naisella täytyy olla todella alhainen kipukynnys, jos...
hän joutuu synnytyksessä turvautumaan kivunlievittämiseen esim. epiduraaliin.
Minä pelkäsin synnytystä etukäteen, kun useimmat naiset kertovat kuinka kamalaa se on. Minun synnytykseni kesti 39h ja ponnistusvaihe 1h 45min, mutta missään vaiheessa minulle ei tullut mieleenikään haluta kivunlievitystä. Minua siis mietityttää kuinka alhainen kipukynnys naisella on, jos tarvitsee lievitystä? Onhan se synnytys ehkä ajoittain lievästi epämukavaa, muttei pahempaa kuin esim. ummetus.
Kommentit (230)
Naisia on eri kokoisia. Vauvoja on eri kokoisia. Niitten päänympäryksiä on eri kokoisia. Naisille tehdään erilaisia lääketieteellisiä toimituksia synnytyksen aikana. Tutkimuksissa on havaittu, että joillakin naisilla synnytys ei vaan juuri satu. Toiset ihmiset jännittävät geneettisistä syistä enemmän kuin toiset eivätkä sille mitään voi, ero havaitaan jo vastasyntyneillä joille tuskin on vielä ehtinyt kehittyä asenneongelmaa. Miten joillekin voi olla niin vaikea ymmärtää, ettei me kaikki olla samalla viivalla missään, mukaanlukien synnytykset?
Kun omassa synnytysessäni lapsi ei laskeutunut, kätikö kysyi että oletko harrastanut jotain urheilulajia josta tulee todella tiukat lantionpohjan lihakset.
Heh,heh!
Kun omassa synnytysessäni lapsi ei laskeutunut, kätikö kysyi että oletko harrastanut jotain urheilulajia josta tulee todella tiukat lantionpohjan lihakset.
Av-palstalla joutuu todella tarkkaan miettimään mitä kirjoittaa ja missä muodossa ja millaisia esimerkkejä tekstissään käyttää. Se on todella sääli, että täällä vedetään niin herkästi herneet nenään aivan asiallisista aloituksistakin.
Heh,heh!
"ai että, mä oon timmissä kunnossa!"
Olen ottanut/halunnut molemmissa synnytyksissäni epiduraalin, sillä kärsin kovasta synnytyspelosta. Näin jälkeenpäin ajateltuna en edes muista sattuiko minuun ennen epiduraalia vai ei? Olin vain niin hysteerinen jo pelkästään siitä ajatuksesta, että joudun synnyttämään.
nim. kohta kolmas synnytys edessä ja nyt jo paniikissa
Av-palstalla joutuu todella tarkkaan miettimään mitä kirjoittaa ja missä muodossa ja millaisia esimerkkejä tekstissään käyttää. Se on todella sääli, että täällä vedetään niin herkästi herneet nenään aivan asiallisista aloituksistakin.
Mä en enää edes viitsi tehdä aloituksia, kun olen aina saanut niin tylyn vastaanoton.
T: epiduraalin halunnut
surkeat provoketjut kannattaisi vaieta kuoliaaksi?
Taisit siis synnyttää luomuna vai?
pystyy yleistämänä tolleen kun ap. "Onhan se synnytys ajoittain epämukavaa"...? MITEN voi mennä aikuiselta normaaliälyiseltä ihmiseltä ohi sellainen ajatus, että EHKÄ synnytys ei ole kaikille ihmisille vain "epämukavaa". Kertokaa joku mulle, että missä silloin on vika, jos tällainen ajatus ei lainkaan käy mielessä.
joka toimi tosi hyvin kunnes tuli aika ponnistella, mutta lapsi ei vaan liikkunut alaspäin vaikka miten ponnistin. Ja näin kätilö mulle sanoi. Kysyi että olenko harrastanut ratsastamista tai jotain vastaavaa.
tai päänsärkyä ilman kipua lievittäviä lääkkeitä. AP, muilla on ihan tavallinen kipukynnys, kun taas sulla epätavallisen korkea kipukynnys.
joka toimi tosi hyvin kunnes tuli aika ponnistella, mutta lapsi ei vaan liikkunut alaspäin vaikka miten ponnistin. Ja näin kätilö mulle sanoi. Kysyi että olenko harrastanut ratsastamista tai jotain vastaavaa.
yhteen keskusteluun, googlasin huvikseni. Ei ajatus nyt aivan ennenkuulumaton ole.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1005991/hyva_vatsali…
Täytyy kyllä sanoa, että en olisi uskonut, että av-palstalaiset ovat näin alhaisia! Aina heitetään kuraa ja paskaa niskaan, jos ei pidetä jonkun aloituksesta. Ettekö oikeasti osaa lukea? No, tässä vielä kerran! En aliarvio epiduraaliin turvautuneita enkä pidä itseäni lainkaan parempana! Halusin vain vaihtaa kokemuksia ja kysyä miksi naiset ovat päätyneet epiduraaliin. Voinhan minäkin sitä tarvita seuraavassa synnytyksessäni, en voi tietää sitä etukäteen. Siksi minua juuri olisi kiinnostanut miksi naiset ovat ottaneet epiduraalin? Onko kyse alhaisesta kipukynnyksestä vai aivan jostain muusta?
No, haukkukaa ja lytätkää aloitukseni nyt vielä enemmän. Olenhan aivan idiootti ja sairas ihminen, kun haluan kysyä muiden synnytyksistä. Luulin, että tämä palsta on sitä varten.AP
Varsinkin uusien AV-mammojen kannattaa pitää mielessä, että teit minkälaisen aloituksen vain niin aina se käsitetään provona ja sinut kivitetään!
Tässä asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus.
Mä oisin halunnut epiduraalin, mutta sitä ei enää ehditty antaa. Lopulta kivut oli kovat, mutta kestettävissä.
Toisilla se epiduraali rentouttaa, kun vie kivut pois ja tällöin avautuminen on nopeampaa, kun elimistö ei pistä supistuksille hanttiin. Nimimerkillä käynnistyksessä neljättä vuorokautta ja vasta epiduraalin jälkeen alkoi homma edistyä. Voin kertoa, että tuossa kerkesi supistuksista saamaan aika lailla tarpeekseen ja riittää mulle loppu elämän kokemukseksi asti.
Seuraavassa otin epiduraalin heti, kun annettiin. Saa rauhassa pötkötellä ja torkahdella, sitten vaan pullauttaa lapsen pihalle. Helppoa.
pystyy yleistämänä tolleen kun ap. "Onhan se synnytys ajoittain epämukavaa"...? MITEN voi mennä aikuiselta normaaliälyiseltä ihmiseltä ohi sellainen ajatus, että EHKÄ synnytys ei ole kaikille ihmisille vain "epämukavaa". Kertokaa joku mulle, että missä silloin on vika, jos tällainen ajatus ei lainkaan käy mielessä.
ketään ei tuomittu vaan tarkoitus oli vaihtaa ajatuksi ja kokemuksia!
kauheasti, ei ollut ehtinyt olla yhtään synnytysvalmennusta,enkä ollut uskaltanut kysellä tarkemmin koko asiasta, pelkäsin että jos liian aikaisin kyselen kaikki yksityiskohdat olen loppuraskauden ajan täysin paniikissa. Äitini oli minua, ensimmäistä lastaan nuorena, synnyttänyt liki vuorokauden, ja imukupilla sitten vedettiin lopuksi pihalle. Äidillänikin oli seuraavat synnytykset menneet helpommalla.
Mulla sitten lapsi syntyikin 3 viikkoa etuajassa, enkä osannut edes kysyä oikeita asioita, en esimerkiksi tiennyt että ponnistusvaihe ei voi kestää tuntikausia, siihen aikaan kun ei ollut vielä nettiä mistä nykyään kaiken tiedon saa helposti.
Kestin supistukset aika hyvin, mutta otin kaikki lääkkeet mitä annettiin, sitten kun supistukset alkoi olla aika kovat, ja kohdunsuu sen verran auki että epiduraalin voi laittaa, otin sen, kätilö sanoi että koita levätä, laitetaan sitten lisää ainetta kun alkaa tuntua taas kovilta. Ei mulla epiduraali vienyt kaikkea kipua, lievensi vain siedettävälle tasolle, että ei tarvinnut irvistellä. Sitten kun olisin halunnut lisää ainetta, sanoivat että kohdunsuu on jo niin paljon auki että ei voi enää laittaa.
Sitten alkoi ponnistusvaihe, ja todellakin se oli erittäin epämukavaa. Tunsin että kuolen, että en jaksa enää, ajantaju oli mennyt aikoja sitten, kelloa en nähnyt. Kun kysyin kätilöltä kuinka kauan tässä vielä menee, tarkoitin että montako tuntia, kätilö vastasi vaan että ei sitä tiedä. Olin aivan kauhuissani kun työntöpolttoja tuli, ja ajattelin että joudun siinä ponnistamaan vielä jopa kymmenen tuntia.
Yhtäkkiä lapsi sitten syntyikin, ja kipu oli helvetillinen, samoin se kun värkkiä sitten ommeltiin kätilöharjoittelijan toimesta.
Olisin jaksanut ilman paniikkia jos kätilö olisi sanonut että ei mene kuin muutama minuutti.
Lapsi syntyi aamulla, mutta kuvittelin että oli seuraava ilta tai jopa yö.
En tajua kyllä mitä se epiduraali vaikuttaa itse synnytyskipuihin, siis työntöpolttojen aikaan ja silloin kun lapsi todella tulee ulos. Sehän siinä pahimmalta tuntuu. Minuutit tuntuu todella pitkiltä.
epiduraalin ottaneet vaan nukkuvat ja sitten pullauttavat vauvan ulos. Kuinka helppoa!
ketään ei tuomittu vaan tarkoitus oli vaihtaa ajatuksi ja kokemuksia!
av:llä. Ap vertaa synnytyskipuja ummetukseen epiduraaliäitejä halventavassa aloituksessaan, saa paskaa niskaansa ja sitten itkee sitä että byäää, miksi mulle ollaan näin ilkeitä.
Tai siis tämä olisi perus-av-aloitus, jollei olisi provo.