Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei ole koskaan käynyt ulkomailla eikä aiokaan käydä?

Vierailija
20.11.2011 |

Tukholmaa ja Tallinnaa ei ulkomaillakäynneiksi lasketa.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy voi olla vaikka:

* ei rahaa

* ei kielitaitoa

* lentopelko/laivapelko

* kaiken mahdollisen vieraan pelko/fobiat

* sairaus

Minulla ja miehelläni on koko suku tällaisia, jotka ei matkusta juuri minnekään. Laivaristeilyllä saattavat käydä, mutta silloinkaan ei välttämättä maihin poiketa. He ovat 50-70-vuotiaita kansakoulun käyneitä, kielitaidottomia ja melko köyhiä, joten siinäpä sitä syytä ihan tarpeeksi.

Vierailija
62/176 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 132, joka hihittelee kommenteille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rahaa on vähän. Me matkustellaan harvoin, koska aina sille rahalle on parempaa käyttöä, tai sitten haluan pistää sen säästöön sitä päivää varten, jolloin sitä ehkä taas tarvitsee. Kyse on ihan arvovalinnoista; pistetäänkö kesämökin katto uusiksi vai käydäänkö viikko ulkomailla, saako molemmat lapset harrastaa mitä haluaa koko vuoden, vai matkustellaanko jne.

Vierailija
64/176 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monia ulkomaalaistaustaisia ystäviä, olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon yhteiskuntatieteistä ja humanistiselta alalta, olen jopa opiskellut kulttuuriantropologiaa. Minusta ei saa nurkkakuntaista ja sivistymätöntä millään. Tänä vuonna lukemassani fiktiossa ja faktassa on ollut teemana Afrikka, olen lukenut historiasta, luonnosta, uskonnoista ja perhekäsityksistä. Myönnän, että ulkomailla asuminen olisi varmasti avartava kokemus, mutta niin on moni muukin asia.

Massaturismiin liittyy suuria eettisiä ja ekologisia ongelmia, jotka tunnustan vaikken välttele matkailua vain siksi Saan maailmasta tietoa kirjoista tai palestiinalaiselta fb-kaverilta siinä missä parin viikon ulkomaan matkoiltakin saisin.

joiden ei tarvitse itse käydä ulkomailla, kun he saa kaiken tarvittavan tiedon kirjoista ja netistä.

Fakta: vaikka kuinka olet lukenut kulttuuriantropologiaa ja facebookissa tunnet yhden palestiinalaisen, käsityksesi olosuhteista paikan päällä on pahasti vajavainen, jos et koskaan siellä käy.

Vierailija
65/176 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja välinpitämättömyyttä planeettaamme kohtaan!

Ettekö edelleenkään tiedä paljon lentokoneet saastuttaa??

T. Kohta 40v kymmenen lapsen äiti, joka ei ole koskaan reissanut Ruotsia pidemmälle, mutta puhun kuutta eri kieltä ja osaan kertoa eri maista enemmän, kuin siellä alvariinsa lomalla ravaavista, all inclusive/beach/dokaamisreissulla käyvistä tyypeistä.

Vierailija
66/176 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmaa ja Tallinnaa ei ulkomaillakäynneiksi lasketa.

Olen 52 v. enkä ole käynyt ulkomailla koskaan. Ruotsiahan ei tietysti lasketa. Ehkäpä joku on kertakaikkiaan niin köyhä, ettei ole varaa matkustella.

Itsellä ei hirveästi ole ollut intoa lähteä. Kenties joskus lähden. Täällä kotimaassakin olisi niin paljon mielenkiintoisia paikkoja ja nähtävää. Ehtisi edes reissata tätä armasta Suomineitoa katselemassa.

Enkä koe itseäni mitenkään sivistymättömäksi ja juntiksi, niinkuin tuolla joissain viesteissä väitetään.

Lähinnä huvittava ajatus, että ihmisen sivistyneisyys olisi ulkomaanmatkoista kiinni. Varsinkin, kun olen kuunnellut muiden kokemuksia näistä ryyppyreissuista. Että silleen.

Vierailija
67/176 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä huvittava ajatus, että ihmisen sivistyneisyys olisi ulkomaanmatkoista kiinni. Varsinkin, kun olen kuunnellut muiden kokemuksia näistä ryyppyreissuista. Että silleen.

Jos sun tuttavapiirin ulkomaanmatkat on ryyppyreissuja, miksi oletat, että kaikkien matkat on sellaisia? Voi pyhä yksinkertaisuus. Taidat olla sama tyyppi, joka ylempänä keskustelussa niputti ulkomaanmatkat, pakettimatkat ja rannalla löhöämisen ("matkailusta ei jää mitään käteen kun se on vaan tollasta").

