Miksi oi miksi ihmiset ajavat kiihdytyskaistalta kylkeen?
Tänään ajoin töihin. Vakionopeudensäädin päällä tasaista nopeutta. Edelläni ei mennyt motarilla autoja ja takanani kaukana. Kiihdytyskaistaa pitkin joku ajoi rinnallani pitkän matkaa. En vaihtanut kaistaa. Lopulta ohjasi kylkeen niin, että ehdin viime hetkellä väistää. Ei huvittanut joutua kolariinkaan. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen aamu. sama toistuu jatkuvasti. Miksi ei voi a. kiihdyttää eteeni (mikä kylläkin on periaatteessa laitonta) tai b. hidastaa sen verran, että jää eteeni. Mikä pakko on junnata vierellä ja "pakottaa" minut väistämään. Väistäminen kun on laitonta. JA tarpeetonta, koska se on kiihdytyskaistalaisen tehtävä.
Kommentit (124)
Ruuhka-aikana on joustavaa ajamista helpottaa liittyjän kaistalle tuloa hidastamalla tai nopeuttamalla omaa vauhtiaan hieman.
Mutta kun on tilanne, että kaistalla ajaa yksi auto omaa ajoaan, ei muita, ohituskaistalla ei ole muita ja kiihdytyskaistalta, kolmion takaa, on kiihdyttämässä yksi auto samalle kaistalle, niin kyllä liittyjä katsoo oman nopeutensa niin, että sujuvasti liittyy kaistalla jo olevan auton eteen tai taakse.
"Ap on ihan varmasti tahallaan ajanut juuri samaa vauhtia kuin ohituiskaistalta tuleva. Olen kerran pari ajourani aikana nähnyt sellaisia jotka tekevät niin." öö.. No siis, moottoritietä ajava ajaa sitä nopeutta mitä ajaa. Miksi se ohituskaistalainen ajaisi samaa nopeutta?? Tyhmyyttänsä kai.
Haluat nyt tahallaan hankaloitaa keskustelua. Eli kerrotaan uudelleen. On kuljettajia, usko tai älä, jotka jostain syystä eivät kertakaikkiaan voi päästää ohituskaistalta tuleevaa eteensä. Jos he näkevätkin että joku on tulossa ohituskaistaa, niin he kiihdyttävät tahallaan tai tiedostamatta nopeutensa vstaavaksi kuin ohituskaistalainen, jotta liittyminen moottoritiehen hankaloituu. Ja on totta että ohituskaistalainen voi tässä tilanteessa jarruttaa ja mennä motarilla javan auton taakse, mutta se tarkoittaa tosiaan ensin jarrutsta ja sitten uudelleen kiihdytystä. Ja tässä nimenomaan ajtettiin takaa liikenteen sujuvuutta, eikö? Näille ohituskaistalta tulevien estäjille on tyypillistä myös se että kun toinen auto on sitten liittynyt moottoritiehen siellä jo ajaneen auton taaksen, niin he "palauttavat" nopeutensa siihen 100km tunnissa, vaikka rajoitus on 120km/h. Eli tuo kiihdytys ja liittymisen hankaloittaminen on todellakin tahallista.
Niin, av-mamma ajaa tasaista satasen nopeutta 120 nopeusalueella, eikä väistä vasemmalle kaistalle vaikka perässä tulisi kolme täysperävaunullista rekkaa.
Yritä siinä sitten päästä kiihdytyskaistalta motarille, varsinkin kun edessä toinen av-mamma hidastaa nopeutensa kasikymppiin.
Mä oon niin samaa mieltä tästä!
1. Väistäminen on LAITONTA!
2. Kun ajan tasaista nopeutta on liittyvän auton helppo arvioida nopeuteni ja liikkeeni ja liittyä sopivaan väliin, niin kuin heidän tieliikennelain mukaan kuuluukin tehdä!
Niin, av-mamma ajaa tasaista satasen nopeutta 120 nopeusalueella, eikä väistä vasemmalle kaistalle vaikka perässä tulisi kolme täysperävaunullista rekkaa.
Yritä siinä sitten päästä kiihdytyskaistalta motarille, varsinkin kun edessä toinen av-mamma hidastaa nopeutensa kasikymppiin.
Mä oon niin samaa mieltä tästä!
1. Väistäminen on LAITONTA!
2. Kun ajan tasaista nopeutta on liittyvän auton helppo arvioida nopeuteni ja liikkeeni ja liittyä sopivaan väliin, niin kuin heidän tieliikennelain mukaan kuuluukin tehdä!
jossa perässä tulisi rekkoja. Tai nopeuden hidastamisesta. Vaan nopeutta x tasaisesti ajavasta autosta joka on ainoa kaistallaan.
Kuvailemasi tilanne on aivan eri asia, silloin tietty avitetaan liittyjää liittymään kaistalle jos se on mahdollista. Toinen puhuu aidasta ja toinen alkaa puhumaan naapurin kuusimetsästä...
eivät uskalla kiihdyttää tarpeeks, että ehtisivät eteen, eivätkä myöskään ajaa sopivaa nopeutta, että tulisivat perään.
suomalaisilla, kuuluisalla rallikansalla on liikennekulttuuri ihan outo.
tuleva toimii lain mukaan, eikä aja kylkeen. Jos taas on ruuhkaa, niin silloin itse etuajo-oikeutettunakin seuraan muuta liikennettä ja annan tilaa rampista tuleville, jos voin. Itsellä kinkkinen työmatka pk-seudulla, mm. tuo jonkun mainitsema lahden motarilta ramppia kehä kolmoselle ja itse aika röyhkeästi joudun joukkoon tunkemaan ja muualla sitten kiitokseksi huomioin muista rampeista tulevia.
Vakionopeusnappulaan en kehä kolmosen sisällä enkä ihan lähellä ulkopuolellakaan koske, ei onnistu joustava ajotyyli sen kera.
tuleva toimii lain mukaan, eikä aja kylkeen. Jos taas on ruuhkaa, niin silloin itse etuajo-oikeutettunakin seuraan muuta liikennettä ja annan tilaa rampista tuleville, jos voin. Itsellä kinkkinen työmatka pk-seudulla, mm. tuo jonkun mainitsema lahden motarilta ramppia kehä kolmoselle ja itse aika röyhkeästi joudun joukkoon tunkemaan ja muualla sitten kiitokseksi huomioin muista rampeista tulevia.
Vakionopeusnappulaan en kehä kolmosen sisällä enkä ihan lähellä ulkopuolellakaan koske, ei onnistu joustava ajotyyli sen kera.
Kehä kolmosella on tällä hetkellä/on ollut ainakin Vantaan puolella useampi vaikea liittymä niistä tietöistä johtuen. Aika vaikeeta ruuhka-aikana päästä kiihdytyskaistattomasta liittymästä kehälle jos kukaan ei väistä tai anna tilaa
Kehä kolmosella on tällä hetkellä/on ollut ainakin Vantaan puolella useampi vaikea liittymä niistä tietöistä johtuen. Aika vaikeeta ruuhka-aikana päästä kiihdytyskaistattomasta liittymästä kehälle jos kukaan ei väistä tai anna tilaa
mutta ap ei kertonut ruuhkasta vaan tyhjästä tiestä.
tuleva toimii lain mukaan, eikä aja kylkeen. Jos taas on ruuhkaa, niin silloin itse etuajo-oikeutettunakin seuraan muuta liikennettä ja annan tilaa rampista tuleville, jos voin. Itsellä kinkkinen työmatka pk-seudulla, mm. tuo jonkun mainitsema lahden motarilta ramppia kehä kolmoselle ja itse aika röyhkeästi joudun joukkoon tunkemaan ja muualla sitten kiitokseksi huomioin muista rampeista tulevia. Vakionopeusnappulaan en kehä kolmosen sisällä enkä ihan lähellä ulkopuolellakaan koske, ei onnistu joustava ajotyyli sen kera.
mutta ap ei kertonut ruuhkasta vaan tyhjästä tiestä.
Ap kyllä puhui tyhjästä tiestä, mutta sanoi vahvasti että väistäminen on kiellettyä ja antoi kyllä ymmärtää ettei väistäisi missään tilanteessa koska se on lainvastaista.. Joten nämä viittaukset ruuhkaan ovat ihan yhtä oleellisia.
luepa ketju uudelleen. Ap nimenomaan sanoi, että esim. tukkirekka tai ruuhka on ihan eri asia.
Eli eiköhän hän ihan osaa järkeä käyttää. Toisin kun jotkut autistiksi huutelijat.
ilmaisi, ettei hän missään tilanteessa väistäisi?
Niin arvelinkin. Ei siinä mitään, joustava liikennekäyttäytyminen on autistille vaikeampaa, ja tyypillistä on myös sääntöjen noudattaminen aivan pilkulleen, koska autisti ei oikein ymmärrä miksi säännöt on luotu. Kun nyt tiedostat autistiset piirteesi, voit tavallaan rentoutua ja yrittää vaan kestää sen, että normaalivirityksillä toimivat kanssaihmisesi osaavat joustaa tilanteen mukaan. Sinunhan ei ole pakko joustaa, koska on olemassa tuo liikennesääntökin.
mutta jos joustamattomuudesta puhutaan, niin kyllä tuo ohituskaistaa ajava oli joustamaton.
Todennäköisesti hän oli "totutettu" siihen, että aina moottoritietä ajava väistää (niitä tuntuu tästä ketjusta yllättävän paljon löytyvän) ja piti asiaa siksi itsestäänselvyytenä eikä ollut valmis joustamaan. Ap ilmaisi kyllä selvästi, että ruuhka-aika on eri asia.
Pitääkö minunkin ihan tavallisilla kyläteilläkin ruveta tekemään tilaa eriävältä tieltä kolmion takaa tulevalle? Ihan vain siksi että se on joustavaa? Vaikka ketään muuta ei olisi missään, ei ruuhkaa, ei tukkirekkaa?
Kaistalla ajava ajaa omaa ajoaan, jos on ruuhka, on kohteliasta ja joustavaa auttaa liittymistä mutta ei pakollista.
Miksi ap:n pitäisi ruveta vaihtamaan kaistaa tai hiljentämään tai kiihdyttämään kesken oman ajonsa vain koska joku kolmion takaa tuleva tielle liittyjä ei osaa hallita kaasujalkaansa?
-ei ap
'periaatteessa', sanoisin että kyseinen henkilö on joustamaton.
AP:n kuvaamassa esimerkissä kumpikaan ei olisi halunnut joustaa. Luonnotonta tässä tilanteessa on se, että ap veti herneen niin syvälle, että viitsii jankata asiasta vielä av:llakin.
ap:n ei kannattaisi käyttää sitä kun se sotkee hänen ajamistaan noin.
Jo autokoulussa mulle opetettiin, että VAIKKA motarilla ajavan ei tarvitse väistää liittyjää tai päästää häntä eteen, niin opetettiin että monesti ihan PIENI OMAN KAASUJALAN HÖLLENNYS auttaa liittyjää pääsemään hyvin mukaan liikenteeseen, ilman että siitä mainittavasti oma matkantekokaan kärsii.
Tämä on sitä joustavuutta ja toisten huomioonottomaista - ei se että cruiseri täytyy pitää koko ajan tiukasti just samassa.
Liikenteessä tulee pystyä huomioimaan myös toisten tekemiä virheitä ja yrittää välttää vaaratilanteita sillä, että joskus luopuu omista oikeuksistaan - onneksi moni fiksu kuski tekee näin päivittäin, muuten pelti kolisisi paljon enemmän.
Liikenteessä ei MISSÄÄN NIMESSÄ pitäisi liikkua asenteella, että "pidän aina omista oikeuksistani kiinni."
Ehkä tuo kylkeentunkija oli jotenkin itse yksinkertainen, ei huomannut ap:ta jos ei tsekannut kuollutta kulmaa, oli mielenliikutuksen vallassa, väsynyt, aloitteleva kuski, laina-autolla ja vieraan auton ajaminen vei liikaa huomiota, puhelimessa...
Tällaisten takia täytyy itse olla valpas ja valitettavasti joutuu vaaratilanteiden ehkäisemiseksi joustamaan ja antamana toisille tietä.
Toinen juttu on se, että ainakin Vantalla on useassa kohdassa esim. Kehä 3:lle ja Hämeenlinnantielle ihan älyttömän lyhyitä ja vaarallisia "kiihdytyskaistoja" (kaistaa ei lähes ollenkaan tai todella lyhyt), joissa vielä huono näkyvyys (esim. vaikka Martinlaaksosta Hämeenlinnanväylälle stadiin päin, samoin nuo Kehä3:n tietyöt).
Kyllä tällaisista on hankala välillä liittyä jos toiset ei piirun vertaa välitä huomioida muita.
'periaatteessa', sanoisin että kyseinen henkilö on joustamaton. AP:n kuvaamassa esimerkissä kumpikaan ei olisi halunnut joustaa. Luonnotonta tässä tilanteessa on se, että ap veti herneen niin syvälle, että viitsii jankata asiasta vielä av:llakin.
jaksanut aika monta viestiä naputtaa. :D Kumpi on säälittävämpää? Ap on tainnut hävitä tästä ketjusta jo ajat sitten.
Siis eihän sitä mitenkään lukita päälle, ihan normaalisti jarruttamalla se menee pois päältä. Tasainen ennakoitava nopeus on juuri sitä huomaavaisuutta liikenteessä.
ne, jotka puolustavat tuota ap:n kylkeen aamulla pyrkivää haukkuvat ap:ta idiootiksi, autistiseksi, puhuvat "suuresta maailmasta" ja suhtautuvat muutenkin epäasiallisesti ja pilkallisesti tähän keskusteluun.