Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
Olin ylipainoinen lapsena. Joka kerta koululääkärille meneminen ahdisti kun tiesi saada kuulla että nyt pitäisi taas laihduttaa. Aikuisena kilot ovat karisseet. Se oli enemmänkin vaan lapsenpyöreyttää nuorempana.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:26"]
Olin ylipainoinen lapsena. Joka kerta koululääkärille meneminen ahdisti kun tiesi saada kuulla että nyt pitäisi taas laihduttaa. Aikuisena kilot ovat karisseet. Se oli enemmänkin vaan lapsenpyöreyttää nuorempana.
[/quote]Monilla lapsilla on pyöreyttä lapsena. Se on täysin normaalia. Se katoaa kun kasvaa ja kroppa muuttuu. Hyvä, ettei siitä jäänyt sinulle kai kuitenkaan mitään epämiellyttäviä muistoja.
En kyy muista et olis ollutkaan mitään lääkärintarkastuksia?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:26"]
[/quote]Monilla lapsilla on pyöreyttä lapsena. Se on täysin normaalia. Se katoaa kun kasvaa ja kroppa muuttuu. Hyvä, ettei siitä jäänyt sinulle kai kuitenkaan mitään epämiellyttäviä muistoja.
[/quote]Ei siitä jäänyt. Se oli enemmänkin vain sellainen tunne ettei sinne tehnyt mieli mennä kun tiesi että siellä saa saman ja jo tutun saarnan.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:14"]Hah hah, lusikkatestin tarkoitus on lopettaa orastava erektio. Siihen kylmä lusikka on täydellinen instrumentti. En ole kokenut mutta veikkaan että sen vaikutus on melko tehokas. [/quote] Ei se lusikka kylmä ollut. Huoneenlämpöinen. Miksi tästäkin on ihmeellisiä legendoja liikkeellä. Liioittelevatko jotkut miehet muistojaan? - Myös lusikkatestattu.
[/quote]Jos tutkimus on tehty huoneenlämpöisellä lusikalla, se on tehty väärin. Lusikan pitää olla kylmä.
[/quote]Urbaanilegendassa lusikka on nimenomaan kylmä. :)
Lusikkatesti on urbaanlilegenda pojille mutta eikö tytöillä ollut koulussa mitään legendaa?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:12"]
Koululääkäristä on jäänyt muistikuvat mieleen. Hän oli vanhempi mies joka tuntui seuraavan minua yläasteelta lukioon sillä siellä kohtasin hänet uudelleen. Jos en väärin muista, niin taisi mainitakin siitä jotain että olemme jo aikaisemmin tavanneet 8. luokalla. No, tokihan minäkin siinä vaiheessa hänet hyvin muistin. Hän sanoi, että sinähän muistat nämä käytännöt, joten jotta pääsemme alkuun, niin käypähän aluksi "ottamassa ylimääräiset pois". Hän tarkoitti siis vaatteita. :) "Alushousut voi jättää jalkaan, muut pois!" Tämä on jäänyt elävästi mieleen.
[/quote]Hyi hyi, miten inhottava lääkäri? :)
Noloin tilanne oli koulu lääkärillä joka kommentoi murrosikääni ja vaati saada nähdä mun rinnat. Kun sanoin etten halua niin oli kuulemma välttämätöntä nähdä ne ja miltein repi rintsikat yltäni! Kun otin rintsikat pois hänen katseensa oli jotenkin himokas...
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:02"]Noloin tilanne oli koulu lääkärillä joka kommentoi murrosikääni ja vaati saada nähdä mun rinnat. Kun sanoin etten halua niin oli kuulemma välttämätöntä nähdä ne ja miltein repi rintsikat yltäni! Kun otin rintsikat pois hänen katseensa oli jotenkin himokas...
[/quote] ja tämä tapahtui yllätys yllätys VIIME VUONNA!
Pahin oli se kun koululääkäri työnsi pumpulipuikon penikseni kärjestä sisään. Se sattui ihan sikana.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:12"]
Koululääkäristä on jäänyt muistikuvat mieleen. Hän oli vanhempi mies joka tuntui seuraavan minua yläasteelta lukioon sillä siellä kohtasin hänet uudelleen. Jos en väärin muista, niin taisi mainitakin siitä jotain että olemme jo aikaisemmin tavanneet 8. luokalla. No, tokihan minäkin siinä vaiheessa hänet hyvin muistin. Hän sanoi, että sinähän muistat nämä käytännöt, joten jotta pääsemme alkuun, niin käypähän aluksi "ottamassa ylimääräiset pois". Hän tarkoitti siis vaatteita. :) "Alushousut voi jättää jalkaan, muut pois!" Tämä on jäänyt elävästi mieleen.
[/quote]Hyi hyi, miten inhottava lääkäri? :)
[/quote]Myönnän, että silloin se tuntui juuri tuolta että miksi tässä nyt melkein nakuksi pitää heittäytyä kun siihen ei välttämättä olisi oikeaa tarvetta. Toisaalta se oli kokemus myös positiivisesti. Ymmärrän että potilasta ei voi tutkia jos sillä on kaikki vaatteet päällä. Jos siis menee tarkastukseen, niin pitää tajuta että siellä pitää riisuutua jotta lääkäri voi tutkia. Jos ei halua, niin sitten voi jättää menemättä.
