Lapsi ja vanhemmat eri paikoissa jouluna
Olemme kolmehenkinen perhe; isä, äiti, alakoululainen.
Aiempina vuosina olemme viettäneet joulua mummoloissa, mutta nyt tänä vuonna ajattelimme viettää kotijoulun. Kumpikaan meistä aikuisista kun ei ole mummulahössötyksistä oikein nauttinut.
Tämä on sopinut mummoillekin hyvin eikä sen suhteen ole ollut draamaa.
Nyt sitten lapsi ehdotti, että jos hän menisikin toiselle mummolle jouluksi.
Iik!
Voisitko antaa lapsen mennä? Vai voisitko viettää joulun ilman lastasi? Vai taipuisitko kuitenkin mummolajouluun itsekin?
Jotenkin tuntisin itseni huonoksi äidiksi, jos en vietä lapsen kanssa joulua, mutta toisaalta... Ei lapsi enää varmaan esim. teini-ikäisenä halua mennä mummolaan joulua viettämään.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (34)
Mulle ei tulis joulu jos lapseni ois muualla.
Voisko lapsi menna valipaivina mummolaan ja olla aaton kotona? Tai voisko aikuiset joustaa? Lapsuuden joulut on kuitenkin ne mieleenpainuvimmat.
mennä joulun viettoon sinne mummolaan, mutta kieltämättä kokisin itseni hylätyksi, että valitsevat mummon mieluummin kuin minut... jep, aika marttyyriäiti taidan olla, onneksi meillä ei ole näin vielä tajuttu toivoa.
mutta lapsen mielipide ei sitten painakaan.
Diktaattoriäitien joulu!
mutta eikö se olisikin hienoa jos lapsi pääsisi mummon kanssa viettämään sitä "oikeaa" hössötys-joulua jos kerran haluaa? Kun kerran vanhemmat haluavat olla hissuksiin ilman sitä joulutohinaa. Ja se, miten paljon kenenkin perhe yleensä viettää aikaa / juhlia yhdessä, riippuu täysin siitä perheestä. Ei siis yleistetä.
Mulle ei tulis joulu jos lapseni ois muualla.
Voisko lapsi menna valipaivina mummolaan ja olla aaton kotona? Tai voisko aikuiset joustaa? Lapsuuden joulut on kuitenkin ne mieleenpainuvimmat.
menkää mummol kaikki tai pyytäkää mummo teil. Kyl jos laps mummon haluaa. Joulu on lastenjuhla ja mummo lienee tärkeä lapsel. Lapsuus on lyhyt aika!
Aiemmin ollaan vietetty joulu suvun kanssa yhdessä mutta nyt me vanhemmat olemme keskenämme. Lapsi mietti asiaa pitkään ja tuli lopulta tulokseen että menee mummille ja on siellä reilun viikon.
Olen itse pienenä viettänyt joulua kolmessa eri paikassa ja oli mukavaa kun sai vaihtelua.
En ymmärrä minäkään sääntöä et joulu pitäisi olla oman perheen kera. Tulee se joulu muuallekkin.
Annoin siksi mennä mummille et näkevät harvemmin ja lapsella ollut ikävä.
Varmasti lapsi olisi viihtynyt kotonakin joulun mutta en nähnyt syytä estää mummille menoa. Estäminen olisi minusta ollut itsekästä.
että kun vanhempien kanssa oltiin isovanhemmilla aattoiltana, niin vanhemmat ajoin pois ja jäin itse mummolaan yökylään. Ja tätä tein jo aika pienenä. Sitä en ole tullut koskaan kysyneeksi, että miltä omista vanhemmistani tuntui, mutta minä kyllä nautin :)
toinen, alle 10-vuotias, on kotona minun kanssa. Mies lähtee aikuisen tyttärensä luokse, ja siellä on myös hänen teini-ikäinen poikansa. Olemme olleet yhdessä vasta vähän aikaa ja lapset eivät ole ehtineet kunnolla tutustua toisiinsa, siksi näin.
Tämä on ok meille, kukaan ei kärsi tästä.
Joulu on meillä perinteisesti perhejuhla, mutta ensisijaisesti lastenjuhla.
En todellakaan antaisi lapsen mennäm vaan aatto kotona ja sitten vaikka joulupäiväksi mummollaan.
että kun olimme sisareni kanssa pieniä, about 10vuotiaita, niin haluttiin lähteä isänpäivänä mummille ja vaarille. (vanhemmat olivat päättäneet että olemme kotona isänpäivän. vaari oli yksin kotona kun mummikin oli jossain kuoroharjoituksissaan)
mentiin sitten bussilla kahdestaan niin että vaari on vastassa, oli juonut pari olutta niin ei uskaltanut autolla hakea(ei tiennyt vielä silloinkun oli juonut että tulemme).
menimme sinne sitten ja oli ihana isänpäivä vaarinkanssa:)
pari vuotta sen jälkeen vaari kuoli aivan yllättäen 60vuotiaana aivoverenvuotoon:( mutta tästä meidän käynnistämme siskoni kanssa oli jaksanut puhua mummillemme useasti ja iloissaan sitä kuulemma muisteli, oli kuulemma paras isänpäivä sitten omien lapsiensa vartuttua aikuiseksi.
olen niin onnellinen että mentiin silloin sinne, ja että äitimme päästi. kannattaa muistaa ettei ne isovanhemmat aina elä ikuisesti, ja kuinka heille tuottaa iloa lapsenlapsiensa näkeminen.
pointtini tässä siis oli että minä päästäisin jos lapseni haluaisi. enään en itsekään jaksa käydä katsomassa edes yksinäistä mummoani vaikka pitäisi, enkä teini ikäisenäkään käynyt ilman 'pakollisia' näkemis kertoja (valmistujaiset jne.)
ja minä jäisin kotiin. Lapselle on aika tylyä sanoa, että nyt saat tyytyä tähän tynkäjouluun.
Hän ei osaa vielä arvioida, millaiset fiilikset sitten olisi ilman vanhempia, hän on siihen vielä liian pieni. Jouluna ollaan kotona isän ja äidin luona, ei kylässä ilman vanhempia, ei edes mummolassa. Tapaninpäivänä on sopiva aika mennä mummolaan.
En anna lasten ratkaista tällaisia kysymyksiä ja tehdä päätöksiä pikkulapsi-iässä.
Mikäli lapsella olisi ihana mummola jossain maalla ja aktiiviset lämpimät isovanhemmat.
No meillä vaan kerrostalo mummo, niin mummo tulee aina meille jouluksi.
Lapsena oli ihana käydä mummolassa, kun he asuivat maaseudulla.
Ei siihen muiden mielipiteiden pitäisi painaa. Itse en voisi kuvitellakaan päästäväni lasta jouluksi (aatoksi) mummolaan. Suomessa kun se aatto nimenomaan on JOULU, jota juhlitaan. Joulupäivänä/tapanina voisi onnistua, mutta ei aattona. Sen haluan ehdottomasti viettää perheen kanssa, ja siihen kuuluvat tietenkin myös lapset!