Ketään linjoilla enää?Pelottaa,lapsellani 3v diabetes??
eli pojallani on kuivaksi oppiminen menossa. aiemmin vahinkoja sattui ehkä pari päivässä.
nyt meno on ollut ihan holtitonta. saattaa tulla kolmet pissit tunnin sisällä. esim. pojalla tuli pissi housuun kesken leikin, ja kohta taas puolen tunnin kuluttua lorotti ison lammikon lattialle.
toissayönä lapsi heräsi yöllä "riehumaan" jotain. itki, haki mukinsa ja tuli hortoilemaan makuuhuoneeseen. annoin vettä, joi, nukahti. sänky oli mennyt pissiin, yövaipasta tuli läpi.
tänä yönä lapsi nukahti klo 21 ja klo 22 alkoi ihmeellinen raivokohtaus. taas tuli pissit läpi. lapsi huusi "ei ei" ja tuntui ettei saa kontaktia. sitten pyysi vettä ja joi puolitoista mukia kerralla. nukahti.
heti aamulla klo 8 menen terveyskeskukseen. onko pojallani diabetes? mieheni sanoi että on hätävarjelun liioittelua ja turhaa lietsomista pelätä sitä ja että nyt ei heti viedä poikaa minnekään vaan odotetaan aamuun.
mua ahdistaa ja pelottaa että mikä pojalla on. on ollut tavallista kiukkuisempi. oireita on tullut eniten siis ihan tässä parin päivän sisällä, vielä n. 3pv sitten en todellakaan huomannut mitään noin radikaalia, huolestuttavaa. siis tokihan poika on juonut janoonsa mutta ei se tuollaista ole ollut, ja se pissamäärä!
en saa unta ja mietin että mitä ihmettä nyt tekisin. olenko voinut aiheuttaa diabeteksen kun söin loppuraskaudessa joulun alla paljon suklaata??
Kommentit (162)
diabeteksen oireita. Ikävä kyllä ap:n lapsella ne ovat kuin oppikirjasta. Yleensä siinä vaiheessa kun lapselle tulee oireita, on jo kiire. On edesvastuutonta kirjoitella edes nettiin että oletko vähän nolo, jos viet uhmaikäises lääkäriin. D1 on Suomessa niin yleinen, että oireiden tunnistamisesta pitäisi olla joku pakollinen jakso koulussa ja osana hengenpelastusvalmiutta jne. Toivon että ap:n lapsen kohdalla oli vääärä hälytys vaikka oireet olivat noin selvät ja että pääsivät ajoissa hoitoon ilman tehohoitoa ja muuta traumaattista.
Kerrothan ap joskus miten kävi!
T. Diabetestutkimukseen osallistuva
Diabetes ei siis ole maailmanloppu vaan hyvin hoidettuna pienen pieni vaiva elämässä!
Näin toki nuorella iällä. Valitettavasti ikävuosien karttuessa tämä pienen pieni vaiva muuttuu vähän isommaksi alaraaja-amputaatioiden, verenkiertohäiriöiden, näön menemisen, sairaseläköitymisen ja sen sellaisen "mukavan" kanssa. Olen itse seurannut tilannetta läheltä, sillä isälläni on ykköstyypin diabetes. Ikävä kyllä näin.
Siis olen ollut tuon verran type 1 diabeetikkona ja nähnyt käytännössä työn puolesta taudin vaarat. Itse nuorena miehen alkuna kun sairastuin 1985 opettelin hiilihydraattien(nopeat ja hitaat) vaikutuksen verensokeriin mittaamalla senaikaisilla vs-mittareilla. Ja sen jälkeen en ole koskenut kuin "pakosta" vaalean vehnään. Verensokeritasapainoni pääjuttu on kuitupitoinen ruokavalio(täysjyväjälkiuunileipä ja kasvikset). Ja paljon vähemmän hiilihydraatteja kuin diabetesliiton suositukset ja enemmän proteinia. Pitkäaikaisokerini on ollut koko sairastumisajan melkein terveiden rajoissa ja elinkomplikaatioita ei ole vielä ilmaantunut. Ja liikunta myös on tosi tärkeää!! Nykyihminen kun liikkuu ihan liian vähän ja sairastuu sitten valitettavasti yhä nuorempana elintasosairauksiin esim tyypin 2 d.
Tyyppi 1 ei ole elintasotauti.
On tutkimuksia meneillään tyyppi 1 d ehkäisemiseksi. Esim. lehmän maito(tutkii prof. MIkael Knip), hygienan taso(länsimaissa liian hyvä!), joissain ulkomaisissa tutkimuksissa liian alhaiset d-vitaamiinitasot. Eli ainakin rintaa kannattaa antaa mahdollisimman pitkään..
Kyllä tämän taudin kanssa pärjää mutta vapaapäiviä ei ole ja "kellosepän" tarkkuudella ajoittaa hiilihydraatit(miel hyviä!), liikunnan ja insuliinin
sitä jos lapsella on diabetes.
nyt todellakin jätät itsesi syyttelyn kokonaan pois!!!!
Mulla lkoi diabetes juuri noilla oireilla.puhkesi influenssan aikana.
meillä suvussa on diabetesta ,mutta ei juuri meidän perheessä.Eli papan puolella suvussa on d1 ja d2.
Eli järjetön jano saatoi juoda 4-5 litraa päivän aikana vettä. suu oli kuin saharan autiomaa.
Ja vessassa jouduin tottakai käymään puolen tunnin välein.
Hikoilin ja mulla oli kuuma.Olin todella raivostunut koko ajan.Mua myös oksetti koko ajan ja sattui mahaan.
Mun työkaveri jolla on diabetes sanoi mulle heti että nyt lääkäriin sulle on puhjennut diabetes. en uskonut ja sitten kiidätettiinkin sairaalaan ja insuliinit ja tablettihoito heti käyttöön.
Mun paastoverensokeri oli 27 ja vaikka koko päivänä en syönyt muuta kuin pari leipää illalla veresokeri oli jo 31.
Mulle oli jo kehittynyt happomyrkytys.
Joten sun lapsen oireet kyllä kuullostaa diabetekseltä.
Ei vara venettä kaada joten hyvä juttu kun menette lääkäriin.
Diabetes ei ole maailmanloppu vaan vaatii säännöllistäkin säännöllisemmät elämän tavat ja hyvät yöunet ja sopivasti liikuntaa.
Varhain todettuna se on paremmin hallittavissa kuin esim mulle kun päästin koko homman liian pitkälle.
tsemppiä teille!!
täti mietti että olisiko joku pissatulehdus. Sitten tarjosi aikaa, joka olisi 8.12 eli aika monen päivän päästä. Selitin tilanteen kuten tännekin ja tarjosi silti tuota aikaa.
Ei siis viitannut mitenkään siihen, että pitäisi tulla paikalle. Kun kysyin että eikö ne sokerit voisi varmuuden vuoksi mitata, niin käski soittaa neuvolaan. Mutta siellä taas ei ole soittoaikaa enää, eikä siellä vastata.
Pojan vointi on aika lailla sama kuin eilen, pissaa kyllä tulee aika paljon, ja aamulla oli pissit läpi.
saat heti tiedon ja rauhan tai todistusaineiston.
Silloin sitä on herkistynyt taudin oireille ja tulee noilta lapsilta "turhaakin" mitattua.
Mutta tässä taudissa ja lapsilla varsinkin ei vara venettä kaada, diabeteksen toteamisvaiheessa se lapsi on hyvinkin hengenvaarassa, ja jos sen voi pikku pistolla estää, mikäs siinä?
Jos tauti todetaan ajoissa niin vältytään alkuvaiheen suurimmilta riskeltä ja tehohoidolta. Mutta kyllä se tauti antaa oireita jo aiemminkin ennen kuin on hengenlähtö lähellä. Sinä 1tyypin diabeetikkona varmasti huomaisit lapsesi oireet ajoissa ja silloin olisikin järkevää mitata se sokeri kotona.
Mutta tuollainen jatkuva pistely on todellakin aivan turhaa. Jos nyt tänään pistät ja tauti puhkeaa kahden viikon päästä niin varmasti oireita tulee ennen kuin taas kahden viikon päästä on seuraavan kuukausittaisen piston aika ja olisit siis muutenkin huomannut taudin. Eli et todellakaan hyödy tuollaisesta pistelystä mitään, aiheutat vain lapselle turhaa kipua.
Ja oletko ajatellut sitä, että jos se diabetes joskus sitten iskee niin olet jo pistellyt lapsesi sormenpäät piloille, ei mikään pikkujuttu sekään.
Jos lapsi pissaa pöksyt leikissä niin johtuu siitä ettei ole tahtonut keskeyttää kivaa tekemistä vaan pissatakseen. Meillä on lapset joskus osa näin tehnyt.
Pissa keskeytyy, eli rakko ei tyhjene kerralla joten pitäisi mennä silti pissalle ettei tule loput kohta.Yöpissa on iso pisu, jos 3- vuotiaan rakko täyttyy ja tyhjenee niin onhan siinä pissaa. Meillä joskus jotkut vaipat falskaa.
Yöllä juominenkin on tavallista. Kaikenlainen äidin ja isän hyppyyttäminen tuossa iässä on tavallista: Äiti mulla on jano, isi mulla on kylmä, äiti kuulitko tuon äänen, isi lue satu, äiti.. isä.. äiti.
