kaiken ryhtiä ja näköä myöten eli piti norkoilla puolialasti koko Se aika. Nolointa oli kuitenkin Se, että piti laskea hiukan pikkareita, että lääkäri näki puberteetin kehityksen. Samassa huoneessa oli onneksi lääkäriä avustamassa tuttu naisterkkari. Traumaattisinta oli kuitenkin yläasteella sairas terveydenhoitaja. Nainen laittoi esim päänsärkyyn mobilattia otsaan... Minut nainen ilmoitti migreenin takia nuorisopsykiatriselle! Voitte kuvitella, että vanhempani marssivat koululle valittamaan. Huhu kertoo, että nainen on nykyään itse psykiatrisella.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2012 klo 16:48"]
vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.
Tämä kuulostaa taas urbaanilegendalta. Vuodesta toiseen nämä smata jutut, heh. Ei muuten ole urbaanilegendaa. Vieläkin muistan sen hämmennyksen, kun varoittamatta tutkimuspöydällä mieslääkäri kurkkasi pikkareihin. En varmaan muuten muistaisi, mutta sattui juuri menkat olemaan silloin.
Parempihan se on suorittaa murrosiän kehityksen tarkistaminen nopeasti ja kysymättä. Jos kyselee siihen lupaa, niin se luo turhaan vaan hämmennystä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:32"]Koulussa puhuttiin aina lusikkatestistä, joka kuulemma tehtiin pojille joskus yläasteella. Kylmä lusikka siis pallien alle. :D [/quote] Tuon kokeneena en ole varma oliko se lusikka vai ihan vartavasten valmistettu instrumentti. Oli meinaan paska jäykkänä kun jonotti tarkastukseen ja oma vuoro tuli. Tietenkin oli peloteltu kaikenlaisilla sitä ennen... Ilman pelotteluja koko testi ei varmaan olis jäönyt mieleen. [/quote]Tämä on edelleenkin täysin urbaanilegendaa!!! [/quote] Höpö höpö. Olen kokenut ihan itse 80-luvulla. Mistään legendasta ei ole kyse.
[/quote]No joo, miten siihen tarkastukseen reagoit?
[/quote]
Tuntui vähän tyhmältä kun lusikoivan mieslääkärin lisäksi koulun terkkari oli siinä. Tämä tapahtui 4. Luokalla, joten suurta häpeää tuosta ei osannut kokea.
En tiedä miksi lusikka. Kivesten laskeutumista siinä kai tarkastettiin. Ehkä kädellä kokeilu oli liian tunkeilevaa ja siksi palleja nosteltiin lusikalla.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2012 klo 16:48"]
vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.
Tämä kuulostaa taas urbaanilegendalta. Vuodesta toiseen nämä smata jutut, heh. Ei muuten ole urbaanilegendaa. Vieläkin muistan sen hämmennyksen, kun varoittamatta tutkimuspöydällä mieslääkäri kurkkasi pikkareihin. En varmaan muuten muistaisi, mutta sattui juuri menkat olemaan silloin.
Parempihan se on suorittaa murrosiän kehityksen tarkistaminen nopeasti ja kysymättä. Jos kyselee siihen lupaa, niin se luo turhaan vaan hämmennystä.
Se luo kaikissa tilanteissa hämmennystä jos lupaa kysymättä housuihin katsotaan.
Koululääkärit olivat aina miehiä ja heillä oli koko ajan kamala kiire. Tarkastukset vietiin juostenkusten läpi. Mitään hyötyä niistä ei ollut. Piti sitten käydä niiden lisäksi yksityisellä puolella terveystarkastuksissa.