Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** Touko-kesäkuiset! Kuulumisia? ***

08.11.2005 |

Useampi viikko sitten oli pino tuoreista plussanneista, joiden LA oli toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa. Olisi kiva kuulla uusia kuulumisia, kun aikaa on kulunut ja monet meistäkin alkavat jo lähestyä sitä toista kolmannesta.

Itselläni menossa rv. 11+1, sydänääniä kuunneltu ja liikkeitäkin nähty ultrassa =). Pituutta löytyy jo melkein 5cm, niskaturvotusta ei ollut ja ensimmäinen neuvolakäyntikin takana. Vielä ei olla kerrottu kenellekään, että raskaana ollaan, suunniteltu vielä muutama viikko pitää tietoa itsellämme (mikäli maltamme :)). LA on meillä 29.5.

Mites muilla, joko olette ihanat uutiset kertoneet ja mikä on ollut vastaanotto / reaktiot?

Raskaus on omalla kohdallani mennyt tähän asti lähes oireettomasti, ei juurikaan pahoinvointia, ei yhtään ole tarvinnut oksentaakaan.

Miten muilla?

Turvallista masunkasvattelumatkaa kaikille!

Liinakko

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jihaa, huomenna kyllä nukun!!! Isäntä nouskoot esikoisen kanssa=) Väsyttää niin.

Juu, keskiviikkona oli sitten ihaka eka neuvola käynti ja voih, olis se vaan jotain kun sai kuulla ekaa kertaa pikkuisen puuskuttavan sydän äänen joka kajahti huoneeseen höyryveturin tavoin...sniif...Olenhan sen jo kolmasti nähnyt pompottelevan, mutta kyllä sen kuuleminen kuitenkin on jotenkin todellisempaa=) Kaikki oli ok, ainut että painoa vois olla vähemmän, mutta kun ei niin ei...=( Pitää nyt vaan olla tarkkana, kun taipumuksena on että sitä painoa nimittäin tulee. Viimeksi 20kg meni rikki...huh,huh. Joten kateellisena lueskelen toisten ongelmia siitä, että PITÄÄ syödä sokeria, kermaa, jotta painon sais nousemaan. Tasan ei mee onnen lahjat, voisin hieman täältä luovuttaa=;).

Seerumiseulonta-tutkimuksesta sen verran, että myös itse olen viikon päästä siihen menossa. Esikoista odotellessa silloinen neuvolatätsky ei sitä suositellut, kun oli keinohedelmöityksellä aikaan saatu raskaus, mutta nyt sanottiin, ettei sillä pitäs olla mitään merkitystä. Että ota sitten selvää. Mutta kun ikää tulee raskauden aikana JO 35, suositellaan sitä senkin vuoksi, joten mennään. Tosin, jos ne arvot jotain näyttää, sehän ei kerro juuta eikä jaata, vaan sitten pitäs miettiä sitä lapsivesi tutkimusta, joka sitten taas kyllä lisää keskenmeno vaaraa. No, mutta ehkä parempi ottaa askel kerrallaan ja mennä luottavaisin mielin verikokeeseen=)

Oikein hyvää viikonloppua kaikille massun kasvattajille=)

H-R rv 13+4

Vierailija
2/35 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan häviä kokonaan :).

Täällä ollaan vielä pidetty raskaussalaisuutta visusti, mutta tarkoitus olisi kyllä tässä lähiaikoina jo uutinen kertoa lähipiirille. Alkuun oli sunniteltu, että jouluna kerrottais, mutta ei taida niin pitkälle malttaa. Tuntuu, että vatsakin alkaa jo hiukan näkyä.

Joko kaikki muut toukokuiset olette raskaudesta kertoneet?

Oletteko muut muuten katsoneet Yle Teemalta tiistai-iltaisin ohjelmaa " Haaveena lapsi" ? Se kertoo lapsettomien parien hoidoista klinikalla, niissä etenemisestä ja parien elämästä lapsettomuuden ympärillä. On mielenkiintoista katsottavaa. Yksi pariskunta onnistui edellisessä jaksossa saamaan plussan IVF:llä ja eilisessä jaksossa päästiin sitten jo neljännelle kuulle, kunnes alkoi veren vuoto ja sydän äänet olivat olemattomat. Tästä jatkuu sitten ensi tiistaina. Kyllä elin niin tuossa mukana ja nyt koko viikon toivon, että ohjelman IVF-vaavilla olisi kaikki hyvin.

