Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollektiiviset rangaistukset koulussa...mitä mieltä?

Vierailija
19.11.2011 |

Itse en vaan tajua sellaista ettei opettaja kykene rankaisemaan syyllisiä vaan aina kohdistaa rangaistuksen kaikkiin parin oppilaan hölmöillessä.

Mulla siis kolmasluokkalainen tyttö joka jo pari kertaa on myöhästynyt harrastuksestaan kun on koko luokka jätetty jälki-istuntoon ja syynä siis pari kolme poikaa (joka kerta samat) jotka ovat mölynneet tunnilla. Alkaa kyllä vähän muakin jo korpeemaan...on opettajan heikkoutta jos ei osaa tai kykene rankaisemaan syyllisiä. Vai luuleko opettaja tosissaan, että kollektiiviset rangaistukset auttavat jotain? Menisivätkö syyttöminä rangaistut antamaan jotain sakinhivutusta syyllisille vai mikä on ideana tässä?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllähän joku jo pyysi teitä vanhempia kertomaan, miten tilanne tulisi hoitaa. Joten kertokaa?! Hiljaista taitaa tulla. Kyllä opettajia syytellään ja haukutaan ammattitaidottomiksi, muttei teillä kyllä perustelujakaan ole, korjausehdotuksista puhumattakaan. Jos aina on ne "samat" häiriköt, voitte olla varmoja, että asiaan on jo puututtu. Mutta kaikkea ei voida muille vanhemmille kertoa. Taustoja ette aina tiedä. Jotenkin ne opetettavat asiatkin on esim. ennen koetta ehdittävä käydä yhdessä läpi. Jos tunnin kulku viivästyy, on ne käytävä sitten tunnin jälkeen. Toki, jos jollain on harrastus, voi hän lähteä, mutta oppiminen sitten siitä aiheesta oppilaan vastuulla. t. yläasteen ope

Opettajakoulutuksessakäydään läpi, miten menetellä hankalien oppilaiden kanssa. Jos kaikki tavallasi jatkavat oppituntia, ei sinun jälkeesi tulevan tunnin opettaja pääse luokkaan lainkaan, koska sinä jatkat opetusta. Hän tekee osaltaan saman ja kas - klo14.30 päättyväksi merkitty koulupäivä päättyy 17.30, koska opettajat eivät osaa opettaa. Ja näin siis uudestaan ja uudestaan, koska "tunnin kulku viivästyy".

Miksi se muuten ei viivästy kaikilla, osa opettajista saa aikaa oikeita tuloksiakin!

Vierailija
62/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ope on oikein nimennyt, keiden takia koko luokka istuu, on tilanne epäreilu monella tapaa. Ihanko todella opesta on reilua yllyttää muut paria vastaan, jotta ne pari saisivat suunsa kiinni? Mutta siis yleisesti on paljon tilanteita, joissa koko luokka meluaa eikä rauhoitu hetkessä. Jopa ne hiljaiset ja kiltit. Kerran tarkastelin 15 minuuttia tunnin alusta tilannetta (kyseessä yläkoulu), ja kun ne suulaat eivät tajunneet hiljentyä, alkoivat ne kiltit ja hiljaisetkin, jotka siis tajusivat, että ope odottaa hiljaisuutta ennen kuin aloittaa tunnin, meluta ja jutella. Kun lopulta aloitin tunnin, kerroin, että tänään meidän oli tarkoitus käydä nämä asiat läpi, ja jos emme kaikkea ehdi, tulevat loput kotiläksyksi. Silloin nämä hiljaisemmat nostivat metelin, kun he olivat kuitenkin hiljaa. Kaivoin sitten nimilistan, johon olin kirjoitellut, kuka puhui ja kenen kanssa, kuinka kauan, kuka juoksenteli luokassa, huuteli jne. Ne kiltit ja hiljaiset olivat höpöttäneet lähes yhtä kauan kuin ne meluisatkin, tosin vain vieruskaverin kanssa, mutta meteliähän sekin on! ...

Opettajan tehtävänä on luokkaan tullessaan tervehtiä oppilaita. Siitä oppilaat tietävät, että nyt tunti alkaa. Hiljaa opettajanpöydän luonan kynällä paperiin tuhertava opettaja osoittaa, että tunti ei ole vielä alkanut vaan hän tekee vielä valmisteluja.

