*** Touko-kesäkuiset! Kuulumisia? ***
Useampi viikko sitten oli pino tuoreista plussanneista, joiden LA oli toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa. Olisi kiva kuulla uusia kuulumisia, kun aikaa on kulunut ja monet meistäkin alkavat jo lähestyä sitä toista kolmannesta.
Itselläni menossa rv. 11+1, sydänääniä kuunneltu ja liikkeitäkin nähty ultrassa =). Pituutta löytyy jo melkein 5cm, niskaturvotusta ei ollut ja ensimmäinen neuvolakäyntikin takana. Vielä ei olla kerrottu kenellekään, että raskaana ollaan, suunniteltu vielä muutama viikko pitää tietoa itsellämme (mikäli maltamme :)). LA on meillä 29.5.
Mites muilla, joko olette ihanat uutiset kertoneet ja mikä on ollut vastaanotto / reaktiot?
Raskaus on omalla kohdallani mennyt tähän asti lähes oireettomasti, ei juurikaan pahoinvointia, ei yhtään ole tarvinnut oksentaakaan.
Miten muilla?
Turvallista masunkasvattelumatkaa kaikille!
Liinakko
Kommentit (35)
Täällä sitä nyt ollaan ja annetaan masun kasvaa :) Oli kiva pongata täältä tuttuja, joiden kanssa kirjoiteltiin tuolla lapsettomien puolella. Nyt pysytään täällä loppuun asti ja touko-kesäkuun vaihteessa ollaan onnellisia äitejä vauvat kainalossa ;)
Liinakon kanssa mennään samaan tahtiin, mutta itse pidän sitä laskettua aikaa 30.5.06. Vaikkakin olen aivan varma, että sinne asti ei minun vauvani masussa oleskele, vaan tulee jo vähän aiemmin. Esikoiseni, joka sai alkunsa toisesta ICSI-hoidosta, syntyi rv. 35+6. Toivoisin, että nyt tämä masuasukkini pysyisi vähän kauemmin masussa. Toukokuun puolella voisi kuitenkin syntyä.
Minulla siis menossa rv. 11+1 ja olo alkaa olla aika hyvä. Viikolle 10 saakka olen kärsinyt tajuttomasta pahoinvoinnista ja väsymyksestä. Paino on tippunut 2,5 kg ja hb laskenut 114:sta. Mutta kuitenkin olo on hyvä. Nyt taas ruoka maistuu ja väsymys on hellittänyt. Maha ei ole yhtään kasvanut eikä rinnat ole kipeät/arat. Ehkä jonkin verran " painavemmat" mutta samat rintsikat menee päälle kuin aiemmin. Eli en juuri näytä raskaana olevalta vielä tässä vaiheessa.
Eilen kävin np-ultrassa ja sen perusteella kaikki näyttäisi olevan hyvin. Vauva potki ja liikutteli käsiään vimmatusti ja heitteli voltteja minkä ehti ;) CRL-mitta oli 45,6 mm. Niskaturvotusta oli 1.3 ultran mukaan. Verikoe otettiin vielä varmistukseksi. Ultraa katsottuaan lääkäri totesi, että näyttää aivan normaalilta sikiön kehitykseltä.
Soitin tänään lääkärille ja kysyin siitä että, onko näissä kainoalkuisissa raskauksissa saatu herkemmin vääriä tuloksia niistä verikokeista jotka otetaan np-ultran yhteydessä, niin hän sanoi, että ei. Joten itse aion luottaa tähän tietoon. Ja toivon että masussa kaikki on niinkuin pitääkin.
Nyt heräsi esikoinen, joten täytyy lopettaa jutustelu. Kuulumisiin!!!
Syystuuli ja mussukka rv. 11+1
Meitähän onkin täällä jo aika monta touko-kesäkuista!
Kiva kuulla sutakin [b]Syystuuli[/b] piiitkästä aikaa! Olenkin miettinyt mitä sulle kuuluu :). Joo meillä aika lailla sama tahti tässä. Mä olen kovasti " kaipaillut" huonoa oloa jo monta viikkoa, kun ei ole juurikaan esiintynyt. Kuullostaa varmaan hassulta, kun joku kaipaa öklötystä, mutta huolia tuo aina toi oireettomuuskin. Onneksi nyt just viime maanantaina näin, että vauva voi hyvin.
Mitähän [b]Pikkutintille[/b] kuuluu? Jos palstailet täällä, niin tulehan kertomaan kuulumisia :).
[b](H-R)[/b] tervetuloa mukaan! Nickisi onkin jäänyt mieleeni aiemminkin. Mulla se rakenneultra on vasta rv 19. Sen jälkeen olen suunnitellut mennä sitten 3D tai 4D ultraan joskus rv 25. Mullakin tosiaan oli niin, että koon puolesta vastasi maanantaina viikkoja 11+5, mutta silloin oli menossa rv11 tasan, jonka mukaan LA lasketaan.
[b]Tuulia73[/b] toivottavasti vuoto ei ollut mitään vakavaa, eiköhän se ole yleistäkin, että jotain pieniä merkityksettömiä vuotoja esiintyy raskauden aikana, vaikka kaikki on hyvin. Onneksi sitä ei kuitenkaan jatkunut sitten sen pidempään? Itselläni oli eilen ja tänään yhdellä vessa-käynnillä hiukan sellaista tumman ruskeaa vuotoa, jota jäi vain paperiin. Kuullostaa inhottavalta, mutta kylläpäs huolestutti ja juoksin kokoajan wc:ssä tarkistamassa tilannetta, ettei vaan muutu huonompaan. Onkohan muilla ollut tälläistä? Mullahan oli rv 6, eli ekassa ultrassa kaksi alkiota ja molempien sykkeet näkyivät silloin. Rv:lla 9 ei toista enää löytynytkään, eikä mitään merkkejä poistumisestakaan. Rv 11, eli viime maanantaina kun vielä tarkistettiin tilanne, oli toinen tosiaan kadonnut ja kaksosraskaus muuttunut yhdeksi. Kyllähän se surettaa, ettei toista enää ole, lääkäri lohdutti, ettei se varmasti ihan " täydellinen" ole ollukaan ja 70%:lle käy niin, että muuttuu yhdeksi. Mutta arviolta kuitenkin suuri osa ei koskaan saa tietääkään, että sikiöitä kaksi olisi milloinkaan ollutkaan, koska " normaalisti" alkunsa saaneissa raskauksissa harvoin ultrataankaan niin aikaisin. Onneksi tämä ainokainen nyt voi kuitenkin hyvin ja on hiukan isompikin, kuin mitä viikot vastaisivat.
Kuinkas [b]Loviisa76[/b]:n töihin paluu sujui? Kerroitko jo ilouutisen töissä? Olivatko arvanneet? Kyselit tosta seerumin veriseulasta, mutta kyllä ole kauheasti kuullut siitä. Meille ei ole tarjottukaan, enkä usko että sellaiseen mennäänkään. Käsittääkseni se on paikallaan, jos kuuluu mahd. riskiryhmään, ja halutaan tarkemmin etsiä mahdollisia kehityshäiriöitä seerumin afp-pitoisuuden perusteella.
[b]Emina76[/b] kyseli kuinka rv:t lasketaan inssin jälkeen ja onneksi (H-R) tiesikin kertoa. Meillä tämä raskaus sai alkunsa IVF:llä, ja huomasin että eri tahoilla oli erilaisia laskentatapoja ja paljon tietämättömyyttä hoitojen suhteen oli mm. neuvolassa. Lapsettomuusklinikalta saatiin kyllä heti oikeaa tietoa laskennasta, eli meillä se laskettiin punktiopäivästä. Koon mukaan vauva tosiaan vastaisi jo enemmän, mutta on vain hiukan isompi.
Joo, aika lailla samoissa hetkissä mennään [b]Lempi-kukan[/b] kanssa! Me olemme ajatelleet kertoa myös joulukuussa vauvasta.
Voi, ne retrohaalarit kuullostavat aivan ihanilta :). Meillä ei ole vielä muodostunut varsinaisia työnimiä, kun ollaan jotenkin niin varovaisina oltu tässä alkuun, ettei ole kauheasti uskaltanut hehkutella vielä itselleenkään, mutta pikku hiljaa... Hiukan on oikein nimiä kyllä jo pohdiskeltu :). Kyselit tuosta mahan kasvamisesta vielä, niin kyllä itselläni jo hiukan pömpöttää :). En sitten tiedä olenko syömällä sen hankkinut, kun ruokahalut on lisääntyneet :). Samat vaatteet kyllä edelleen menevät, mutta en niin mielelläni enää farkuissa viihdy, tuntuu jotenkin mukavammalta olla väljemmin. Mutta kyllä tässä farkkuja vielä on käytetty, se on toi strech hyvä keksintö, venyy sopivasti :). Varmaan menee vielä monia viikkoja ennen kun mama-farkkuja alkaisi tarvita.
Loppuviikkoja!
Liinakko 11+2
Hei touko-kesäkuiset!
Np-ultra oli tänään ja on ihan pakko tulla kertomaan teille, että kaikki on vauvalla ok. Vuoto, jota oli tällä viikolla yhtenä päivänä on poissa. Vauva liikkui hurjasti, heilutteli käsiään ja jalkojaan. Pää-perämitta oli 5,8 cm ja niskaturvotusta 1,4 mm. Vauvaa vastaa viikkoja 12+4 eli kaikki pitäisi olla siis hyvin :-)
H-R: me mennään ihan samoilla raskauspäivillä. Ja huomasin, että vauvan koko ym. olivat hyvin samanlaisia meillä molemmilla. Minulla myös pahaolo ja oksennus ovat kaikonneet (viikko ilman oksennusta :-), mutta väsymys vaivaa edelleen.
Aurinkoista isänpäivä-viikonloppua!
-Tuulia 12+4
Olipas kivaa Tuulia73, kun kävit kertomassa kuulumisesi ja olipas ne hyviä!=) Juu huomasin kans että millillä heittää meillä molemmat mitat=) No, se vuoto sitten oli jotain ihan vaaratonta, hyvä niin.
Nyt jotenkin on itselläni sellainen olo, että vaan on ja antaa ajan kulua. Niskapoimu ultraa vielä odotti hulluna, mutta kun se oli ohi ja kaik hyvin, ei oikein enää odota muuta kuin esi kevättä ja hetkeä, kunpitää siirtyä mamma housuihin=) Ja tietysti joulua ja LUNTA!! Ensi viikolla eka neuvola ja siellä sitten samalla varmaan varaamme aikaa rakenneultraan. Isänpäivänä saavat nyt sitten lähisuku tietää tulevasta vaavista. Tilattiin isänpäivä lahjaksi ensivuoden kalenteri, jossa kaikissa muissa kuukauden kohdissa on esikoisesta kuvia, paitsi sitten toukokuulle laitamme np-ultran kuvan. Katotaan koska Taata pakettinsa avaa....sillä ennen emme sanaakaan asiasta sano=)
Kivaa viikonloppua kaikille!
H-R rv 12+4
Mekin kerromme isänpäivänä vanhemmillemme vauvasta.
Miehen vanhemmat ovat matkoilla ulkomailla ja annoin anopille ennen matkaa paketin ja ohjeistuksen siitä, että paketin saa avata vasta isänpäivänä. Paketista löytyy isänpäiväkortti (ultrakuvalla) sekä vaari/mumma t-paidat. Omille vanhemilleni laitoin myös ukki/mummi t-paidat ultrakuvan kera postipaketissa ja he saavat sen maanantaina.
- Tuulia
voi, ihania uutisia sinulla Tuulia73. Onpa hienoa kuulla, että kaikki on edelleen hyvin.
Tosi kiva idea toi (H-R):n kalenteri ja masuvaavin kuva toukokuulle. Itsekin jossain lehdessä bongasin sen ilmoituksen, että voi toimittaa 12 digikuvaa ja teettää kalenterin. Tietysti, äkkiähän sitä itsekin kalenterin taittaisi freehandillä tai indesingnilla, mutta kierresidonta jäisi kyllä saamatta.
Olen muuten tässä viime aikoina tuntenut (tai kuvitellut ainakin tuntevani ;)) vauvan sydämen lyönnit, kun iltaisin nukkumaan mennessä laittanut kädet alas vatsalle ja maannut hiiren hiljaa paikallaan. Vauvan sydän jumputtaa tiuhaan tahtiin, kuten se tässä vaiheessa lyökin paljon useammin kun oma sydän. Pikku hiljaa tästä alkaa uskaltaa jo nauttiakin ja kokoajan tuntuu todellisemmalta <3.
Liinakko 11+4
Olipa hyvä että Tuulian vuoto oli harmitonta! Ja että ultra toi hyviä uutisia!
Meillä on tosiaan ens viikolla tuo np-ultra, vähänhän se jänskättää...
Ihania nuo lahjaideat!! Me kans aateltiin noita mummi/ukki- paitoja tuleville isovanhemmille, ehkä joululahjoiksi (jouluna aiotaan kertoa raskaudesta, jos kaikki menee hyvin sinne asti). Toisaalta teki mieli tilata miehelle jo isänpäivälahjaks isukki-paita, mutta maltoin sitten mieleni. Mutta jotenkin aion tulevaa isikultaa sunnuntaina muistaa!
Rauhallista viikonloppua!Kuulumisiin.
terv. Lempi-Kukka ja nuppu 11+6
Joku sanoi, ettei housut vielä kiristä ollenkaan (viikkoja oli jotain 12+). Mulla itselläni on viikkoja vasta 8+1, mutta vatsa on pinkeenä ku kivi ja on tullut varmaan jotain 3 kiloa lisää. Mä oon ihan turvonnut. Duunissakin jengi alkaa jo katsoa, että mikähän tolle on tullut. Pakko syödäkkin koko ajan, ku olo muuttuu muuten niin hirveen huonoksi muuten. Koko ajan öklöttää.
Miten muilla ?
Liinakko (vai olikohan se joku muu ?) : Mulla on tullut verta säännöllisesti ja epäsäännöllisesti nyt 4 viikon ajan. Välillä vähemmän, välillä enemmän. Sikiöllä näkyy kyllä syke ihan ok, mutta laittaa kyllä vähemmästäkin funtsituttamaan, että onko kaikki ok. En halua pelästyttää, mutta mulla on perättäisiä keskenmenoja 5 ja kaikki alkanut ihan samalla tavalla. Toivottavasti tämä on nyt kuitenkin täysin vaaratonta, niin kuin monella muulla. Sulla on jo niin paljon viikkoja, että aika epätodennäköistä että tulisi ulos. Mulla taas on vähän toinen tilanne.
Tsemppiä !
ET
Juu minä se vielä viime viikolla kirjoittelin, että kun housut ei kiristä...mutta...Nyt kun neljästoista viikko lähti rullaa, niin....Liekö syy viikonlopun syömisen, vai oikeesti massu alkaa vauvasta johtuen kasvamaan, mutta kyllä nyt kiristää=) Muutenkin kyllä olo on aika ankea. Koko viikonlopun ajan esikoinen päätti herätä kuudelta ja minä tietenkin siinä mukana ja kun arkena joutuu viimeistää heräämään samaan aikaan, ei tänään meinannut töihin niin millään jaksaa lähteä=:/
Heh, heh...kyllä noi isovanhemmat ovat ihania...Tosiaan sitten veimme lahjaksi kalenterin jossa toukokuun kohdalla ultrakuva ja teksti, että " Salaisuuden kuiskaamme mukaan tuulen. Massussa pienet sormet ja varpaat, nyt jo varmaan arvaat..." Mutta mitä vielä ei niin Taata kuin ei Mummukaan asiaa hoksanneet, vaan luulivat sitä esikoisen kuvaksi....=;) Emme sanoneet mitään, vaan odotimme iso-Taatalaan menoa. Ja siellä iso-Taata sitten hoksasi ja julisti tiedon myös näille muille....94VEE!!!!=:)
Mutta kaikille oikein hyvää alkanutta viikkoa ja massun kasvatusta=)
H-R rv 13 tasan=:)
ja hauskaa kun eivät sitten heti huomanneet selkeästi kertovasta (ei edes palkästään vihjaavasta) tekstistä!
Mulla viikkoja tänään 12 tasan ja hiukan kyllä huomaan jo pikkumahan tuohon eteen muodostuneen. Oon kuitenkin aina ollut hoikka, pukeutumalla väljästi pystyy kyllä peittämään, joten ei tämä vielä muille näy. Mies kyllä on sanonut kun kotona on trikoopaidassa, että kyllä siinä vauvamasua alkaa jo olla. Mulla on kohtu kookkaampi ja vastasi jo viikkoja 14. Mutta sekin johtuu siitä, kun alkuun oli kaksoset ja nyt kuitenkin vain yksi siellä köllii. Mutta onpahan tilaa kasvaa ainakin, ettei ihan mykkyrällä tarvitse siellä elellä :).
Liinakko
istun tässä parhaillaan farkun vetskari auki, kun ahistaa =) Ja illalla mieskulta katteli mun mahaa ja löysi riemukseen " jenkkakahvat" !! Olen hyvin pienikokoinen ja -mahainen aina ollut, ihanaa, kun alkaa tulla vähän lihaa luitten ympärille=) Voisivat nuo rinnatkin kyllä alkaa kasvaa, mä en ainakaan ole huomannu niissä mitään muutosta aiempaan.
Millonhan painon kuuluis alkaa nousta? Mulla on pahoinvoinnin ja huonon ruokahalun (nyt jo onneks normalisoitumassa) takia paino tippunu pari kiloa raskausaikana. Terkkari neuvolassa jo huomautti matalasta painoindeksistä (20), joka on kyllä mulla ollut 17-vuotiaasta tuo sama enkä koskaan ole painoani tarkkaillut, päin vastoin vältän tarkoituksella kaikkea lightiä ja kevyttä ruokaa =) Meillä on suvussa kaikki tällasia pieniä hipelöitä. Onkohan ne siellä neuvolassa vähän liian tosissaan normaalikäyriensä kanssa...?Ei huvittais tässä elämäntilanteessa alkaa neuroottiseksi painontarkkailijaksi=) No kait se on pääasia, että syö ja juo terveellisesti sen verran kuin pystyy ja maistuu, vai?
Ylihuomenna ultra, aavistuksen pelottaa, että onko nuppu kasvanut viikkojen mukaisesti ja onko kaikki muutenkin hyvin (niskapoimumittaus tehdään). Nähdään sit jo toisen kerran vaavimme!
Hauskaa viikonjatkoa! T.Lempsu rv 12+2 ja nuppu
Tänään oli julkisen puolen eka ultra, viikkoja 12+2, vaavelin pää-perämitta 6,1 cm. Kovasti liikkui ja kääntyili, pitkät kädet ja koivet, nenänpääkin jo näkyi :). Hyvin näytti voivan hän <3 .
Neuvola (2. käynti) on jo puolentoista viikon kuluttua, toivottavasti saan kuunnella taas sydänääniä :).
Oletteko muuten ajatelleet mennä 3D- tai 4D-ultraan? Mulla olis tarkoitus mennä sitten rv 25 tienoilla. Onko joku, joka aikoo pitää tulevan pienokaisen sukupuolen yllätyksenä?
Liinakko
Omanapaisesti ensin kuulumisia. Eli töissä oloa " harjoitellaan" . Viime viikolla aloitin ja kaksi päivää jaksoin kunnes rupesin taas oksentamaan :( Nyt yritän niin että olen viikossa töissä kolmena päivänä ja kaksi lomalla. Yhtään ei selvästi kestä väsyä tai pahoinvointi käy sietämättömäksi. Toisaalta haluan olla töissä kun tuntuu että seinät kotona kaatuu niskaan. Mutta nyt siis yritetään tämmöstä työn ja vapaan rytmitystä jos tämä onnistuisi.
Muuten ei mitään ihmeempiä ole tapahtunut. Iltaisin maha on välillä tosi turvoksissa ja jotkut housut ahistaa jo. Tosin en tiiä onko tuo housujen kirirstys enemmän psyykkistä kuin fyysistä! Olen kyllä jotain vauvamahan alkua havaitsevani. Mulla on aina ollut kapea vyötärö (suhteessa lantioon, reisiin ja takapuoleen!) ja nyt edessä se " vyötäröviiva" on jotenkin pullistunut!
3d tai 4d ultra olisi ihana, mutta täällä siihen ei ole mahdollisuutta. Me kanssa vielä miehen kanssa kovasti mietitään että halutaanko tietää vauvan sukupuolta. Täällä se kuulemani mukaan yleensä aina kerrotaan rakenneultrassa jos pari haluaa. Toisaalta yllätys olisi ihana, mutta toisaalta taas vaatteiden yms. takia olisi kiva tietää sukupuoli. Onneksi tätä asiaa on vielä aika miettiä tuonne tammikuun puoleen väliin. Ja tietenkin toivoa että sinne asti päästään.
Loviisa & " Aatos" 13+1 (jo neljästoista viikko!)
Mekin käytiin tänään niskapoimu-ultrassa. Taakka putosi sydämeltä, kaikki hyvin =)
Hipelömme oli 5,8 cm pitkä (viimeksi tavatessamme 8 mm=), turvotusta ei ollut niskapoimussa ja hirvee huitominen kävi koko ajan. Yksi heitteli voltteja siellä ihan onnessaan =) Kuvassa näkyi hienosti selkärangan pikkunikamat ja lääkäri osasi löytää myös tarpeellisia sisäelimiä oikeilta paikoiltaan, niitä ei kyllä itte osannu kattoa =) Jalkoja oli kaksi, samoin käsiä, ne mekin löysimme =)
Kysyin lääkäriltä siitä seerumiseulonta-tutkimuksesta. Hän kertoi juuri olleensa päivittämässä tietojaan kurssilla ja suositteli seulontaan osallistumista, vaikka kaikki onkin niskapoimu-ultrassa ok. Yhdessä näillä kahdella tutkimuksella saadaan kuitenkin seulottua vakavia sairauksia (keskushermoston ja vatsanpeitteiden sulkeutumishäiriöt ym). Kysyin myös siitä, onko koeputkihedelmöityksen hormonihoidoilla vaikutusta tuloksiin, ja lääkärin mukaan ei ole. Eli aion kyllä mennä tuohon veritestiin, koska sen oma neuvola tarjoaa ja se otetaan multa se koe eikä ronkita vauvaa.
Neuvolakäynti olisi sit puolentoista viikon päästä. Pitää yrittää lihoa siihen mennessä, ettei tule taas huomauttamista matalasta painoindeksistä. Kermaa ja sokeria sitten vaan nassuun=) Ai, voisikin paistaa lettuja, nam!
Vauvalle on sitten hankittu jo oma nallemobile =) Seuraavaks vois ommella sille verhot (joulupukilta toivottu ompelukonetta).
*Väsynyt ja hirveän onnellinen* Lempi ja nuppu rv 12+5
Loviisa76: Kun odotin esikoistani, joka myös inssin aikaan saannos, niin neuvolasta kysyttiin haluammeko mennä juuri tähän veriseulantaan, mutta sanoi että se saattaa näyttää tulosta, että jotakin olisi, mutta ei sitten mitään olekkaan, koska hedelmöitys on saatu aikaiseksi hormoonihoidoilla. Emme haluneet mennä, koska en ikinä olisi voinut hengittää rauhallisesti olisi tulos ollut mikä hyvänsä. Ja kun myös silloin niskapoimu oli ok.
Emina76(oliskos se noin??): Mulla näytti tiistaina ultran mukaan rv 12+3 mutta la lasketaan inssin mukaan eli silloin tasan 12. Tosin esikoisen la oli inssin mukaan 26.11. vaan eipä ollut mitään merkkiäkään tulosta ja 9.12. saatiin tyttö syliimme käynnistyksen turvin. Joten sanoisin että noi viikot on aika suuntaa antavia ja mikä lie heitä välillä niin siellä massussa pidättelevän, kun taas toisinaan on jo kiirus pihalle ja ennen laskettua aikaa tullaan....=)
Nyt huomaan että nämä vanhat housut alkavat hieman kiristää. Liekö sitten syömisestä johtuvaa, vai oikeesti massu kasvaa vaavin myötä. Mutta siis vielä normaaleilla housuilla mennään=)
Vointeja kaikille!
H-R rv 12+2