Karppaus vs VHH
Nuo sanat ovat useinmiten synonyymeja toisilleen, mutta minä olen ymmärtänyt asian eri lailla ja mietin, olenko ainoa. Mielestäni VHH:ssä vähennetän hiilareita, se ei ota kantaa esim. rasvoihin. VHH:ssä ei myöskään olla ketoosissa. Karppaamiseen kuuluu vaiheet ja se on hyvin absoluuttinen hiilareiden suhteen. Karppaamisessa otetaan kantaa rasvoihin (täysrasvatuotteet) eikä käytetä lisäaineita.
VHH:ssä saa käyttää light-tuotteita. Näin minä olen ainakin ymmärtänyt. Kun ei olla ketoosissa, ei haittaa vaikka silllöin tällöin syö keksin tai annoksen perunaa tai riisiä.
Olenko ainut, joka on ymmärtänyt näin??
Kommentit (37)
MIten koulutus tähän kuuluu, kun kyse on siitä mitä ihmiset faktisesti ostaa? Outo logiikka. No hyvä on. Karppauksen kanssa samaan ajankohtaan ajoittuva hurja harppaus lihankulutuksessa ei toki selity karppauksella siksi, että karppauksen teoria sanoo niin. Uskokoon ken tahtoo. Pää tukevasti pensaaseen vaan.
Toimialapäällikkö laukoo päättömyyksiä asiasta johon hänellä ei ole koulutusta eikä myöskään näköjään alkeellisintakaan käsitystä. Ei vaivauduta ottamaan selvää. Tässä tapauksessa tieto ja ymmärrys VHH ruokavaliosta puuttuu mutta kommentteja vaan annetaan, uskomuspohjalta. Näinhän toki meillä toimivat myös asiantuntijoiksi itseään tituleeraavat Puskat, Fogelholmit ja Uusituvat. Tosiasioiden ei anneta häiritä raflaavia kommentteja. Sitten kun tietämättömiä yritetään valaista, uskotaan mieluummin ravitsemusasioissa toimialapäällikköä. Rautalangan vääntäminen umpitolloille on sama kuin syöttäisi helmiä sioille.
VHH ruokavalioon ei kuulu proteiinin määrän kasvattaminen. Ihan te vt-ruokailijat olette tuon lihankulutuksen lisäyksen aiheuttaneet. Johtuisiko elintason noususta? Niinhänkaikissa kehittyvissä maissa tapahtuu, kun elinolosuhteet, elintaso ja demokratia etenevät, lisääntyy lihankulutus. Esim Kiinassa. Meilläpitäisi vaan mennä niinkuin Pohjois-Koreassa, riisiä kitusiin.
seurannut niin kyllä siellä lihat on melkoisen hyvin edustettuina.
Yksittäistapauksia, ei mitään merkitystä. Väärin karpattu.
nälänhätä maailmassa ja täällä itsensä täyteen ahtaneet potevat kuolemansyntiin verrattavaa syyllisyyttä kun on tullut napsittua joku hiilarirehu tai leipäviipale. nimim. ihannepainoinen (ja pizzakin maistuu silloin tällöin terveellisemmän linjan ohessa)
PS. enkä todellakaan aio tehdä elämästäni ongelmaa syömisellä tai syömättömyydellä. Toki jos joku niin haluaa tehdä niin ookoo.
Nimimerkki; Kaukana ihannepainosta.
Seuraava kommentti ei sisällä rippustakaan vihaisuutta tai vittuilua, vain suuren määrän ihmetystä ja väsymyksen ihmisten ymmärtämättömyyttä kohtaan.
Ymmärrän jollain tapaa tarvetta alleviivata sitä miten ovat ikänsä olleet normaalipainossa, eikä hetkeäkään ole tarvinnut kovin tarkasti ajatella sitä mitä suuhunsa laittaa, kunhan nyt pysyy kohtuudessa. Ja tosiaan, koko ikänsä ovat olleet normaalipainoisia, jolle ruoka tai syömminen ei ole ollut ongelma, ihan "normaalia" ruokaa ovat syöneet. Normaali heitoissa siksi että normaali voidaan käsittää niin monella tapaa.
Tällaiset kommentit saavat minut hyvin lähelle väsymyksen kyyneliä, koska ne osoittavat niin hyvin miten laiskana, saamattomana ja kerta kaikkisen huonona ihmisenä minua pidetään kolmenkymmenen kilon ylimääräisen lastin tähden.
