Onko vaimoni alkoholisti?
Olen viime aikoina seurannut huolestuneena vaimoni alkoholin kulutusta. Hän on jo vuosikaudet eli yli 10 vuotta juonut iltaisin "muutaman lasin viiniä rentoutuakseen". Taukoa oikeastaan vain lasten odotusaikoina jonkun verran. Hän juo joka ilta. Nyt viime aikoina kun olen seurannut tilanetta niin näyttää että yksi kolmen litran viinibägi ei kestä viikkoa. Hän juo siis vähintään puoli liraa viiniä päivässä. Hän ei ole agressiivinen, ei nalkuta tms eikä hänestä juurikaan huomaa että hän on juonut. Ilmeisesti lapsetkaan eivät asiaa huomaa tai noteeraa, hänen käytöksensä ei muutu. Mutta onko hän alkoholisti? Eikös tuo määrä ala olla jo sellainen että sillä tule terveydellisiäkin haittoja?
Kommentit (66)
Käykö vaimosi itse ostamassa viinipönikkänsä? Onko se avoimesti esillä pitkin viikkoa ja ikään kuin normaali asia perheen kesken? Äidin juoma?
Kyllähän tuossa suurkulutuksen/alkoholismin rajoilla mennään. Juonut vissiin niin kauan, ettei käytöksessä huomaa niin paljon eroa. Mutta lapset kyllä varmasti huomaavat. Käykö vaimosi töissä? Onko vaikeuksia herätä aamuisin, onko koskaan krapuloita?
Tsemppiä sinulle, nosta vaan kissa pöydälle!
Mielestäni vaimosi on suurkuluttaja. Alkoholismin ja suurkulutuksen välinen ero ei ole monelle tiedossa. Neuvoisin sinua menemään ensin yksin alkoholismin "esittelyluennolle". Niitä pitävät monet tahot, ovat ilmaisia ja niissä ei kerrota nimiä. Silloin saat itse sen tiedon, jota kaipaat. Alkoholismi vaikuttaa koko perheeseen, alkoholismin työhön ja kokonaisvaltaisesti kaikkeen toimintaan. Alkoholistin ja muitten välissä on AINA pullo. Samoin yksi ero suurkuluttajan ja alkoholistin välillä on että alkoholisti ei oikeasti pysty yksin lopettamaan vaikka haluaisi. Suurkuluttaja pystyy. Alkoholistille alkoholi vaikuttaa vanhvasti. Juopuminen on vahva elämys. Ainakaan sun kertomuksen mukaan vaimosi ei vaikuta alkoholistilta vaan suurkuluttajalta. Mutta riski alkoholisoitua on olemassa ja tuo määrä on suuri naiselle. Eli todellakin näkyy pian terveydessä ellei jo näy.
että alkolistin täytyy lopettaa juominen kokonaan, se ei ikinä pysty vähentämään sitä kohtuulliseksi. Suurkuluttaja voi halutessaan vähentää ja pysyä sen jälkeen kohtuulliseuudessa.
Juomisen lopettaminen yksin ei ole helppoa, mutta kyllä siihen alkoholistikin pystyy. Sen sijaan raittiina pysyminen on vaikeaa ja sen vuoksi alkoholistin kannattaa hakea lopettamiseen apua, sortumisen riski on muuten erittäin suuri,
Ero näissä on se, että suurkuluttaja voi halutessaan vähentää juomistaan, eli ei tarvitse kokonaan luopua alkoholista kuiten alkoholistin.
Ei voi olla ilman. Jopa kun ollaan lasten kanssa jossain vaikkapa risteilyllä tms niin pakko on se päivittäinen annoksensa saada.
Käykö vaimosi itse ostamassa viinipönikkänsä? Onko se avoimesti esillä pitkin viikkoa ja ikään kuin normaali asia perheen kesken? Äidin juoma?
Käykö vaimosi töissä? Onko vaikeuksia herätä aamuisin, onko koskaan krapuloita?
Käy itse ostamassa. Ja on avoimesti esillä viinistä riippuen joko keittiön pöydällä tai jääkaapissa. Joskus olen löytänyt piilotettujakin kaapeista mutta en tiedä onko ne piilotetut sitten lisänä, muuten on avoimesti esillä.
Ja käy töissä. Autolla. Joskus tuumannut että mahtaako olla joka aamu ajokunnossa? Omien sanojensa mukaan ei ole koskaan kärsinyt krapulasta.
alkoholismin alkuajoilta... sitten siirryttiin kossu/pvä tahtiin, jota jatkui jokunen vuosi. Sitten pamahti maksa eli sai ensimmäisen maksakirroosikohtauksen. Siitä kesti 10 vuotta päivittäistä pämppäämistä, kunnes elimistö sitten lopullisesti sanoi "poks" yhdessä viikossa. Nyt on ollut kuolleena 3 vuotta.
Eli jos ei pysty millään muulla tavalla rentoutumaan kuin viinin avulla, homma on jo lopullista.. mun äitini selitys oli, että "jano ei lähde kuin oluella". Mutta hoitoon et voi pakottaa, jos ihminen ei itse halua parantua niin se on menoa. Voit ruveta jo kyselemään minkälaiset hautajaiset ja arkun tahtoo, sillä se on edessä maksimissaan 15 vuoden sisään. Mun äitini kesti poikkeuksellisen pitkään nimittäin naiseksi.
Jatkaa niin kauan, kun sinä sallit sen ja hyssyttelet ongelmaa ja oletat lasten olevan tietämättömiä äidin tissuttelusta. Puhkaise kupla.
Päivittäinen juominen on todella vakavaa ja vielä lapsiperheessä. Onko vaimosi suvussa alkoholisteja?
Päivittäinen juominen on todella vakavaa ja vielä lapsiperheessä. Onko vaimosi suvussa alkoholisteja?
No tämähän se onkin... Äitinsä oli alkoholisti ja kuoli muutama vuosi sitten kahdessa viikossa sitten kun elimistö kerta kaikkiaan petti. Mitään ei ollut tehtävissä. Niin että luulisi läheisen esimerkin opettavan mutta kun ei... Sukunsa alkoholin käyttö on muutenkin aika erilaista kuin meillä, mm isänsä käyttää myös alkoholia päivittäin.
Kuulostaa surulliselta...ja tuota taustaa vasten kun vaimosi omaa juomistaan ajattelee, niin ei taatusti pidäkään itseään alkoholistina. Kun hänellä se on vielä "sivistynyttä" ja suht hallinnassa.
Kyllä sinun pitäisi nyt jotenkin saada vaimosi heräämään! Pyydä häntä olemaan viikko juomatta. Kerro, kuinka sinua pelottaa hänen juomisensa ja se mihin se saattaa johtaa. Anele häntä olemaan viikko juomatta sinun takiasi, vetoa lapsiin. Älä ole välinpitämätön vaan ehkä mielummin ylihuolestunut. Jos jätät aiheen kevyesti, niin vaimosi vaan on helpottunut, että ei tarvitse jatkaa aiheesta...sillä syvällä sisimmissään hän tietää itsekin missä mennään. Muista kertoa, kuinka häntä rakastat ja autat häntä pääsemään alkoholista eroon. Kaikista tärkein on tunne, että et hylkää, et arvostele mutta olet kuitenkin päättäväinen.
Kysy vaimoltasi, jos teillä on tytär, että haluaisiko hän, että tyttärenne joisi aikuisena joka ilta? Ja että ei pystyisi rentoutumaan ilman alkoholia? Tai, että poikanne vaimo tarvitsisi päivittäin viiniä pystyääkseen rentoutumaan...
Vaikeaa on mutta sinun täytyy yrittää! Ei ole helppoa, sillä kulissit sortuu ja elämä järkkyy hetkeksi.
Nim.merkki Kokemusta on
mene ihan oikeasti keskustelemaan asiasta A-klinikalle ja ota asia vasta sen jälkeen puheeksi vaimosi kanssa, saat varmaan hyviä neuvoja A-klinikalta.
Ikävä kyllä juovan alkoholstin kanssa oleminen on todella uuvuttavaa, alkoholisti ei käyttäydy rationaalisesti ja välillä on ihan mahdotonta ymmärtää alkoholstin tekoja ja ajattelumallia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että alkoholismi on sairaus, jolle ei enää siinä vaiheessa kun siihen on sairastunut, voi ýhtään mitään. Se, että alkoholi tuntuu menevän kaiken muun edelle, jopa perheen, ei johdu siitä, ettei vaimo välittäisi perheestään vaan sairaudesta, joka saa hänet näkemään asiat eri tavalla kuin terve ihminen näkee. Ikävä kyllä myös alkoholistin lähipiiri usein sairastuu, sillä tavalla ainakin, ettei aina ihan ymmärrä, mikä on normaalia ja mikä ei.
Älä ainakaan missään nimessä ikinä ala peitellä ja suojella vaimosi juomista. Jos ja kun vaimollesi tulee siitä joskus ongelmia, anna hänen itsensä myös kantaa seuraukset, jopa silloin kun tuntuu että olisi perheen/lasten edun mukaista peitellä vaimon juomista. Jokaisen alkoholistin lähipiiristä löytyy juomisen mahdollistajia, sekä kotoa että työpaikalta; ihmisiä, jotka vähättelee juomista, tekee asioita alkoholistin puolesta, valehtelee ja peittelee juomista jne. Tällöin alkoholisti ei itse joudu ottamaan vastuuta juomisestaan eikä tarvetta lopettaa juomista tule.
Ikävä kyllä juominen tuppaa pahenemaan vuosien aikana, vaikka eteneminen on todella yksilöllistä. Oma mieheni on alkoholisti, mutta ollut raittiina jo yli 10 v. Hänen juomisensa oli niin pahaa, että vaihtoehtoja oli kaksi, juomisen lopettaminen tai katuoja/kuolema. Ystäväni vaimo on alkoholsti, joka juo viiniä päivittäin, mutta kovat kännit hyvin harvoin, siis vähän samantyyppinen tissuttelija kuin vaimosi. Hän on juonut jo kymmeniä vuosia eikä tarvetta lopettamiselle ole tullut, koska pystyy hoitamaan työnsä ja perhekin on hoitunut ihan ok, varsinkin kun mies on hoitanut lapsien käytännön asiat ja mutenkin antanut vaimon tissutella viiniä. En sanoisi, että he ihan onnettomia ovat, lapset on jo melkein aikuisia ja fiksuja ja raittiita poikia, ja muutenkin asiat näyttää ulospäin olevan ihan suht. ok. Mutta alkoholismi kyllä näkyy esim. vaimon masennuksena, ja kyllähän lapsetkin on aina tienneet, ettei äiti kannata pyytää tiettyihin juttuihin, kun se kuitenkin tahtoo vaan juoda viiniä. Mutta kaipa sitä pahemminkin voisi asiat olla. Kurjalta vaan tuntuu katsoa vierestä, kun tietää miten paljon parempaa elämä oikeasti on, jos ei ole pakko elää sitä alkoholin ehdoilla.
Kokeile ap saada vaimo innostumaan vaikkapa yhteisestä urheiluorituksesta arkiviikolla. En tiedä, mikä teille sopisi, mutta kenties kuntosali, uinti, sulkapallo, squash...? Sillä tavoin ei ole illalla töiden jälkeen ainakaan heti kuppi kourassa ja nuo urheilusessiot myös vapauttavat aivoista hormoneita hyvänolontunteeseen ja samalla saattavat aikaistaa unentarvetta.
Tärkeää olisi se yhdessä harrastaminen ja siihen motivoiminen kotona lojumisen vastapainoksi.
M42
Kokeile ap saada vaimo innostumaan vaikkapa yhteisestä urheiluorituksesta arkiviikolla. En tiedä, mikä teille sopisi, mutta kenties kuntosali, uinti, sulkapallo, squash...?
Vaimo ei urheile. Piste. En nyt viitsi sen enempää taustaa asialle mutta tuo on sellainen "mission impossible"... Tietty jotain muuta mutta on noi teatterit ja oopperat vähän kauempana...
Onko alkoholismi ja alkoholiongelma sama asia?
Mitä sitten jos aikuinen ottaa 2 lasia viiniä joka ilta jos hänellä ei ole vastuuta velvoittavia asioita hoidettavana ja menee töihin aina jne?
Itse periaatteessa myönnän, että alkoholi koukuttaa vahvasti ja vaikeakin sitä on lopettaa, mutta vielä koskaan siitä ei ole ollut "haittaa". Toki ei voi illalla lähteä auton rattiin ja hiukan siihen rahaa menee, mutta kysymys onko alkoholin suurehko kulutus heti alkoholiONGELMA?
Ap:n vaimo juo nykyään n. puoli litraa joka ilta, sillä alkoholinkulutus on ilmeisesti lisääntynyt vuosien mittaan.
Onko alkoholismi ja alkoholiongelma sama asia?
Mitä sitten jos aikuinen ottaa 2 lasia viiniä joka ilta jos hänellä ei ole vastuuta velvoittavia asioita hoidettavana ja menee töihin aina jne?
Itse periaatteessa myönnän, että alkoholi koukuttaa vahvasti ja vaikeakin sitä on lopettaa, mutta vielä koskaan siitä ei ole ollut "haittaa". Toki ei voi illalla lähteä auton rattiin ja hiukan siihen rahaa menee, mutta kysymys onko alkoholin suurehko kulutus heti alkoholiONGELMA?
Onko alkoholismi ja alkoholiongelma sama asia? Mitä sitten jos aikuinen ottaa 2 lasia viiniä joka ilta jos hänellä ei ole vastuuta velvoittavia asioita hoidettavana ja menee töihin aina jne? Itse periaatteessa myönnän, että alkoholi koukuttaa vahvasti ja vaikeakin sitä on lopettaa, mutta vielä koskaan siitä ei ole ollut "haittaa". Toki ei voi illalla lähteä auton rattiin ja hiukan siihen rahaa menee, mutta kysymys onko alkoholin suurehko kulutus heti alkoholiONGELMA?
koukuttaa vahvasti ja vaikea lopettaa - se on jo alkoholiongelman merkki. Moni alkoholisti hoitaa työnsä moitteetta, kun ei silloin juo. Mutta joillakin nuo määrät alkavat salakavalasti lisääntyä, tulee krapuloita, töistä poissaoloja jne. Sitten ollaankin jo tosi ongelmissa.
Yleensä jo sen pohtiminen, juoko liikaa/liian usein, on alkoholiongelman merkki.
Kyllä tuossa jo maksakin on kovilla. Yritä saada vaimo ymmärtämään asia.
Onko alkoholismi ja alkoholiongelma sama asia? Mitä sitten jos aikuinen ottaa 2 lasia viiniä joka ilta jos hänellä ei ole vastuuta velvoittavia asioita hoidettavana ja menee töihin aina jne? Itse periaatteessa myönnän, että alkoholi koukuttaa vahvasti ja vaikeakin sitä on lopettaa, mutta vielä koskaan siitä ei ole ollut "haittaa". Toki ei voi illalla lähteä auton rattiin ja hiukan siihen rahaa menee, mutta kysymys onko alkoholin suurehko kulutus heti alkoholiONGELMA?
koukuttaa vahvasti ja vaikea lopettaa - se on jo alkoholiongelman merkki. Moni alkoholisti hoitaa työnsä moitteetta, kun ei silloin juo. Mutta joillakin nuo määrät alkavat salakavalasti lisääntyä, tulee krapuloita, töistä poissaoloja jne. Sitten ollaankin jo tosi ongelmissa. Yleensä jo sen pohtiminen, juoko liikaa/liian usein, on alkoholiongelman merkki.
Tarkennankin siis, onko alkoholinkäytöstä automaattisesti ongelmaa jos se on hivenen "normaalia" runsaampaa? Itse olen varmaan kymmenen vuotta käyttänyt alkoholia muutamia kertoja viikossa, joskus pari viikkoa ilman, mutta yleensä kyllä esim. 4-5 kertaa viikossa 2-4 annosta. Ja vielä ei ole tullut vastaan ongelmia elämässä joka siitä aiheutuisi.
Onko tilanne siis niin, että jos ylität standardoidun viikkorajan niin olet alkoholin suurkuluttaja. Jos kiellät, tai kerrot että elämässä ei ole ongelmia, niin olet paatunut valehteleva alkoholisti? ;)
ap:n vaimo on täysi-ikäinen, täysjärkinen ja on vieläpä nähnyt mitä viina tekee ajan mittaan. Mielestäni on naivia ajatella että urheiluharrastus auttaisi asiaa. Todennäköisesti vaimolla on mielenterveysongelma, masennusta, ja alkoholismi tai suurkulutus tai mitä ikänä sanaa halutaan käyttää, pahentaa sitä.
Jos mulla olisi viinintissuttelu riistäytynyt käsistä, toivoisin ukoltani jämäkkää asennetta, pakottamista raitistumiseen. PIstäisi vaikka valitsemaan joko viinipönikän tai perheen. Pakottaisi menemään a-klinikalle tai lähtisi lasten kanssa. En soisi että lapseni kasvaisivat alkkista hyssyttelevässä kodissa. Tämähän on kirous joka jatkuu, jos se saa jatkua, ja siirtyy sujuvasti seuraavaan sukupolveen. Oma isoisäni oli alkkis vaikkakin iso pomo ja varakas perhe, isäni ja äitini tapasivat tissutella ja olla humalassa viikonloppuisin ja sama kiusaus on myös minulla. En enää osta hanaviinipöniköitä koska silloin otan joka ilta lasin-pari. Ja se on mielestäni tarpeeton tapa, joka johtaa helposti kasvavaan kulutukseen.
Tarkennankin siis, onko alkoholinkäytöstä automaattisesti ongelmaa jos se on hivenen "normaalia" runsaampaa? Itse olen varmaan kymmenen vuotta käyttänyt alkoholia muutamia kertoja viikossa, joskus pari viikkoa ilman, mutta yleensä kyllä esim. 4-5 kertaa viikossa 2-4 annosta. Ja vielä ei ole tullut vastaan ongelmia elämässä joka siitä aiheutuisi.
Onko tilanne siis niin, että jos ylität standardoidun viikkorajan niin olet alkoholin suurkuluttaja. Jos kiellät, tai kerrot että elämässä ei ole ongelmia, niin olet paatunut valehteleva alkoholisti? ;)
Kuulostaa ihan vaimolta... ;-)
Joka siis juo tällä hetkellä noin puoli litraa viiniä päivässä joka on siis kai kolmisenkymmentä annosta viikossa. Mutta ei aiheuta ongelmia... Ei siis mitään syytä tehdä mitään...
ja siihen moni alkoholisti vetoaakin - maksa-arvot on vielä ihan kunnossa, en siis juo liikaa.
Ennen maksaongelmia on unettomuutta, väsymystä, masennusta yms. yms. vaivoja, joita voi selittää muilla tekijöillä kuin alkoholilla. Lisäksi tulee sosiaalisia- ja perheongelmia. Lisäksi alkoholi on vaikuttaa aivoihin ja mm. aikaistaa mahdollista Alzheimerin puhkeaista jopa kymmenellä vuodella.