Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei ole koskaan käynyt ulkomailla eikä aiokaan käydä?
Tukholmaa ja Tallinnaa ei ulkomaillakäynneiksi lasketa.
Kommentit (176)
Riippuu miten matkustaa. Jos aina makaa hienon hotellin altaalla, niin ihan samaa kaikki varmaan onkin. Mutta on niin monia eri tapoja matkustaa, jos menee tavallisten ihmisten pariin, niin hyvällä tuurilla löytää uusia ystäviäkin :) Jos pysyy turistialueella, niin ei siinä mitään paikallista näe. On hieman eroa istua Eiffel tornin varjossa patonginpala kädessä, kun mennä Ranskan maaseudulle tapaamaan kaverin perhettä. On eri asia istua turistibussissa "paikalliseen kylään tutustumassa", kun tutustua ko. maan paikallisiin ja mennä vaikka keikalle johonkin underground-klubille kuuntelemaan paikallista bändiä jossa ei muita ulkomaalaisia ole. Kaikki on omasta asenteesta kiinni, monissa kaupungeissa ne kauneimmat paikat (puistot, merenrannat, ravintolat) ovat kaukana turistialuista, ja niihin harva ulkomaalainen löytää.
Teininä tuollaisia matkoja tehtiin, kun otettiin opinnoista vapaata. Ei tulisi mieleenkään lähteä lasten kanssa kolmekymppisenä moiseen.
Monesti kauniin paikan voi löytää omalta takapihaltakin. Riippuu asenteesta. Hotellin takanakin voi olla hieno maisema.
Ei sitä maisemaa välttämättä tarvitse kiven alta hakea, vaikka voihan sitäkin itselle uskotella.
Underground-klubit ei absolutistille maistu. Kyllä nuorena tuli otettua kaikkea ja kivaa oli. En tunne ketään aikuista ihmistä, kuka moisissa enää liikkuu ellei ole jäänyt tietylle tasolle. Onhan niitä, jotka ovat aiheuttaneet itselleen jonkin sortin aivovamman underground-klubeilla tanssiessaan ja jääneet sille " tasolle ".
Minä elän nyt vanhemmuutta. Ehdotan tuota ehkä omalle lapselleni sitten 10 vuoden päästä.
Ei ne maisemat ole kummoisempia muualla.
Kuuset vaihtuu palmuihin tyyliin.
Jos on matkustellut paljon niin tajuaa sen.
Osa ei ilmeisesti ole matkustellut. Vähän sama kun kuuntelee miesten vertauksia erilaisista pimpeistä.
Kun on tarpeeksi pannut niin sitä, joko alkaa hienostelemaan asialla tai turtuu koko touhuun. Osa hienostelee aikansa ja kyllästyy siihenkin. Jäljelle jää vain hienosteleva paska, jolla on laiha lohtu.
Mitä tähän pitäisi sanoa?
Joku sielä nohevana muistutti meitä Mika Waltarista ja Sinuhesta. Waltarihan ei ollut käynyt kertaakaan Egyptissä. Häntä ei kiinnostanut nyky Egypti.
Aikamatkailu voisi olla mun juttu. Koska olen keskivertoa erikoisempi tapaus ja hieman älykkäämpi henkilökin.
Provohan tämä ketju on, mutta mukavaa keskustelua. Tämä keskustelu on käyty läpi monesti av:lla.
Osa ei ilmeisesti ole matkustellut. Vähän sama kun kuuntelee miesten vertauksia erilaisista pimpeistä. Kun on tarpeeksi pannut niin sitä, joko alkaa hienostelemaan asialla tai turtuu koko touhuun.Koska olen keskivertoa erikoisempi tapaus ja hieman älykkäämpi henkilökin.
Lihaa tai kalaa, puuroa tai chateaubriand, joka päivä jotain syö niin kyllä siihen turtuu, sama se mitä laittaa suuhunsa, tajuatte kyllä sitten kun olette tällä planeetalla vähän kauemmin olleet ruokaa jauhamassa.
Onko Pietari sitten ulkomailla?
Tukholmaa ja Tallinnaa ei ulkomaillakäynneiksi lasketa.
Ylisäksi se auttaa ymmärtämään ulkomaalaisten asemaa Suomessa, ja en ole mikään kukkahattutäti, olen huomannut myös sen mitä ongelmia hallitsematon maahanmuutto saa aikaan. Mutta ymmärrys kasvaa.
Saako suomalainen ulkomailla kaikki sosiaalietuudet korotettuna, ilmaiset integraatiopalvelut kädestä pitäen, ilmaisen kielikouluksen.