Meillä lapset jos juo yöllä niin mukillinen menee "glunk-glunk- tyylillä".Pissa on tahmeaa jos sitä lattialle menee.
Me ollaan kahden lapsen kanssa neljästä oltu diabetestutkimuksessa koska istukasta on löydetty pieni altistus, geenivirhe. Eli riski diabeteksen puhkeamiselle on kasvanut kuin normaalilla lapsella.
Kummallakaan lapsella ei ole diabetes puhjennut.Itse syömisellä aiheuttaa itselleen diabeteksen, ei lapselle.
Paha haju hengityksessä voi johtua siitä mitä lapsi on syönyt itse ja miten hampaat on harjattu.
Jos lapsella olisi diabetes niin olisi hereillä ollessakin tahtomassa vettä.
Se että lapsi nukahtaa ja herää raivoamaan kertoo lähinnä siitä että lapsi havahtuu pahasta unesta. Ihan normaalia ettei lapseen saa aina kontaktia tällöin.
Lapsi on saattanut olla yliväsynyt.Jokseenkin noloa että joku lähtisi raahaamaan lastaan terveyskeskukseen koska tuo on kuten uhmaikäset lapset on.
Vastikkeella osaimetetylle D1... Kyllä osumaprosentti taudille väestössä olisi melko lailla korkeampi jos näin olisi... Melkein niin outo ja fanaattinen väite että epäilen provoa...
täti mietti että olisiko joku pissatulehdus. Sitten tarjosi aikaa, joka olisi 8.12 eli aika monen päivän päästä. Selitin tilanteen kuten tännekin ja tarjosi silti tuota aikaa.
Ei siis viitannut mitenkään siihen, että pitäisi tulla paikalle. Kun kysyin että eikö ne sokerit voisi varmuuden vuoksi mitata, niin käski soittaa neuvolaan. Mutta siellä taas ei ole soittoaikaa enää, eikä siellä vastata.
Pojan vointi on aika lailla sama kuin eilen, pissaa kyllä tulee aika paljon, ja aamulla oli pissit läpi.
Eikö muka ole tälle päivälle mahdollista päästä edes sairaanhoitajan vastaanotolle, vai eikö teidän terveyskeskuksessa ole sellaista käytäntöä? Olkoonpa nyt pissatulehdus tai diabetes niin todellakin molemmat pitää hoitaa nyt eikä kahden viikon päästä. Hoitsukin voi mitata sen verensokerin tai katsoa pissanäytteen.
Jos ei onnistu niin sitten päivystykseen tai yksityiselle lääkärille.
täti mietti että olisiko joku pissatulehdus. Sitten tarjosi aikaa, joka olisi 8.12 eli aika monen päivän päästä. Selitin tilanteen kuten tännekin ja tarjosi silti tuota aikaa. Ei siis viitannut mitenkään siihen, että pitäisi tulla paikalle. Kun kysyin että eikö ne sokerit voisi varmuuden vuoksi mitata, niin käski soittaa neuvolaan. Mutta siellä taas ei ole soittoaikaa enää, eikä siellä vastata. Pojan vointi on aika lailla sama kuin eilen, pissaa kyllä tulee aika paljon, ja aamulla oli pissit läpi.
Kuka tahansa jolla sokerimitatri on voi ja pystyy verensokerin mittaamaan. Jos mieltäsi yhtään rauhoittaa, mene neuvolaan tai terveyskeskukseen niin kyllä ne terveydenhoitajat mittaavat.
Ja jos lapsella virtsatieinfektio on, niin tuoa saamasi aika on aika kaukainen...
parin kk takaa. Lapsi 2v8kk alkoi uudelleen kastella (kuivana ollut puoli vuotta) ja hoidossakin ihmeteltiin "miten sitä pissaa riittää" kun tiheästi pissatetaan. Pyysi mielestäni eritoten iltaisin juotavaa, öisin ei. Päivällä en huomannut juomisen lisääntyneen, kun asiaa oikein mietin tuli mieleen että juo lasinsa tyhjäksi toisin kuin yleensä ennen, mutta ei mitenkään litratolkulla latkinut. Hengityksessä oli myös omituinen haju.
Soitin tk:hon, pyysivät näytteelle vielä samana iltana eli ei todella vitkuteltu. Mutta näyte oli puhdas, viljelyssäkään ei mitään. Ei sokeria, ei proteiineja virtsassa.
Aloimme käyttää lapsella uudelleen vaippaa ja kas, hän olikin taas täysin kuiva! Ihme homma. Kuivaa kautta kesti reilun kuukauden, eilen oli kastellut hoidossa päiväunilla ja viime yönä meni kahdet lakanat vaihtoon. Ilmeisesti palaamme taas vaippoihin kunnes tämä takapakki menee ohi.
