Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei ole koskaan käynyt ulkomailla eikä aiokaan käydä?
Tukholmaa ja Tallinnaa ei ulkomaillakäynneiksi lasketa.
Kommentit (176)
joko sinulla on todella rajoittunut sekä huono ystäväpiiri, tai sitten olet trolli.
yst terv. sinun ikäluokkaasi lähellä oleva nuori nainen, joka ei ole kertaakaan "ryypännyt" reissuillaan.
Tukholmaa ja Tallinnaa ei ulkomaillakäynneiksi lasketa.
Tuohan olen minä. Juu, ei muakaan kiinnosta lähteä mihinkään pelkästään jo sen turhamaisuuden ja saastuttavuuden takia. Se on ihan sama että vetääkö lärvit kotona, paikallisessa vai thaimaassa.
juttu että pysyt täällä vaan!
Kaltaistesi takia tuntuu aina niin hienolta kun kone nousee Helsinki-Vantaalta pilvien läpi ja aurinko alkaa paistaa... aah..
hahhah, nimenomaan! *taputukset*
Ihmisen vapaa tahto on siitä jännä juttu, että on mahdollista matkustaa myös muuallekin kuin Kanarian saarille suomi-baariin tai Thaimaahan seksituristiksi.
Väitätkö todella, että saat kirjoistasi tai jonkun ystävän turistikuvista saman fiiliksen, kuin matkustaessasi vuokratulla pakulla Australian päästä päähän, kävellessäsi Tiibetin ylängöillä, kastaessasi varpaitasi Victorian putousten vedessä tai tanssiessasi kuumia salsa-rytmejä Havannassa?Mä en kestä, miten ahdasmielisiä, rajoittuneita ja tampioita ihmisiä on olemassa. Ja sitten luullaan vielä tietävänsä jotain tästä maailmasta. En kestä.
joka sanoi ulkomaanmatkailua ryyppyreissuiksi.
43 siis ei ole samaa mieltä.
t. 43, 31 v.
tulinpas hätäisesti lukemaan tätä keskustelua, sori, luin ja käsitin ihan väärin.
my bad!
Täällä taas AivoVammat pätee jollain kuppaisilla Marmariksen patjalomillaan :) Kyllä asun ulkomailla ja olen ollut yli 40 maassa enkä siltikään näe siinä mitään ihmeellistä, en sivistävää enkä oikeastaan mitään ihmeellistä eli ihminen, joka ei halua lähteä merta edemmäs kalaan on tyytyväinen siellä missä on. Osalla tietenkään ei ole taloudellisia mahdollisuuksia matkustaa vaikka haluaisikin ja on muita esteitä. Tästä palstasta huomaa parhaiten sen, ettei ainakaan noi mainitut Marmariksen panolomat ja Kanarialla lomailu ja Kreikan hiekassa pörrääminen ole sivistänyt yhtään, ehkä päinvastoin.
Täällä taas AivoVammat pätee jollain kuppaisilla Marmariksen patjalomillaan :)
Tästä palstasta huomaa parhaiten sen, ettei ainakaan noi mainitut Marmariksen panolomat ja Kanarialla lomailu ja Kreikan hiekassa pörrääminen ole sivistänyt yhtään, ehkä päinvastoin.
Sulle matkailu = Marmaris, Kanaria ja Kreikka? Voi.
että olet käynyt sen 40 kertaa Alanyassa ;)
tarkoitti että 2/104 on käynyt 40 kertaa Alanyassa. Blaah kun osaisi käyttää tätä palstaa :D
Kuulostaa siltä, että on elämänhalu kadonnut.
Uuvuttaa ihmisen. Vie yllätyksellisyyden ja tuhoaa mielikuvituksen + lukemattoman määrän mielikuvia.
Totuus astuu kuvaan ja kyynistää luonteen.
Sitä se matkailu teettää.
