Miksi oi miksi ihmiset ajavat kiihdytyskaistalta kylkeen?
Tänään ajoin töihin. Vakionopeudensäädin päällä tasaista nopeutta. Edelläni ei mennyt motarilla autoja ja takanani kaukana. Kiihdytyskaistaa pitkin joku ajoi rinnallani pitkän matkaa. En vaihtanut kaistaa. Lopulta ohjasi kylkeen niin, että ehdin viime hetkellä väistää. Ei huvittanut joutua kolariinkaan. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen aamu. sama toistuu jatkuvasti. Miksi ei voi a. kiihdyttää eteeni (mikä kylläkin on periaatteessa laitonta) tai b. hidastaa sen verran, että jää eteeni. Mikä pakko on junnata vierellä ja "pakottaa" minut väistämään. Väistäminen kun on laitonta. JA tarpeetonta, koska se on kiihdytyskaistalaisen tehtävä.
Kommentit (124)
ap:n tapauksessa ei ollut mitään tarvetta joustaa. Tähän keskusteluun on ihan turha vetää jotain ruuhka-ajan autobaanaa Saksassa, kun sellaisesta ei ole kyse.
Jännää, että juuri tässä asiassa jotkut korostavat laittomuutta. Mutta laitonta ei sitten kai ole porhaltaa suojatien yli jalankulkijoista piittaamatta? Tämä ihan ohiheittona..Tottakai on laitonta! Suojatiellä on autoilla aina väistämisvelvollisuus. Sen sijan kolmion takaa tulevaa autoa ei väistetä.
Niin ja vielä sellainen huomio, että jos itse olisin ollut tuo liittyvä auto, niin pitäisin parempana juuri sitä, että jo moottoritiellä ajava auto ajaa nimenomaan vakionopeutta. Sitten on helpompi suhteuttaa oma nopeuteni hänen nopeuteensa. Ja niinhän se on, että liittyjä mukauttaa oman nopeutensa motarin nopeuteen, eikä toisinpäin.
Miksi tämä on edes epäselvää. Jos kaikki noudattaisivat tieliikennelakia, niin tästä ei tarvitsisi edes keskustella? Todella turhaa väitellä siitä kuinka "kädetön" AP tässä tapauksessa on, kun selkeästi kolmion takaa puski toinen auto kylkeen.
Kyllä, dynaamisuutta ja joustavuutta vaaditaan liikenteessä, mutta vain silloin kun on todellinen tilanne päällä. Miksi ihmeessä niitä liikennesääntöjä ja -lakeja ei voitaisi vain noudattaa? Jos maantiellä joku tunkee kolmion takaa eteen, niin "miksei se päätietä ajava vois vaan väistää, häh, ootko vähän kädetön??". Siis mitä? Miten moottoritie eroaa sääntöjen suhteen muusta tiestä?
Toinen perseryhmä ovat ne jotka tunkevat +/-40km/h hitaammin sieltä rampilta motarille. Jännät paikat siinä vaiheessa kun itse on tällaisen oman elämänsä statistin perässä liittymässä motarille, ja vieressä ajaa rekkajono rajoittimet pohjassa..
Kiihdytyskaistalla sovitetaan nopeus liikenteen mukaan!
Mutta myöskään moottoritiellä ei sit ajeta ylinopeutta ja vaikeuteta liittyjien nopeuden arviointia
Täällä tuollaisessa tilanteessa moottoritiellä olevat vaihtavat tarvittaessa seuraavalle kaistalle, että kaikki pääsevät sieltä kiihdytyskaistalta joustavasti mukaan.
Täällä tuollaisessa tilanteessa moottoritiellä olevat vaihtavat tarvittaessa seuraavalle kaistalle, että kaikki pääsevät sieltä kiihdytyskaistalta joustavasti mukaan.
Minä autokoulussa väistin toiselle kaistalle kun kiihdytyskaistalta oli tulossa auto eteeni. Autokoulun opettaja suuttui ja sanoi että se on heidän ongelmansa sovittaa itsensä muiden väliin. Omaa kaistaa ajavien ei tarvitse väistää, vaan jos olisin väistänyt inssiajossa, en olisi saanut korttia. Että kannattaa katsoa mikä on lakiin kirjattu.
kuskit, joiden ajonopeus vaihtelee, yhtäkkiä vaihdellaan kaistaa tms. ovat todella vaikeita "luettavia" liikenteessä.
Olisi luullut tuon kiihdytyskaistalta tunkijan osaavan lukea ap:n ajotyylistä, että hän ei aio väistyä (= ajaa tasaista nopeutta omalla kaistalla). Ihmeellistä jököpäisyyttä ja röyhkeilyä. Ja nimenomaan tuolta kiihdytyskaistalaiselta.
Minä autokoulussa väistin toiselle kaistalle kun kiihdytyskaistalta oli tulossa auto eteeni. Autokoulun opettaja suuttui ja sanoi että se on heidän ongelmansa sovittaa itsensä muiden väliin. Omaa kaistaa ajavien ei tarvitse väistää, vaan jos olisin väistänyt inssiajossa, en olisi saanut korttia. Että kannattaa katsoa mikä on lakiin kirjattu.
Toisekseen mitä vetää jotain inssiä tähän kun autokoulu on jo käyty. Eikä se johda välttämättä hylkäykseen. Riippuu ihan siitä inssin valvojasta mitä päättää. Itse ajoin käännyin kolmion takaa vasemmalle kun olis pitänyt antaa ensin vastakkaisesta suunnasta tulevalle tietä. Huomautuksen sain, mutta ei mua hylätty syystä että se toinen selkeästi jousti ja hiljensi vauhtia.
En puhunut ruuhkasta.
Täysi tukkirekkakin olisi ollut vähän eri asia.
Mutta jos uudehko henkilöauto tulee käytännössä tyhjälle motarille, niin sillä ei ole mitään syytä puskea mun kylkeeni.
ap
Mä oon niin samaa mieltä tästä!
1. Väistäminen on LAITONTA!
2. Kun ajan tasaista nopeutta on liittyvän auton helppo arvioida nopeuteni ja liikkeeni ja liittyä sopivaan väliin, niin kuin heidän tieliikennelain mukaan kuuluukin tehdä!
Mä en voi kanssa tajuta, et mikä sen kylkeenpuskemisen oikeuttaa. Eihän kolmion takaakaan voi kääntyä eteen ja sitte kiroilla ku toinen ei väistä!
Sitä kun pitäisi sen kiihdytyskaistaakin ajavan tarkkailla motarin liikennettä ja sovittaa tulemisensa niin, ettei häiritse sitä jo tiellä olevaa ETUAJO-OIKEUTETTUA liikennettä.
Vaikka tie olisi "tyhjä" voi siinä kiireessä kylkeen tulijaa väistäessä juuri jäädä huomaamatta joku ohituskaistaa porhaltava auto ja siitä vasta sitten vaaratilanteita tuleekin!
Tässä ei kyseessä ole mikään kohteliaisuus vaan ihan liikennesääntöjen noudattaminen! Ruuhkat yms. on erikseen. Silloin tietty vetoketjulla tms. että kaikki pääsee ees johonkin.
Hemmetin maaltamuuttajat ei osaa ees moottoritiellä ajaa!
Suomessa ei monikaan osaa käyttää kiihdytyskaistaa.
Ei uskalleta tuupata väliin johon mahtuu jne.
Täällä olen myös törmännyt monesti sellaisiin mulkkuihin jotka alkavat kiihdyttää tiellä jolle olen liittymässä kiihdytyskaistalta. Se on oikeasti paskamaista.
Vaikeinta mulle on ollut liikenteessä Los Angelesin motarille liittyminen ruuhka aikaan.
Nopeus 140km/h ja kolo johon on sovittava on auton mittainen. Alla viellä tehoton vuokrapeli.
väistäminen ei ole kohteliaisuutta vaan liikenteenlukutaidottomuutta. Ei ole kyse vain kahdesta autosta ja se on ymmärretty kun tuo laki on laadittu. Älkää olko alistuvia kuskeja, se on aggressiivista kuskiakin pahempi.
Ja jokainen nyt varmaan ymmärtää, että jos puhutaan jostain ruuhkaisesta pk-seudun lyhyestä kiihdytyskaistaasta, niin asia on eri.
Suomessa ei monikaan osaa käyttää kiihdytyskaistaa. Ei uskalleta tuupata väliin johon mahtuu jne. Täällä olen myös törmännyt monesti sellaisiin mulkkuihin jotka alkavat kiihdyttää tiellä jolle olen liittymässä kiihdytyskaistalta. Se on oikeasti paskamaista. Vaikeinta mulle on ollut liikenteessä Los Angelesin motarille liittyminen ruuhka aikaan. Nopeus 140km/h ja kolo johon on sovittava on auton mittainen. Alla viellä tehoton vuokrapeli.
pelkkiä kaistallisia maanteitä. Mutta vaikeaa se tuntuu olevan niidenkin käyttäminen, kun on se KIIHDYTYSKAISTA :DD
käy "jatkuvasti" ja muille ei koskaan. Eli Voin vain kuvitella kuinka jääräpäinen autoilija Ap on. Jos auto on joutunut tööttäämään Ap:lle, niin luultavasti ainakin Ap tai molemmat ovat olleet väärässä.
Ajatelkaa muitakin kuin itseänne. Ruuhkatilanteessa kukaan ei pääsisi tielle ellei ohituskaistalta tulevia väistettäisi jossian vaiheessa. Ap on ihan varmasti tahallaan ajanut juuri samaa vauhtia kuin ohituiskaistalta tuleva. Olen kerran pari ajourani aikana nähnyt sellaisia jotka tekevät niin.
että ajan joka päivä vähintään 60 kilometriä ja liityn kiihdytyskaistalla toiseen tiehen päivän aikana kymmenen kertaa ja vielä useammin joku liittyy eteeni/taakseni kiihdytyskaistalta, eikä koskaan ole tullut tuollaista tilannetta eteen. Aina on löytynyt liittyjälle paikka, jos ei muuten niin väistämällä. Itse en pidä minirakoon kiihdyttämisestä, joten tilanteen mukaan väistän viereiselle kaistalle jos voin siten antaa liittyjälle 50 metriä lisää tilaa. Katson tietenkin ensin ettei takaa tule ketään päälle. Mikä tässä on vaikeaa? Onko ap pahasti autistinen eikä sen vuoksi pysty katsomaan taakseen/sivulle samalla kun painaa kaasua ja kääntää rattia?
Sisälukutaitoa. Tässä ei puhuttu ruuhkasta.
"Ap on ihan varmasti tahallaan ajanut juuri samaa vauhtia kuin ohituiskaistalta tuleva. Olen kerran pari ajourani aikana nähnyt sellaisia jotka tekevät niin."
öö.. No siis, moottoritietä ajava ajaa sitä nopeutta mitä ajaa. Miksi se ohituskaistalainen ajaisi samaa nopeutta?? Tyhmyyttänsä kai.
(ruuhka-aika, pieni hidastaminen tai nopeuttaminen liittymisen helpottamiseksi eri asia) kun eikös kiihdytyskaistalla ole kolmio? Sehän tarkoittaa että liittyjä varoo.
Kysymys:
Käydessäni autokoulun 70-luvulla, opetettiin, että rampilta moottoritielle tulevan väistäminen kaistaa vaihtamalla on tarpeeton kaistanvaihto, josta voidaan sakottaakin. Pitääkö tämä paikkansa nykyäänkin?
Vastaus:
Moottoritiesäännöt eivät ole tältä osin muuttuneet. Rampilta tulijan väistäminen ohituskaistalle siirtymällä ei ole tieliikennemääräysten mukaan hyväksyttyä. Tätä perustellaan sillä, että ohituskaistalla ohittavien nopeuden takia siitä saattaa aiheutua haittaa ja jopa vakavaa vaaraa. Moottoritiellä käytetyt ajonopeudet edellyttävät yleensäkin erityisen suurta varovaisuutta ohituskaistalle siirryttäessä.
Lukija kysyy visaisen pähkinän:
Salminen: Hiljattain tällä palstalla ylikonstaapeli Harri Moilanen jyrähti, että moottoritiellä vasemmalle kaistalle väistäminen ei ole laillista, vaan tarpeeton kaistan vaihto.
Pari selventävää kysymystä: Moottoritien vasen kaista on tarkoitettu vain ohittamista varten pois lukien ruuhkat ja tilanteet joissa ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle. Jos tämä tarpeeton kaistanvaihto onkin ohitus, eikö silloin saa käyttää ohituskaistaa, vaikka ohitettava olisikin vielä kiihdytyskaistalla?
Esimerkiksi kuorma-auto perävaunuineen ei välttämättä kiihdy normaaliin moottoritienopeuteen ja ohi siitä mennään joka tapauksessa, niin miksei jo hyvissä ajoin ja vähän kauempaa?
- Tieliikenneasetus 7§ sanoo että moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Vaikka kyseessä olisi ohitus, niin oikean puoleinen kaista on edelleen vapaa ja ajoneuvoa on kuljetettava sillä, ylikonstaapeli Moilanen täsmentää.
Äkkiä ajateltuna tuntuisi kohteliaalta sekä joustavalta tavalta siirtyä vasemmalle kaistalle helpottaakseen kiihdytyskaistalta tulevien liittymistä moottoritielle. Tämä saattaisi johtaa vaaratilanteisiin, koska kuljettaja ei useinkaan tällaisissa tilanteissa ehdi seurata riittävän pitkään takaa tulevaa liikennettä varmistuakseen turvallisesta kaistanvaihdosta.
Miksi rampilla on moottoritietä alempia rajoitus?
Salminen edelleen: nopeusrajoitusmerkkien asettelusta: Miksi nopeusrajoitus, moottoritiellä 100 tai 120 on usein asetettu vasta kiihdytyskaistan puoleen väliin tai vasta kun kiihdytyskaista on jo päättynyt?
Tällöinhän kiihdytyskaistaa ajavan nopeusrajoitus on merkille asti 80 km/h. Nopeusrajoitusta noudattaen on melko vaikeaa liittyä kaistoille joissa ajetaan 100 tai 120 km/h.
Vielä kysyisin, miksi merkki väistämisvelvollisuus risteyksessä yleensä edes asetetaan moottoritien kiihdytyskaistalle tai liittymästä alkavalle kaistalle?
Moottoritiellä ei käsittääkseni juuri ole risteävää liikennettä vaan kaikki toivottavasti kulkevat samaan suuntaan.
- Nopeusrajoitusten liikennemerkit asetetaan aina paikkakohtaisesti, niin että kyseisellä nopeudella on turvallista ajaa kyseisessä paikassa. Tuosta johtuen osassa kiihdytyskaistoja nopeusrajoitukseksi on merkitty 80 km/h, jotta liikenneturvallisuus säilyy hyvänä, ylikonstaapeli Harri Moilanen toteaa.
- Tieliikenneasetuksen mukaan liikennemerkillä 231 - väistämisvelvollisuus risteyksessä - osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Kyseisessä tapauksessa moottoritietä ajavat tulevat etuajo-oikeutetulta suunnalta, joten kyseinen liikennemerkki on oikea merkki kyseiseen paikkaan, ylikonstaapeli Moilanen selventää.
Rampilta tulijan väistäminen ohituskaistalle siirtymällä ei ole tieliikennemääräysten mukaan hyväksyttyä. Tätä perustellaan sillä, että ohituskaistalla ohittavien nopeuden takia siitä saattaa aiheutua haittaa ja jopa vakavaa vaaraa. Moottoritiellä käytetyt ajonopeudet edellyttävät yleensäkin erityisen suurta varovaisuutta ohituskaistalle siirryttäessä.
Jos näköetäisyydellä on samalla kaistalla toinenkin auto, ainahan voi sanoa aikoneensa ohittaa sen edellä ajavan. Silloin kyseessä ei ole tarpeeton kaistanvaihto. Tällainen pilkun halkominen on kyllä niin suomalainen ilmiö kuin olla voi, samaa sarjaa huvipuiston pituusrajoitusten kanssa. Joko suomalaiset ovat todella tyhmiä tai sitten teeskentelevät sellaista silkkaa veemäisyyttään silloin kun tyhmyydestä on toisille haittaa.
Yleensäkin olen kyllä niitä jotka itse hiljentää jos huomaan että toinen haluaa mun eteen, hänen kaista loppuu kohta tai jotain. Voin myös väistää siihen toiseselle kaistalle jos on tilaa.
Suomessa ollaan niin joustamattomia.
Kortti ja auto mulla on ollut vuodesta -91.