Ylivoimaisesti noloin oli ainakin se kun kuume mitattiin pyllystä. :D Sitä ei voita kyllä mikään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:19"]
Koululääkärini olivat ikävä kyllä aina miehiä. En kokenut luontevaksi puhua heidän kanssaan yksityisistä asioistani. Naiset sopisivat koululääkäreiksi paremmin kuin miehet. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
[/quote]Niinpä. Enpä voisi olla kanssasi enempää samaa mieltä.
tarvitsin 16-vuotiaana e-pillerit kuukautisten takia, ja kun pyysin niitä koululääkärin kautta hän sitten suoritti gynekologisen tutkimuksen. olin reipas, en jännittänyt tilannetta tai riisuutumista koska se on lääkärissä mielestäni ihan luonnollista, mutta koululääkäri oli ihan hirveä eläkeikää lähentelevä hiljainen ja töykeä mies joka teki ensimmäisestä gynetutkimuksesta todella kauhean....
terkka oli kehottanut minut riisumaan ja menemään jalat levälleen tutkimuspöydälle jo valmiiksi lääkäriä odotellessa. lääkäri tuli ja jätti perässään huoneen oven auki odotushuoneen käytäville josta potilailla oli suora näköyhteys minuun levittelemässä itseäni pöydällä. terkka juoksi sulkemaan oven, lääkäri ei reagoinut tai sanonut mitään. ei puhunut muutenkaan koko tutkimuksen aikana _yhtään_ mitään vaikka tiesin etten ikinä ollut tilanteessa ollut tai tiennyt mitä on tulossa, tunki vain kylmiä instrumentteja alapäähäni. säikähdin kauheasti kivulista papa-näytteen ottoa. :(
oli muutenkin todella surkea koululääkäri, kun puhui jotain se oli sellaista mumisemista josta ei saanut selvää. luokkakaverini oli käynyt hänen luonaan kertomassa unettomuudesta ja masennuksesta joka johtui enimmikseen opiskelijan rahahuolista. lääkäri määräsi hänelle 10 minuutin käynnin jälkeen masennuslääkkeitä ilman minkäännäköistä seurantaa tai psykiatrisia jatkotoimia.
Koululääkäristä ei jäänyt mitään kammoja. Terkkarit olivat sen sijaan rasittavia. Vakiovastauksena sain aina, etä ota buranaa tai mene terveyskeskukseen. Ehkäpä ajat ja ystävällisyys ovat tuosta parantuneet. Nämä olivat ikäviä kokemuksia.
Yläasteella kun terkkari tarkisti poikien kivekset, niin mulle sanoi että onpa ne isot, ihan kuin härän kivekset. Että onpa ne ihanat. Ja kouri monta minsaa.
Uskoiskohan...? :)
Mun ollessa koulussa kuulin miten pojat puhuivat keskenään noista pallien kourimisista. Sama terkka puristeli myös rintoja niiltä, joilla sellaiset olivat jo kehittyneet (kuten mulla). Ja tämä oli 6. luokalla.
Onhan tuo osa tarkastusta vieläkin, näin olen kuullut. Toiset terkkarit noudattavat ohjetta ja toiset eivät.
- Minulle aina valitettiin siitä että olin liian laiha ja lyhyt. Lisätutkimuksiinkin laitettiin ja yritettiin laittaa syömään kasvuhormonia vaikkei puutetta todettu, kun minusta jäisi kuulemma muuten korkeintaan 140-senttinen. Vanhempani eivät uskoneet koska heidän suvussa aina on lapset kasvaneet myöhään ja olleet surkeita rääpäleitä pitkään, kuitenkin kasvaneet normaalikokoisiksi. En saanut sitten hoitoa ja kasvoin 167 cm pitkäksi mikä ihan kyllä riittää.
- 1980-luvulla ala-asteella meillä ainakin tosiaan joutui tytöt ja pojat molemmat jonottamaan pikkuhoususillaan lääkärintarkastukseen. Ovea ei edes suljettu kun yksi henkilö meni vastaanottohuoneeseen vaan muut jonottajat siinä sitten tuijottivat kun toista rokotettiin tai mitattiin.
- Yläasteella kouluterveydenhoitaja sanoi, tunnustellessaan vatsaani kun tulin sinne äkillisen pahoinvoinnin ja vatsakivun vuoksi, että minulla ei ole kohtua ja munasarjoja. Laittoi lääkärille joka sitten löysikin molemmat.
- Yläasteella kouluterveydenhoitaja sanoi, tunnustellessaan vatsaani kun tulin sinne äkillisen pahoinvoinnin ja vatsakivun vuoksi, että minulla ei ole kohtua ja munasarjoja. Laittoi lääkärille joka sitten löysikin molemmat.
Hyvä esimerkki kouluterveydenhoitajien ammattitaidosta! :)