Ihmeissäni ole, mielestäni diabeteksen oireet oli, mutta ei sit oikeesti ollutkaan.
Jos vaikka oiskin tuo virtsatulehdus niin ei todellakaan ole mikään leikinasia.
Omalla pojalla oli 3v:nä ja joutui silloin tiputukseen kahdeksi viikoksi.
Oireet olivat hyvin samankaltaiset,ilman tota hengityksen hajua.
Ottavat päivystyksessäkin pikatestin jos vaikka ette labran aukiolo aikaan kerkeä.
Kannattaa mennä.
väsymyksellä, pissaamisella, asetonin haju hengityksessä jne.
Kirjoittelin tuossa ylhäällä. Olen itse myös type 1(26v sairastanu), yksi neljästä lapsestani myös sairastaa tätä tautia. Sairastui alle neljävuotiaana. Ja oli muuten vaikea kun kaikki merkit viittasivat siihen yökastelu jne. Lopulta sitten mittasin ja asia selvä. Nyt hän on iso jo 17v ja insuliini pumpulla hoitaa diabetestä. Mutta isästä ei ole ottanut oppia hoidon tarkkuudesta mutta onneksi insuliinipumppu tuo jotain tarkkuutta veresokeritasoihin..mutta kaikki nuuskat ja tupakat on nyt kehissä kun kaveritkin käyttävät(pelihmommissa salibandy). Ne ovat diabeetikole muuten tosivaarallisia ja myös terveellekkin. Toivottavasti hänelle joskus tulee järki käteen.. En ole vielä puhunut paljonkaan elinkompilaakitioden vaaroista, odottelen että hänellä itsellä tulee se ahaa ajatus ja että tulevaisuus ei ehkä ole herkkua jos elää kuin pellossa!!. Itse otin heti vastuun itsestäni teininä enkä kaatanut vastuuta vanhemmilleni. NO suutarin lapsella ei ole kenkiä
"jos sua kovasti epäilyttää se verensokeri niin voithan halutessasi kysyä neuvolasta josko ne mittaisi".
Ymmärsin tuosta kyllä ihan että terveyskeskuksessa eivät nyt tee mitään, ja siksi ehdottikin vasta tuota 8.12 aikaa.
Tuntuu sitä paitsi tosi kummalliselta, että miksi ne ei terveyskeskuksessa voisi ottaa jotain nopeaa näytettä vaan ohjaavat neuvolaan?
Meillä on vakuutus ja lähin yksityinen 30km päässä. Se on vielä yksi vaihtoehto jos en saa tuolta neuvolasta ketään kiinni. Olen yrittänyt soittaa neuvolaan mutta siellä ei vastata.
ap
Tai menette vaan luukulle ilmoittautumaan, oli sitten pissatulehdus tai diabetes, niin se on hoidettava heti!
Ja sitten teet muistutuksen tästä vastaanottovirkailijasta.
niin saat selvyyden asiasta jos menee niin vaikeaksi. Monet apteekit myyvät vs-mittarin aloituspakkauksia, Istrumenttarium ja isoissa kaupungeissa diabetesyhdistykset. Nykymittarit ovat helppokäyttöisiä ja tarvitsevat vähän verta. Pese lapsesi sormenpäät saippua vedellä hyvin ennen näytteenottoa.
Normaalit vs arvot ovat n 4 -8 mmol/l.
Paasto alle 6 mmol/l
Syonnin jälkeinen 1-2 syönnistä n. alle 8 mmo/l
sen takia me veroja maksellaan, että saadaan hoitoa kun sitä tarvitaan.
Meette vaan sinne luukulle, kyllä joku teistä näytteet ottaa, ennemmin eyye lähde pois.
Ja ne eivät maksa kuin 10 - 20 euroa
Apteekista saat ostaa liuskoja, jotka kastat lapsen pissaan, ja näet heti onko siinä sokeri koholla. Hyvin yksinkertainen testi. Jos on koholla, sinulla onkin perusteet lähteä saman tien päivystykseen. Jos ei ole koholla, ei mitenkään voi olla lapsen verensokerikaan NIIN korkealla että olisi juuri kohta koomaan joutumassa.
Silloin sitä on herkistynyt taudin oireille ja tulee noilta lapsilta "turhaakin" mitattua.
Mutta tässä taudissa ja lapsilla varsinkin ei vara venettä kaada, diabeteksen toteamisvaiheessa se lapsi on hyvinkin hengenvaarassa, ja jos sen voi pikku pistolla estää, mikäs siinä?