Viestien takana paistaa totaalinen ymmärtämättömyys sitä kohtaan mitä on elää elämäänsä kun ruoka ja syöminen hallitsee ajatuksia 75% siitä ajasta minkä olen hereillä. Mitä on ruokana?, Kuinka paljon kehtaan syödä?, Mitä käyn ostamassa kaupasta koulun/töiden jälkeen?, Missä vaiheessa syön ne niin että kukaan ei ole näkemässä ja pitäisi minua vielä säälittävämpänä mitä nyt jo olen?, Miksi en voi olla ajattelematta ruokaa?, Miksi minun tekee koko ajan mieli jotakin?...
Kun se on jatkuvaa, kuin hammaskipu, koko ajan jossakin taustalla. Pistää miettimään onko sitä todellakin vain niin heikko luonteenlaatu että ei pysty pitämään herkuttelua poissa mielestään. Niin laiska ja saamaton, mihinkään kykenemätön. Paska ihminen, en minä saa ajatella herkkuja koska olen jo lihava, se on syntiä.
Minulle ja monelle, usealle, lihavalle on yhteistä se että ruoka ja syöminen on ollut ongelma jo kauan. Emme me karppaamalla ole siitä "tehneet" ongelmaa. Ei kukaan ole "tehnyt" syömisestä ongelmaa, kuka ihme sitä ehdoin tahdoin haluaakaan.
Voin rehellisesti sanoa että en ole päivääkään, lukuun ottamatta muutaman kuukauden mittaista Painonvartijoiden episodia elämässäni, edes koettanut elää virallisterveellisesti. Pv aikana olin aivan hirveä, suutuin tyhjästä, olin kireä kusipää, kädet puristuivat nyrkkiin jatkuvasti, teki mieli purra pää poikki seuraavalta vastaantulijalta. Se oli yhtä helvettiä.
Suunnitellut olen monesti. Koetapa itse sitten käydä kaupassa terveellisesti ja herkuttomasti kun jo kotoa lähtiessäsi mielessä pyörii että ostanko tällä kertaa sipsejä...karkkia...suklaata...keksejä...ehkä sellaisen pakastekakun...vai kenties kaikkia näitä... Kaupan ovella kädet jo tärisevät, etkä vieläkään ole päättänyt mitä hyvää tällä kertaa lähtee mukaan koska kaikkea tekee mieli samalla kertaa.
Karpatessakin tämä laihduttaminen on jatkuvaa itsekurin kokoon raapimista, taistelua itsensä palkitsemista vastaan. Joka päivä, monta kertaa päivässä. Mutta helpompaa kuin virallisella linjalla, en sentään ole äyskimässä koko ajan toisille. Mieliteot ovat sentään vähentyneet, mutta eivät ne minua ole hylänneet.
Onko sitten kumma kun kuolemansyntiin verrattava syyllisyys puskee päälle, kun aikomus oli syödä lapselta jäänyt leivänpala pois ja huomaa syövänsä pussista loput kuusi viipaletta pois ja jokaista liikettä varjostaa ajatus että ei pitäisi koska se ei välttämättä lopu siihen. Puolen tunnin päästä maksaa sen vatsaoireina ja tietoisuutena siitä että on taas jälleen kerran näyttänyt olevansa täysi epäonnistuja, itsekuriton paska joka ei pysty mihinkään. Sama se sitten, illalla kaupasta litra jäätelöä ja ehkä pussi sipsejä. Kokeillaan huomenna uudestaan...
Jokainen suupala pitää ihan tosissaan miettiä, ettei päästä pirua irti. Ja sitten joku kertoo että kyllä hän voi ihan hyvin syödä pizzaa silloin tällöin. Se että minä en voi pizzaa syödä, johtuu siitä että olen selkärangaton jolta ei löydy tippaakaan itsekuria?
Nälänhätä ei ole minun vikani.
Olen niin väsynyt tähän jokapäiväiseen taisteluun, joka toki on omaa syytäni, mutta niin paljon monitahoisemmin kuin annetaan ymmärtää.
Anteeksi.
Olen Apn kanssa samaa mieltä.
Karpit fanaatikkoja jotka menevät mielestäni yli.
Vhh on sitten miedompaa
Nyt kaikki laihduttamaan uudella ihmeellisellä HARPPAUS-dieetillä. Syö mitä haluat, niin paljon kuin haluat. Harppaat vain pikkasen pidempiä askeleita, pikkasen nopeammin ja pikkasen useammin, niin kilot lähtee syömisestä tinkimättä. Tee päätös jo tänään ja aloita sinäkin HARPPAAMINEN!!!
karppauksen myötä on rytmihäiriötapaukset lisääntyneet ja sydämiä käydään kääntämässä oikeaan rytmiin ihan terveiltä aikuisilta, jotka karpaa. Joillekin jää rytmihäiriöt tai tiheärytmisyys ikuiseksi vaivaksi. Ja tästäkin ollaan hyshys-hiljaa karppien joukossa.
Kolesroli ei ole se mikä suonia tukkii
En väittänyt mitään siitä mikä suonia tukkii. Kerroin vaan sen tosiasian, että karpit on erittäin hys hys siitä, että karppaus nostaa kolesterolia. Mediassa on vain ja ainoastaan hehkutustarinoita siitä miten karppaus parantaa kaikki vaivat ja saa veriarvot loistaviksi. Ja sitte toisaalta taas toisen ääripään vitsitarinoita tyyliin karppauksen aloittamisen jälkeen meni 12 päivää ennenkuin shitti tuli seuraavan kerran. Ääripäiden viestintää.
Jos vastaisit 8 asiallisesti!
Kyllä karppaukseen kuuluu MYÖS liha. En sano että kuuluu lisätä lihamäärää (rasvalla kuuluu lutrata) mutta liha kuuluu karppaukseen, muuten ollaan kasvissyöjiä ja lihassa on niitä elukkarasvoja jos jossain! ;)
Jätit laittamatta paljonko karppi syö hiilareita.
Jos perusruoan hiilarit on 300, vhh on 100 niin mitä on ihan karppaajan?
Ja mitä oletat että normaali läski ämmä -kuten minä aikanaan ennen söin hiilareina päivässä? Juurihan koitin selittää miten vähentämällä siihen lautasmalliin hiilarit laihtuu, eli ylensyömällä hiilareita pysyy turpeana.
Kaikenkaikkiaan vaaleaa leipää kannattaa vältellä jos mahdollista. Varmasti kuitupitoisien leipienkin määrä on kaupoissa enempi myynyt nykysin koska ihmiset on kaikkiaan valveutuneita.
Minulla on ainakin hyvä tapa aikanaan ollut että syö viljaa ihan liikaa, ei tartte karpata missään muodossa että laihtuu jos katsoo mistä ravinto päivittäin muodostuu. Ihan järkevä arviointi riittää ja sitä on karppaajien vaikea ymmärtää; käännetään silmät siitä että syö joka ruokailussa leipää useamman viipaleen ja pastaa niin että tippuu lautaselta!
7
Karpin=VHH:n makrot karkeasti, prode sama kuin vt eli n 25 %, hh 20 % ja rasva 55 %.
Karppaaja on nimitys LCHF ruokavalion edustajalle tarkoittaen matala hiilihydraattista runsas rasvaista ruokavaliota. Karppaus tulee englannin kielen sanasta carb joka tarkoittaa hiilihydraattia. Karppaus on yhtä kuin VHH, karppaustyylejä taas on useampia. Yhteistä on tuo hiilareiden rajoittaminen n 100g/vrk, joka on 2000 kcal kulutuksella n 20%.
Pystykö vastaamaan ihan mitä sinulta kysymään kuin että vastaat jotain ihan puutaheinää.
Eli vähäkarppaamisella ja karppaamisella ei sinustakaan ole eroa? Eli karpit syö 100 g hiilareita ja tavikset 300 g. Mutta jos vetää ihan liikaa hiilareita niin tiputtamalla normaaliin niin sillä laihtuu. ;)
7
Jokainen suupala pitää ihan tosissaan miettiä, ettei päästä pirua irti. Ja sitten joku kertoo että kyllä hän voi ihan hyvin syödä pizzaa silloin tällöin. Se että minä en voi pizzaa syödä, johtuu siitä että olen selkärangaton jolta ei löydy tippaakaan itsekuria?Nälänhätä ei ole minun vikani.
Olen niin väsynyt tähän jokapäiväiseen taisteluun, joka toki on omaa syytäni, mutta niin paljon monitahoisemmin kuin annetaan ymmärtää.
Anteeksi.
Mun tekisi mieli halata sua. Olen itse entinen ylipainoinen ja melkein itku pääsi, kun niin osui ja upposi.
Kaikkea hyvää sulle!
laihduttajia, jotka laihdutitte aikoinaan lentoemännändietillä, sitten kaalikeitolla ja hyppäsitte Jane Fondan aerobicciä ja jossain vaiheessa pelasitte kössiä ja söitte tonnikalaa raejuustolla. Nyt karppaatte ja sama meno jatkuu. Viiden vuoden päästä teillä on uusi dietti.
Ei tule mieleen, että kohtuus ja liikunta olisi kova sana, eikä aina joku "oikotie onneen"-dietti.
Jokainen suupala pitää ihan tosissaan miettiä, ettei päästä pirua irti. Ja sitten joku kertoo että kyllä hän voi ihan hyvin syödä pizzaa silloin tällöin. Se että minä en voi pizzaa syödä, johtuu siitä että olen selkärangaton jolta ei löydy tippaakaan itsekuria?Nälänhätä ei ole minun vikani.
Anteeksi.
Mun tekisi mieli halata sua. Olen itse entinen ylipainoinen ja melkein itku pääsi, kun niin osui ja upposi.
Kaikkea hyvää sulle!
karppauksen myötä on rytmihäiriötapaukset lisääntyneet ja sydämiä käydään kääntämässä oikeaan rytmiin ihan terveiltä aikuisilta, jotka karpaa. Joillekin jää rytmihäiriöt tai tiheärytmisyys ikuiseksi vaivaksi. Ja tästäkin ollaan hyshys-hiljaa karppien joukossa.
tavallisen ruokavalion, eli ruokapyramidin tai lautasversion vähähiilariseksi.
Karppaus on sitten ruokavalio jossa hiilarit otetaan pois ja syödään eläinrasvaa reilusti; voita, kermaa, kovaa juustoa yms. Myös lihaa toki.
Mutta ihmisillä tuppaa olemaan vääristynyt kuva siitä miten paljon leipää ja perunaa/pastaa kuuluu syödä eikä se ole enää lautasmallia jos vehnää vedetään napaan joka aterialla ja lautanen hukkuu pastaan!
Tämän takia hiilareitten vähentäminen auttaa hoikistumaan koska se alkuperänen kulutus on liikaa eli käytännössä se että syö lautasmallin mukaan mutta kun ei ihminen tajua nykypäivänä että söisi normaalisti vaan puhutaan "vähästä hiilarimäärästä". Tottakai se laihduttaa kun liikamäärä jää pois. Minä olen laihtunut 30 kiloa sillä että en huijaa itseäni sillä hiilarimäärällä enää. Leipää ei kuulu syödä kuin muutama viipale päivässä ja pastaa annos ja silloin lautaselle pitää mahtua paljon salaattia, lihaa/kalaa/kanaa.
Mutta todellisuudessa ainakin itse voin syödä vaikka 6 palaa leipää aamupalaksi, sama iltapalaksi, ja muutama viipale jälkkärinä ja ruuan kanssa. Kokonaisuudessa tämä on liikaa. Puhumattakaan että otan ison lautasellisen pastaa/perunaa ja satsaan lisää.. ;)
Vaihtamalla vähähiilariseen (siis lautasmalliin) laihtuu! Ei kai? :D
Mahtavaa, että joku on tajunnut mistä kikastaa. Karppaamalla laihtuu ja saa sydänkohtauksen sitten vanhempana, jos geenit ovat kohdallaan. Lautasmalli ja hyväkarppi ovat käytönnössä ihan sama asia. Sokerin kulutus on vaan karannut ihan käsistä Suomessa!
Pystykö vastaamaan ihan mitä sinulta kysymään kuin että vastaat jotain ihan puutaheinää. Eli vähäkarppaamisella ja karppaamisella ei sinustakaan ole eroa? Eli karpit syö 100 g hiilareita ja tavikset 300 g. Mutta jos vetää ihan liikaa hiilareita niin tiputtamalla normaaliin niin sillä laihtuu. ;) 7
Kukahan tässää jauhaa puutaheinää. Mitä on vähäkarppaus? Tuntematon termi. Mikä on normaali määrä hiilareita. Tuo 300 g on vt-suositusten mukainen määrä 2000 kcal kulutuksella.
Eipä tätä nyt yksinkertaisemmin voi enää esittää. Karppaus on ruokavalio, joka rajoittaa huonojen hiilihydraattien saantia ja korvaa energiavajeen rasvalla. Vt ei missään tapauksessa korvaa mitään rasvalla, joten vt suositusten väitäminen hyväkarpiksi on täyttä soopaa.
MIten koulutus tähän kuuluu, kun kyse on siitä mitä ihmiset faktisesti ostaa? Outo logiikka. No hyvä on. Karppauksen kanssa samaan ajankohtaan ajoittuva hurja harppaus lihankulutuksessa ei toki selity karppauksella siksi, että karppauksen teoria sanoo niin. Uskokoon ken tahtoo. Pää tukevasti pensaaseen vaan.