Vierailija
68/176 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Kohta 40v kymmenen lapsen äiti, joka ei ole koskaan reissanut Ruotsia pidemmälle, mutta puhun kuutta eri kieltä ja osaan kertoa eri maista enemmän, kuin siellä alvariinsa lomalla ravaavista, all inclusive/beach/dokaamisreissulla käyvistä tyypeistä.

lapset tekemättä. Älä huutele luonnon ja maapallon kuormituksesta, jos olet pukannut 10 lasta maailmaan. Huusit juuri julki oman tyhmyytesi

Vierailija
69/176 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, onko matksutellut, ei mitenkään näytä korreloivan sivistyksen tai suvaitsevaisuuden kanssa. Tiedän ihmisiä, jotka ovat matkustelleet, mutta jotka eivät kotimaassaan halua matkustaa esimerkiksi bussilla, etteivät vain joudu näkemään erilaisia ihmisiä tai pahimmillaan istumaan jonkun b-luokan kansalaisen viereen.

olen matkustellut paljon. Omalla autolla ympäri Eurooppaa ja lentokoneella kauemmas.

Suomessa en ikinä alennu joukkoliikenteeseen haisevien juoppojen ja vittua hokevien teinipillujen sekaan. Miksi suvaitsisin moisia sen takia etä olen matkustellut?

Ja sen ole huomannut myös että kannattaa pitää tarkka kontrolli keitä maahamme päästetään. Aina se on tietyn etnisen taustan omaavaa porukkaa kun yrittää ryöstää rahani... :)

Vierailija
70/176 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden ei tarvitse itse käydä ulkomailla, kun he saa kaiken tarvittavan tiedon kirjoista ja netistä.

Fakta: vaikka kuinka olet lukenut kulttuuriantropologiaa ja facebookissa tunnet yhden palestiinalaisen, käsityksesi olosuhteista paikan päällä on pahasti vajavainen, jos et koskaan siellä käy.

Esimerkit mainitsin siksi, että osoitan olevani ihminen, jota kiinnostaa ympäröivä maailma eikä vain oman arkielämän piiri.

En väitä, että minulla on käsitystä sinunkaan elämäsi olosuhteista, edes siinä tapauksessa että tuntisin sinua jonkin verran. Enkä sano, että minun ei "tarvitse" käydä ulkomailla, mutta se ei vain kiinnosta. Riittäisikö viikon matka Länsirannalle olosuhteiden tuntemiseen, vai pitäisikö oleskella siellä vuosi?

Tässä ketjussa on mainittu, ettei voisi olla ystävä matkustelemattoman kanssa, tai että matkustamisesta kiinnostumaton on automaattisesti persu tai "epäsivistynyt". Kirjan lukeminen, asian opiskelu, tuttavien kokemusten kuuleminen, itse paikan päällä käyminen ovat kaikki erilaisia mahdollisuuksia saada tietoa jostakin asiasta. En nostaisi mitään näistä toisen yläpuolelle. Jos valmiudet saatujen tietojen yhdistelyyn puuttuvat, omin silmin nähty ja koettukaan ei aina lisää tietoisuutta jostain asiasta.

Mika Waltarilla oli Egyptistä paremmat tiedot kuin keskiverrolla Hurghadan-kävijällä, mutta se ei todista mitään vaikka minun Egyptin-tutemuksestani.

Vierailija
71/176 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan ajattele heistä sen ihmeempiä. En itsekään erityisesti hingu ulkomaille vaikka olenkin reissannut useammassakin maassa elämäni aikana. Yleissivistynyt pystyy olemaan käymättä joka paikassa henkilökohtaisesti.

Enemmänkin mua ihmetyttää, että ihmiset eivät matkusta kotimaassa, jossa nähtävää riittää ihan mukavasti. Ja toisaalta ihmettelen niitäkin, jotka pitää jonain ihmeellisenäkin statusasiana jotain ulkomaanmatkailua, varsinkin kun suuri osa niistä matkailee sen pari kertaa vuodessa jonnekin Kreikkaan/Kanarialle ja ehkä kerran Thaimaahan. Siinäpä sitä on varsinaista ulkomaanmatkailua. :D

Mutta jokainen tekee kuten parhaakseen kokee.

Vierailija
72/176 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät puhuvasi 6 kieltä, ellet ole testannut kielitaitoasi aidossa ympäristössä? Esim. kouluranskalla ei aidossa ympäristössä pitkälle pötkitä. Ja 6 kieltä on jokseenkin mahdoton pitää sujuvalla keskustelutasolla, varsinkaan kun niitä ei aidosti päivittäin käytä. Vai kulutatko aikasi skypetellen natiivien kanssa?

Itse olen ulkosuomalainen ja käytän päivittäin työn ja vapaa-ajan puitteissa jatkuvasti 4 eri kieltä. Yhtään enempää oikeasti sujuvalle keskustelu- ja työskentelytasolle yltävää kieltä olisi tähän vaikeaa ympätä. Ja minulla on kuitenkin kielipäätä

keskivertoa enemmän (jos nyt lukion ällät siitä mitään kertovat).

Vierailija
73/176 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustelu myös väsyttää äärimmäisen paljon.

Lopulta perillä huomaa että ei se luonto olekaan erilaista. Kaikkialla on niin samalaista minne päin maapallolla meneekään.