Aika vikkelä olet, jos kykenet kirjaamaan 24 oppilaan luokassa, kuka puhui kenen kanssa miten pitkään jne. Ja aika ammattitaidoton, jos et kykene luokalle osoittamaan, että nyt tunti alkaa. Oppilaat eivät osaa lukea ajatuksiasi, ihan itse sinun täytyy kertoa olevasi valmis.

Toimit itse erittäin väärin antaessasi luokan meluta. Osoitit heille, että sinussa ei ole tarpeeksi aikuista tekemään omaa työtäsi.

Ne muutaman minuutin hiljaisuusharjoitukset koulun jälkeen ovat perusopetuslain vastaisia, ja niistä opettajalle napsahtaa varoitus. Katsos, kun se opettaja on siellä koulussa töissä, ei kiusaamassa oppilaita. Sinun tehtäväsi on saada luokka motivoitua oppimiseen, ei poistaa motivaatiota kaikilta.

Ja jos et kerro oppilaille tunnin alkaneen, niin miksi ihmeessä oletat hiljaisten istuvan hiljaa odottamassa, että vaivaudut jotain sanomaan? Heitä olet valmis rankaisemaan vaikka kahteen kertaan eli et ihan reilu taida olla?

En kertonut jokaista sanaani enkä edes sitä, miten päädyin tarkkailemaan tunnin alusta 15 minuuttia, koska en kuvitellutkaan, että joku täällä taas alkaa viilata pilkkua... Kyllä, tervehdin luokkaa. Kerroin oppilaille, mitä aiomme tänään tehdä. Pyysin hiljaisuutta. Istahdin ja odotin hetken. Sitten korotin ääntäni, jolloin sain luokassa olevat oppilaat rauhoittumaan hetkeksi, mutta juuri silloin paikalle pelmahti vielä viisi oppilasta myöhässä ja siitä se show alkoi. Oppilaita oli paikalla 16 kappaletta. Ja oli helppoa kirjata, kuka puhui ja minkä verran. Oppilaista 10 kpl osallistui aktiiviseen metelöintiin ja 6 kpl vähän vähempään.

En siis ollut alun alkaen hiljaa ja kun myöhästyneetkin tulivat, pyysin vielä heitäkin hiljenemään, menemään omille paikoilleen ja ottamaan vihot esille. Ja sen jälkeen odotin 15 minuuttia, että olisivat hiljentyneet.

Ja kyllä, minusta myös oppilaiden (13-15-vuotiaiden) pitäisi osata noudattaa ohjeita yhdestä sanomisesta ja jopa tajuta ihan ilman sanomistakin, että nyt ollaan oppitunneilla. Mutta koska tiedän, että nykyajan lapsille pitää asioista sanoa todistetusti ja moneen kertaan, tein niin. Pilalle lellittyjä kakaroita on luokat pullollaan, kun vanhemmat etsivät aina syyllistä opettajasta. Oma lapsi ei tee mitään pahaa.

En käsitä nykyajan vanhempia. Olen töissä koulussa ja tehtäväni on opettaa oppilaille asioita. Työssäni ansaitsen myös työrauhaa. Myös ne kuusi oppimishaluista olisivat ansainneet toisilta työrauhaa. Mutta pointti usean vanhemman mielestä onkin se, että opettajalla ei ollut mielenkiintoista sanottavaa ja sen takia oppilaat siis riehuivat. Syy olikin opettajan, ei huonon kasvatuksen. Minun tehtäväni ei ole motivoida jokaista oppilasta yksilötasolla kiinnostumaan opetettavastani aiheesta vaan saada oppilaille opetussuunnitelman mukaiset valmiudet. Jos muutama oppilas tätä toistuvasti häiritsee meluamalla, on täysin varmaa, että jäljellä olevat keinot ovat niitä perinteisiä vihkoon kirjoittamisia ja tehtävämonisteita. Toki työni on helpompaa, jos oppilaat suhtautuvat positiivisesti opetettavaan aineeseen, mutta sen takia minua ei sinne ole palkattu. En ole pelle enkä seremoniamestari eikä minun tarvitse sietää melua ja meteliä vain, koska vanhempien mielestä heidän ei tarvitse välittää kersastaan kodin seinien ulkopuolella.