Pikkuhiljaa pitäisi alkaa miettimään jo jouluvalmistelujakin, eipä ole enää pitkä aika jouluunkaan.

Liinakko 13+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä kans polttelee ton kertomisen kanssa...Eilen mies kertoi töissä työkaverilleen, kun tämäkin paljasti, että heille tulee huhtikuussa pikkukakkonen. Oltiin kyllä sovittukin, et voi kertoa, jos luonteva tilanne tulee. Mä olen jo ihan alkuraskaudessa kertonut kahdelle kaverille, koska he tiesivät myös hoidoistamme.

Jos ennen joulua käydään kotopuolessa, niin varmaan kyllä kerrotaan eikä ooteta sinne jouluun asti. Tuntuu, että oma äiti jotenkin aavistaa, kun se aina puhelimessa jotenkin niin jänskästi kysyy meidän kuulumisia. Äidit ehkä aavistaa nää jutut ennen muita=) Ja meidän vaavista tulee mun porukoille eka lapsenlapsi (olen sisaruksista ainoa, joka on vielä " lisääntymisiässä" ), joten siksikin olis ihana jo kertoa...

Mä oon kans kattonu tota Yleteeman sarjaa. Aina katsoessa itkettää, nuo asiat on vielä niin kipeen lähellä (ja edessäkin taas sitten, kun joskus pientä sisarusta toivotaan). Hyvin toden- ja tutuntuntuinen tuo sarja on, ne ihmiset on niin ihmeen luontevasti kameran edessä. Olisi mielenkiintoista tietää pariskuntien iät, eivät he ihan 25-30-vuotiailta näytä? Musta olis voinut tuoda esille myös sitä, että " vikaa" on meissä nuorina lasta yrittämään aloittaneissakin eikä tahaton lapsettomuus johdu läheskään aina asian lykkäämisestä myöhälle iälle.

Joulusta...Mä askartelin jo joulukortit ja oon ostanut joululahjojakin, mutta kotiin en oo mitään jouluista vielä laittanut. Ehkä sit itsenäisyyspäivän aikoihin vois virittäytyä joulufiiliksiin. Pitäis varmaan opetella suvun perinteisten jouluruokien teko, ettei musta sit tule ihan huonoa äitiä=)

Pikkujoulufiiliksiä kaikille ja onnellista mahankasvatusta edelleen! T.Lempi-Kukka rv 13+5

Vierailija
4/35 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen teitä muita perässä, mutta kesäkuinen kuitenkin..Eilen olin tokassa ultrassa ja siellä ne veijarit köllötteli naamat vastakkain ollen nyt reilut 2 cm pitkiä kumpikin. Nyt en sitten mene klinikalle enää, koska siirryn joka tapauksessa äitiyspolin seurantaan kaksosraskauden takia. Jos kaikki menisi hyvin, niin jälkitarkastuksessa kuulemma haluis klinikan lääkäri mut nähdä.

Ens viikolla neuvolaan sitten. Mulla laskettiin siirtopäivän mukaan laskettu aika, vaikka PAS tehtiin. Toisaalta lääkäri laski myös ihan luonnollisen kierron mukaankin tota raskauden kestoa, luonnolliseen kiertoon kun pas tehtiin. No, sehän on kuitenkin vain muutaman päivän heitoista kyse, eikä mene kuitenkaan 40. viikolla kun on kaksoset kyseessä.

Paha olo on alkanut vähän jo hellittää tai muuttua siedettävämmäksi. Eli voin jopa vähän syödä välillä eikä enää ole koko ajan semmonen ihan karsea olotila. Joten ehkä tämä tästä.

T: bambi ja toivonhiput rv 9+2

Vierailija
5/35 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa kun tulee viikonloppu, saa vaan olla ja nukkuakin pitkään. Huomena saatetaan kyllä pyörähtää joululahjaostoksilla, mutta eihän sinne heti aamusta tarvitse lähteä.

Tervetuloa joukkoon [b]Bambi71![/b] Ja onnittelut vielä oikein kovasti kaksosista! Mukava kuulla kuulumisiasi. Muistankin aiempia kirjoituksiasi kovasta pahoinvoinnista ym.

[b]Lempi-Kukalle[/b] vielä tästä Yle teeman sarjasta, niin mielestäni vain yhden parin ikä mainittiin. Nainen oli muistaakseni 42v. ja olivat varmaan ohjelman pareista niitä vanhimpia, taisivat saada plussan inssin jälkeen ihan ohjelman lopussa lomaillessaan. Luulisin, että ne ovat kaikki 35v.->. Se on kyllä hyvä huomio, mitä kirjoititkin siitä, että ohjelma näyttää vain sitä osaa lapsettomista, jolla ikä alkaa jo tulla vastaan lapsen saannissa. No, itsekin olen tosin ehtinyt jo tässä kolmeenkymppiin juuri ja juuri (ja mies on ylikin) vaikka lapsi olikin toiveissa jo 5 vuotta sitten. Alkuun ei kuitenkaan huomattukaan, kun aika vaan kului ja kului, mutta onnistumisesta ei häivähdystäkään. Sitten kun hoitoihin lähdettiin, alkuun julkiselle, niin eteneminen oli todella hidasta. Kun 2 vuotta oli kulunut hoidoissa ilman plussan plussaa olimme jonossa IVF:ään, mutta jono oli vuoden pituinen. Puoli vuotta jaksettiin odottaa ja sitten päätettiin mennä yksityiselle. Siellä ensimmäinen IVF toi sitten tämän plussan. Kyllä tässä on niin varovainen koko alkuajan ollut ja edelleen hiukan. Pitkä taival on vaellettu ja niin kovasti vaan toivoo, että kaikki menee hyvin loppuun asti :).

Maanantaina on jo toinen neuvolakäynti ja ihan tässä jo odottaa näitä kaikkia aiheeseen liittyviä käyntejä (kun tuntuu niin harvakseltaan tässä vaiheessa näitä olevan). Sydänääniä olisi niin mukava kuunnella vaikka joka viikko :).

Olen muuten vähän jo pohtinyt noita raskausarpivoiteiden käyttöä ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä :), olen tosin kuullut ettei voiteista välttämättä löydy apua vaan oikeanlaisesta joustavasta ihotyypistä / geeneistä... mutta joka tapauksessa, niitähän suositellaan käytettävän n. 4 kuukaudesta alkaen. En kyllä vielä tiedä luotanko vain öljyjen (manteliöljy tms.) luonnon voimaan, vai tuhlaanko kalliisiin purkkeihin (mm. Biotherm tai vastaavaa...). Uusimmassa Kaunes&Terveys-lehdessä oli juttua noista voiteista.

Eipä sitten tällä kertaa taas muuta, kun oikein rentouttavaa viikonloppua kaikille masun kasvattelijoille!

Liinakko

Vierailija
6/35 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bambille tervetuloa! Oot vissiin ainoa touko-kesäkuinen, jolla on oikein tuplaonni masussa? Onnea hirveesti!

Meilläkin passissa siirrettiin kaksi alkiota, mutta vain toinen niistä oli sitten sitkeämpi ja jatkaa matkaa kanssamme.

Onko sulla vielä kova pahoinvointi? Se taitaa kaksosraskauksissa olla vielä rankempaa kuin muulloin. Mutta kyllä se helpottaa, usko pois =)

Mä luin kans noista raskausarpivoiteista, en taida hankkia, mulla kun on ollut reisissä noita arpia jo vuosia ihan ilman raskauttakin... Eli oisko voiteista mulle ees apua? Toisaalta esim. omalle äidilleni ei tullut pahoja arpia (suonikohjuja kylläkin...aargh), ehkä ei mullekaan sit tulis enää lisää...hope so.

Liinakko, meillä on taas samaan aikaan meno...siis neuvola maanantaina =) Jokohan sydänäänet kuuluu mahanpeitteiden läpi (dopplerilla)? Olis kiva kuulla pikkuisen mekastus. Ääniä siitä ei olla vielä kuultukaan, vaikka yksin nuo näköhavainnotkin on kyllä liikuttuneeks vetäneet. Kun ei koskaan uskonut saavansa sitä omaa vauvanalkua katsella...On tällä elämällä joskus vaan aika ihania ylläreitä tarjota =)

Niin muuten, tuohon ikäaasiaan. Me ollaan molemmat 30 v silloin, kun tämä vauva syntyy mutta yrittäminen aloitettiin jo 2001 vuoden alussa eli silloin sitä oltiin vielä aika nuoria=) Tutkimuksiin ja hoitoihin mentiin 2003. Aika tosiaan kuluu äkkiä, meillä hoitojen välissä oli mm. 11 kk:n jonotus laparoskopiaan...

Rentouttavaa viikonloppua! t. Lempsu ja nuppu rv 14+0(noin paljon jo!)

Vierailija
7/35 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan taas pitkästä aikaan... Ja taaskin on pelko vallannut mieleni :( Aina jotain pelon aihetta, argh!!! Nyt nimittäin olen huolissani siitä kun ei vatsa ala kasvamaan, ei sitten millään. Jotenkin on sellainen tunne, että sen pitäisi olla edes vähän pyöristynyt. Minun vatsani ei omasta mielestäni ole kasvanut yhtään. Plääh...

Niskapoimu-ultrassa kävin rv. 11+0 ja silloin oli kaikki hyvin. Nyt taas tuntuu että vatsassa ei enää kasva mikään....

En tiedä pitäisikö sitä taas kiiruhtaa ultraan, vaiko vaan odottaa ja odottaa ja odottaa...seuraava neuvolakin on vasta 13.12, joten sinnekkin on niin ääääääärettömän pitkä aika odottaa!!!!!!!!

Mitenkäs muilla, vieriikö viikot nopeesti, vai mateleeko ne etanan vauhtia, niinkuin minulla? Entäs masut, onko teidän masunne alkaneet jo kasvamaan, eli pitääkö minun oikeasti olla huolissaan siitä ettei kropassani tunnu tapahtuvan mitään???

Minun raskauteni muuttui oireettomaksi sen jälkeen kun pahoinvointi loppui. Muuten kyllä hyvä juttu, mutta pelko jäytää mieltä kun mitään ei tunnu tapahtuvan.....aaaaaargh!!!!!! :(

Lumisin terveisin Syystuuli rv. 13+4 (epätoivoissaan)

Vierailija
8/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystuuli: Samaa täällä pähkäilen ja huoli hiipii väkisi mieleen. Kun ei oikeastaan mitään oireita enää ja vatsakin tuntuu että pömpöttää pikkaisen vain kaiken sen syömisen vuoksi mitä tässä on tullut taas naposteltua. Liikkeitä yritän kuulostella epätoivoisena, mutta en mä mitään ole tuntenut, esikoisesta tunsin vasta rv 19, mutta jos nyt aikaisemmin. No, mutta ei tässä auta kuin odotella, sillä seuraava neuvola käynti on 16.12. jolloin pääsee kuuntelee sydän äänet, niin ehkä siitä taas huoli hetkeksi ja sitten seuraavaksi onkin jo rakenneultra.

Mutta siis, ei täällä ihmeitä. Mammahousut ovat vielä liian isot ja normaali housut kiristää, joten kummassakaan ei mielyttävä olla...=( Mutta eiköhän tämä taas tästä.

Mitäs muille kuuluu? Kuinka voitte ja joko liikkeitä on tunnettu?

H-R rv 15+1..jihaa, jälleen uusi viikko täynnä=)

Vierailija
9/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on aikaa vierähtänyt viime kirjoittelusta. Toinen neuvola oli tänä aamuna (viikkoja tasan 15) ja sieltähän se pieni sydämen syke kuului! Tosin keskenmenon pelko on kyllä täälläkin hiipinyt taas mieleen ja ehkä jopa enemmän kuin koskaan aiemmin. Pikkutintin (piinailtiin hoitoa silloin samassa pinossa tuolla lapsettomuus puolella) tarina kosketti ja pelästytti kovasti :( Sydämestäni toivon hänelle voimia ja jaksamista. Välillä tuntuu että tämä maailma on kohtuttoman julma.

Maha on iltaisin melko turvoksissa. Parit farkut mahtuu vielä ihan hyvin jalkaan, ovat jopa löysät, mutta niissä jotenkin se vyötärön paikka asettuu istuessa just pahasti tuon kohdun korkeimman kohdan paikalle. Eikä sitä saa millään ylemmäs tai alemmas " asennettua" . Ja kun teen pääasiassa istumatyötä niin iltapäivällä alkaa mennä hermot. Yhet mammhousut oon ostannu ja niihin täytynee jo siirtyä, ovat tänään töissä koeajossa! Pahoinvointi on alkanut helpottaa (koputtaa puuta), mutta tänä aamuna oli kyllä inha olo. En tee vieläkään täyttä työviikkoa, vaan olen lomalla 2pv/vk. Sillain jaksan olla töissä ihan hyvin.

Palataan!

Loviisa & " Aatos" 15 tasan

Vierailija
10/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onko jollakin kokemuksia lapsivesi tutkimuksesta? Nimittäin olin viime perjantaina siinä sikiön seulanta kokeessa, vai mikä nyt nimeltään olikaan, mutta kuitenkin niin tänään soitti hoitaja ja ilmoitti että tulos oli ns. positiivinen ja tarjoavat kromosomitutkimus mahdollisuutta lapsivedestä. Aivan hirvittävä pelko hiipi puseroon ja työhöni en enää ole pystynyt keskittymään. Kuitenkin tämä hoitaja taas sanoi, että kun lapsi on saanut alkunsa hormoonihoidoilla, että sillä on hyvin suuri merkitys tulokseen, koska nimenomaan tässä verikokeessa tarkkaillaan vain hormooneja. Vaan mitä nyt tehdä, mennäkkö tutkimukseen vai ei???? Keskenmeno vaara on 0,5% luokkaa. Pieni, mutta......

Nyt, te jotka olette aikoinanne joutuneet/päässeet samaan tutkimukseen, olisin iki onnellinen kuullessani teidän kokemuksianne/mielipiteitänne.

Kiitos!

H-R

Vierailija
11/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin oli neuvola maanantaina ja kuunneltiin sydämen jyskytyksiä :). Olen kyllä jo aiemminkin saanut kuunnella niitä mm. käydessäni ultrassa.

Masu on jo hiukan kasvanut ja alkaa näkyä. Ei välttämättä löysistä vaatteista, mutta mielestäni esim. valkoiset paidat tuovat mahan pyöreyttä näkyviin. Normaalit housut menevät vielä hyvin ja myös farkut, mutta farkuissa ei ole kiva istua enää, sillä yläosa alkaa painaa vatsaan. Ostinkin yhdet mammafarkut, joissa se pussiosa on vielä turhan " tyhjää täynnä" , mutta niissä on oikein mukava istuen töitä tehdä. Ovat muutenkin ihan ok, eivätkä näytä päällä mammoilta. Joku oli huolissaan, kun maha ei ole kasvanut, mutta varmaan suurimmalla osalla on tässä vaiheessa niin, ettei raskaus vielä näy. Itse taas olen ollut ihmeissäni, että joko tämä alkaa näkyä, mutta kai se on niin yksilöllisistä. Neuvolan täti sanoi, että suurimmat muutokset kuitenkin näkyy vasta joskus vkoilla 16-19.

Kauhea keskenmenon pelko valtasi minutkin tossa sunnuntaina, kun näin pikkutintin surullisen viestin. Piinailin myös yhtäaikaa hänen kanssaan hoitopinossa lapsettomien puolella. Odottelin kuulevani pikkutintistä, ja kun sunnuntaina pikkutintin viestin näin, niin tälläisiä uutisia en olisi koskaan halunnut kuulla. Tälläiset asiat on niin pahaa vääryyttä, ettei tuollaista voi koskaan ymmärtää. Toivon pikkutintille sydämestäni voimia jaksaa.

Vaikka maanantaina kuulinkin sydänäänet, kävin tänää vielä klinikalla ja otatin pyytämäni verikokeet ja pissanäytteen, josta näkyy onko arvot tulehduksien / bakteerien suhteen kunnossa. Saan tulokset varmaankin perjantaina / maanantaina. Ei ole siis ollut mitään bakteereihin viittaavaa, mutta koska ikinä ei voi tietää, haluan varmistua. Nyt saimme samalla käynnillä myös aavistuksen tulevan pienokaisen sukupuolesta.

Niin, piti vielä mainita siitä lapsivesitutkimuksesta, että itse en ole menossa. Vaikka keskenmenon riski onkin hyvin pieni, on se kuitenkin olemassa. Ja se on jo liikaa. Tässäkin näkyy taas hysteerisyyteni, mutta en vaan pystyisi menemään. Mutta monihan on siinä käynyt ja kaikki mennyt varmasti oikein hyvin.

Nyt olen aloittamassa pipareiden leivontaa, joten hei-hei taasen,

hyvää pikkujouluaikaa kaikille.

Liinakko

Vierailija
12/35 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivesipunktiossa en ole ollut, mutta jotain tuohon papp-kokeen (verikoe joka otetaan juuri tuon tirsomia-riskin tutkimiseksi) tiedän. Meidän hoitopaikat (OYS ja paikallinen keskussairaala) kehottivat meitä olemaan menemättä tuohon verikokeeseen juuri sen takia, että näissä hoitoalkuisissa raskauksissa on se riski, että tulos on väärä ihan johtuen siitä, että elimistöön on jo ennen raskautta vaikutettu melko voimakkaasti hormooneilla. Meille tehtiin siis vain nt-ultra jolloin tuon trisomia-riskin löytymistodennäköisyys on noin 50 % kun se verikokeen ja ultran yhdistelmällä on 80-90 %. Oliko teillä nt-ultrassa poikkeavaa turvotusta? Muistaakseni tästä verikoe asiasta on keskusteltu enemmän tässä ketjussa aiemmin tai sitten tuolla lapsettomuuspuolella (ivf/icsiläiset vk 34/35) ketjussa. Ristiriitaisia mielipiteitä tuntuu olevan lääkäreilläkin siitä, että voiko hoidolla olla vaikutusta tuohon verikokeen tulokseen. Muistaakseni lapsivesipunktiossa on noin 1 % keskenmenoriski.

Loviisa

Vierailija
13/35 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sehän siinä kun np-turvotus oli ihan norm. rajoissa 1,5mm. Kyllä voi ihmisen pää mennä sekaisin, sillä illalla olin sitä mieltä että lapsivesi tutkimukseen ei mennä, vaan kun aamu koitti olin taas 50-50. Keskenmeno riskiksi sanotaan 0,5-1% onhan se pieni, mutta osuu aina jonkun kohtaan....Ja tänään pitäis päättää meneekö vai eikö huomenna tutkimukseen...Kiitos Loviisa, yritän etsiä tuon keskustelu ketjun aiheesta.

H-R

Vierailija
14/35 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sieltähän ne sydänäänet kuului, ihana pikkujyskytys (sydämensyke 140). Liikuttavaa...

Äiskälläkin kaikki hyvin, eli paino on noussut vauhtia 60g/vko =) ja verenpaine laskenut hyvälle tasolle. Kohtu on kasvanut hyvin ja kaikki näyttäisi olevan mallillaan.

Kyllä muakin on nuo palstalla kuuluneet keskenmenouutiset aika lailla pelottaneet. Mitä jos on jokin oireeton tulehdus kohdussa? Tää epävarmuus on niin kauheeta.

Mä vien huomenna pissanäytteen labraan, kun on eilisestä tuntunut sellaista vihlontaa ja kirvelyä nivusten suuntaan tuolla alapäässä. Neuvolassa kyllä joka kerta otetaan liuskatesti pissasta ja se oli maanantaina ok, mutta parempi katsoa. Jos se näyte on puhdas niin sitten mä kyllä ainakin alan pelätä kohtutulehdusta...LIINAKKO, mikä veritesti sulta otettiin? Siis mitä siitä testataan? Näkyykö nuo emättimen/kohdun tulehdukset jossain veritestissä?

Mulla on muuten raskausaikana unte muuttuneet tosi viihdyttäviksi. Mä näen nyt joka yö jotain unta ja ne unet on paljon värikkäämpiä ja vauhdikkaampia kuin koskaan ennen. Mistähän se tuokin voi johtua? Hauskaa se joka tapaksessa on =)

Oikein hyvää viikon loppupuolta ja muistakaa aamulla avata eka luukku joulukalenterista!

terv. Lempi-Kukka ja nuppu rv 14+5

Vierailija
15/35 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sainkin jo tänää labratulokset ja kaikki on kunnossa. Multa otettiin siis kaksi verikoetta: S-CRP eli C-reaktiivinen proteiini ja B-PVK+T eli perusverenkuva + Trombos ja sitten se pissanäyte. Eli jos olisi tulehdus, CRP olisi korkea. Mulla CRP oli 5.1 ja lääkäri sanoi tämän olevan matala, mutta en tiedä sen kummemmin missä rajat kulkee. TROMB mittasi sitten verihiutaleet ja valkosolut, jotka olivat myös normaalit. Olen kyllä varmaan ylivarovainen, kun tässä kaikkea käyn mittailemassa kokoajan, mutta nyt on taas saanut mielenrauhan. Ainakin taas vähäksi aikaa :).

Neuvolassa mun paino oli jo noussut kilon! eli 250g/viikko. Neuvolan täti sanoi, että jatkossa 400g/viikko olisi hyvä tahti. Tuntuu aika paljolta, siis vielä tässä vaiheessa!

Mä en muista mitään unia nähneeni viime aikoina, mutta mies jo viime yönä katseli unta jossa raskaus oli viimeisillään ja synnyttämään lähdettiin vauhdikkaasti kesken kauppareissun :). Ja syntynyt vauva oli kuulemma kuitenkin eri sukupuolta, kun mitä tämän hetkinen ultrakuva antoi ymmärtää :).

Joo, huomena pääsee joulukalenterin luukulle. Mulla on vain sellainen Lumilyhty-joulukalenteri, jonka naapurin pojat kävivät myymässä. Haaveilen kylläkin vielä saavani jostain hankittua Viivi&Vagner-kalenterin :).

Liinakko

Vierailija
16/35 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan! Ajattelin nyt minäkin pinoutua tähän, kun kai mä aika toukokuun loppuun kuulun kun la 22.5., vai huolitteko joukkoon?

Niskapoimu oli eilen ja kyllä siinä kivi putosi taas sydämeltä, kun kaikki oli hyvin. Niskapoimun mitaksi saatiin 1,5mm ja vaavin pituus 59mm.

Nyt voidaan kaikin puolin hyvin. Kuvotus ja yökötys on taakse jäänyttä aikaa ja se kamala väsymys on väistynyt, toki illalla väsyttää varhain, mutta ei siinä määrin mitä se tässä oli.

Nyt siirryimme lapsettomuusklinikalta omaan neuvolaan ja sitä kautta sitten vielä viikoilla 16-20 rakenne ultraan. Eka neuvola käynti onkin sitten ensiviikolla.

H-R rv 12+1

Vierailija
17/35 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Liinakko ja muut pitkästä aikaa! Pahoinvointi ja väsymys on vienyt sen verran voimia, että en ole jaksanut kirjoitella. Nyt menossa rv 12+2 ja perjantaina olisi np-ultra. Sitä odotan pelonsekaisin tuntein. Nimittäin viime yönä pissalla käydessäni kirkkaanpunaista verta tuli pyyhkiessä! Nyt pyyhkiessä tulee ruskeanpunaista limaa (vähän). Sorry kuvailut, mutta olen ollut ihan itkukurkussa ja peloissani koko päivän.

Vatsakipuja ei nyt juurikaan ole; viime viikolla vihoitteli kovastikin alavatsaa.

Olin niin onnellinen eilen, kun ajattelin että kriittiset 12 vkoa on ohitettu ja sitten tulee tällaista. Yritän nyt kuitenkin ajatella, että kaikki voi olla ok pienestä vuodosta huolimatta. Toivoa täytyy.

Toivotan teille kaikille touko-kesäkuisille hyvää masunkasvatusta ja hyviä vointeja.

- Tuulia

Vierailija
18/35 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan pitkästä aikaa! Viimeistä sairaslomapäivää viedään eli huomenna olis tarkoitus yrittää töihin 5,5 viikon poissaolon jälkeen. Saikulla olen siis ollut voimakkaan raskauspahoinvoinnin ja oksentelun takia. Sairaalassakin piti käydä tipuksessa neljä päivää. Mutta nyt näyttää helpottavan (peukut pystyssä täällä toivon että näin tosiaan olisi!). Ei oloa nyt normaaliksi voi kuvailla, mutta nyt jaksaa jo olla pystyssä ja jotain tehdäkkin.

Nt-ultra oli viime viikon torstaina (11+2) viikolla. Siellä vauveli vilkutteli meille kovasti ja ressukalla oli hikka!! Vilkkaaksi kätilö vaavia kehui. Niskaturvotus oli ekalla mittauksella 0,7mm ja toisella 1mm. Pituutta vauvalla oli 45mm. Laskettu aika pysyi samana eli punktiopäivästä laskettuna ja on siis 23.5.2006.

SEERUMIN VERISEULASTA (papp-koe) liityen tuohon nt-ultraan olisin teiltä muilta kysellyt. Eli meille annettiin OYSista ohje ja samoin meidän hoitava lääkäri sekä äitipolinlääkäri sanoivat, että veriseulaa ei kannata keinoalkuisissa raskauksissa ottaa. Se kuulemma antaa tosi paljon vääriä tuloksia. Miten teillä muilla, onko tästä puhuttu? Me emme veriseulaa sitten halunneet, koska nt-ultrassa ei ollut mitään hälyyttävää. Vaikka seula olisi jotain näyttänyt niin tuskin olisimme lapsivesipunktioon uskaltautuneet keskenmenoriskin vuoksi.

Liinakko! Kyselit tuosta kertomisesta. Meillä kyllä tietää varmaan kohta kaikki tutut ja tuntemattomat! Tietenkin tällä mun voimakkaalla pahoinvoinilla ja kun jouduin oleen sairaalassakin on osuutensa. Huomenna menen töihin ja kait sielläkin on jo paljastettava kun näin pitkään olen ollut pois. Tosin monet varmaan arvaavatkin jo.

HR:lle tervetuloa porukkaan! Meillä on la:t päivän välein!

Tuulialle peukkuja, että vuoto on harmitonta!

terv.

Loviisa & " Aatos" 12 tasan!

Vierailija
19/35 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmasta LA:sta onkin sitten montaa mieltä. Olin tänään lapsettomuuklinikalla ultrassa ja kyllä siellä oli 31mm:n pikkuinen vilkkaasti itseään liikutellen ja sydän sykkien. Kyllä tuli aivan ihana tunne, kun näki pikkuisen.

Nykyinen rv tässä hieman askarruttaa, neuvolantädin mukaan nyt on menossa rv10+4. ja gynen mukaan rv9+6. Viimeiset kuukautiset oli 01.09. ja inssi oli 12.9. Mitä olette mieltä kumpi on oikea? Koon puolesta itse veikkaisin tuota rv9+6 ?! Kuukautisten mukaan olisi tuo rv9+6., mutta inssipäivän mukaan rv10+4.

Pahoinvointia on ollut mun kohdalla melkeinpä sopivasti, pari viikkoa oli pientä äklötystä varsinkin iltaisin. Nykyisin väsymyskin on hieman väistynyt ja eikä palellakaan enään niin paljoa.

Uutiset olemme uskaltaneet kertoa ainoastaan mun vanhemmille vaikka gynen mukaan on enään 2 % mahdollisuus keskeytyä, mutta siinä on mulle ihan tarpeeksi....

Nyt en muista nimimerkkiä, mutta jolla oli vuotoa niin toivotaan ettei kyseessä ole mitään poikkeavaa ja kaikki olisi hyvin.

Terkuin,

Emina

Vierailija
20/35 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku viikko sitten yrittelin täällä pinoutumista mutta ei ollut kovin innokasta osanottoa silloin. Mutta hyvä kun löydyitte =)

Liinakko hei, me mennään tosi samoissa, mulla 11+3 ja LA 27.5.06 (melkein isänsä 30-v. päivä=)

Me käytiin AVAlla sillon 6+6 ultrassa ja sillon näkyi yksi reipas lapsonen sykkeineen ja pituutta hänellä oli tuolloin 8 mm. Voi toista. Meidän lääkärikin (joka seurannut takkuista taivaltamme 2,5 vuotta klinikalla) pyyhki silmäkulmiaan siinä ultraa kattellessaan.

Eka neuvolakäyntikin on jo takana ja ens viikolla mennään niskapoimu-ultraan. Vähän jännittää, onko kaikki hyvin ja onko mies kasvanut asiallisesti!

Tuulia, toivon todella koko sydämestäni, että vuotosi on vaaratonta!! Kyllähän moni raportoi pitkin raskautta esiintyvästä vuotelusta ja silti kaikki on mennyt hyvin. Toivottavasti asia selviää ja voitte rauhassa jatkaa odotustanne.

Loviisa, en ole kuullut tuosta seerumiseulajutusta (ettei kannattaisi tehdä " keinoalkuisille" ). Olisiko jollakulla lisätietoa? Mä voin ainakin kysyä ens viikolla siellä lääkärissä ultrassa asiaa ja kertoa sit, jos ei olla siihen mennessä viisastuttu asiasta.

Liinakko, kyselit ketkä kaikki tietää raskaudesta. Meillä tällä hetkellä tietää 2 kaveripariskuntaa. He tietävät lapsettomuudestammekin, joten oli luonteva kertoa jo aika alussa. Vanhemmille +suvulle aiottiin kertoa joululahjana =) Sillon on jo kriittisin aika ohitettu ja uskaltaa vähän hehkutellakin.

Mulla oirepuolella on pahoinvointia ollut jostain rv4-5 alkaen. Ei joka päivä eikä koko aikaa, mutta aina välillä se yllättää. Samoin väsymys on armotonta, mutta mä kyllä tykkään nukkua, joten se ei ole ongelma=)

Onko kellään maha yhtään näkyvissä vielä? Mulla on mielestäni vähän pömpöllään (nyt voi sanoakin niin, kun turvotusta ei enää ole). Tai olisiko vaan haaveajattelua?

Onko teidän muiden vaaveilla työnimiä? Meillä köllii Eero/Aino, tilanteesta riippuen. Niin ja retrohaalarit odottaa jo tulevassa Eero-Ainon huoneessa =) (Onko joku nyt vähän turhan tohkeissaan??=)

Mutta oli hauska kuulla kuulumisianne. Tavataan taas.

T.Lempi-Kukka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi