Mitä mieltä olette lapsettomista häistä, hotelleista, ravintoloista ym.?
Mun mielestä hääparilla on oikeus päättää ketä kutsuu häihinsä. Esim. joskus kyse voi olla hääpaikan pienuudesta tms. Ja siitä on turha nipottaa, häihin voi olla menemättä, jos ei saa lapsilleen hoitajaa/ei halua jättää heitä kotiin..
Minä ja mies ollaan oltu neljissä lapsettomissa häissä (+ yksissä häissä, mihin otettiin vaan 2kk ikäinen kuopus).
Häät olivat lapsettomat koska..
-1. häät olivat niin pienet, koska hääpaikkaan ei mahtunut kuin n. 30 vierasta. Sen takia lapsia ei kutsuttu.
-2. häät olivat sellaiset, että juhlapaikka oli meren lähellä + ranta äkkijyrkkä ja paikan ympärillä ei ollut mitään aitoja. Pari ei halunnut, että vanhemmat saisivat koko ajan juosta lasten perässä ja pelkäsivät sitä, että joku lapsi hukkuisi. Näissä häissä meillä oli tuo kuopus mukana, isommat lapset jäivät mummun hoiviin.
-Kahdet häät olivat ravintolassa ja pari ei halunnut lapsia juhlimaan ja häiritsemään muiden asiakkaiden ruokailua (mikä oli ihan ymmärrettävää, varsinkin kun tilat eivät olleet mitenkään isot).
-Yhdet häät olivat ns. ryyppyjuhlat.
Samoin ymmärrän lapsettomat lennot tai sen, että ykkösluokka olisi pelkästään aikuisille. Koska ykkösluokassa lentää aika paljon liikematkailijoita, jotka saattavat tehdä lennolla töitä ja jatkuvasti huutava/kiljuva tai juokseja lapsi saattaa häiritä. Turistiluokkaan sitten mahtuu sitä kiljumista ja juoksemista, koska siellä harvoin lentää työmatkailijoita.
Samoin lapsettomat ravintolat on mun mielestä hyvä juttu, aikuiset saavat rauhassa syödä ja ei tarvitse koko ajan komentaa lasta, kuunnella taaperon kiukkuraivoa tai "kestää" lapsien juoksentelua pöytien välissä. Kun kaikki ravintolat eivät oikeasti sovi pikku lapsille..
Ja lapsettomat hotellit taas. Kyllä sekin on mun mielestä hyvä idea, koska esim. häämatkalla oleva pariskunta (ja esim. lomalla olevat vanhemmat), haluaisivat viettää ns. romattisen loman ja esim. vanhukset (ei tietty kaikki, mutta..) arvostavat rauhaa ja hiljaisuutta.
Ja eiköhän perhehotelleja löydy pilvin pimein, mutta nämä ns. lapsettomat hotellit on harvassa. Ja eiköhän jokaisessa lomapaikassa ole ainakin yksi hotelli ja ravintola, mihin lapsetkin ovat tervetulleita.
laitoin tämän kysymyksen sen takia, kun yksi kaveri veti herneet nenään Facebookissa ja poisti mut kaverilistalta.. Eilis iltana yksi kaveri laittoi tuon Iltasanomien (vai Iltalehden?) linkin ja muutkin olivat sitä mieltä, että esim. häät ovat pariskunnan juhla ja he päättävät vieraista jne.
Mutta tämä herneet vetänyt oli sitä mieltä, että tuo on syrjintää ja kyllä HEIDÄNKIN perhe on maksavia asiakkaita jne. Ja kyllä HÄN vie heidän taaperoaan kokouksiin, ravintoloihin jne. jne. jne.
Mun viestit olivat ihan asiallisia, laitoin siis, että ymmärrän kyllä heitäkin, jotka haluavat lentää tai syödä rauhassa, ilman kiukkuavia lapsia..
Ja huom! Kyllä mun mielestä lapset SAA ja oikeastaan PITÄÄKIN viedä esim. ravintolaan jo pienestä pitäen, mutta voisi vähän katsoa milloin heidät vie. Esim. ei niin, että lapsi ei ole nukkunut päiväunia ja on liian nälkäinen, jolloin lapsi saa helpommin kiukkuraivarin. Mutta esim. päikkärit nukkuneen ja jo ehkä pikkasen välipalaa syöneen taaperon voi viedä. Ja katsoo vähän sellaisen ravintolan, mikä ei ole mikään hirveän fiini..
Kommentit (100)
en minä lasteni kanssa lähtisi edes sellaiseen hotelliin, mitä suositeltaisi lapsettomille pariskunnille, mutta minusta on väärin, että ei huolita asiakkaaksi, jos sattuu olemaan lapsia. Onko niissä oikeasti ikäraja? Jos haluaa sellaiseen hotelliin vaikka yhdessä 17-vuotiaan lapsensa kanssa, onko sekin kiellettyä. Minusta tuo on rasismia.
vastaus siis tuohon yhteen kysymykseen: minä en reissaa koskaan yksin, miehen kanssa kaksin, enkä ystävieni kanssa. Yksin ei huvittaisi lähteä, miehen kanssa kaksin ei päästä, ja ystävien perhelomamatkoille en haluaisi edes lähteä mukaan.
Olen sitäm mieltä, että jos ihmiset ottaisivat toiset huomioon ihan alun alkaen, niin sellaisia lapsettomia juttuja ei tarvitsisi olla, ja niitlä ei olisi keksittykään.
Eli meillä on lapsia ja he ovat ollleet joka paikassa mukana mutta pidämme huolen, että heistä ei ole muille haittaa.
Tarkoittaa sitä, että jos heistä alkaisi olla haittaa melun tai sotkun tai huonon käytöksen merkeissä, niin silloin poistuttaisiin kiireen vilkkaa.
Oli kyseessä sitten ravintola, kauppa, leikkipuisto, kyläpaikka, kirkko, koulun joulujuhla... you name it.
en menisi itse juhliin jos kok perhettä ei olisi kutsuttu,mutta en myöskään voi ymmärtää vanhempia jotka antava oman jälkikasvun häiriköidä tai jotka eivä tpidä kuria. Eli kaupassa ei syödä mitään, kotona syödään, toisten tavaroihin ei kosketa ilman lupaa, meluta saa kotona ja omassa pihassa, ihmisten ilmoilla ei... jne.
Joo älkääpä verratko lasten aiheuttamaa häiriötä esim. eri uskontojen edustajiin tai ihonväriin!
Hotellien asiakkaista tehdään tilastoja, esim. onko lapset olleet häiriöksi. Jotkut hotellit, esim. tasokkaat sellaiset eivät tahdo asiakkailleen huonoa lomakokemusta tai että heidän ravintolassa tarjoilijat joutuvat varomaan riehuvia lapsia kantaessaan ruokia ym. Sen sijaan esim. juutalaisista tai muslimeista ei ryhmänä koidu yhtä paljon häiriötä kuin lapsista. Humalaisetkin poistetaan ravintoloista ja hotelleista jos liikaa häiritsevät, joten täysin perusteltua tuo lapsien kieltäminen.
"Että teille ei kelpaa se, että maailmalla on tarjolla vaikkapa muslimiystävällisiä hotelleja, mutta se ei ole ok, että joihinkin hotelleihin ei sitten päästetä muslimeja? Tai juutalaisia?
Ihan oikeasti! Syrjintähän on aina iloinen ja positiivinen asia!
VOiko joku oikeasti olla noin aivoton vai provoaako vaan? Kyllä hävettäisi jos ajattelukyky rajoittuisi noin ja laukoisi typeriä juttujaan."
Luulitko olevasi nokkela, edelleen etkö osaa edes hävetä tyhmyyttäsi:D?
Miten on sinulta pois, jos esim. Teneriffalla on yksi lapsivapaa hotelli (johon tuskin menisit lasta ajatellen) ja satoja lapsiystävällisiä?
___Ei sitten varmaan tarvita lapsiystävällisiä hotellejakaan lainkaan, syrjintää kaikkia lapsettomia vastaan sellaiset kun teille kohdistetaan ja tarjotaan kivoja ekstrapalveluita?___
Lueppa ylempi teksti niin ymmärrät, että esim. juutalaiset eivät tuota häiriötä muille samassa määrin kuin lapset. On sinulta pois että joku tahtoo viettää lomansa eri lailla kuin sinä?
Sinulle kyllä palveluita, mutta ei muille?
Ja aivan turha vedota ikäsyrjintään, oletteko kuulleet K-20 baareista esim? Tai esim. monissa paikoin vippialueista jonne pääsee vain kutsulla, eli on kuules paikkoja jonne et muksusi kanssa pääse.
Turha jäkättää omista oikeuksista pilata muiden loma riehuvilla lapsilla, kun teille on jo enemmän palveluita kuin perheettömille.
Miten itsekäs joku voi olla, muille ei sallisi lapsivapaata lomaa mutta itselle kelpaa lapsihotellien palvelut? Kuule, kaikkien maailma ei pyöri sinun ja lapsesi ympärillä, nyt olisi hyvä hetki ymmärtää se!
Tosin sillä, että Suomessa pari äänekästä elämäntapavalittajaa (jotka eivät osaa ajatella kuin itseään ja lastaan) jäkättää tuosta asiasta, ei ole merkitystä. Palvelut on yleisiä olleet jo kauan ja tulevat olemaan jatkossakin, todennäköisesti kasvavan määrin mikä on vain hyvä suuntaus.
"Jos on olemassa lapsiystävällisiä hotelleja, on olemassa myös nuorisohotelleja, bilehotelleja ja miksei vaikkapa romanttisia hotelleja pariskunnille. Teemahotellit ovat mielestäni ihan ok, KUNHAN YHDELTÄ RYHMÄLTÄ EI KIELLETÄ SINNE PÄÄSYÄ. Itse kirjoitin jo aiemmin, että miksi ikäsyrjintä on ok, kun on kyse lapsista, mutta ei ok, kun kyse on vanhuksista tai suurista ikäluokista. Lapsilta kielletyt hotellit ovat ikäsyrjintää, siitä ei päästä mihinkään.
Minusta on edelleen kammottavaa, miten lapsivastainen yhteiskunta tämä on. Mielestäni olisi ihan paikallaan miettiä, miksi ne lapset koetaan häiritsevinä, vastenmielisinä ja jotenkin tilanteisiin ja paikkoihin kuulumattomina."
Mietippä miksi ihmisistä on tullut lapsivastaisia? Koska vanhemmat eivät osaa heitä kasvattaa ja opettaa käyttäytymään. Nykylapset riehuu aivan käsittämättömästi ja vanhemmat katselee vierestä eikä älyä edes puuttua asiaan. Jos kasvattaisitte lapset hyväkäytöksisiksi, tuskin kellään olisi silloin valittamista. Yleensä juuri ne jotka eivät saa omille lapsilleen kuria, ovat niitä minäminäjamunlapsi-ihmisiä joita lapset pompottelee mennen tullen, aika säälittävää kyllä. Nykyään esim. kouluissa nuoret ovat törkeämpiä kuin ennen, mistähän johtuisi ettei heillä ole mitään kunnioitusta ketään kohtaan? Kotoa kasvatuksesta nuo asiat lähtee. Toisten häiriköinti ei ole ok, sinä olet vastuussa lapsesi käytöksestä joten jos annat lapsesi häiritä muita, se olet sinä joka häiritsee muita.
JA IKÄSYRJINTÄÄ OIKEIN? Sanooko nämä mitään? K-20, K-50 baarit? Eläkeläisalennukset/alennukset iän mukaan, vippialueet vain kutsutuille? Älä nyt viitsi hyvä ihminen.
Vanhukset harvemmin hotellilomillaan häiritsee muita, niille on usein sentään opetettu jonkin asteiset käytöstavat.
Ulkomailla matkustaessani olen yöpynyt hotellissa jossa saivat asua vain naiset. Myös koko henkilökunta oli naisia. Miehiä ei hotelliin päästetty.
Hotelli on YRITYS ja yrityksellä on oikeus valikoida asiakkaansa. Valikoinnin peruste voi olla myös asiakkaan ikä, sukupuoli ja uskonto.
Kylpylähotellit eivät majoita alle 20-vuotiaita. Aikusten hotellit eivät majoita lapsia.
Naishotellit eivät majoita miehiä.
Halal-hotellit on tarkoitettu muslimeille.
Hotellit ovat AINA valikoineet asiakkaansa ja käytäntö tulee jatkumaan. Mikäli ette pidä lapsivapaista hotelleista, menkää muualle viettämään lomaanne.
kun eihän se nyt muita häiritse, WC on niin kaukana ja ahdas jne.
Miten joku voi osoittaa mieltään siitä,että ei saa rääkyviä pentuja kuskata jokapaikkaan? On todella hyvä,että bisnesluokkiin ei sylivauvoja tuoda pilaamaan ihmisten rauhaa.ihmiset maksaa mukavuudesta, vauvan ruman ja hirveen kuulonen variksen rääkyminen on kaukana mukavuudesta eikä kenenkään sellasta pidä sietää.tämän rääkyvän vanhemmathan ovat ihan äimänä kun ihmettelevät miksi muut ei ole kiinnosttunut ymmärtämään heidän rääkyviä pentujaan. En itsekkään veis rääkyvää vauvaa jokapaikkaan enkä vaatis että muiden pitäis maksaa sellaisesta 'mukavuudesta' . Ja kukapa haluaa että joku sun takana tai edessä vaihtelis oksettavia ja haisevia paskavaippoja ja levittelis kaikki myrkyt ja hajut muiden mukavuudesys maksavien ihmisten neniin? Se on jo terrorisointia ja törkeää ja rapasta käytöstä muita ihmisiä kohtaan. Ja hotelleissa myös hyvä juttu että on romanttisia hotelleja pareille jonne pikku paskiaiset jotka on huonostilasvatettu jne ei tule sinne kenenkään romanttisia hetkiä pilaamaan.niille on omat apinatarhahotellit sitä varten jossa saa rauhassa apinoida.
Lentokoneen vessoissa on kuule semmonen vaipanvaihtopoyta, jos et ole koskaan sattunut huomaamaan. ;-)
Ne lapset eivät ymmärrä niistä häistä kuitenkaan hevon helvettiä, eivätkä siellä viihdy. Kunhan meuhkaavat ja kitisevät. Näin siis ikäluokassa 3-10v. Sitä nuoremmat parkuvat muuten vain vittuillakseen tai huvikseen. Sitten taas 10v. ja ylöspäin olevia ei kiinnosta paskaakaan. Mitä niitä kutsumaan...
ja business-luokka ovat aivan eri asioita.
Lontoossa on muuten hostelli, johon vain homomiehet ovat tervetulleita.
Todellakin ok!
Vielä kun saisimme lapsettomat kaupat ja hampurilaisravintolat. Ainiin ja terveyskeskuksen päivystyksen! Aina ei vaan känkkäränkkiä/villitseviä kakaroita jaksa kuunnella. Ymmärrän, ettei känkkäränkälle aina voi mitään, mutta kun välillä törmää (yhä enemmän ja enemmän) vanhempiin, jotka eivät välitä yrittääkkään esim rauhoittaa lasta tai kaitsea tämän villitsemistä. Vapaata kasvatusta?
Monet kokee tummaihoiset paljon epämiellyttävämmäksi seuraksi kuin lapset..
Ei huono idea ollenkaan olisi "valkoiset lennot", vielä jos mennään paremmaksi niin "valkoinen lento ilman lapsia!" wau...
vetäisin todellakin herneet nenään, kun yksi matkatoimisto alkoi mainostaa hotelleja aikuisille. Siis todellako on niin, että jos haluaisin majoittua jossakin tietyssä hotellissa, ja minulla on rahaa siihen, niin maksavana asiakkaana minua kiellettäisiin siihen majoittumasta vain siksi, että minulla ei satu olemaan niin helppo elämä kuin niillä, jotka voivat lomiensakin ajaksi kyörätä lapset mummolaan toisten hoidettaviksi. Minusta tuo on rasisimia.
Aivan samaa mieltä. Kyllä Suomi on lapsivihamielinen maa, kun vertaa moneen muuhun maahan.
Lempilomamaassani Italiassa rakastetaan lapsia yli kaiken ja he ovat kaikkialla mukana. Ja perhe on tärkein asia elämässä.
Italiassa ei olekaan pahoinvoivia nuoria kuten Suomen kaljakassinuoriso, koska siellä lapset ja nuoret tuntevat aina olevansa rakastettuja ja tervetulleita ihan kaikkialle samanlailla kuin aikuisetkin. Ja perheen tuki on aina läsnä.
Minä en ainakaan kuvittelisi enää käyttäväni tämän kyseisen matkatoimiston palveluja. Sen verran asennevammaista toimintaa.
ravintolat, hotellit, häät jne. on mielestäni ihan hyvä juttu. On paikkoja/tilaisuuksia, joihin lapset eivät kuulu. Samoin on tilanteita, joissa aikuiset haluavat viettää aikaa rauhassa ilman lasten läsnäoloa. Tässä ei ole mitään kummallista saati arveluttavaa.
Jossain vaiheessa näin lehdessä mainoksen, jossa pariskunta istui ravintolassa. Vieressä istui heidän pieni lapsensa, joka oli ikään kuin rajattu tilanteesta pois. Mietin asiaa sen pienen lapsen näkökulmasta, joka on vielä hyvin riippuvainen äidistään. Ikään kuin lapsen voisi panna kaappiin, kun ei huvita leikkiä enää. Tällainen mainonta on enemmän kuin mautonta.
SIinä ruodittiin se, että mikä ärsyttää näissä jutuissa: rasismi ikäluokkaa kohtaan. Samaan aikaan kun itketään sotaveteraanien (kaikki 20 kappaletta) rahoja, lapsia estetään keinotekoisesti majoittumasta, syömästä tai matkustamasta. Aivan ääliön puuhaa! Jos lapsi ei osaa käyttäytyä, syy löytyy yleensä vanhemmasta- ja jos lapsi taas ei voi käytökselleen mitään (esim. sairauden takia), aikuinen voisi pysyä aikuisena ja sietää sen yhden lennon ajan meteliä tai itkua.
Koskaan lapsesta ei ole ollut minulle haittaa. Sen sijaan juopuneet aikuiset, hidastelevat paskantärkeät eläkeläiset jne. ovat harmittaneet useampaan otteeseen. En ole maailman lapsirakkain nainen, mutta hyvin huolissani nykymaailman suuntauksesta; lapsettomuus alkaa olla normaalimpaa kuin perheen perustaminen, tietty ikäluokka ei löydä töitä, raharaharaha ja minäminäminä...huhhuh!
t. parikymppinen äiti
Ei haittaa minua, kunhan hääpari ymmärtää että en välttämättä saa lastenvahtia. Hotellit, ravintolat jne ovat hyvä idea, ne jotka eivät pidä lapsista voivat mennä lapsettomaan paikkaan ja me perheelliset saamme syödä/lomailla ilman vihaisia katseita. Käyn itse myös välillä syömässä/kahvilla ilman vauvaa ja on kiva istua välillä aikuisten kesken.
Hei, mutta nyt kun alkaa olla selvää, että oma häiriintyminen on asia, jolle jonkun muun täytyy tehdä jotain (sen sijaan, että häiriintyjän itse tarvitsisi) niin ei muuta kuin lanseeraamaan vammaisettomat häät, naisettomat hautajaiset, muslimittomat lennot ja vanhusvapaat hotellit. Ps. tämä on sarkasmia.
Edellinen jatkaa vielä, että lapsetkin ovat ihmisiä, eivät mikään homogeeninen lauma otuksia.
Yrityksillä on oikeus valita asiakkaansa. Yhtä lailla asiakkailla on oikeus valita hotellinsa, ravintolansa ja matkanjärjestäjänsä.
Hääparilla on oikeus valita vieraansa. Kuitenkin mun mielestä on aika köyhää, jos hääpäivästä on väännettävä niin elämyksellisen ikimuistettava, että sen takia osa läheisistä pitää karsia pois paikan päältä. Vielä köyhempää on se, jos ei ole varaa tarjota muille kuin aikuisille, tai jos sen paremmin hääpari kuin kaveritkaan ei pysty juhlimaan ilman että vetää rajattomat perseet. Häät on sentään ennen muuta suku- ja perhejuhla. Tai niin no, siis ainakin oli. Sitten kuitenkin valitetaan koko ajan, että ollaan niin kamalan yksin eikä ole niitä tukiverkkoja. Pitämällä yhteyttä lähisukuun olisi edes vähän paremmat tukiverkot elämässä.
Mutta jos olisi, niin haluaisin nimenomaan vastapainoa tälle lapsiperhe-elämälleni. Missään nimessä en valitsisi mitään Bamse-kerho-kohdetta siihen itselleni hyvin harvinaiseen tilanteeseen.