Lopulta, kun ei ole enää yhtään nähtävää. Muistellaan menneitä ja kuunnellaan jazzia. Juodaan viskejä ja rommeja. Ehkä poltellaan sikaareja niitä joita tuotiin aikoinaan matkoilta. Mikään ei maistu. Maapallo on nähty. Ahdistaa Maa-planeetta tuntuu pieneltä huoneelta.
Moni ei muuten tiedä että juuri tämä syndrooma aiheutti tieteiskirjallisuuden uuden aallon.
Mitä nähtävää vielä löytyy.
Mielikuvituksemme on ainoa pelastus tähän ahdistukseen.
..ehtii käydä jokaisessa maan kolkassa ennen kuolemaa, niin ansaitsee taputuksen selkään ja kenties papukaijamerkinkin. :)
hullua väittääkin että maailman näkeminen tappaisi mielikuvituksen. päinvastoin. näen paikkoja, joita en osannut kuvitellakaan, ja nyt harmaan talven saavuttua tänne kylmään pohjolaan, voin vain haaveilla noista eksoottisista paikoista - kunnes taas kohta sinne pääsen :)
1. luonto samanlaista joka puolella - vrt. Suomi ja Uusi-Seelanti tai Suomi ja Ecuador. Oh my, sä et todellakaan ole tainnut käydä Eiffel-tornia pidemmällä - jos sielläkään.
Luonto voidaan jakaa noin kolmeen eri vyöhykkeeseen. On vain kolme eri vaihtoehtoa. On pohjoinen ja päiväntasaaja ja sen alapuoli. Sen alapuoli muistuttaa pohjoista. Tropiikki on aina sama.
2. Mihin tarvitset kielitaitoa, jos olet noin järkyttävän suppeakatseinen etkä halua matkustaa ihanan neljän seinäsi sisältä minnekään?
Pariisissa 2 vuotta asuneena en enää teekkään mitään kielitaidollani. Todellista syytä en kerro sinulle. Se on salaisuus.
3. Otit esimerkiksi kaksi turistirysää; Egyptin ja Pariisin. Huomaan, että ajattelusi matkustamisesta on tosi 90-lukulaista. Ihmisen vapaa tahto on siitä jännä juttu, että on mahdollista matkustaa myös muuallekin kuin Kanarian saarille suomi-baariin tai Thaimaahan seksituristiksi.
Heitin nuo paikat siksi että Pariisi on toinen kotini ja Egyptiä vihaan yli kaiken. Tosiaan matkustelin viimeksi 90-luvulla. Siihen se jäikin. Kaikki tuli nähtyä ja koettua.
Huomaa miten olet katsellut Madventuresia ja samaistut näihin extreme matkailijoihin. Kuvitteltko tosiaan että perheellinen lähtee reppumatkailemaan jonnekin sivilisaation ulkopuolelle? Ja nauttia siitä? :D Kyllähän se vahvassa pilvessä menisi, mutta mitä kävisi lapsille? Minä olen kuules kolunut maapallon joka kolkan jo ennenkuin sinä muodoistuit äitisi munasolusta ja isäsi siittiöstä. Se siitä. Tiedän enemmän kuin sinä.
Väitätkö todella, että saat kirjoistasi tai jonkun ystävän turistikuvista saman fiiliksen, kuin matkustaessasi vuokratulla pakulla Australian päästä päähän, kävellessäsi Tiibetin ylängöillä, kastaessasi varpaitasi Victorian putousten vedessä tai tanssiessasi kuumia salsa-rytmejä Havannassa?
Eivät ole minun kirjojani. En ole kirjoittanut niitä. Realismi puree. Kirjailijat ovat hyvin todentuntuisesti kuvailleet kaiken. Paremmin kuin turisti tai muodikas reppumatkailija pilvessään.
Mä en kestä, miten ahdasmielisiä, rajoittuneita ja tampioita ihmisiä on olemassa. Ja sitten luullaan vielä tietävänsä jotain tästä maailmasta. En kestä.
