Ketään linjoilla enää?Pelottaa,lapsellani 3v diabetes??
eli pojallani on kuivaksi oppiminen menossa. aiemmin vahinkoja sattui ehkä pari päivässä.
nyt meno on ollut ihan holtitonta. saattaa tulla kolmet pissit tunnin sisällä. esim. pojalla tuli pissi housuun kesken leikin, ja kohta taas puolen tunnin kuluttua lorotti ison lammikon lattialle.
toissayönä lapsi heräsi yöllä "riehumaan" jotain. itki, haki mukinsa ja tuli hortoilemaan makuuhuoneeseen. annoin vettä, joi, nukahti. sänky oli mennyt pissiin, yövaipasta tuli läpi.
tänä yönä lapsi nukahti klo 21 ja klo 22 alkoi ihmeellinen raivokohtaus. taas tuli pissit läpi. lapsi huusi "ei ei" ja tuntui ettei saa kontaktia. sitten pyysi vettä ja joi puolitoista mukia kerralla. nukahti.
heti aamulla klo 8 menen terveyskeskukseen. onko pojallani diabetes? mieheni sanoi että on hätävarjelun liioittelua ja turhaa lietsomista pelätä sitä ja että nyt ei heti viedä poikaa minnekään vaan odotetaan aamuun.
mua ahdistaa ja pelottaa että mikä pojalla on. on ollut tavallista kiukkuisempi. oireita on tullut eniten siis ihan tässä parin päivän sisällä, vielä n. 3pv sitten en todellakaan huomannut mitään noin radikaalia, huolestuttavaa. siis tokihan poika on juonut janoonsa mutta ei se tuollaista ole ollut, ja se pissamäärä!
en saa unta ja mietin että mitä ihmettä nyt tekisin. olenko voinut aiheuttaa diabeteksen kun söin loppuraskaudessa joulun alla paljon suklaata??
Kommentit (162)
Kelakorvausten jälkeen matka maksaa sinulle vain noin 9 euroa suuntaansa. Pyydät vain paperin taksin tarpeellisuudesta, kun käyt lääkärissä. Ei kannata jäädä jahkailemaan kotiin. Tulethan ilmoittelemaan meillekin, että miten kävi.
Toinen vaihtoehto on, että menet neuvolaan ilman ajanvarausta. Soitat ovisummeria ja pyydät mittaamaan verensokerin asiakkaiden välissä. Se on hetkessä tehty. Tarvittaessa täsmennä, että täytyy mitata heti. Meillä kyllä lapsipotilaat pääsevät terveyskeskuslääkäriin heti samana päivänä. Asumme Helsingissä. En ymmärrä, että miten jossain on vaikeaa...
vie lapsi terveyskeskuksen vastaanotolle, kerro oireet ja vaadi verensokerin mittaus ja pikatesti pissasta. Älä lähde pois ennen kuin olet saanut ne. Ole hankala, jos ei muuten onnistu.
tai sitten tämän aamuinen kirjoittaja ei ole ap?
Ei kai kukaan tk-ihminen ole niin pöljä, että antaisi ajan edes epäillyissä vti diabetes tapauksessa 3-vuotiaalle lapselle ajan yli kahden viikon päähän? Ei kun hoitovirhesyytettä nostamaan, jos tämä on edes totta?
nyt jo käynyt jossain. Ei oikeesti voi jäädä odottamaan.
kokemuksia tämmöisestä, ja täälläkin toiset sanoo että noloa viedä lapsi lääkäriin heti ja toiset sanoo, että hengenvaarasta voi olla kyse.
IHAN oikeasti soitin tk:hon ja sanoin että poika ruvennut pissaamaan ja juomaan tavallista enemmän, herää yöllä juomaan jne.. Hoitaja kyseli onko pippelin pää punainen, että voisiko olla tulehdus. Sanoin, etten ole sellaista huomannut, vaan mietin, voisiko sokereissa olla häikkää.
Hoitaja sitten totesi, että "omalääkärinne on X.X, hänellä seuraava vapaa aika 8.12, laitetaanko sinne".
Sanoin, että eikö sitä sokeria voisi mitata varmuuden vuoksi pikatestillä, niin tuo sanoi, että "jos sua epäilyttää sokerit voit kysyä neuvolasta josko ne mittaisi! .
Ja neuvolasta en saa oikeasti ketään kiinni!!
