Lapsettomien vastaisku lapsijoulukorteille:
http://www.simpukka.info/fi_fi/verkkokauppa/read_shop.php?category=tuot…
Idea on täältä:
http://maailmamustavalkoinen.blogspot.com/2011/09/kortteja.html
Mitä mieltä?
Kommentit (111)
Mua ärsyttää vaikka olen itse kokenut lapsettomuuskriisin. Ei joulukortit ole mitään politiikkaa tai "statement" vaan hyväntahdon ele! Tässä kohtaa menee useilta lapsettomuudesta kärsivillä homma yli.
tai velkasaneerauksessa tai vela tai Jeesus pelastaa kortit? Karppaan, joten ei joululaatikoille tai minulla on syöpä!
JouluRAUHAA
Joku edellä sanoi, ettei ymmärrä kolmen ketun kortin otsikkoa (sitä, jossa katselevat taivaalle). Minusta se pikkukettu on kuollut - ei ilmeisesti ole haluttu piirtää "enkelivauvalle" siipiä, kun on kuitenkin käytetty eläimiä symboleina.
Sehän on ihan valkoinen se pikkupentu, ei mikään elävä kettu.
Ja "lasten juhlassa" kettuvanhemmat jäävät ulkopuolisiksi surunsa kanssa.
Todella surullinen kortti.
Miksei ne vaan lähettäisi vastaavia kuvakortteja itsestään, missä ne olisi kaksin tonttulakit päässä ja "hyvää ja rauhallista joulua t: lilli ja leevi"? Eikä tollaisia nyyhkyilyjuttuja, ihan kun se olisi muitten vika ettei he saa lasta, typerää.
Tuleeko tästä jatkuvasta mielensä pahoittamisesta jotenkin voimaantunut olo vai mistä ihmeestä on oikein kyse?
Ensinnäkin, mikä kettukorteissa vihjaa, että lapsettomuus on muiden vika?
Toiseksi, joulukortteja (kuten vaikkapa myös joululauluja tai muita jouluaiheita) on iloisia ja haikeita. Miten tuollainen kettukortti eroaa vaikkapa sellaisesta kortista, jossa on maisemakuva ja tähti taivaalla? Talviset, rauhalliset kuvat istuvat suomalaiseen kulttuuriin siinä missä Varpunen jouluaamuna. Vai onko sekin lauluna loukkaava, kun sanat ovat surulliset?
Selittäkää mulle joku tämä logiikka, jonka mukaan lapselliset saavat kevein mielin lähettää lapsikortteja kenelle vaan, mutta nimenomaan lapsettomien pitää varoa, ettei lapsellisille vain tule paha mieli, koska tämä kettukorttihan on suoranaista vittuilua ja haistattelua.
Joku edellä sanoi, ettei ymmärrä kolmen ketun kortin otsikkoa (sitä, jossa katselevat taivaalle). Minusta se pikkukettu on kuollut - ei ilmeisesti ole haluttu piirtää "enkelivauvalle" siipiä, kun on kuitenkin käytetty eläimiä symboleina.
Sehän on ihan valkoinen se pikkupentu, ei mikään elävä kettu.
Ja "lasten juhlassa" kettuvanhemmat jäävät ulkopuolisiksi surunsa kanssa.
Todella surullinen kortti.
Voihan sen tosiaan näinkin nähdä, en ajatellutkaan. Itsellä tuli ensimmäisenä tulkintana mieleen, että siinä pariskunta on saanut adoptiolapsen, joka tavallaan näkyy siinä, että on erinäköinen kuin vanhempansa. Näin kortissa lohtua ja lämpöä.
Jännä, miten eri tavalla ihmiset tulkitsevat näitä kuvia.
Itse näen niissä toivoa ja lohtua, en vinoilua, syyttelyä tai toivottomuutta ollenkaan. Ei lapsettomien elämä pelkkää kuraa ole.
PNG sai lapsen vuosi, pari sitten.
Aikuisten oikeesti: lapsia kuolee nälkään ja te vouhkaatte joulukorteista???
imiset jotka ei koko vuotena kysy edes kuulumisia, soittavat korkeintaan kertoakseen omansa ja sitten vielä joulukorttien aihekin on "minä itse", eli "minun lapset". Nyt sitten lapsettomatkin minäkeskeiset voivat harrastaa samaa ja sitä kutsutaan "rohkeaksi". Teippaan postiluukun kiinni.
Tosin kortit eivät mielestäni mikään "statement" vaan ihan sama kuin syöpä- yms. järjestöjen kortit. Hyvään tarkoitukseen menevät rahat :)
Hyvä!
Ja edelleen lähetän ne lapsikortit, niille jotka niitä arvostaa.
Aikuisten oikeesti: lapsia kuolee nälkään ja te vouhkaatte joulukorteista???
Vaikka eihän joulu ole likimainkaan...
-- Itse en halua aiheuttaa muille ikäviä tunteita joulukortillani, siksi en valitsisi Simpukan surullista korttia TAI onnellista kuvaa omasta lapsesta.