Mä kestän. Olen matkustellut niin paljon että tajuan erilaisuutta ja se on hyvinkin paljon samalaisuutta, sitä sellaista, jota ei itsessään hyväksy. Matkustaja pakenee itseään.
Sulla on nyt kasvun paikka tyttö pien. Kuuntele viisaampaas ja ota neuvosta vaari. Mä oon se tyyppi joka sanelee sulle totuuden tälle lautaselle ja sä syöt kaiken. Vahdin vierestä ja sä syöt sä syöt sen joka murun.
Oletetaan että käytössänne on helikopteri.
Väitän että maailma tulee nähtyä nopeamminkin.
.
hullua väittääkin että maailman näkeminen tappaisi mielikuvituksen. päinvastoin. näen paikkoja, joita en osannut kuvitellakaan, ja nyt harmaan talven saavuttua tänne kylmään pohjolaan, voin vain haaveilla noista eksoottisista paikoista - kunnes taas kohta sinne pääsen :)
Moni tropiikista kokee tämän kylmän pohjolan samoin, kuin sinä eksoottisista paikoista.
Ei se ole mikään ihme että maiseman vaihto piristää tai ahdistaa.
Tässä piileekin syy miksi osa matkustelee ja osa ei.
Maanviljelijän luonne on pysyä paikallaan ja kaupparatsu matkailee. Molemmat hyötyvät toisistaan. Siksi Suomessakin kasvaa Perun aurinko, Lapin puikulamainen versio.
Osa ahdistuu muutoksesta ja osa virkistyy. Matkustelijat ovat ehkä rauhattomia luonteeltaan. Heissä saattaa esiintyä ADHD:tä enemmän, kuin paikoillaan pysyvissä. Myös lukutaidottomuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisiä kaupparatsumaisille luonteille. He kärsivät myös päihdeongelmia muita enemmän. => siksi matkoilla juopotellaan paljon ja kokeillaan paikallisia huumeita.
Ilman matkailijoita ei ihminen kuitenkaan selviäisi. Matkailijat tuovat uutta perimää paikallaan olijoiden keskuuteen ja vähentävät tehokkaasti sisäsiittoisuutta. Toisaalta sukupuolitauditkin kulkeutuvat samoja reittejä pitkin.
Matkustelu sopii tietyntyyppisille ihmisille. Surullisinta on, jos ihminen ei vielä eläkepäivillään ole asettunut aloilleen.
Tosiaan matkustelin viimeksi 90-luvulla. Siihen se jäikin. Kaikki tuli nähtyä ja koettua.
Huomaa miten olet katsellut Madventuresia ja samaistut näihin extreme matkailijoihin. Kuvitteltko tosiaan että perheellinen lähtee reppumatkailemaan jonnekin sivilisaation ulkopuolelle? Ja nauttia siitä? :D Kyllähän se vahvassa pilvessä menisi, mutta mitä kävisi lapsille? Minä olen kuules kolunut maapallon joka kolkan jo ennenkuin sinä muodoistuit äitisi munasolusta ja isäsi siittiöstä. Se siitä. Tiedän enemmän kuin sinä....Eivät ole minun kirjojani. En ole kirjoittanut niitä. Realismi puree. Kirjailijat ovat hyvin todentuntuisesti kuvailleet kaiken. Paremmin kuin turisti tai muodikas reppumatkailija pilvessään.
...
Mä kestän. Olen matkustellut niin paljon että tajuan erilaisuutta ja se on hyvinkin paljon samalaisuutta, sitä sellaista, jota ei itsessään hyväksy. Matkustaja pakenee itseään.
Sulla on nyt kasvun paikka tyttö pien. Kuuntele viisaampaas ja ota neuvosta vaari. Mä oon se tyyppi joka sanelee sulle totuuden tälle lautaselle ja sä syöt kaiken. Vahdin vierestä ja sä syöt sä syöt sen joka murun.