Suomessa maahanmuuttajalla ei todellakan ole mitään sellaista hätää että sen ymmärtämiseksi pitäsi matkustaa asumaan johonkin toiseen maahan
suomalaisista matkat ovat sitä hotellin altaalla löhöilyä, ja muka halvan viina kittausta.
Tiedän pari tuttua, jotka eivät edes tiedä missä maassa ovat käyneet kun ovat käyneet Inglesissä eli se siitä sivistyksestä.
Jos oikein miettii on matkailu tosi kallista, viikossa perhe kuluttaa pienempi palkkaisen kahden kuukauden nettotulot, mutta kun naapurinkin matkustaa on meidänkin mentävä, vaikka sähkölasku on ulosotossa.
Mutta kun on käymistä ja käymistä. Itselleni ulkomailla käyminen merkitsee sitä, että on myös utelias vieraita kulttuureja kohtaan ja selvittää itse kohteesta asioita (esim. kuinka kuljetaan minnekin tms. käytännöllisiä asioita).
Onhan paljon ihmisiä, jotka vaikkapa käyvät työmatkalla ulkomailla tai muilla pakettimatkoilla ja matkat on niin ikään tosi järjestettyjä, eikä itsekseen tule liikuttua juuri missään tai joudu edes miettimään koko matkalla, miten pääsee paikasta a paikkaan b. Tai juurikin niin, että ulkomailla käyminen ei muuta ihmistä, jos häntä ei kiinnosta muu kuin rannalla makaaminen.
Ja yhtä hyvin Tukholmassa tai Tallinnassa voi liikkua uteliaasti eikä perinteisen turistin lailla, joka käy vain vanhassakaupungissa eikä muuta.
Toisaalta en ajattele, että pakettimatkatkaan olisivat aina huonoja, arvelen, että matkatoimistot järjestävät retkiä kiinnostaviin kohteisiin, jonne ei itse osaisi mennä.
Oikeasti paikalliset köyhät ei yhtään tykkää että valkoiset rikkaat paskat tulevat rahoineen töläämään heidän arkeaan.
Oikeasti paikalliset köyhät ei yhtään tykkää että valkoiset rikkaat paskat tulevat rahoineen töläämään heidän arkeaan.
kyllä niille köyhille paskoille vaan raha kelpaa...
Tai ehkä pitää, jos sitä pöllähtää 50 hengen tilausbussilastillisen mukana töllistelemään slummin asukkaita.
On myös täysin mahdollista ja jopa helppoa välttää tuommoista toimintaa. Ja matkustaa niin, että suuntaa koko matkakassansa lentoja lukuunottamatta paikallistalouden hyödyksi. Kulkee käyttäen joukkoliikennettä tai paikallisia kuljetusyrittäjiä, yöpyy ja syö paikallisten pienyrittäjien omistamissa yrityksissä, ostaa tuliaisensa suoraan paikallisilta käsityöläisiltä jne.
Onhan paljon ihmisiä, jotka vaikkapa käyvät työmatkalla ulkomailla tai muilla pakettimatkoilla ja matkat on niin ikään tosi järjestettyjä, eikä itsekseen tule liikuttua juuri missään tai joudu edes miettimään koko matkalla, miten pääsee paikasta a paikkaan b. Tai juurikin niin, että ulkomailla käyminen ei muuta ihmistä, jos häntä ei kiinnosta muu kuin rannalla makaaminen.
Jotka kulkee vähän niinku aistit turtana, että ulkomailla käynti ei muuta heitä mitenkään. Matkustaa sais vain ne, jotka muuttuu ihmisinä.
En ainakaan väheksy tai halveksi mitenkään.
Osa ei ilmeisesti ole matkustellut. Vähän sama kun kuuntelee miesten vertauksia erilaisista pimpeistä.Kun on tarpeeksi pannut niin sitä, joko alkaa hienostelemaan asialla tai turtuu koko touhuun. Osa hienostelee aikansa ja kyllästyy siihenkin. Jäljelle jää vain hienosteleva paska, jolla on laiha lohtu.
Mitä tähän pitäisi sanoa?
Joku sielä nohevana muistutti meitä Mika Waltarista ja Sinuhesta. Waltarihan ei ollut käynyt kertaakaan Egyptissä. Häntä ei kiinnostanut nyky Egypti.Aikamatkailu voisi olla mun juttu. Koska olen keskivertoa erikoisempi tapaus ja hieman älykkäämpi henkilökin.
Provohan tämä ketju on, mutta mukavaa keskustelua. Tämä keskustelu on käyty läpi monesti av:lla.
matkustaminen ON rasittavaa. En minäkään tahdo matkustaa kuin kotiin Jerusalemiin.