Ne oppilaat ovat myös koulussa oppimassa, eivät kiusaamassa ja metelöimässä. Toivoisin koulumaailmaankin vihdoin niitä suoraselkäisiä rehtoreita ja opettajia, jotka uskaltaisivat katsoa vanhempia suoraan silmiin ja todeta, että lapsenne on häirikkö ja jos ette saa häntä kuriin, tehdään lastensuojeluilmoitus. Kyllä näitä häiriköijien ymmärtäjiä riittää pilvin pimein. Opetusurani alussa sain luokan, jossa oli yksi pinnarioppilas. Parissa kuukaudessa oli ollut enemmän poissa kuin paikalla, ja hänestä pidettiin palaveri, jossa oli mukana nuorisopsykiatrista alkaen porukkaa. Itse en päässyt paikalle, joten tuomiona oli se, että lapsi ei pidä opettajasta ja siksi pinnaa. Hänet pitää siirtää toiselle luokalle, jotta ope ei voi kiusata. En edes opettanut tätä oppilasta vielä (kurssimuotoinen yläaste), mutta silti ensimmäisestä viikosta alkaen oli pinnausta jatkettu samoin kuin edellisenä vuonnakin (kun en edes ollut vielä koko koulussa töissä). Sanomattakin on selvää, että lapsi pinnasi myös sillä toisellakin luokalla enkä tiedä, onko vieläkään saanut peruskoulua läpi.

Niin, ymmärrystä kyllä riittää mutta ei rajoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope: Hyvää päivää!

(Ei vastausta. Oppilaat juttelevat, näpräävät kännyköitänsä, kikattavat, eivät edes katso opettajaan päin.)

Ope: (Korottaa ääntänsä) Hyvää päivää ja ottakaapa kaikki kirjat esille ja sivu 98. Kännykät pois ja keskitytään opiskeluun.

(Joku yrittää laiskasta kumartua reppuun päin. Suurin osa oppilaista ei reagoi mitenkään.)

Ope: Nyt kaikki ne kirjat esille. Jokainen minuutti tehdään koulun jälkeen, joka menee odotteluun.

(Oppilaat ottavat nopeammin kirjansa esille ja työnteko alkaa)

Olenko minä nyt aivan rikollinen opettaja, kun olen toiminut tällä tavalla? Kertokaapa mestarikasvattajat kuinka te homman hoidatte?

Vierailija
64/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllähän joku jo pyysi teitä vanhempia kertomaan, miten tilanne tulisi hoitaa. Joten kertokaa?!

Hiljaista taitaa tulla.

Kyllä opettajia syytellään ja haukutaan ammattitaidottomiksi, muttei teillä kyllä perustelujakaan ole, korjausehdotuksista puhumattakaan.

Jos aina on ne "samat" häiriköt, voitte olla varmoja, että asiaan on jo puututtu. Mutta kaikkea ei voida muille vanhemmille kertoa. Taustoja ette aina tiedä.

Jotenkin ne opetettavat asiatkin on esim. ennen koetta ehdittävä käydä yhdessä läpi. Jos tunnin kulku viivästyy, on ne käytävä sitten tunnin jälkeen. Toki, jos jollain on harrastus, voi hän lähteä, mutta oppiminen sitten siitä aiheesta oppilaan vastuulla.

t. yläasteen ope

Jos joku viivästyttää tärkeän tunnin kulkua niin sinä potkit ne pihalle sieltä tunnilta että muut saa rauhan! Kuinka vaikeeta?!

Vierailija
65/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ei vastausta. Oppilaat juttelevat, näpräävät kännyköitänsä, kikattavat, eivät edes katso opettajaan päin.)

Ope: (Korottaa ääntänsä) Hyvää päivää ja ottakaapa kaikki kirjat esille ja sivu 98. Kännykät pois ja keskitytään opiskeluun.

(Joku yrittää laiskasta kumartua reppuun päin. Suurin osa oppilaista ei reagoi mitenkään.)

Ope: Nyt kaikki ne kirjat esille. Jokainen minuutti tehdään koulun jälkeen, joka menee odotteluun.

Olenko minä nyt aivan rikollinen opettaja, kun olen toiminut tällä tavalla? Kertokaapa mestarikasvattajat kuinka te homman hoidatte?