Taidan nyt seuraavaksi soittaa Mehiläiseen, mikä on siis siellä 30km päässä, pakkohan sieltä nyt ainakin on saada joku mittaamaan ne sokerit.
siellä hoidetaan vaan terveitä lapsia.
täällä sellainen on terveysasemalla. Sinne saa mennä ilman ajanvarausta ja mittaavat kyllä verensokerin. Itse olen käynyt joskus kesken päivänkin toisen paikkakunnan neuvolassa mittauttamassa verensokerini, kun oma mittari oli jäänyt kotiin. Kyllä lastenneuvolaan luulisi jo puhelimella pääsevän.
Itse sairastuin D1 :een jo ollessani aikuinen, mulla oireet kestivät parisen viikkoa, kunnes sairaalaan päästyäni oli jo hengenvaarallinen tila hyvin lähellä ja samantien tiputukseen. Ymmärtääkseni lapsilla saattaa kehittyä huomattavasti rajummassa vauhdissa se vaarallinen tila.
Pissamäärät ovat kyllä sitten huomattavan isoja, eli ihan normipissat usein ei ole vielä kovin sopiva oire. Pissalla käydessä sitä nestettä todellakin tuli PALJON ja PITKÄÄN. Omituinen ohje tuo että pitäisi katsoa punottaako pippeli, että sitten olisi pissatulehdus!! Oikeastaan vaarallinenkin ohje, nimittäin diabeteksen puhkeamisen oireista yksi on paha hiivatulehdus. Silloin sitä pippeliä voi kutittaa todellakin, joten ei olisi ihme että punottaisi. Eli ei todellakaan sulkisi pois diabetestä.
Jos et kehtaa mennä terveyskeskukseen, olisiko sulla ketään tuttua jolla on diabetes? Voisit mennä käymään ja pyytää mittamaan sokerin lapseltasi. Mittareita on yleensä d2:sta sairastavillakin, ja näitä luulisi olevan jokaisen tutuilla nykyään. Mittaaminen ei kestä kuin kymmenen sekuntia ja jos lapsella sairaus olisi, niin sokeriarvot olisivat jo pitkästi yli 10 ja todennäköisimmin mittari antaa tulokseksi HI eli niin korkea arvo ettei mittari pysty näyttämään,
Toivon, että skitsoilet siellä turhaan !
Joku tuolla oli jo yöllä vastannut että pikkulapsilla saattaa alkava flunssakin aiheuttaa tuollaista. Varsinkin, kun oireilua on ollut vain sen muutaman päivän. Meillä on 2v4kk vanha tyttö, joka on ollut keväästä saakka kuiva. Mutta tässä syksyn aikana on kaksi kertaa ollut tuollaista jatkuvaa housujen kastelemista ja yöllä janoon heräilyä, kun on ollut flunssainen.
ne on nykyään terv.keskuksissa/sairaaloissa ym. just tollasia: kaikin keinoin yrittävät saada potilaat eli asiakkaat pysymään kotona, ei sinne tosiaan haluta ottaa sisälle porukkaa. Niin uskomatonta se vaan meillä hyvinvointivaltiossa on. Itse olen sairauksien suhteen sellainen aika "rauhallinen" tyyppi, etten ilmottautuessa tiskille/ tai puhelimessa ole mitenkään hysteerinen tai epätoivoinen vaan ns. puhun normaalisti. Niin tosiaan, ne kerrat kun ois tarvinnut hoitoon päästä, niin on sanottu että "ei ole tänne tulemista". Ei siinä sitten auta kuin vaatia ja inttää!
Terveydenhuolto on maassamme järkyttävässä tilassa, köyhien ja rikkaiden välinen ero eliniän odotteessa noin 10 vuotta ja se varmasti tuosta vielä nousee. Tämä meni nyt ohi alkuperäisen aiheen, mutta ottaa niin hermostoon tämä ihmisten epätasa-arvoisuus. Vain rikkaat ja "vaatijat" saavat tarvitsemaansa apua.
että monestihan lapset ovat flunssaisina normaalia kiukkuisempia. Meillä ainakin näkyy jo muutama päivä ennen flunssan alkua kiukkuisuutena, että saattaa taas olla tautia odotettavissa.
on juurikin sellaista, mitä terveyskeskuksissa nykyään on... :/ Valitettavasti!! Meillä on astmaatikkoja perheessä ja puhelimessa useinkin sanotaan, että kattelkaa nyt rauhassa, toki riippuu aina niin hoitajasta. Me ollaan välillä vaan menty päivystykseen ja sanottu, että lapsi ei hengitä kunnolla.
Kyllä ehdottomasti ap:n kertomuksen perusteella veisin lääkäriin. Saa itelle ainakin mielenrauhan asiasta. Eikä mun mielestä kyllä ihan normaalia, että yöllä herätään juomaan.. Toki joskus voi niitäkin öitä olla, mutta että nyt ihan jatkuvasti. Toivottavasti saatte apua tilanteeseen! Jos viitsit, niin tule kertomaan mitä teille sanottiin.
Tällä hetkellä diabetestutkimuksessa on aika paljonkin keskitytty varhaisen lehmänmaidon altistuksen merkitykselle diabeteksen puhkeamiseen niillä lapsilla, joilla on "diabetesgeeni". Kaikilla ei ole, mutta monella on, joten jos tutkimus joskus toisi varmuuden että joillain lapsilla korvikkeen anto saattaa aloittaa prosessin joka päättyy D1:n puhkeamiseen niin luulenpa että aika vikkelään tulee uudet suositukset vastasyntyneiden lisämaidoista. Itse kadun että annoin korviketta vastoin parempaa tietoani ja sitten tulikin parin kk päästä soitto että lapseltamme on löytynyt tuo geeni rutiinisti otettavasta napaverinäytteestä. Moni asia vaikuttaa siihen että D1 lopulta kehittyy, vieras proteiini kehittymättömässä suolistossa voi olla yksi tekijä.
Vastikkeella osaimetetylle D1... Kyllä osumaprosentti taudille väestössä olisi melko lailla korkeampi jos näin olisi... Melkein niin outo ja fanaattinen väite että epäilen provoa...
Diabetes ei siis ole maailmanloppu vaan hyvin hoidettuna pienen pieni vaiva elämässä!
Näin toki nuorella iällä. Valitettavasti ikävuosien karttuessa tämä pienen pieni vaiva muuttuu vähän isommaksi alaraaja-amputaatioiden, verenkiertohäiriöiden, näön menemisen, sairaseläköitymisen ja sen sellaisen "mukavan" kanssa. Olen itse seurannut tilannetta läheltä, sillä isälläni on ykköstyypin diabetes. Ikävä kyllä näin.
Diabetes EI aiheuta vanhana välttämättä mitään oireita, jos ihminen ymmärtää pitää huolen hoitotasapainostaan, olla juomatta alkoholia jne. Ykköstyypin diabeetikko voi olla huomattavasti paremmassakin kunnossa vanhana kuin moni ikätoverinsa. Elämäntavat ja itsestään huolehtiminen sen ratkaisee, ei itse tauti eikä ikä.
Ja sille joka sanoi että normaalia flunssassa että oireilee näin, ymmärsin ystävältäni jonka lapsi juuri diagnisoitiin että se on juurikin sitä elimistön taistelua alkavaa tautia vastaan. Kun on muutenkin elimistö kovilla niin oireet nousee pintaan ennen varsinaista puhkeamista
on kyllä jotain pahasti pielessä.Meillä vuosi sitten tilanne sama, ja saatiin kaksivuotias vänkäämällä labrakokeisiin. Ottivat sitten pissanäytteen, jossa sokeria näkyi ja paastosokerit verestä, joissa ei näkynyt yhtään mitään. Päivän verran jo luulimme että kyseessä oli väärä hälytys, mutta menimme silti uudelleen vaatimaan lisää testejä. Ja yllätys, yllätys, ruokailun jälkeen otetuissa testeissä verensokeri olikin sitten pilvissä, ja äkkiä sairaalaan. Tämä on kuulemma pienillä alkavilla diebeetikoilla ihan tavallista, eikä heille pitäisikään mitata paastosokereita aamulla, koska siinä ongelma ei välttämättä näy...
Me olimme onnekkaita, teholle ei jouduttu koska tilanne havaittiin ajoissa. Mutta ainoastaan oman selkeän epäilyn ja vaatimisen takia.
Voit myös kävellä sinne neuvolaan sisään ja sanoa, että "nyt tuli hysteerinen äiti, auttakaa". Ja he mittaavat lapsen verensokerin minuutissa (pistetään sormeen), siellä on mittareita kyllä.
Älä jää odottamaan soittoaikaa. Ainakin meidän neuvolassa soittoaika on vain 1 tunnin iltapäivällä, ja itse asiassa juuri siinä soittoajan aikana olisi aikaa se sormenpäästä tehtävä verikoekin ottaa.