Osa ei ilmeisesti ole matkustellut. Vähän sama kun kuuntelee miesten vertauksia erilaisista pimpeistä.Kun on tarpeeksi pannut niin sitä, joko alkaa hienostelemaan asialla tai turtuu koko touhuun. Osa hienostelee aikansa ja kyllästyy siihenkin. Jäljelle jää vain hienosteleva paska, jolla on laiha lohtu.
Vähänkö nauroin tuolle pimppivertaukselle, joka ontuu todella pahasti. Ihanko tosissasi esität, että ainoat vaihtoehdot on turtua matkailuun tai alkaa hienostella sillä? Valitettavasti suurimman osan kohdalla kumpikaan noista vaihtoehdoista ei taida toteutua.Kyllähän se matkustaminen on puuduttavaa, varsinkin jos joutuu tekemään työn puolesta paljon, mutta outoa on se, jos edes matkakohteessa ei osaa mistään erilaisesta nauttia. Silloin on varmaan parempi jäädäkin kotiin ja olla matkustamatta.
omassa ystäväpiirissäni ei ole yhtään sellaista ihmistä. Ajattelen, että en voisi olla ystävä ihmisen kanssa, joka ei koskaan nähnyt muuta kuin oman kotimaansa.
Omista ystävistäni moni matkustaa myös työkseen ja on ymmärrettävää, että matkustaminen on väsyttävää, jos sitä tekee harvasen viikko, mutta siitä huolimatta moni heistä lähtee matkalle myös vapaa-aikanaan ja nauttii uusista kokemuksista, ja kohteista vuosi vuoden jälkeen.
Itse viihdyn nykyään matkoilla pidempään kuin nuorempana. En lähde matkalle muutamaksi päiväksi vaan vähintään kahdeksi ,kolmeksi viikoksi ja kesällä viihdymme ulkomailla parisen kuukautta. Kun viettää useamman viikon matkakohteessa, on paremmin aikaa tutustua paikalliseen elämään ja kulttuuriin.
Kun olin lapsi, perheemme vietti koko kesäloman matkustellen eri puolella Suomea olevien sukulaisten luona tai muuten vaan. Sellaista matkailukohdetta ei Suomesta löydy, jossa en olisi käynyt. Parikymppisenä köyhänä opiskelijana rahaa ei ollut matkusteluun ja nyt perheellisenä työssäkäyvänä ei ole aikaa. Toki aikaa ja rahaa löytyy helpommin asioihin, jotka ovat prioriteettilistalla korkealla.
Minulla on monia ulkomaalaistaustaisia ystäviä, olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon yhteiskuntatieteistä ja humanistiselta alalta, olen jopa opiskellut kulttuuriantropologiaa. Minusta ei saa nurkkakuntaista ja sivistymätöntä millään. Tänä vuonna lukemassani fiktiossa ja faktassa on ollut teemana Afrikka, olen lukenut historiasta, luonnosta, uskonnoista ja perhekäsityksistä. Myönnän, että ulkomailla asuminen olisi varmasti avartava kokemus, mutta niin on moni muukin asia.
Massaturismiin liittyy suuria eettisiä ja ekologisia ongelmia, jotka tunnustan vaikken välttele matkailua vain siksi Saan maailmasta tietoa kirjoista tai palestiinalaiselta fb-kaverilta siinä missä parin viikon ulkomaan matkoiltakin saisin.
Se, onko matksutellut, ei mitenkään näytä korreloivan sivistyksen tai suvaitsevaisuuden kanssa. Tiedän ihmisiä, jotka ovat matkustelleet, mutta jotka eivät kotimaassaan halua matkustaa esimerkiksi bussilla, etteivät vain joudu näkemään erilaisia ihmisiä tai pahimmillaan istumaan jonkun b-luokan kansalaisen viereen. Ja naapureistani moni on matkustellut miehen työn perässä, ja silti heille oli iso uutinen, että tähän pihaan muutti yksinhuoltajaäiti - kamalaa! Ihminen voi elää jonkinlaisessa umpiossa myös matkoillaan, jos vaan niin haluaa.
Aitosuomalainen mantra on pitkään ollut, että matkustelu on turhaa, oma maa mansikka jne. Nykyään siitä on tehty salonkikelpoinen ilmastokuorrutuksella: matkustamisesta pitäviä voidaan lyödä ekologia-aseella, vaikka tosiasiassa lyöjän motiivi olisi jokin ihan muu kuin ilmastosta huolehtiminen.
Ollaan me vaan niin kuin on aina oltu. Mitä sitä ny sieltä ulkomailta onneaan etsimään. Kyllä se on semmosen ihmisen elämä tyhjää jonka tarttee ulkomailta vaihtelua hakea. Ni.