Miksi oi miksi ihmiset ajavat kiihdytyskaistalta kylkeen?
Tänään ajoin töihin. Vakionopeudensäädin päällä tasaista nopeutta. Edelläni ei mennyt motarilla autoja ja takanani kaukana. Kiihdytyskaistaa pitkin joku ajoi rinnallani pitkän matkaa. En vaihtanut kaistaa. Lopulta ohjasi kylkeen niin, että ehdin viime hetkellä väistää. Ei huvittanut joutua kolariinkaan. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen aamu. sama toistuu jatkuvasti. Miksi ei voi a. kiihdyttää eteeni (mikä kylläkin on periaatteessa laitonta) tai b. hidastaa sen verran, että jää eteeni. Mikä pakko on junnata vierellä ja "pakottaa" minut väistämään. Väistäminen kun on laitonta. JA tarpeetonta, koska se on kiihdytyskaistalaisen tehtävä.
Kommentit (124)
Katotaan miten ne onnettomuudet jakautuu..
Sun tilastossa oot varmaan kaikessa viisaudessas ottanut huomioon myös sen faktan, että miesten osuus liikenteessä ja AMMATTIliikenteessä on huomattavasti suurempi kuin naisten osuus, että sinällään ei ihme olisi jos tilastollisesti miesten osuus olisikin suurempi.
Kohta taas kelitkin huononee ja sitten nää samat kitisijä mammat ajaa motarilla 70km/h, kädet tiukasti kympillä ja kakkosella, nenä kiinni tuulilasissa,pyyhkijät täysillä ja sumarit päällä. Sitten kun just ja just on housut kuivana selvitty S-marketin kautta kotiin,tullaan tänne itkemään kuinka joku Keijo taas ohitti teiät täysperällä motarilla niin,että kaikki loskat roisku tuulilasiin,näkökyky ja melkeen henkikin lähti. Hohhoijaa..
Juuri näin. Viime viikolla jo Turun motarilla ajeltiin ysikymppiä 120 rajoituksella, varmaan aateltiin "kohta tulee voimaan talvirajoitukset, nyt mä ennakoin tulevaa huonoa keliä ja ajan 30 km/h alle rajoituksen, enkä perkele siirry mihinkään tästä ohituskaistalta". Eikö nää "siviilipoliisit" osaa yhtään katsoa peiliin ja vetää jotain johtopäätöksiä jos takana on jonoa ja joku saattaa jo valojakin vilkutella? Ihan oikeesti, jos niin pelottaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja muun liikennevirran vauhtia, pysykää kotona.
Vakionopeudensäädin päällä tasaista nopeutta.
Niin siis sä junnasit siinä vakionop.säätimes kanssa tasavauhtia, tilannenopeudesta viis. Varmaan vaikutti siltä että sä et ihan vattuillakses noudattanut vetoketjusysteemiä.
Voi herranjumala, pysy poissa teiltä, olet hengenvaarallinen!
Siis sinusta pitää ajaa maksiminopeutta säässä kuin säässä?
Se nopeus annetaan tielle maksimissa parhaalla mahdollisella säällä ja osa ei osaa näköjään lukea säätä ja sitten ollaan ojassa kun auto karkaa hanskasta, ajetaan minä-minä- tyyliin tai välittämättä turvaväleistä. Ihan talvea odottelen minäkin! :)
Ja nopeusrajoituksia noudatan; niitten alle ajan.
Mutta takasin aiheeseen: jos jollain on kolmio niin HÄN joko hiljentää tai jopa pysähtyy odottamaan sopivaa väliä, valitettavasti tätä ei ihmiset tajua.
Jos ajan cruisella niin ajan cruisella enkä välitä kolmion takaa tulevista koska HE väistyy ja jos HE ajavat kylkeen niin ihan turha syyttää minua koska ajan kaistallani ja nopeusrajoitusten mukaan.
Koskaan minulle ei ole kukaan kolmion takaa töötännyt. Jotkut oudot hidastaa vauhtiaan motarilla tai muuten vaan isommalla tiellä kuten 70 nopeuksisella tiellä ja olettaa että ajan siihen eteen?? -kun minä pysähdyn jos en mahdu tielle, näin minulle on autokoulussa opetettu ja näin minä teen. Ei tule mieleenkään että alan tunkemaan johonkin väliin!!!
Siis sinusta pitää ajaa maksiminopeutta säässä kuin säässä?
Näinhän mä en kirjoittanut, tottakai jos on huonot sää-/keliolosuhteet niin se otetaan huomioon, voi herranjestas sentään...
Tässä tapauksessa vaan oli pilvipoutainen sää, eli en ihan ymmärrä mitä siinä hidasteltiin, ja ärsyttäväähän se on että pitää siinä ohituskaistalla ajaa sitä 30 km/h alle rajoituksen. Mutta kai se sitten on mukava päteä siinä tientukkona.
kun eivät itse ees osaa liikennesääntöjä. Se on hyvin yksiselitteisesti ap:n puolella.
eikä käyttää kiihdytyskaistaa oikein.
Itse katson ajoissa välin johon päätän mennä ja sitten joko pistän kaasua tai hiljennän. Ja aina pääsee mukaan.
Suurin osa kuskeista vain yrittää alinopeudella päästä liikenteen mukaan. Esim alle 100km/h vauhdilla yritetään motarille, jossa ajetaan yli 120km/h. Motarille ja muullekin tielle pääsee turvallisimmin kun vauhtia on yhtä paljon kuin tielläkin.
Naurettavimpia ovat ne, jotka laittavat jo huomattavasti ennen kiihdytyskaistaan alkua vilkun päälle ja sitten lähes hyppäävät ennenkuin yhteinäinen valkoinen viiva on päättynyt kiihdytyskaistalta ajokaistalle vaikka ajokaistalla on autoja periaatteella "onhan mulla vilkku päällä saan vahtaa kaistaa muista välittämättä".
Minä en helposti väitä, jollei kyseessä ole raskaampi-ajoneuvo. Torvi soi ja valot vilkuu varmasti, jos joku yrittää väkisin eteen.
Mitä nopeutta kuka ajaa?
Laita numerosi niin tietää mitä sinä olet kirjoittanut!!!
Jos tien nopeus on 100 niin ajan sen alle, ohitustilanteessakin.
Jos talvinopeusrajoitus on jo laitettu eli 80 niin ajan alle 80. Ja saa ajaa vaikka 70. Siksi siinä on ohituskaista niin voit ohittaa mut rikkomatta lakia. Mitä sinua kiinnostaa mitä muut tekee? Siinähän ohitat.
Jos sinulla on kolmio niin sinulla on kolmio, sitten vaikka pysähdyt jos et pääse tielle turvallisesti.
Älä minulle kiukuttele, en tiedä mitä kirjoitat ketjuun jos et merkkaa kuka olet.
89
Vaikka olisikin laitonta, mutta liikenteen sujuvuuden kannalta olisi järkevää väistää, ennemmin kuin joutua kolariin. Järki hoi, äly älä jätä!!!
Silti pitää muistaa että sinne tielle menevälle on kolmio. Ei sinne silti saa ajaa oli vauhti kova tai hidas jos ei siihen ole tilaa. Ja tilaa ei ole jos joutuu änkeämään jonkun turvaväliin.
89
Ei tuossa sinun sanomassasi ole mitään järkeä. Pitääkö stop-merkin takaakin tulevat päästää joustavuuden vuoksi? Ei tuossa ollut mitään tarvetta joustaa, koska tuolla toisella autolla oli kyllä tilaa tulla tielle. Ap jopa sanoi, että ajoi pitkään vierellä. Ts kiihdytyskaista ei ollut lyhyt. Tuo toinen vaan yritti painostaa vaihtamaan kaistaa.
Jos viereistä kaistaa ei ajanut kukaan, miksi et voinut väistää?Vaikka olisikin laitonta, mutta liikenteen sujuvuuden kannalta olisi järkevää väistää, ennemmin kuin joutua kolariin. Järki hoi, äly älä jätä!!!
Ap olisi voinut väistää mutta miksi? Miksei kolmion takaa tuleva olisi voinut noudattaa sitä kolmiota?? Ja sovittaa ajonopeutensa muun liikenteen mukaisesti niin kuin hänen kuuluukin?
Laki on laki vaikka miten "voisi väistyä" kolmion takaa tuleva väistyy. Aina, miksi se ei olisi liikenteen sujuvuutta?
89
saadaan näin pitkä vääntö. Ap on 100% oikeassa.
Olen asunut työni puolesta Pekingissä, Pariisissa, Milanossa ja Barcelonassa. Voin kertoa, että Suomessa ollaan maltillisia liikenteessä. En tiedä missä se noiden muiden mystinen "ulkomaat" sijaitsee, mutta tämään hetkisessä kotikaupungissani Keski-Euroopassa töötti soi ja nyrkit heiluu, pelti paukkuu jne. Ihan turha jauhaa, että muualla kaikki ajelee syy hymyssä ja Suomessa vaan kaikki on ihan hullua.
Silti pitää muistaa että sinne tielle menevälle on kolmio. Ei sinne silti saa ajaa oli vauhti kova tai hidas jos ei siihen ole tilaa. Ja tilaa ei ole jos joutuu änkeämään jonkun turvaväliin. 89
Mistähän maalta olet kotoisin? Tule kokeilemaan pääkaupunkisudun ramppeja ruuhka-aikoina. Turvaväli tyylillä saisit odottaa tunti tolkulla. Kyllä sinne tielle joutuu vain väkisin menemään.
Kenenkään ei tarvitse jarruttaa/kihdyttää päätiellä jos sivustatuleva ajaa samaa nopeutta kuin päätiellä. Sitten niitä jarrutuksia päätiellä tuleekin jos sinne yrittää liian pienellä nopeudella.
Tampereelta.
Ja kyllä: meillä on paska liikenne täällä, lue vaikka Aamulehden verkkosivujen keskusteluja. :(
Ajan kuten minut on autokoulussa opetettu, moni ei näin tee. Mutta se ei ole minulta pois mitä muut ei tee, jokainen kuski tekee omia virheitä jos niitä on tehdäkseen.
Esim. Taysilta kun liittyy Kekkosentielle niin ei minun sinne tartte koskaan tunkeutua kolmion takaa: pysähdyn ja odotan väliä. Siis ihan kamalaa eikö? Noin se vaan pitää tehdä.
89
Tampereelta. Ja kyllä: meillä on paska liikenne täällä, lue vaikka Aamulehden verkkosivujen keskusteluja. :( Ajan kuten minut on autokoulussa opetettu, moni ei näin tee. Mutta se ei ole minulta pois mitä muut ei tee, jokainen kuski tekee omia virheitä jos niitä on tehdäkseen. Esim. Taysilta kun liittyy Kekkosentielle niin ei minun sinne tartte koskaan tunkeutua kolmion takaa: pysähdyn ja odotan väliä. Siis ihan kamalaa eikö? Noin se vaan pitää tehdä. 89
on hieman eri asia kuin kiihdytyskaistallinen tie.
Tervetuloa meillepäin niin meillä lähdetään ajamaan tietyistä risteyksistä vastaantulevien kaistaa, jotta pääsee liikenteeseen edes joskus mukaan. Kukaan kun ei anna tietä eikä odottaa viitsi minuutti tolkulla.
Ja parissa valoisakin pitää ajaa väkisin risteykseen että edes 3 autoa pääse kääntymään.
Mutta valtiolla tuntuu riittävän rahaa peräkylän autioihin teihin ja jalkakäytäviin, mutta ei sinne missä ihmiset liikkuvat.
Meidän koko kylässä on kolmet liikennevalot ja asukkaita yli 15000 + läpikulkuliikenne päälle. Siinä ei auta kuin ola röyhkeä, että edes joskus pääsee ruuhkaan mukaan sivuteiltä.
Esim. Taysilta kun liittyy Kekkosentielle niin ei minun sinne tartte koskaan tunkeutua kolmion takaa: pysähdyn ja odotan väliä. Siis ihan kamalaa eikö? Noin se vaan pitää tehdä.89
Enkä ole koskaan nähnyt kenenkään pysähtyneen kolmion taakse! Siinä on 70 rajoitus eli on hyvin helppo päästä mukaan ja lisäksi Kekkosentiellä ajavat väistävät usein viereiselle kaistalle, joten pakko on ihmetellä miksi joku pysähtyisi.
Saako moottoritielle liityttäessä kiihdytyskaistalla ohittaa moottoritiellä kulkevia? Olen nähnyt seuraavanlaisia tapauksia: Auto ajaa kiihdytyskaistaa, mutta kiihdytyskaistan kohdalla on rekkaletka. Edempänä näyttäisi olevan tyhjää tilaa. Kuski polkaisee kaasun pohjaan ja ohittaa kiihdytyskaistaa pitkin koko letkan. Onneksi kaista riittää ja auto pääsee moottoritielle. Kaista olisi voinut loppua kesken juuri rekan kohdalla tai rekan takaa olisi voinut joku siirtyä samalle kaistalle juuri samalla hetkellä auto siirtyi sille.
Mitähän tieliikennelaissa todetaan kyseisestä "tempusta"? Onko se sallittua?
Timo Riuttala
Ylöjärvi
ESKO VASTAA: Kiihdytyskaista ei ole ohituskaista, joten temppu on kielletty ja kuten itsekin toteat erittäin vaarallinen. Tässähän käytännössä ohitetaan oikealta, mikä on sallittua vain milloin ajoneuvot ajavat jonossa, ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa.
Jos sulla on tapana ohittaa ja laskea heti sen jälkeen nopeutta, niin älä oleta, että muut tekevät samoin.
Jos sä et ollenkaan hidasta kääntyessäsi päätieltä sivutielle - edes jalankulkijoiden takia - niin sulla ei pitäisi olla korttia ollenkaan.