Hanki itsellesi auktoriteetti! Tule itsevarmuutta puhkuen luokkaa, toivota hyvää huomenta niin kovalla äänellä heti alkuun että kuulut kaikille. Ole reilu, siis tasapuolinen mutta ÄLÄ KAVEERAA!! Perustele aina! ole avoin kysymyksille, ja jos sinua ei kunnioiteta luokassa, häiriköt ulos. Säännöt selväksi ensimmäisellä tunnilla, yksi varoitus ja sitten ulos lopputunniksi, tehtävät tehtävä kotona. 2* ulos luokasta= jälki-istunto. Kun oppilaat ovat oppineet tavoille (saattaa kestää pitkäänkin) niin ole kiva, mutta älä sorru nuoleskeluun.

Miten tämä voi olla nyky opettajille niin vaikeeta??

Vierailija
66/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi ennemmin pitänyt poistaa suurin osa luokasta johonkin ja jatkaa oppituntia sen yhden kanssa, joka kurkotteli kirjaa repustaan. :D

Vierailija
67/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku viivästyttää tärkeän tunnin kulkua niin sinä potkit ne pihalle sieltä tunnilta että muut saa rauhan! Kuinka vaikeeta?!

laki sanoo tuohon?

Saako oppilasta jättää yksin käytävään vailla valvontaa?

Ei se katsos ole niin helppoa aina kun luulisi.

Armeijassa moinen onnistuu, ei peruskoulussa.

Vierailija
68/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope: Hyvää päivää! (Ei vastausta. Oppilaat juttelevat, näpräävät kännyköitänsä, kikattavat, eivät edes katso opettajaan päin.) Ope: (Korottaa ääntänsä) Hyvää päivää ja ottakaapa kaikki kirjat esille ja sivu 98. Kännykät pois ja keskitytään opiskeluun. (Joku yrittää laiskasta kumartua reppuun päin. Suurin osa oppilaista ei reagoi mitenkään.) Ope: Nyt kaikki ne kirjat esille. Jokainen minuutti tehdään koulun jälkeen, joka menee odotteluun. (Oppilaat ottavat nopeammin kirjansa esille ja työnteko alkaa) Olenko minä nyt aivan rikollinen opettaja, kun olen toiminut tällä tavalla? Kertokaapa mestarikasvattajat kuinka te homman hoidatte?

Oppilailla ei ole mitään syytä sinua kunnioittaa, ja he näyttävät sen. Ja miksi eivät näyttäisi, koska pyydät anteeksi olemassaoloasi.

Yksinkertainen ilmoitus: ne, jotka eivät aio seurata tuntia, siirtyvät klinikkaluokalle välittömästi.

Ai niin, teillä ei sellaista ole. Voi voi.

Vierailija
69/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi ennemmin pitänyt poistaa suurin osa luokasta johonkin ja jatkaa oppituntia sen yhden kanssa, joka kurkotteli kirjaa repustaan. :D

Jos se vaatii sen, että kaikki muut paitsi yksi heitetään luokasta niin so be it! Mutta jos alusta alkaen olisi kuria niin ei esimerkin laista tilanetta synny, koska ne ketkä eivät ilman joukkopainetta ole rohkeita karsiutuvat mölyringistä heti.

Vierailija
70/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laki sanoo tuohon?

Saako oppilasta jättää yksin käytävään vailla valvontaa?

Ei se katsos ole niin helppoa aina kun luulisi.

Armeijassa moinen onnistuu, ei peruskoulussa.

lukitse se johonkin varastoon se oppilas sitten! tai vie rehtorin kansliaan. Eikö luokasta ole heitetty ulos kautta aikojen? Miten se yhtäkkiä olisi laitonta?

