Ketään linjoilla enää?Pelottaa,lapsellani 3v diabetes??
eli pojallani on kuivaksi oppiminen menossa. aiemmin vahinkoja sattui ehkä pari päivässä.
nyt meno on ollut ihan holtitonta. saattaa tulla kolmet pissit tunnin sisällä. esim. pojalla tuli pissi housuun kesken leikin, ja kohta taas puolen tunnin kuluttua lorotti ison lammikon lattialle.
toissayönä lapsi heräsi yöllä "riehumaan" jotain. itki, haki mukinsa ja tuli hortoilemaan makuuhuoneeseen. annoin vettä, joi, nukahti. sänky oli mennyt pissiin, yövaipasta tuli läpi.
tänä yönä lapsi nukahti klo 21 ja klo 22 alkoi ihmeellinen raivokohtaus. taas tuli pissit läpi. lapsi huusi "ei ei" ja tuntui ettei saa kontaktia. sitten pyysi vettä ja joi puolitoista mukia kerralla. nukahti.
heti aamulla klo 8 menen terveyskeskukseen. onko pojallani diabetes? mieheni sanoi että on hätävarjelun liioittelua ja turhaa lietsomista pelätä sitä ja että nyt ei heti viedä poikaa minnekään vaan odotetaan aamuun.
mua ahdistaa ja pelottaa että mikä pojalla on. on ollut tavallista kiukkuisempi. oireita on tullut eniten siis ihan tässä parin päivän sisällä, vielä n. 3pv sitten en todellakaan huomannut mitään noin radikaalia, huolestuttavaa. siis tokihan poika on juonut janoonsa mutta ei se tuollaista ole ollut, ja se pissamäärä!
en saa unta ja mietin että mitä ihmettä nyt tekisin. olenko voinut aiheuttaa diabeteksen kun söin loppuraskaudessa joulun alla paljon suklaata??
Kommentit (162)
että se diabeettinenkooma voi tulla päivässäkin. Mitä pienemmästä lapsesta kyse, sen nopeammin voi tulla. Aikuisella muutamassa päivässä.
Diabetes se on, sitä itseään. Onneksi saat lapsen vielä omilla jaloillaan lääkäriin. Kannattaisikohan mennä suoraan sairaalaan? Selvitä aamulla tämäkin.
Mä en voi käsittää tätä, jos tää sattui nyt meidän kohdalle.
Vielä elää pieni toivo josko se ei sittenkään olisi sitä.
Luin netistä vähän noista tutkimuksista, ja varhainen korvikkeen saaminen tosiaan on yhteydessä ainakin diabetekseen. Ja meillä poika oli "vain" osittaisimetyksellä 6kk ikään, sai jo muutaman viikon iässä korviketta :( . On kyllä musertava syyllisyys minulla jos me tuo diagnoosi saadaan.
ja veisin sairaalaan päivystykseen. Happomyrkytys kehittyy loppuvaiheessa todella nopeasti. Laitat kaiken valmiiksi, tilaat taksi ja poika peitoissa kainaloon mukaan. Tämän selvempiä merkkejä EI ole.
Uskon, että kirjoitit asiasta juuri tänä iltana, koska tilanne vaikuttaa jollain tavalla muuttuneen (huonommaksi). Sellainen on äidinvaisto.
Eiköhän jokaisella kaupungilla,kunnalla ja perähikiällä ole oma päivystävä sairaanhoitopiirinsä jonne voi tallustaa heti sisään vaikka keskellä yötä.
Se sitten on eri asia miten pitkä matka sinne on tai kauanko siellä saa jonottaa, mutta se on sitten ihan vanhempien oma päätös, että viitsiikö sen vaivan lapsen eteen nähdä vai pääseekö helpommalla ja tulee tänne ruikuttamaan jostain omalääkärin ajoista.
Älkää nyt hyvät vanhemmat olko niin avuttomia, että jos todella olette huolissanne jälkikasvunne terveydestä jäätte odottamaan viikoksi jotain omalääkäriä.