Ensinnäkin; mikä tarve sulla on vetää pilvepoltto monta kertaa tähän keskusteluun? En ole ikinä maistanutkaan marihuanaa tai kannabista vaikka Alankomaissa olen asunutkin - mikäli se asia sinulle kuuluu. Inhoan myös Madventuresia.
Toinen juttu, mulla on pieni lapsi ja kyllä, nautin silti reppumatkailusta Victorian putouksilla siitä huolimatta ja kyllä, kun niitä lapsia siunaantuu lisää, otamme aivan varmasti ne kaikki mukaan sinne Tiibetin vuoristoon :D
Mä olen matkustanut ikääni nähden jo niin paljon, että tällä tytöllä on ollut jo kovat kasvun paikat, mummo pieni. En silti ole turtunut tai katkeroitunut tai ylpistynyt niin, että kokisin olevani jotenkin valmis tyytymään siihen, mitä Suomi tarjoaa. Ehkä sitten 60 ikävuoden jälkeen, mutta en vielä, ja ei, en todellakaan tule pureskelematta nielemään ihmisten seuraa, jotka koittavat ylpeä ilme kasvoillaan vakuuttaa minulle, että matkustaminen ei kannata tai että se ei avartaisi näkökulmia.
Väitätkö että olisit sama ihminen, jos et olisi matkustanut tai asunut Pariisissa? Jos väität, olet yksinkertaisesti tyhmä ja jos et väitä, niin en ymmärrä miksi me edes keskutellaan tästä.
Vaikka oletkin vanhempi, et silti tunne minua, nainen hyvä. :)
1. luonto samanlaista joka puolella - vrt. Suomi ja Uusi-Seelanti tai Suomi ja Ecuador. Oh my, sä et todellakaan ole tainnut käydä Eiffel-tornia pidemmällä - jos sielläkään.
Luonto voidaan jakaa noin kolmeen eri vyöhykkeeseen. On vain kolme eri vaihtoehtoa. On pohjoinen ja päiväntasaaja ja sen alapuoli. Sen alapuoli muistuttaa pohjoista. Tropiikki on aina sama.
No kun siellä Ranskassa olet asunut, niin huomasitko, kuinka erilaista luonto on vaikkapa Bordeaux'ssa, Alpeilla, Keskiylängöllä, Normandiassa ja Rivieralla?
Pariisissa 2 vuotta asuneena en enää teekkään mitään kielitaidollani. Todellista syytä en kerro sinulle. Se on salaisuus.
Heitin nuo paikat siksi että Pariisi on toinen kotini ja Egyptiä vihaan yli kaiken. Tosiaan matkustelin viimeksi 90-luvulla. Siihen se jäikin. Kaikki tuli nähtyä ja koettua.
Ookoo, Pariisi on "toinen kotisi", mutta olet käynyt siellä viimeksi 90-luvulla, jolloin viivähdit jopa 2 vuotta? :D Hehehhe.... Aika kotoisaa.
T: Pariisissa asuva
Palstalaiset ovat pelottavaa porukkaa.
ei matkusteltu ulkomailla, koska vanhemmat eivät halunneet. Sittemmin on elämä ollut sen verran vähävaraista ja nyt on kaks pientä lasta, että ei matkustelut paljon nappaa. Lisäksi kieltäydyn menemästä lantokoneeseen, ainakin vielä toistaiseksi, eli kovin kaukaiset kohteet ei tule kyseeseen. Eikä kyllä suoraan sanoen edes kiinnosta lähteä minnekään tropiikkiin, joku lyhyt matka johonkin Euroopan maahan vois olla kiva, mutta saapa nähdä tuleeko sitä koskaan tehtyä. Kotimaassa sekä Virossa on tullut matkailtua jonkin verran. Mulle pn ihan sama mitä kukin tekee, mutta tuossa nyt omia syitä miksi ei ole matkailtu.