Matkustelun väsyttävyys ja epämiellyttävä paikoillaan olo on sietämätöntä. Matkustelen noin kerran vuodessa ja vain pakosta. Hoidan sukulaissuhteet yhdellä kertaa. En voi sietää matkustelua. Luen kyllä mieluummin, kuin matkustelen.

Minusta matkustelu on perseestä. Jos kielitaitoa haluaa harjoittaa niin onneksi siihenkin on vaihtoehtoja.

Ymmärrän sen hohdon, millaista matkustelu on ollut siirtomaa-aikoina. En nykyään. Kaikkihan on nähty ja kaikesta on otettu jo valokuvia. Mihin minua tarvitaan. Kävelemään samoja kuljettuja polkuja ja taivastelemaan muutaman sekunnin pyramideja. Voi kun ne on kolmioita. Voiko tuon kolmiompaa näkyä ollakaan?

Ja se eiffel-torni sitten... Huh huh miten jännä hökötys. Kyllä sen kelpaa siinä jököttää vuodesta toiseen meidän ihmeteltävänä. No käympä haukkaamassa palan patonkia ja kupin kaakaota.

Voi tässä on liikaa valkosipulia ja pakokaasu haisee. Olisi mukavempaa syödä patonki kotona.

Vierailija
74/176 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau! Tämä teksti todisti minulle juntteja todella olevan olemassa.

Samoin muut matkailijat. Hän sanoo suoraan sen mitä on matkustuksellaan kokenut. Hän puhuu kaikkien matkaajien puolesta.

Jännä miten monet matkaajat värittää matkojaan ja tuo juntti kertoo todella mitä se matkustelu todella olikaan.

Vierailija
75/176 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään suljettu paikka ole. Ja siellä on käynyt paljon muitakin suomalaisia, ennen ja jälkeen sodan. En tietty lomalla siellä ollut vaan työasioissa.

Baghdad

Vierailija
76/176 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmottaudun joukon jatkoksi. Ikää 40v ja en ole koskaan Suomen rajojen ulkopuolelle astunut.

Vierailija
77/176 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Tallinnassa ja Tukholmassa kayntia ei lasketa ulkomailla matkustamiseksi niin olenko oikeassa jos sitten ymmarran etta ne ovat Suomen maakuntia?

Aivan samalla tavalla kuin Kanada ja Meksiko ovat osia Yhdysvalloista.  Monet suomalaisethan ovat sita mielta etta USAssa on 52 osavaltiota, ehka nama ovat ne kaksi viimeista.

Vierailija
78/176 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2011 klo 23:15"]

Aitosuomalainen mantra on pitkään ollut, että matkustelu on turhaa, oma maa mansikka jne. Nykyään siitä on tehty salonkikelpoinen ilmastokuorrutuksella: matkustamisesta pitäviä voidaan lyödä ekologia-aseella, vaikka tosiasiassa lyöjän motiivi olisi jokin ihan muu kuin ilmastosta huolehtiminen.

Ollaan me vaan niin kuin on aina oltu. Mitä sitä ny sieltä ulkomailta onneaan etsimään. Kyllä se on semmosen ihmisen elämä tyhjää jonka tarttee ulkomailta vaihtelua hakea. Ni.

[/quote]

Mun perustelu matkusteluun on, että viihdyn auringon lämmössä niin paljon paremmin kuin kylmässä, harmaassa kotimaassa. Kyllä minulle Suomen kesä kelpaa, mut tämä talvi (joka sekin on ollut vajaaluminen tänä vuonna) ei vaan nappaa. Asenteesta kiinni, my ass.

Vierailija
79/176 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakko sanoa, että hieman ahdasmielisenä pitäisin. Itsekään en mihinkään kauhean pitkän lennon päähän lähtisi, mutta eurooppaa on tullut kierrettyä. Pelkään lentämistä.

Vierailija
80/176 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt mitään erityistä ajattele. Ehkä ajattelen tuollaisen ihmisen viihtyvän kotonaan ja olevan tyytyväinen elämäänsä. Matkusteluhan tuli muotiin silloin, kun elintaso länsimaissa nousi. Kaikkien kohdalla kyse ei ole rahasta, koska nykyään alempi keskiluokka ja palvelusväkikin tekee perheen kanssa vuosittaisia reissuja suosituimpiin turistirysiin.

"Maailmaa näkemällä" ei muutu välttämättä yhtään sen avarakatseisemmaksi. Ihminen voi tuntea kulttuureja ja olla kansainvälinen ilman sitäkin, että olisi käynyt mahdollisimman monessa paikassa. Joskus matkailu tekee myös sokeaksi. Usein kuulee glamourisoituja puheita omasta matkailusta ja elämästä ulkomailla. Noissa tulee esille vain osa totuutta.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät ole koskaan astuneet Suomen rajojen ulkopuolelle ja ovat hengeltään paljon kansainvälisempiä, kulttuuritietoisempia ja sivistyneempiä kuin sellaiset, jotka ovat kahlanneet kaikki turistirysät, maiden pääkaupungit jne. Kaikilla ihmisillä ei ole vain niin suurta tarvetta lähteä matkalle tai suunnitella seuraavia elämyksiä. Jotkut ovat aivan tyytyväisiä kotonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi