naisella täytyy olla todella alhainen kipukynnys, jos...
hän joutuu synnytyksessä turvautumaan kivunlievittämiseen esim. epiduraaliin.
Minä pelkäsin synnytystä etukäteen, kun useimmat naiset kertovat kuinka kamalaa se on. Minun synnytykseni kesti 39h ja ponnistusvaihe 1h 45min, mutta missään vaiheessa minulle ei tullut mieleenikään haluta kivunlievitystä. Minua siis mietityttää kuinka alhainen kipukynnys naisella on, jos tarvitsee lievitystä? Onhan se synnytys ehkä ajoittain lievästi epämukavaa, muttei pahempaa kuin esim. ummetus.
Kommentit (230)
mulla on alhainen kipukynnys, en siedä pahaa oloa ja kipua juuri ollenkaan. Hammaslääkärissä en anna edes paikata ilman puudutusta. Flunssa on ihan kaameaa ja napsin särkylääkkeitä kuin karkkia flunssassa. Olen pyörtynyt kivusta kun mulla oli paha tulehdus. Synnytys kuitenkin meni luomuna alusta loppuun. Toisaalta koko homma kesti vain 7 tuntia ja sairaalassa ehdin olla 3 tuntia, että ehkä en vaan ehtinyt edes tajuta että se on menoa ennenkuin vauva jo syntyi. Mitään puudutteita ei keritty laittaa.
Mulla ainakin on sellainen periaate, että yritän elämässäni pärjätä ilman lääkkeitä. En ota päänsärkyyn heti lääkettä vaan menen ulos raittiiseen ilmaa, kuukautiskipuihin auttaa lämpöpussi, alapään kutinään luonnon jogurtti ym.
Siksi on luonnollista myös synnyttää ilman lääkitystä.
Pieneen kipuun en ota, vaan esim. juuri päänsäryn kohdalla yritän ensin muita konsteja. Mutta jos ne ei tunnu auttavan niin sitten nappaan sen lääkkeen. Minusta on aika luonnotonta kärvistellä periaatteen takia kovissa kivuissa, onhan ihminen jo vuosituhansien ajan lääkinnyt kipujaan. Ja ihminen itse kyllä tietää omat kipunsa ja sen meneekö esim. päänsärky ohi raittiilla ulkoilmalla tms. Itse en todellakaan pärjäis kuukautisten aikana pelkän lämpöpussin avulla, tai kai mä pärjäisin mutta pari päivää menis vain sängyssä maaten ja itkien. Synnytykset kyllä meni ilman epiduraalia kun oli pakko.
Jonkun mielestä ne on kuin lapsen silitys iholla!
Voin kyllä kertoa, että mun menkkakivut vetää mut täysin vuoteen pohjalle sykkyrään ja niitä kipuja voi hyvinkin verrata synnytyskipuihin!
Tarkoiitn omavalintaisella tyhmyydellä sitä, että keskittyy enemmän asioiden arvottamiseen kuin selvilleottamiseen. Fiksu ihminen osaa myös käynnistää keskustelun niin, että hänet tulee ymmärretyksi oikein, hän osaa siis ilmaista sen, mitä haluaa ilmaista. Silloin hän saa aikaan toivomansa keskustelun eikä joudu jälkikäten selittelemään. Miten käyttää kieltä on oma valinta.
Tyhmä ihminen miettii kaiken aikaa onko joku parempi kuin hän, laittaa kaikki asiat johonkin suoritepohjaiseen järjestykseen. Jos voi olla omissa silmissään hyvä vain siksi että muut ovat huonoja, koko kuva maailmasta, elämästä ja ihmisistä on aika yksioikoinen ja itsekeskeinen. Se on tyhmyyttä ja sille on vaihtoehtoja.
Avaus kertoo, että (tod. näk.) aikuinen ap ei tiedä ihmisen kivunkestosta mitään. Hän ei ole kuunnellut koulussa, välittänyt ottaa selvää tai kiinnittänyt huomiota kun tilaisuus havaintojen tekemiseen on tarjoutunut. Esim lapsena kun sattui leikeissä, toisiin sattui enemmän kuin toisiin. Se on oma valinta jos siitä ei oppinut mitään.
Parempi olisi henkinen laiskuus ja vahvuuteen piiloutuva huono itsetunto.
Tyhmyys on minusta ymmärtämiskapasiteetin puutetta, jota yritetään kuvata esim. äo:n käsitteellä. Ja moni asia on sellainen, ettei henkinen laiskuus voi normaaliälyisellä estää asiaa ymmärtämästä. Minusta henkinen laiskuus ei esim. riitä selittämään sitä ettei tajua naisten fysiikan, vauvan fysiikan, yleiskunnon, synnytyksen tapahtumien jne. aiheuttavan moninaisia kombinaatioita kivun todellisessa ja määrässä ja sen kokemisessa. Kyllä se vaatii ihan rehellistä tyhmyyttä merkityksessä kapasiteetin puute.
meuhkata koko ajan, että "kyse ei ole korkeasta tai matalasta kipukynnyksestä" tai "Ap on idiootti, kun ei tiedä, että ihmiseillä on erilainen kivun sieto kyky". Eikö se tuossa aloituksessa heti tullut selväksi, että ap kysyi onko kyse alhaisesta kipukynnyksestä vai jostakin muusta?
Te luette näitä juttuja rivien välistä ja teette omia johtopäätöksiänne ja koko aloituksen pointti menee täysin ohi, kun aletaan raivoamaan. Rauhoittukaa hyvät ihmiset!
Tästä nyt saa sellaisen kuvan, että epiduraalin ottaneet vaan nukkuvat ja sitten pullauttavat vauvan ulos. Kuinka helppoa!
synnytys on sitten noin ihanan helppoa!
Allekirjoitatko seuraavat väittämät:
1) Synnytys on vain ajottain lievästi epämukavaa.
2) Synnytys vastaa kivuiltaan ummetusta.
En vaivaudu enää edes lukemaan näitä halveksivia viestejä! Taidanpa siirtyä Kaksplussan puolelle, koska siellä ei tuomita näin rankasti! AP
Enkä mä ymmärrä mix jotkut valittaa huonosta säästä. Minä itse otan lennon lämpimään, jos kyrsii. Että täytyy olla todella heikko tulotaso, jos jää räntään kitisemääm!
Enkä mä ymmärrä miten jotkut valittaa väsymystä jostain koti- ja palkkatöiden raatamisesta. Mä en niinq ainakaan tee lapsii enkä töitä, et täytyy olla heikko elämänhallinta, jos tollasta vikisee.
Allekirjoitatko seuraavat väittämät:
1) Synnytys on vain ajottain lievästi epämukavaa.
2) Synnytys vastaa kivuiltaan ummetusta.
mutta mun omat synnytyskivut oli lähinnä epämukavaa polttelua ja opeluvaiheessa kirvelyä. Oiken kova ummetus on joskus jopa tuntunut pahemmalta. Silloin lisäksi oksettaa. En vertaisi kipuja ummetukseen, mutta koviin menkkakipuihin kyllä.
että menkkakivut tuntuu lapsen silitykseltä, vaan että kohdallani menkkakivut -jotka on siis ihan kunnon kipuja, on kuin lapsen silitys verrattuna moottorisahaan omalla kohdallani kun vertaan niitä omiin synnytyskipuihini.
Kun ap sanoi, että hänellä synnytyskivut oli kuin menkkakivut. Yritin sanoa, että mulla ei niin todellakaan ollut. En vertaa kenenkään muun kipuja mihinkään muuhun
Olet ihan oikeassa, ap! Kaikki ne joitten mielestä synnytys ei ole vain ajoittain lievästi epämukavaa ja joitten mielestä synnytys vastaa ummetusta, ovat niitä joilla on huono kipukynnys. Ajattele, kuulut 0,000000001 prosenttiin ihmisistä! Olet aivan loistava ihminen ja kaikki muut on kauheita surkimuksia ja luusereita! Onnea, ap! Kerro nyt miltä tuntuu olla noin onnistunut ihmisyksilö!
Itse synnytin luomuna, mutta en edes muista millaisia kivut olivat. Sanoin juuri synnyttämään lähtevälle ystävälleni, että vuosi synnytyksen jälkeen ei edes muista koko synnytystä ja tuntuu ettei se ainakaan niin paha ollut kuin sanotaan.
Treenanneilla naisilla vähän eri juttu.
mutta kerronpa kuitenkin, että minulta ei oikeastaan edes kysytty haluanko kivunlievitystä vaiko ei.
Päivystäjälääkäri käski antaa rouvalle ensin rauhoittavaa ja sitten epiduraalin.
Luulen, että tällä oli jotain tekemistä sen kanssa, että minulla oli raskausmyrkytys, tärisin tauotta ja verenpaineet olivat katossa.
Olet ihan oikeassa, ap! Kaikki ne joitten mielestä synnytys ei ole vain ajoittain lievästi epämukavaa ja joitten mielestä synnytys vastaa ummetusta, ovat niitä joilla on huono kipukynnys. Ajattele, kuulut 0,000000001 prosenttiin ihmisistä! Olet aivan loistava ihminen ja kaikki muut on kauheita surkimuksia ja luusereita! Onnea, ap! Kerro nyt miltä tuntuu olla noin onnistunut ihmisyksilö!
Onko täällä todella noin lapsellisia ihmisiä? Miten teillä voi edes olla lapsia vai oletteko vain provoilevia teinejä?
Eihän se synnytys tunnukaan missään, jos on löysät paikat. Treenanneilla naisilla vähän eri juttu.
Tätä väittämää yritettiin jo tuoda julki!
etkö voi ymmärtää, että sinulla ei välttämättä edes ollut kipuja ja näillä toisilla naisilla oli. Ei kyse ole edes mistään kipukynnyksestä, vaan ihan puhtaasti synnytyselimistöstä. Joillakin voi olla esimerkiksi hermo, joka jää synnytyksessä puristuksiin ja hermokipu nyt on varmasti kaikilla aika kova. Voit käydä pyytämässä demonstraatiota ja sanot hammaslääkärille, että pistää puudutuspiikin suoraan poskihermoon. Tämä tosin sattuu varmasti enemmän, mutta saat edes jonkun mielikuvan siitä mitä kipu on.
Sitten jos et koe kipua ollenkaan missään tilanteessa, niin kyseessä on vamma. Erittäin vakava vamma sen vuoksi, että tällaiset henkilöt eivät osaa esimerkiksi varoa kuumaa, vaan saattavat muina miehinä nojata kuumaan hellaan ja tajuavat asian vasta kunnes palanut iho alkaa kärytä. Ei tämä niin suuri ylpeyden aihe ole. Nämä henkilöt saattavat helpostikin kärsiä vakavista vammoista itse siitä tietämättään.
Kipukynnys, mitä se sitten oikeastaan tarkoittaa. Toisilla on ehkä hieman enemmän kuin toisilla hermopäitä, jotka viestivät kivusta. Kyse ei varsinaisesti ole heikkoudesta.
Synnyttäminen on tänä päivänä niin medikalisoitu ja esimerkiksi omaa synnytystä selvästi haluttiin jouduttaa jostain syystä. Syy saattoi olla se, että sairaala oli tupaten täynnä synnyttäjiä ja synnyttäjien paikat täynnä. Toisaalta kokemattomana kuvittelin, että kivut olisivat lievemmät, jos ottaisin epiduraalin. Näin varmasti olikin siinä vaiheessa, kun kivut olivat sietämättömät oksitosiinitipan ja muiden supistuksia tehostavien toimenpiteiden jälkeen ja epiduraali vei nämä kivut pois. Supistuksissa ei ollut mitään taukoja. Kohtulihas oli todennäköisesti krampissa ja siksi myös kivut olivat hirveitä. Epiduraali vei nämä kivut pois, mutta kun kivut palasivat ne olivat jotain aivan kamalaa. Oksetti, pyörrytti, luulin kuolevani kipuun. Syy saattoi osittain olla oksitosiinitipassa, joka alunperin annettiin vauhdittamaan avautumista. Vauvalla ei ollut mitään hätää, joten sen vuoksi sitä ei annettu. Moni varmasti saisi normaalimman ja hieman kivuttomamman synnytyksen, jos ei turvautuisi epiduraaliin. Se nimittäin vaatii käytännössä oksitosiinitipan. Ja moni ei varmasti joutuisi turvautumaan epiduraaliin, jos synnytys alunperin saisi edetä sen omassa luonnollisessa tahdissa, joka saattaa kestää enemmän kuin vuorokauden.
Ap, yleensäkään omien kokemusten pohjalta ei kannata arvioida muita ihmisiä. Sinä et ole mikään maailman napa ja vertauskohta. Sinun synnytys meni kuten meni, mutta sen perusteella ei kannata puhua vielä mistään kipukynnyksistä ja niiden erilaisuudesta. Ehkä et ole itse vielä vaan päässyt kipua kokemaan ja toivottavasti et pääsekään.
Av-mammojen mukaan:
- Vain idiootti synnyttää ilman epiduraalia
- menkkakivut ovat vain lapsen silitys iholla
- ummetus ei ole kivuliasta
- väljä pimppisillä ei synnytyskipuja
Niinpä niin!
Mutta niinhän se menee, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Eli nyt AV-mammojen on pakko puolustaa heikkouksiaan ja haukkua ap:tä täällä, koska luulevat olevansa parempia ihmisiä.