Kuten moni on täällä jo sanonutkin, kaikkein läheisimmät voivat niitä lähettää, mutta yhtään kaukaisemmat kaverit / tutut, älkää lähettäkö niitä lapsettomille. Jos korttien valitseminen kohteen mukaan tuntuu liian vaikealta, on parempi vaikka olla lähettämättä korttia ollenkaan kuin aiheuttaa toisille surua muistuttamalla siitä Kaikkein Tärkeimmästä Asiasta, joka joiltakin puuttuu. Jos oman navan ulkopuolelle ei voi olla tuon vertaa katsomatta, jättäkää yksinkertaisesti kortti lähettämättä, sekin on paljon parempi ratkaisu.
Otan osaa suruusi, mutta hyvänen aika sentään, en minä kaikkien tuttavieni yksityisasioita tunne niin hyvin, että osaisin varoa - ja mielestäni on aikamoista hätävarjelun liioittelua olla lähettämättä tiettyä korttia varmuuden vuoksi.
PS. En kyllä pidä noista lapsikorteistakaan sen ihmeemmin, mutta nämä sinänsä kauniit kettukortit kyllä ihmetyttäisivät vielä enemmän.
kauniita korttejahan nuo mielestäni on. Ja toki ilahtuisin myös tuollaisesta kortista. Miksi vastaanottajan pitäisi ottaa tuollaisen kortin saaminen vastaiskuna lapsijoulukorteille?!
Eli tätä ketjua en ymmärrä, enkä muitakaan ketjuja joissa vouhkataan joulukorteista, miten vääränlaisia ihmiset lähettääkään?
Jos ne kortit ahdistaa niin kovin, heittäkää roskiin. Mutta kannattaa myös miettiä, mikä on oma asenne toisia ihmisiä kohtaan..
Todellakin, vaikka yrittäisin miettiä, millaisista korteista ihmiset pitää, en siltikään välttämättä osaa valita vastaanottajaa miellyttävää, kun lähetetään myös etäisemmille sukulaisille, ihan vain siksi, että halutaan muistaa edes sen kerran vuodessa.
Itse laitan lapsijoulukortteja mummoille ja ukeille, sekä sisaruksille (lasten serkuille). Näissä sisaruksissakin on pari lapsetonta ja sinkkua. Mutta ihan siksi lähetän myös heille nuo kortit, koska tiedän, että ihan aidosti tykkäävät meidän lapsista, tykkäävät valokuvista, utta valokuvia ei juurikaan tule otettua muulloin.
Muille teen yleensä itse kortit, teen aika samanlaisia, jotain "yleispäteviä", jossa ei julisteta mitään suuntaan eikä toiseen. Tosin, joku voi silti kokea ne huonoina, mutta tarkoitus ei tosiaan ole ärsyttää ketään. Aiheina Esim. kynttilä, yksinkertainen enkeli (ei kaikille lähde näitäkään), lumihanki + talo metsän keskellä, lumihiutale, tähti, joku eläin/nalle jouluisessa ympäristössä.. piparit, sydämet, punaiset, valkoiset, hopeiset, ruudulliset, kultaiset nauhat hillitysti..
Olen kyllä sitä mieltä, että jos joulukorttien lähettäminen ärsyttää, ei mikään pakko ole lähettää, ja jos niiden saaminenkin on ärsyttävää, kannattaa mennä itseensä vähän. Kaikki ei tosiaan vielä nykyisinkään kateuksissaan ja suututtamistarkoituksessa lähetä kortteja.. veikkaan että sellaisia on kuitenkin aika vähän! En ole omassa tuttavapiirissä ainakaan kenenkään kuullut valittavan, meiltä tai muilta tulleista korteista. Että ilmiö taitaa olla näitä palsta-juttuja...
Joulusta ajatellaan, että se on lasten juhla. Ja sitä toitotetaan joka tuutista. Jatkuvasti joka päivä saa kuulla, kun joulu lähestyy. Kyllä se aika pahalta tuntuu, kun veistä väännetään haavassa jatkuvasti eikä se ole perheellisten ihmisten syy. Mutta aika kovaa tekstiä tulee, syytellään kuinka lapsettomat ovat surussaan itsekkäitä. Lapsettomuutta ei voi verrata siihen, ettei sinulla ole kesämökkiä tai autoa tms. Lapsettomuus on sitä, että kuuntelet kuinka joku sanoo, että lapsien kasvaessa huomaa kuinka vuodet kuluvat. Niinpä. Mitä siihen sanot? Lapsettomuus on sitä, että olet ulkopuolinen. Et voi kommentoida lapsen hoitoa tai kasvatusta, koska et tiedä mitään mistään. Jos erehdyt jotain sanomaan, niin kyllä kuulee kuinka et ole edes kokenut elämää koska olet lapseton. Sinun rahasi kyllä kelpaavat, ja lapsenhoitajaksikin sinun odotetaan tarjoutuvan. Ja sitten se, kuinka ihanaa ja vapaata elämää saat viettää, kun ei ole ketään kenestä olet vastuussa. Ihan kaikki aika on vain itsellesi. Ehkä se ei nyt ihan noinkaan ole, on kuitenkin muita velvoitteita. Ja lapsettomien toki täytyisi aina tarjoutua töihin jouluina- ym. pyhinä. Eihän meillä tietenkään ole parempaa tekemistä, ja joulukin on lasten juhla. Ihan kuin lapsettomilla ei ole perhettä, vaikka omia lapsia ei olekaan. Nämä ovat kärjistettyjä esimerkkejä, ei ole tarkoituksena yleistää ja hyökätä kaikkien lapsellisten kimppuun. Kyllä meissä lapsettomissakin on vikaa, mutta joulut ja äitien- ja isänpäivät ovat muistutuksia siitä, mitä sinulla ei koskaan tule olemaan.
Minä olen lapseton, kuten varmaan olette ymmärtäneet. Lapsettomuudelle ei ole syytä löytynyt. Olemme 10 vuotta yrittäneet, hoidoissa käyneet ym. Mistään ei ole ollut apua. Yksi keskenmeno takana. Olemme jo luopuneet ajatuksesta. Silti tekee kipeää. Minulle on jotenkin vaikea kohdata vauvoja. En silti ole paennut tai kieltäytynyt menemästä ristiäisiin tai tilaisuuksiin joissa pieniä vauvoja on. Käyn ystävilläni kylässä. Vähän kun lapset kasvavat, on jo helpompi. Pyydän vain, ettette syyllistäisi minua ja tuskaani. Miettikää, mitä kaikkea hyvää lapsenne ovat teille tuoneet. Mitä kaikkia kokemuksia, jotka ovat teille itsestään selvyyksiä. Minä en koskaan koe niitä. Ajatelkaapa vanhuutta, sitä aikaa kun teistä tulee isovanhempia. Ja lapsettomuutta en syöpään tai mihinkään sellaiseen edes vertaisi. Kyse on kuitenkin ihan eri asioista. En itse lähettäisi noita joulukortteja, kyllä ne ihan tavallisia joulukortteja ovat. Ostettu milloin mistäkin tai askarreltu.
kuvat on niin pieniä, ettei niitä näe.
Ihan kiva idea, mutta toivottavasti kukaan ei koe, että niitä lapsikortteja lähetetään jontekin kiusaksi. Mä oon ainakin tykkäillyt.
Voihan lapsettomuuttaan noinkin julistaa. Mutta että juuri jouluna...
kuvat on niin pieniä, ettei niitä näe.
Ihan kiva idea, mutta toivottavasti kukaan ei koe, että niitä lapsikortteja lähetetään jontekin kiusaksi. Mä oon ainakin tykkäillyt.
Mua ärsyttää vaikka olen itse kokenut lapsettomuuskriisin. Ei joulukortit ole mitään politiikkaa tai "statement" vaan hyväntahdon ele! Tässä kohtaa menee useilta lapsettomuudesta kärsivillä homma yli.
Muuten tosi jees, mutta toi yksinäinen kettu katsomassa toisten yhteisiä jälkiä ei ajatukseltaan mulle käy.
Tämän viestin kirjoittaja puki minun ajatukseni sanoiksi (kiitos!). Itse kuulun näihin tässäkin keskustelussa parjattuihin lapsettomiin, joille asia aiheuttaa surua. Voi hyvin huomata, että isolla osalla tähän keskusteluun osallistuneista ei ole mitään hajua siitä, minkä tason suru on kyseessä. No, ei siinä mitään, asiaa ei voi ymmärtää, jos on niin onnekas, ettei ole sitä kokenut.
Sen kumminkin sanon, että minustakin nämä Simpukan kortit ovat hiukan outoja enkä niitä lähettäisi jouluna, vaikka asia minua koskettaakin. Siitä huolimatta, että minäkin pidän niitä tuttujen lähettämiä lapsipotretteja surua aiheuttavina. Itse en halua aiheuttaa muille ikäviä tunteita joulukortillani, siksi en valitsisi Simpukan surullista korttia TAI onnellista kuvaa omasta lapsesta.
Kuten moni on täällä jo sanonutkin, kaikkein läheisimmät voivat niitä lähettää, mutta yhtään kaukaisemmat kaverit / tutut, älkää lähettäkö niitä lapsettomille. Jos korttien valitseminen kohteen mukaan tuntuu liian vaikealta, on parempi vaikka olla lähettämättä korttia ollenkaan kuin aiheuttaa toisille surua muistuttamalla siitä Kaikkein Tärkeimmästä Asiasta, joka joiltakin puuttuu. Jos oman navan ulkopuolelle ei voi olla tuon vertaa katsomatta, jättäkää yksinkertaisesti kortti lähettämättä, sekin on paljon parempi ratkaisu.