Vierailija
71/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ope on oikein nimennyt, keiden takia koko luokka istuu, on tilanne epäreilu monella tapaa. Ihanko todella opesta on reilua yllyttää muut paria vastaan, jotta ne pari saisivat suunsa kiinni? Mutta siis yleisesti on paljon tilanteita, joissa koko luokka meluaa eikä rauhoitu hetkessä. Jopa ne hiljaiset ja kiltit. Kerran tarkastelin 15 minuuttia tunnin alusta tilannetta (kyseessä yläkoulu), ja kun ne suulaat eivät tajunneet hiljentyä, alkoivat ne kiltit ja hiljaisetkin, jotka siis tajusivat, että ope odottaa hiljaisuutta ennen kuin aloittaa tunnin, meluta ja jutella. Kun lopulta aloitin tunnin, kerroin, että tänään meidän oli tarkoitus käydä nämä asiat läpi, ja jos emme kaikkea ehdi, tulevat loput kotiläksyksi. Silloin nämä hiljaisemmat nostivat metelin, kun he olivat kuitenkin hiljaa. Kaivoin sitten nimilistan, johon olin kirjoitellut, kuka puhui ja kenen kanssa, kuinka kauan, kuka juoksenteli luokassa, huuteli jne. Ne kiltit ja hiljaiset olivat höpöttäneet lähes yhtä kauan kuin ne meluisatkin, tosin vain vieruskaverin kanssa, mutta meteliähän sekin on! ...

Opettajan tehtävänä on luokkaan tullessaan tervehtiä oppilaita. Siitä oppilaat tietävät, että nyt tunti alkaa. Hiljaa opettajanpöydän luonan kynällä paperiin tuhertava opettaja osoittaa, että tunti ei ole vielä alkanut vaan hän tekee vielä valmisteluja. Aika vikkelä olet, jos kykenet kirjaamaan 24 oppilaan luokassa, kuka puhui kenen kanssa miten pitkään jne. Ja aika ammattitaidoton, jos et kykene luokalle osoittamaan, että nyt tunti alkaa. Oppilaat eivät osaa lukea ajatuksiasi, ihan itse sinun täytyy kertoa olevasi valmis. Toimit itse erittäin väärin antaessasi luokan meluta. Osoitit heille, että sinussa ei ole tarpeeksi aikuista tekemään omaa työtäsi. Ne muutaman minuutin hiljaisuusharjoitukset koulun jälkeen ovat perusopetuslain vastaisia, ja niistä opettajalle napsahtaa varoitus. Katsos, kun se opettaja on siellä koulussa töissä, ei kiusaamassa oppilaita. Sinun tehtäväsi on saada luokka motivoitua oppimiseen, ei poistaa motivaatiota kaikilta. Ja jos et kerro oppilaille tunnin alkaneen, niin miksi ihmeessä oletat hiljaisten istuvan hiljaa odottamassa, että vaivaudut jotain sanomaan? Heitä olet valmis rankaisemaan vaikka kahteen kertaan eli et ihan reilu taida olla?

En kertonut jokaista sanaani enkä edes sitä, miten päädyin tarkkailemaan tunnin alusta 15 minuuttia, koska en kuvitellutkaan, että joku täällä taas alkaa viilata pilkkua... Kyllä, tervehdin luokkaa. Kerroin oppilaille, mitä aiomme tänään tehdä. Pyysin hiljaisuutta. Istahdin ja odotin hetken. Sitten korotin ääntäni, jolloin sain luokassa olevat oppilaat rauhoittumaan hetkeksi, mutta juuri silloin paikalle pelmahti vielä viisi oppilasta myöhässä ja siitä se show alkoi. Oppilaita oli paikalla 16 kappaletta. Ja oli helppoa kirjata, kuka puhui ja minkä verran. Oppilaista 10 kpl osallistui aktiiviseen metelöintiin ja 6 kpl vähän vähempään. En siis ollut alun alkaen hiljaa ja kun myöhästyneetkin tulivat, pyysin vielä heitäkin hiljenemään, menemään omille paikoilleen ja ottamaan vihot esille. Ja sen jälkeen odotin 15 minuuttia, että olisivat hiljentyneet. Ja kyllä, minusta myös oppilaiden (13-15-vuotiaiden) pitäisi osata noudattaa ohjeita yhdestä sanomisesta ja jopa tajuta ihan ilman sanomistakin, että nyt ollaan oppitunneilla. Mutta koska tiedän, että nykyajan lapsille pitää asioista sanoa todistetusti ja moneen kertaan, tein niin. Pilalle lellittyjä kakaroita on luokat pullollaan, kun vanhemmat etsivät aina syyllistä opettajasta. Oma lapsi ei tee mitään pahaa. En käsitä nykyajan vanhempia. Olen töissä koulussa ja tehtäväni on opettaa oppilaille asioita. Työssäni ansaitsen myös työrauhaa. Myös ne kuusi oppimishaluista olisivat ansainneet toisilta työrauhaa. Mutta pointti usean vanhemman mielestä onkin se, että opettajalla ei ollut mielenkiintoista sanottavaa ja sen takia oppilaat siis riehuivat. Syy olikin opettajan, ei huonon kasvatuksen. Minun tehtäväni ei ole motivoida jokaista oppilasta yksilötasolla kiinnostumaan opetettavastani aiheesta vaan saada oppilaille opetussuunnitelman mukaiset valmiudet. Jos muutama oppilas tätä toistuvasti häiritsee meluamalla, on täysin varmaa, että jäljellä olevat keinot ovat niitä perinteisiä vihkoon kirjoittamisia ja tehtävämonisteita. Toki työni on helpompaa, jos oppilaat suhtautuvat positiivisesti opetettavaan aineeseen, mutta sen takia minua ei sinne ole palkattu. En ole pelle enkä seremoniamestari eikä minun tarvitse sietää melua ja meteliä vain, koska vanhempien mielestä heidän ei tarvitse välittää kersastaan kodin seinien ulkopuolella. Ne oppilaat ovat myös koulussa oppimassa, eivät kiusaamassa ja metelöimässä. Toivoisin koulumaailmaankin vihdoin niitä suoraselkäisiä rehtoreita ja opettajia, jotka uskaltaisivat katsoa vanhempia suoraan silmiin ja todeta, että lapsenne on häirikkö ja jos ette saa häntä kuriin, tehdään lastensuojeluilmoitus. Kyllä näitä häiriköijien ymmärtäjiä riittää pilvin pimein. Opetusurani alussa sain luokan, jossa oli yksi pinnarioppilas. Parissa kuukaudessa oli ollut enemmän poissa kuin paikalla, ja hänestä pidettiin palaveri, jossa oli mukana nuorisopsykiatrista alkaen porukkaa. Itse en päässyt paikalle, joten tuomiona oli se, että lapsi ei pidä opettajasta ja siksi pinnaa. Hänet pitää siirtää toiselle luokalle, jotta ope ei voi kiusata. En edes opettanut tätä oppilasta vielä (kurssimuotoinen yläaste), mutta silti ensimmäisestä viikosta alkaen oli pinnausta jatkettu samoin kuin edellisenä vuonnakin (kun en edes ollut vielä koko koulussa töissä). Sanomattakin on selvää, että lapsi pinnasi myös sillä toisellakin luokalla enkä tiedä, onko vieläkään saanut peruskoulua läpi. Niin, ymmärrystä kyllä riittää mutta ei rajoja.

Lapseni käytösnumero on 10, hän on tukioppilas ja oppilaskunnassa. Keskiarvo yli 9.

Silti hän kykenee nimeämään kaikki ne luokkaansa opettavat, joista ei ole opettajiksi eli jotka toimivat tavallasi. Myöhästynyttä oppilasta ei olisi tarvinnut paapoa, saati kaikkia viittä.

Sanomattakin on selvää, että kaikista koekympeistään huolimatta lapseni halveksii kaltaisiasi.

Vierailija
72/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei käytävälle poistaminen ole ihan niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella: oppilasta ei saa jättää sinne valvomatta. Lisäksi omaa tuntiani ovat joskus tulleet häiritsemään muista luokista poistetut oppilaat (oveen tai ikkunaan kolkuttelua, ilveilyä ikkunan takana jne,). Pahimmassa tapauksessa luokasta poisto vaan siirtää ongelman jollekin toiselle opettajalle.

Sille opettajalle, joka kyseli vinkkejä: mitään aina toimivaa hokkus pokkus -temppua tuskin on kellään. Itse huomasin, että homma helpottuu, kun oppii tuntemaan ryhmän paremmin. Silloin voi valita kullekin ryhmälle sopivan opetusmenetelmän /opetusmenetelmät. Paras aloitus tunnille ei minunkaan kokemukseni mukaan ole, että "avatkaa kirjat sivulta se ja se".

Vierailija
73/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis jos oppilas on ilman valvontaa) muistaakseni 90-luvun lopulla. ainakin perusopetuslaissa vuodelta 1998 on jo maininta siitä.

Eikö luokasta ole heitetty ulos kautta aikojen? Miten se yhtäkkiä olisi laitonta?

Vierailija
74/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukitse se johonkin varastoon se oppilas sitten! tai vie rehtorin kansliaan. Eikö luokasta ole heitetty ulos kautta aikojen? Miten se yhtäkkiä olisi laitonta?

vaan lukenut että lasta ei saa jättää ilman valvontaa. Silloin kun itse kävin koulua tuo oli mahdollista.

Seisottaminen pulpetin vieressä kiellettiin joskus 80-luvulla. Muistan kun joku opettaja sitä yritti ja asiasta mainittiin niin opettaja luopui aikeestaan kun huomasi että luokka olikin perillä oikeuksistaan!

Varastoon lukitsemalla pääsisi iltalehtien lööppeihin.

Vierailija
75/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestyshäiriöissä vika on aina opettajan, oppilaissahan ei ole vikaa...voi hyvää päivää sentään...vanhemmat, katsokaa peiliin ja KASVATTAKAA niitä lapsia myös siellä kotona.

Vierailija
76/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä haluaisin nähdä, kuin nämä opettajien kritisoija-av-mammat tulis peruskouluun vetää yhdenki tunnin... :DDD Taitais olla aikamoinen meno päällä...

Joo, mut siis ap hei, älä nurise. Ei se voi olla noin kamalaa, jos sunkin tyttös jää joskus koulun jälkeen. Voi herranisä, mihin on menty...

Vierailija
77/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestyshäiriöissä vika on aina opettajan, oppilaissahan ei ole vikaa...voi hyvää päivää sentään...vanhemmat, katsokaa peiliin ja KASVATTAKAA niitä lapsia myös siellä kotona.

kerropas nyt kuka noin on väittänyt?

Vierailija
78/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerropas nyt kuka noin on väittänyt?

Vierailija
79/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, jos vain muutama on häiriköinyt.

Työrauhasta sanoisin, että itse en yläasteella halveksinut opettajia sillä perusteella, kuka sai häiriköt kuriin ja kuka ei. Kyllä mä enemmänkin tunsin myötätuntoa kivaa ja ihan hyvin opettavaa matikanopeani kohtaan, jolla oli vaikeuksia häirikköporukan kanssa. Silloin sentään sai heittää ulos luokasta ilman valvontaa, nykyisin ei. Sen sijaan en tykännyt saksanopesta, jonka tunneilla oli hiljaista ja rivit suorassa (tosin ei ne pahimmat häiriköt saksaa opiskelleet), koska hän huokaili ja tuhahteli, jos joku vastasi väärin tai heitti ivallisen kommentin.

Mun mielestä pitää pystyä käyttäytymään asiallisesti, vaikka opettaja ei osaisikaan tehdä tunnista mielenkiintoista showta tai puhuisi vähän hiljaisemmalla äänellä. Bussikuskilla, kaupankassalla, lääkärillä jne. on oikeus tehdä työnsä rauhassa, vaikkeivat olisikaan niin kunnioitusta herättäviä, miksei siis myös opettajalla? Miksi juuri opettajien pitäisi olla "täydellisiä"? Mistä nämä täydelliset oikein edes löydettäisiin, palkkakaan kun ei ole kovin houkutteleva?

Vierailija
80/80 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa täsmennetään monta eri asiaa. Koulun järjestyssäännöt on laadittu lain ja asetusten mukaisiksi.

Oppilaan saa jättää puhutteluun koulun jälkeen kunhan siitä ilmoittaa kotiin (esim. siinä vaiheessa kun puhuttelu on ohi, ope laittaa oppilaan huoltajalle wilmaviestin asiasta).

Kollega aiemmassa työpaikassa jätti kerran tuntia häirinneen puhutteluun viimeisen tunnin päätteeksi, puhuttelu kesti n. 10min. Heti oppilaan lähdettyä laittoi huoltajalle sähköpostiviestin asiasta. Huoltaja raivostui, vetosi perusopetuslakiin ja teki valituksen - valitus todettiin aiheettomaksi, koska opettaja oli toiminut perusopetuslain ja sen asetusten mukaisesti. Veikkaan, että ison kaupungin koulutoimen väki ja kaupungin lakimiehet ym. ovat perillä laista ja asetuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan