Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette lapsettomista häistä, hotelleista, ravintoloista ym.?

Vierailija
03.11.2011 |

Mun mielestä hääparilla on oikeus päättää ketä kutsuu häihinsä. Esim. joskus kyse voi olla hääpaikan pienuudesta tms. Ja siitä on turha nipottaa, häihin voi olla menemättä, jos ei saa lapsilleen hoitajaa/ei halua jättää heitä kotiin..

Minä ja mies ollaan oltu neljissä lapsettomissa häissä (+ yksissä häissä, mihin otettiin vaan 2kk ikäinen kuopus).

Häät olivat lapsettomat koska..

-1. häät olivat niin pienet, koska hääpaikkaan ei mahtunut kuin n. 30 vierasta. Sen takia lapsia ei kutsuttu.

-2. häät olivat sellaiset, että juhlapaikka oli meren lähellä + ranta äkkijyrkkä ja paikan ympärillä ei ollut mitään aitoja. Pari ei halunnut, että vanhemmat saisivat koko ajan juosta lasten perässä ja pelkäsivät sitä, että joku lapsi hukkuisi. Näissä häissä meillä oli tuo kuopus mukana, isommat lapset jäivät mummun hoiviin.

-Kahdet häät olivat ravintolassa ja pari ei halunnut lapsia juhlimaan ja häiritsemään muiden asiakkaiden ruokailua (mikä oli ihan ymmärrettävää, varsinkin kun tilat eivät olleet mitenkään isot).

-Yhdet häät olivat ns. ryyppyjuhlat.

Samoin ymmärrän lapsettomat lennot tai sen, että ykkösluokka olisi pelkästään aikuisille. Koska ykkösluokassa lentää aika paljon liikematkailijoita, jotka saattavat tehdä lennolla töitä ja jatkuvasti huutava/kiljuva tai juokseja lapsi saattaa häiritä. Turistiluokkaan sitten mahtuu sitä kiljumista ja juoksemista, koska siellä harvoin lentää työmatkailijoita.

Samoin lapsettomat ravintolat on mun mielestä hyvä juttu, aikuiset saavat rauhassa syödä ja ei tarvitse koko ajan komentaa lasta, kuunnella taaperon kiukkuraivoa tai "kestää" lapsien juoksentelua pöytien välissä. Kun kaikki ravintolat eivät oikeasti sovi pikku lapsille..

Ja lapsettomat hotellit taas. Kyllä sekin on mun mielestä hyvä idea, koska esim. häämatkalla oleva pariskunta (ja esim. lomalla olevat vanhemmat), haluaisivat viettää ns. romattisen loman ja esim. vanhukset (ei tietty kaikki, mutta..) arvostavat rauhaa ja hiljaisuutta.

Ja eiköhän perhehotelleja löydy pilvin pimein, mutta nämä ns. lapsettomat hotellit on harvassa. Ja eiköhän jokaisessa lomapaikassa ole ainakin yksi hotelli ja ravintola, mihin lapsetkin ovat tervetulleita.

laitoin tämän kysymyksen sen takia, kun yksi kaveri veti herneet nenään Facebookissa ja poisti mut kaverilistalta.. Eilis iltana yksi kaveri laittoi tuon Iltasanomien (vai Iltalehden?) linkin ja muutkin olivat sitä mieltä, että esim. häät ovat pariskunnan juhla ja he päättävät vieraista jne.

Mutta tämä herneet vetänyt oli sitä mieltä, että tuo on syrjintää ja kyllä HEIDÄNKIN perhe on maksavia asiakkaita jne. Ja kyllä HÄN vie heidän taaperoaan kokouksiin, ravintoloihin jne. jne. jne.

Mun viestit olivat ihan asiallisia, laitoin siis, että ymmärrän kyllä heitäkin, jotka haluavat lentää tai syödä rauhassa, ilman kiukkuavia lapsia..

Ja huom! Kyllä mun mielestä lapset SAA ja oikeastaan PITÄÄKIN viedä esim. ravintolaan jo pienestä pitäen, mutta voisi vähän katsoa milloin heidät vie. Esim. ei niin, että lapsi ei ole nukkunut päiväunia ja on liian nälkäinen, jolloin lapsi saa helpommin kiukkuraivarin. Mutta esim. päikkärit nukkuneen ja jo ehkä pikkasen välipalaa syöneen taaperon voi viedä. Ja katsoo vähän sellaisen ravintolan, mikä ei ole mikään hirveän fiini..

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi osaa käyttäytyä eikä juoksentele pöytien välissä ja häiritse muita asiakkaita juoksentelemalla ja möykkäämällä. Pieni uhmakohtaus, joka menee pikaisesti ohi on mun mielestä eri asia. Ja harva vanhempi edes tajuaa viedä lasta pois vaan istuvat tasa perseellään ja syövät, kun tenava juoksee pitkin ja poikin tai huutaa ja mekastaa.

Minulta ainakin meni ruokahalu kun viereisessa poydassa oli lapsi syottotuolissa ja vaippa taynna kakkaa. Vanhemmat eivat kai enaa sita haista?

Vierailija
22/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOkainen voi näistä kieltäytyä. Mutta täytyy tunnustaa, että lapseton ravintola, hotelli ja lentokoneen ykkösluokka hiukan hämmentävät. En tarkoita, etteikö sellaista voisi luoda, mutta pääsen kyllä tästä heti tietynlaiseen epätasa-arvoon. Itse siis en käy tällä hetkellä hienoissa ravintoloissa lasten kanssa, koska pienempi ei osaa käyttäytyä (syö epäsiististi, sotkee ja hermostuu helposti, jos ei saa tahtoaan läpi) ja isompi käyttää tätä hyväkseen ja lähtee vaeltelemaan. En myöskään käytä lentokoneen ykkösluokkaa. Hotelleissa otetaan aina perhehuoneet, jotka ovat aika lailla eri kerroksissa kuin villien sinkkujen bilehuoneet. En siis näe oikein tarvetta näille.

Mutta jos tällainen luotaisiin siksi, että jotakuta muuta ärsyttää ne satunnaiset lapset, jotka kitisevät, kiukkuavat, huutavat ja riehuvat, päästään siihen, mikä minua ärsyttää. Minua ärsyttävät epäkohteliaat teinit. Inhoan ylikaiken teinien tympeitä ilmeitä, epäkohteliasta käytöstä ja jatkuvaa kovaäänistä ja provosoivaa käytöstä, jos heitä on enemmän kuin yksi tai jos heidän äitinsä puhuttelee heitä. Jokainen sana on lapsilleni painokelvotonta kamaa. On muuten myös mummollenikin. Käytös on sellaista, että en ikimaailmassa haluaisi lasteni ja mummoni sitä näkevän. Tunnen myötähäpeää teinityttöjen vaatetuksesta. Teinipoikien polvissa lötköttävät haarat ja bokserin reuna puolialastoman pepun keskellä nolottavat. Pahinta on kuitenkin, jos joudun heitä jotenkin vaivaamaan, kulkemaan ohi, pyytämään tilaa tai kysymään jotain. Ne ilmeet, se kielenkäyttö ja kertakaikkisen vetelä olemus saavat nytkin puistatuksia aikaan. Olenko siis oikeutettu teinittömään hotelliin, ravintolaan ja lentokoneen ykkösluokkaan?

Miestäni ärsyttävät mummot ja papat. Eräs mummo kerran tökki häntä kävelykepillä jalkaan, kun mieheni oli kehdannut istahtaa vanhusten paikalle mummoa vastapäätä. Bussissa ei ollut muuta tyhjää paikkaa, ja mieheni tuli juuri leikkauksesta eikä kyennyt seisomaan. Mummoa jurppi, kun mies ei seissyt ja jättänyt paikkaa tyhjäksi ja niinpä hän tökki niin kauan kävelykepillä, että mieheni nousi seisomaan. Sanoipa pari valittua sanaakin. Mummojen narina ja valitus saavat mieheni pinnan kiristymään. Hän ei kestä myöskään näiden hitautta. Vanhukset pitävät ravintoloissa tarjoilijan itsellään, kun eivät millään saa tilatuksi annoksiaan. Lentokentällä he jurruttavat tien tukkeena, tökkivät kepeillään ja rollaattoreillaan ja estävät nopeampien liikkumisen. Saako mummottomia ja papattomia ravintoloita ja hotelleja ja ykkösluokkia?

Miksi ikärasismi on kamalaa, kun kyse on vanhuksesta ja ihan ok, kun kyse on lapsesta?

Jos yhteiskunta tukee käsitystä siitä, että lapset ovat ongelma ja vaiva käyttäytyessään kuin lapset yleensä, ollaan lapsivihamielisessä yhteiskunnassa, jossa korostetaan, että lapset eivät normaaliin elämään kuulu. On eri asia valita, ettei kutsu juhliinsa lapsia tai ottaa mieluummin ykkösluokan lipun, kun siellä harvemmin on lapsia. On täysin toinen asia kieltää, että lapset eivät ylipäätään pääse häihin, ykkösluokkaan tai ravintoloihin.

Mielestäni tällaiset lapsivapaat paikat korostavat lasten kuulumattomuutta normaaliin elämään, vaikka humalaiset, kovaääniset, kuorsaajat, kännykkähuutajat yms. saavat porskuttaa paikassa kuin paikassa huoletta.

Ymmärtäisin paremmin esim. hiljaisuutta korostavan hotellin, ja vaikka myönnän, että ihmisillä on oikeus yöpyä näissä jo perustetuissa paikoissa, en itse periaatteesta suostu näitä käyttämään, vaikka lapsia ei mukana olisikaan. Kaipaan Etelä-Euroopan tyyliä ja suhtautumista lapsiin. Joskus huutaa vauva, joskus taapero, toisella kertaa se humalainen ja kiukkuinen vanhus jne. Mihin katoaa yleinen inhimillisyys? Saako kehitysvammainen, joka on lapsen tasolla, matkustaa ykkösluokassa?

Erityisesti pelottavat nämä avoimesti lapsivihamieliset ihmiset, jotka tiuskivat ja ärjyvät, kun pieni vauva itkee lentokoneessa kipeitä korviaan ja jotka hakkaavat kattoa, kun yläkerrassa taapero tepsuttelee pesemään käsiään. Samaiset ihmiset huudattavat musiikkia pitkälle puoleen yöhön, pitävät kerran kuukaudessa juhlat ystävilleen ja valvovat aamuyöhön parvekkeella tupakoiden (ja virtsaten ja oksentaen) ja pitävät suoranaista koirakenneliä, jotka haukkuvat kaikki päivät, kun emäntä/isäntä on poissa. Miksi nämä seikat ovat jotenkin hyväksyttävämpiä kuin se lapsi, joka ei edes käyttäydy huonosti vaan ihan ikätasoisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasapuolisuuden vuoksi pitäisi sitten olla hotelleja, jotka ovat kiellettyjä ilman lapsia matkustavilta.

Ja jos joissain hotelleissa kielletään lemmikit, pitäisi olla myös sellaisia hotelleja jotka ovat kiellettyjä ilman lemmikkejä matkustavilta.

Wut!?

Vierailija
24/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla matkalla majoitun ilman muuta vain aikuisille tarkoitettuun hotelliin. Lomalla haluan olla ilman huutavia lapsia ja kiukkuisia vanhempia ja riitoja ruokapöydässä ja nahistelua lasten vahtimisvuoroista.

Samoin kotimaassa ruokaravintolassa tahdon syödä ruokani rauhassa ilman mekastavia lapsia.

Myös marketteja voisi olla tyyliin vain aikuisille.

Vierailija
25/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on loistavaa, että ihmiset jotka eivät pidä lapsista voivat sijoittua jonnekin muualle kuin missä lapsiperheet ovat. On todella rasittavaa katsella niitä hapannaamoja tavallisissa hotelleissa. Menkööt mutristelemaan naamojaan johki missä ei ole lapsia :)

Lapseton hotelli voi olla myös hyvä idea äidille ja isälle jotka haluavat pitää lomaa omista lapsistaan. Ei sitten tarvi katsella toistenkaan lapsia. Minä en kylläkään ole kokenut koskaan tarvetta moiseen, ei toisten lapset häiritse vaikka mesoaisivat kuinka. Eihän minun niitä tarvitse kaitsia :D

Vierailija
26/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa lapset mukaan, mikäli heidät on kasvatettu hyvin. Ei kaikki lapset juokse ja metelöi aiheuttaen harmia.

Vierailija
27/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutamia vuosia sitten piti arvailla pakettimatkaa varatessa että "ahaa, tossa hotellissa ei ole lastenallasta, ei mainintaa että sopii perheille, oiskohan toi rauhallinen hotelli?" Sitten siellä saattoi kuitenkin olla joku terroristiperhe "lasten ehdoilla, eli ne saa käyttäytyä ihan miten sattuu" riekkumassa. Onneksi nyt uskalletaan myöntää (varmaan kysyntää on ollut kautta aikain) että jotkut haluaa lomailla ihan vaan aikuisten kesken ja on siitä valmiita maksamaankin vähän enemmän, yleensä nuo aikuisten hotellit on tasokkaampia ja kalliimpia.

Vierailija
28/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä on vain huomioitu lapset esim. majoituksessa ja mahdollisessa ohjelmassa."

Niin, miksi ne on huomioitu erikseen? Miksi ei sinkuille ja lapsettomille saisi olla vastaavaa erityiskohtelua ja huomiointia heidän tarpeisiinsa?

Älä jaksa aikuinen ihminen, sinulta ei tasan ole pois ettet jonnekin yhteen hotelliin jossain pääse, kun jos lastasi ajattelet niin varmasti valitset lapsiystävällisen hotellin. Älä inise siitä että on eri palveluja kohdistettu, täysin oikein. Perustelut löytyvät ylhäältä, lapsista ryhmänä tulee häiriötä enemmän suhteessa kuin miehistä tai muslimeista ryhmänä.

Onneksi palveluntarjoajat saa valita hyvin perusteluin kelle tahtovat palvelunsa kohdistaa, on suvaitsemattomuutta teiltä, kun teille on satoja lapsiystävällisiä hotelleja, mutta ette sallisi yhtäkään lapsetonta muille!

Haukutte suvaitsemattomaksi ne jotka palvelua käyttävät, mutta itse olette sitä myös kun ette suvaitse toisile mitään erilaisia palveluita.

Vierailija
29/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla jollekin kohderyhmälle ystävällinen hotelli, kuin kieltää hotellin käyttö joltakin ryhmältä kokonaan.

Vierailija
30/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä tekevät nykynuoret? Mulkoilevat, valittavat ja väittävät ystävilleen ihan pokkana, että lapsi huusi kurkku suorana koko matkan. Kenessähän se vika ihan oikeasti on?"

Saa sen kertoa jos lapsi huutaa kurkku suorana, kuka sitä jaksaisi jos ei pakko ole?

Sinussa se vika on, kun oletat yhden kivan kiinalaismiehen perusteella kaikkien viihdyttävän lastasi sun puolesta.

Vierailija
31/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä tekevät nykynuoret? Mulkoilevat, valittavat ja väittävät ystävilleen ihan pokkana, että lapsi huusi kurkku suorana koko matkan. Kenessähän se vika ihan oikeasti on?"

Saa sen kertoa jos lapsi huutaa kurkku suorana, kuka sitä jaksaisi jos ei pakko ole?

Sinussa se vika on, kun oletat yhden kivan kiinalaismiehen perusteella kaikkien viihdyttävän lastasi sun puolesta.

Vierailija
32/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajoitus ei ole mielestäni syrjivä, koska jokainen saavuttaa sen iän joskus.

Nuorisotaloihin on monesti rajana 13v, eli 10-vuotias kullannuppusi ei ole sinne tervetullut.

Toisella baarilla on ikärajana 18 vuotta ja toisella 24 v, arvatkaapa kumman valitsen, kun itse olen 30v. ? Antaa baarille ja minulle vapauden valita, millaista seuraan tahdon.

Äitini taasen käy mielellään K-50 paikassa, eipähän ole niitä nuoria siellä :)

Ikä ei siis ole syrjivä, koska jokainen vanhenee koko ajan. Kun taas vaaleaihoisesta ei tule ajan kanssa tummaihoista, juutalainen ei vain muovaudu kristityksi ajan kanssa eikä toisinpäin, ruotsalaisesta ei tule suomalaista itsestään.

Minun puolestani voidaan tehdä paikkoja, joihin ei lapsettomat saa mennä. En uskoisi niihin haluavanikaan ilman lapsia, koska en uskoisi sillä paikalla olevan mitään tarjottavaa minulle.

Toisaalta en halua lapsen kanssa hotelliin, jolla ei ole mitään tarjottavaa lapselle.

On myös bilehotelleja, joissa kerrotaan metelistä. Eli sinne on ehkä turha mennä herkkäunisen lapsen kanssa ja valitta respassa, että hotellissa on meteliä :) Toisaalta en mieheni kanssa kahden matkustaessa ehkä menisi lapsiystävälliseen hotelliin, koska arvatenkin siellä on paljon lapsia.

On niin paljon valinnanvaraa. Ihmettelisin, jos kaupungin ainoa hotelli olisi lapsivapaa, koska mihin ne lapselliset silloin majoittuisivat. Mutta jos kaupungissa on kaksi tai kaksi kymmentä hotellia, eiköhän silloin toinen tai useampi voi olla suunnattu tietylle kohderyhmälle.

Vierailija
33/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yleistetään kaikki lapsiperheet köyhiksi tai keskiluokkaisiksi, joutavat ahdistumaan "kakkosluokassa"...

Mutta KIITOS kaikille ihanille hotelleille ja ravintoloille, joissa ei ole lapsia. On niin ihanaa viettää sitä laatuaikaa puolison kanssa. Kotona saa ihan tarpeeksi kuulla lastemme ääniä;)

Vierailija
34/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, onko lapsia vai ei. Oletuksena kai on, että jo on lapsia, ei niitä voi ainakaan 15 vuoteen kotiin yksinkään jättää, vaan lapset ovat matkoilla yövyttäessä mukana. En siis itse menisi koskaan sellaiseen hotelliin lasten kanssa, jota suositellaan vain pariskunnille, mutta minusta oikeus pitäisi olla yöpyä hotellissa, missä samanikäinen toinenkin aikuinen saa.

Vierailija
35/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laatuaikaa ulkomailla tai keskenämme kotikaupungissa, haluan paikkaan, missä ei toivottavasti näy yhtään pikkuvilperttiä. Meillä on kolme lasta ja jokaisella pyörii kavereita nurkissa, joten kun mun ei tarvitse kuulla pihaustakaan lapsen suusta, nautin suunnattomasti.

Suurin osa paikoista joka tapauksessa on myös lapsille, joten miksei joskus voisi nauttia elämästä myös ihan vaan romanttisesti miehen tai muiden kanssa. Jaksaa taas sitä ipanalaumaa paremmin kun on vähän jo ikäväkin kotiin.

Vierailija
36/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä kyse ikärajasta, koska hotelli voidaan kieltää alle 16-vuotiailta. Mutta jos kaikki lapsesi ovat yli tämän iän, he saavat majoittua hotelliin.

Luuletko, ettei vanhempiani päästettäisi lapsivapaaseen hotelliin, kun he matkustaisivat lapsiensa kanssa? Kaikki lapset kun ovat lähes 30-vuotiaita. Eli ei kielto ole niin selkeästi suunnattu siihen, onko lapsia vai ei: :)

Entäs vr:n lapsialennus. Onhan sekin rajattu jollain iällä, vai miksi en päässyt puoleen hintaan matkustaessani äitini kanssa :)

Moni ravintola ei anna aikuisen tilata lapsille tarkoitettua halvempaa ruokaa, mutta lapset saavat kyllä tilata aikuisen annoksen. Tämäpä vasta vääryys :D

Eli kyllä, kyse on iästä ei lapsista suoraan.

Vierailija
37/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näin pienten lasten äitinä etsin talvilomakohdetta ja törmään aikuisille tarkoitettuun hotelliin, olen tyytyväinen siitä että minua varoitetaan ajoissa. En todellakaan halua vähiä lomaviikkojamme käyttää kohteessa jossa pitää varoa lasten metelöintiä jne. Reilu peli kaikille.

Lapseni ovat minulle tärkeintä maailmassa, mutta en silti halua että kaikki menee lasteni ehdoilla. En vie lapsiani työpaikalle, en vie lapsiani hääpäivän illalliselle, en vie lapsiani sellaisiin häihin joissa ryypätään ja joissa ei ole lapsille mitään tekemistä. Ja koska on olemassa vaikka mitä paikkoja joihin mennä viettämään kivaa perhelomaa, olisi iso virhe valita kohde jota markkinoidaan rikkumattomaan romantiikkaan hääpareille, tai eläkeläisille sopivaan hiljaisuuteen.

Vierailija
38/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään lasten pitäisi olla joka paikkaan tervetulleita? Kyse on ikärajasta, ei mistään rasismista. On ihmisiä jotka nyt vaan haluavat olla edes jossain ilman huutavaa kakaralaumaa. Tämä ei tarkoita että vihaisi lapsia. Ja kyllä lapsista nyt vaan lähtee enemmän ääntä ja melua kuin keskiverto aikuisesta. (ei tietenkään koske av-mammaa, koska heidän lapsensa käyttäytyvät hyvin paikassa kuin paikassa.) ja jossain on hotelli joka on tarkoitettu vain täysi-ikäiselle niin miksi lapsiperheiden on päästävä juuri siihen hotelliin lomalle?

Vierailija
39/100 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennot voi olla vaikea yhtälö. Jos kaikki muksut keskitetään samaan osastoon koneessa se voi olla painajainen kaikille läsnäolijoille. Pari parkuvaa lasta vielä menee hammasta kiristäen, mutta entä 10 sellaista....vanhempanakaan en kestä yletöntä huutamista. Mikä olisi ikäraja, jotta pääsee yleiselle puolelle..?

Vierailija
40/100 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näin pienten lasten äitinä etsin talvilomakohdetta ja törmään aikuisille tarkoitettuun hotelliin, olen tyytyväinen siitä että minua varoitetaan ajoissa. En todellakaan halua vähiä lomaviikkojamme käyttää kohteessa jossa pitää varoa lasten metelöintiä jne. Reilu peli kaikille. Lapseni ovat minulle tärkeintä maailmassa, mutta en silti halua että kaikki menee lasteni ehdoilla. En vie lapsiani työpaikalle, en vie lapsiani hääpäivän illalliselle, en vie lapsiani sellaisiin häihin joissa ryypätään ja joissa ei ole lapsille mitään tekemistä. Ja koska on olemassa vaikka mitä paikkoja joihin mennä viettämään kivaa perhelomaa, olisi iso virhe valita kohde jota markkinoidaan rikkumattomaan romantiikkaan hääpareille, tai eläkeläisille sopivaan hiljaisuuteen.