Päivystykseen vaan ja mars!
AP yöllä päivystyksessä vai menikl nyt aamulla pojan kanssa lääkäriin? Jäi huolettamaan.
kuinka lapsen kanssa on käynyt. Ei diabetes maailmaa kaada onneksi. Sairauden kanssa oppii elämään ja kun saada hoitatasapaino kohdilleen niin voitte elää normaalia elämää.
Toivottavasti ehditte ajoissa lääkäriin.
Sen verran diabeteksen periytyvyydestä, että ne joilla on geneettinen alttius D1:een, se puhkeaa vain 3-7 %:lle riippuen geenistä. Eli jos sattuu olemaan vaikka tuo geeni, jolla todennäköisyys on n. 3 %, on ihan mahdollista, ettei lähisuvussa sitä ole kenelläkään. Lähisuvussa geeniä ei kuitenkaan ole läheskään kaikilla ja lopuistakin vain yhdellä 33:sta. Eli helposti voi olla 100 ihmistä "lähisuvussa", joista kolmanneksella on tuo geeni ja heistäkin vain yhdellä todennäköisyyksien mukaan pitäisi tauti puhjeta. Ja harvalla on noin suurta lähisukua vain toisen vanhemman puolelta, joten ei mikään ihme, jos "kenelläkään" suvussa ei ole sitä, vaikka alttius olisi.
t. eräs jonka lapsella on 97%:n todennäköisyys olla sairastumatta d1:een
ja lopuistakin vain yhdellä 33:sta.
yhdellä niistä 33:sta puhkeaa D1.
t. 27
on terveysasemilla sairaanhoitaja joka päivä. Siellä jaellaaan myös hoitotarvikkeita. Yksityisellekin pääsee aina samana päivänä.
Ymmärtääkseni mihinkään polille tai osastoille ei mennä ilman lähetettä.
Meillä oli kuivaksi oppimisen aikaan kyllä samankaltaista, että pojalla lorahti vähän housuun ja hetken kuluttua kuitenkin tuli pottaan ihan kunnon pissat. Pisu vaan leviää housuissa niin, että näyttää isolta pissalta ja housut täytyy vaihtaa. Yövaippa oli täysi yksistä pissoista, jos ei käynyt illalla ennen nukkumaan menoa pissalla tai oli juonut paljon. Juoko jotain kokista tms? Se kiihdyttää aineenvaihduntaa.. Onko syönyt suolaista tai makeaa? Nekin janottaa helposti... Eikä ole nälkäinen(=syönyt huonosti?)
Meillä 3-vuotias näkee välillä painajaisia ja alkaa huutamaan justiin jotain "Älä iskä!" Tai "Äiti älä mene". Lapsi voi mennä enemmän paniikkiin jos menee tuolloin lasta herättelemään tai "rauhoittelemaan". Ja jos herää yöllä painajaisiin tai nukkuu muuten levottomasti niin haluaa vettä tai maitoa, jotta saa itsensä rauhoittumaan ja pääsee takaisin uneen. Ja juo siis lasista keittiössä, eli ei mitään pulloja sänkyyn. Kova pissahätäkin saa nukkumaan huonosti.
Eli siinä mielessä tuolle tarinalle löytyy helposti selitys ja itse katsoisin pari päivää tilannetta.
Mutta kyllä nyt yhden verikokeen tai pikatestin ottaa varmasti terkalla tai labrassa tai vaikka ensiavussa jos diabetes-epäily vanhemmilla on.
Jos lapsi pissaa pöksyt leikissä niin johtuu siitä ettei ole tahtonut keskeyttää kivaa tekemistä vaan pissatakseen. Meillä on lapset joskus osa näin tehnyt.
Pissa keskeytyy, eli rakko ei tyhjene kerralla joten pitäisi mennä silti pissalle ettei tule loput kohta.
Yöpissa on iso pisu, jos 3- vuotiaan rakko täyttyy ja tyhjenee niin onhan siinä pissaa. Meillä joskus jotkut vaipat falskaa.
Yöllä juominenkin on tavallista. Kaikenlainen äidin ja isän hyppyyttäminen tuossa iässä on tavallista: Äiti mulla on jano, isi mulla on kylmä, äiti kuulitko tuon äänen, isi lue satu, äiti.. isä.. äiti.
Meillä lapset jos juo yöllä niin mukillinen menee "glunk-glunk- tyylillä".
Pissa on tahmeaa jos sitä lattialle menee.
Me ollaan kahden lapsen kanssa neljästä oltu diabetestutkimuksessa koska istukasta on löydetty pieni altistus, geenivirhe. Eli riski diabeteksen puhkeamiselle on kasvanut kuin normaalilla lapsella.
Kummallakaan lapsella ei ole diabetes puhjennut.
Itse syömisellä aiheuttaa itselleen diabeteksen, ei lapselle.
Paha haju hengityksessä voi johtua siitä mitä lapsi on syönyt itse ja miten hampaat on harjattu.
Jos lapsella olisi diabetes niin olisi hereillä ollessakin tahtomassa vettä.
Se että lapsi nukahtaa ja herää raivoamaan kertoo lähinnä siitä että lapsi havahtuu pahasta unesta. Ihan normaalia ettei lapseen saa aina kontaktia tällöin.
Lapsi on saattanut olla yliväsynyt.
Jokseenkin noloa että joku lähtisi raahaamaan lastaan terveyskeskukseen koska tuo on kuten uhmaikäset lapset on.
Ja meilläkin yksi kolmesta mukana diabetestutkimuksessa (diabetesriski 7%).
Sääliksi kävi ap:ta joka sai keskellä yötä lähes ainoastaan vastauksia, jotka ei ainakaan rauhoita "Lapsellasi ON diabetes" "Äkkiä lääkäriin, jos ei jo ole liian myöhäistä...". Ja mm tuo suklaansyömisjuttu tarkoittaa minusta, että ap on joka tapauksessa jotenkin yliherkkä asian (diabetespelon) suhteen - johtuneeko sitten vauvan takia huonosti nukutuista öistä tai muusta.
Itse olen suhtautunut yleensä rauhallisesti lapsen diabetesriskiin, vaikka riski on "huimat" 7%. Välillä on kausia jolloin lapsi juo paljon (myös öisin) mutta nämä ovat ollet ohimeneviä. Sänkyyn harvemmin pissaa, kun on ollut yökuiva jo 1.5v (nyt ikää 3.5v) mutta pari kuukautta sitten tuli yksi vahinko - ja hirveä raivari keskellä yötä kun lasta harmitti niin sängyn kastuminen.
Onhan se toki mahdollista että ap:n lapsella olisi diabetes, mutta ei mitenkään todennäköisin vaihtoehto.
Jos lapsi pissaa pöksyt leikissä niin johtuu siitä ettei ole tahtonut keskeyttää kivaa tekemistä vaan pissatakseen. Meillä on lapset joskus osa näin tehnyt.
Pissa keskeytyy, eli rakko ei tyhjene kerralla joten pitäisi mennä silti pissalle ettei tule loput kohta.Yöpissa on iso pisu, jos 3- vuotiaan rakko täyttyy ja tyhjenee niin onhan siinä pissaa. Meillä joskus jotkut vaipat falskaa.
Yöllä juominenkin on tavallista. Kaikenlainen äidin ja isän hyppyyttäminen tuossa iässä on tavallista: Äiti mulla on jano, isi mulla on kylmä, äiti kuulitko tuon äänen, isi lue satu, äiti.. isä.. äiti.
Meillä lapset jos juo yöllä niin mukillinen menee "glunk-glunk- tyylillä".Pissa on tahmeaa jos sitä lattialle menee.
Me ollaan kahden lapsen kanssa neljästä oltu diabetestutkimuksessa koska istukasta on löydetty pieni altistus, geenivirhe. Eli riski diabeteksen puhkeamiselle on kasvanut kuin normaalilla lapsella.
Kummallakaan lapsella ei ole diabetes puhjennut.Itse syömisellä aiheuttaa itselleen diabeteksen, ei lapselle.
Paha haju hengityksessä voi johtua siitä mitä lapsi on syönyt itse ja miten hampaat on harjattu.
Jos lapsella olisi diabetes niin olisi hereillä ollessakin tahtomassa vettä.
Se että lapsi nukahtaa ja herää raivoamaan kertoo lähinnä siitä että lapsi havahtuu pahasta unesta. Ihan normaalia ettei lapseen saa aina kontaktia tällöin.
Lapsi on saattanut olla yliväsynyt.Jokseenkin noloa että joku lähtisi raahaamaan lastaan terveyskeskukseen koska tuo on kuten uhmaikäset lapset on.
että tarkoitin siis että olen suhtautunut YLEENSÄ rauhallisesti, vaikkakin joskus on hiukan huolestuneempiakin jaksoja.
Meidän kolmesta lapsesta yhdellä riskigeeniä ei ole, yhdellä on ja yhdellä ei ole tutkittu. Se on jännää, että suhtaudun siihen "ei-tutkittuun" lapseen niin kuin riskigeeniä ei olisi vaikka tiedostankin että mahdollisuus on 50%.
Ja meilläkin yksi kolmesta mukana diabetestutkimuksessa (diabetesriski 7%).
Sääliksi kävi ap:ta joka sai keskellä yötä lähes ainoastaan vastauksia, jotka ei ainakaan rauhoita "Lapsellasi ON diabetes" "Äkkiä lääkäriin, jos ei jo ole liian myöhäistä...". Ja mm tuo suklaansyömisjuttu tarkoittaa minusta, että ap on joka tapauksessa jotenkin yliherkkä asian (diabetespelon) suhteen - johtuneeko sitten vauvan takia huonosti nukutuista öistä tai muusta.
Itse olen suhtautunut yleensä rauhallisesti lapsen diabetesriskiin, vaikka riski on "huimat" 7%. Välillä on kausia jolloin lapsi juo paljon (myös öisin) mutta nämä ovat ollet ohimeneviä. Sänkyyn harvemmin pissaa, kun on ollut yökuiva jo 1.5v (nyt ikää 3.5v) mutta pari kuukautta sitten tuli yksi vahinko - ja hirveä raivari keskellä yötä kun lasta harmitti niin sängyn kastuminen.
Onhan se toki mahdollista että ap:n lapsella olisi diabetes, mutta ei mitenkään todennäköisin vaihtoehto.
itselläni (kun ykkös tyypin diabetes puhkesi) oli juurikin nuo oireet (olin melkein 4vuotias). join koko ajan, ja pissasin housuun useasti.
lopulta vanhemmat veivät minut terveyskeskukseen jossa otettiin verensokeriarvot ja mittari näytti HI:ta, eli mittari ei edes pystynyt näyttämään arvoa koska oli niin korkea. --> ambulanssilla sairaalaan.
joten en näe asiassa yhtään mitään noloa tai turhaa viedä lastaan terveyskeskukseen. Suomessa kumminkin 1 tyypin diabetes on erittäin yleinen, missään muussa maassa ei ole niin paljon diabeetikkoja (ykkös tyypin) väkilukuun suhteutettuna kuin täällä meillä.
(itsekin mittailen tyyliin kerran kuussa oman vauvani verensokeria)
Lopeta nyt se vauvasi pistely. Tuollaisella toiminnalla aiheutat vain lapsellesikin hysteriaa sitten kun hän alkaa ymmärtää mitä teet.
Ap:n kuvailemat oireet voivat olla hyvin myös virtsatieinfektion oireita, vaikka toki myös diabeteksen oireita. Tai sitten voi olla ettei ole kumpaakaan vaan tuollainen yöpissailu ja heräily on vain joku ikään kuuluva juttu, painajaiset tai muu vastaava.
Mutta jos lapsen äiti on noin huolestunut kuin ap on, ja lisäksi kun lapsella on noin selviä oireita että jotain on pielessä, ei ole turhaa viedä lasta lääkäriin.
Muistaahan ap, että vaikka se diabetes diagnosoitaankin, lapsi voi jatkaa lähes samanlaista elämää kuin tähänkin asti. Menee varmasti ainakin vuosi, että ruokailut ja insuliinit saadaan kohdalleen ja käytte paljon lääkärillä, mutta sairaudesta tulee lapselle normaalia elämää.
Siskollani todettiin diabetes 5-vuotiaana (itse olin silloin 16), ja tietysti se muutti käytäntöjä, mutta toisaalta vain parempaan suuntaan. Ruoka-ajat ja välipalat säännöllisesti kaikille kotonaolijoille, ei jatkuvaa herkuttellua ja herkutteleutavat vaihtuivat terveellisempään. Koko perheen elämä muuttui oikeastaan vain terveellisempään suuntaan. Nyt siskoni on 20, ja diabetes ei periaatteessa vaikuta mitenkään normaaliin elämään. Saa syödä samoja ruokia, myös karkkia, liikkuu kuten muutkin jne. Insuliinitaso on saatu kohdalleen ja osaa sitä itse säädellä syömisiensä mukaan.
Diabetes ei siis ole maailmanloppu vaan hyvin hoidettuna pienen pieni vaiva elämässä!
Lääkäriin vieminen ei ole turhaa, mutta turha hysteria (etenkin öisin) on. Samoin lapsen pistäminen kerran kuussa on mielestäni lähes kiusaamista (sitä harjoitti joku muukin tässä ketjussa).
Lopeta nyt se vauvasi pistely. Tuollaisella toiminnalla aiheutat vain lapsellesikin hysteriaa sitten kun hän alkaa ymmärtää mitä teet.
Ap:n kuvailemat oireet voivat olla hyvin myös virtsatieinfektion oireita, vaikka toki myös diabeteksen oireita. Tai sitten voi olla ettei ole kumpaakaan vaan tuollainen yöpissailu ja heräily on vain joku ikään kuuluva juttu, painajaiset tai muu vastaava.
Mutta jos lapsen äiti on noin huolestunut kuin ap on, ja lisäksi kun lapsella on noin selviä oireita että jotain on pielessä, ei ole turhaa viedä lasta lääkäriin.
vähän imelältä/kummalliselta. ehkä joku "pilaantuneiden luumujen" haju tulee mieleen, sellainen vähän imelä tuoksu. mies huomasi tämän ensin. Minä taas ajattelin, että on vaan syönyt jotain hedelmäistä esim. ja siitä johtuu, enkä tajunnut asiaa tarkkailla sen enempää. Eikä mieskään tajunnut että voisi olla kyse jostain sairaudesta, totesi vaan että pojan hengitys haisee.
voi että, toivon nyt vielä että tämä olisi väärä hälytys ja tälle olisi joku muu selitys. mutta nuo hortoilut mukin kanssa ja se että raivoaa ja vetää 1,5 mukia kerralla (tyyliin glunk-glunk-glunk koko määrä ilman taukoa), niin aika selvä oire taitaa tosiaan olla :( .
enpä tiennyt että nuo suvun kilpparijutut/geenit niiden takana voi liittyä myös diabetekseen. noita kilppariongelmia on tosiaan miehen suvussa ollut, myös addisonin tautia (joillakin addison+kilppari). Atooppinen iho on myös todella monella, miehelläkin ollut lievänä, mutta se nyt ei taida kuulua tuohon sairauskirjoon!? minun puolen suvussa mitään näistä ei taas ole lainkaan.
ap