Uusperhessä sairastaminen, kuka hoitaa kodin?
Esimerkkimme uusperheessä on 2 työssäkäyvää aikuista, äiti ja äidin miesystävä sekä äidin kaksi lasta.
Äiti on ollut jo pitkään puolikuntoinen ja vihdoin kun menee lääkäriin niin lääkäri komentaa sairaslomalle työstä. Lääkekuuri tulee hengitystietulehdukseen ja lepokäsky kaupan päälle.
Uusperheen mies ei ota mitään vastuuta uusperheen lapsista äidin sairastaessa, eli äiti ei saa levätä kun ruoka on laitettava, pyykit hoidettava, tiskikone täytettävä jne.
Tässä esimerkissä äiti on jo aika uupunut, kun ei saa levätä.
Kuinka teillä toimitaan näissä tilanteissa?
Ja tiedetään, äiti ei saa sairastaa. Mutta jos nyt maailmassa on virhe ja äiti sairastaa, niin kuka hoitaa kodin ym jos lapsien biologinen toinen vanhempi ei asu taloudessa?
Kommentit (117)
Logiikka on siinä, että mies ei välitä puolisostaan tuon taivaallista, ei tässä ollut kyse alun perin lasten hoitamisesta vaan siitä, että mies ei auta puolisoaan "puolisolle normaalisti kuuluvissa tehtävissä" puolison sairauden aikana.
Kun tänne on kirjoitellut äitipuolia jotka eivät halua miehensä jälkikasvun hoitamiseen osallistua niin mammat siunaa asian saman tien. Eihän se nyt miehen lasten hoitaminen uudelle kuulu! Mutta annas kun se onkin isäpuoli joka lasten hoidsta luistaa niin jopa onkin nurinaa ja toki isäpuolen pitää avovaimonsa jälkikasvusta huolehtia. Mikähän logiikka tässäkin lienee??
kaikkien hyvinvoinnista, huolimatta siitä kuka on kenenkin lapsi. Minusta tämä on normaalia ja tuollainen pelkästään omista asioista huolehtiminen taas epänormaalia ja suorastaan vittumaisuutta omaa puolisoa kohtaan. Onneksi minun ei tarvitse asua sinun kanssasi.
t.64
vahvistaa sen että jos joskus eroan tai mies kuolee niin ketään en ota kotiimme asumaan niin kauan kuin on alaikäisiä huollettavia itselläni. Ei lasten tarvitse katsoa tollaista nurkissa pyörivää kämppistä, ihan oikeasti. Jokaisella lapsella on oikeus olla kotonaan kodissaan. Ei niin että siellä pyörii joku äidin tai iskän uus kumppani joka ei hölkäsen pöläystä lapsista välitä (välittäminen on tekoja= iltapuuroja ja vaivannäköä toisen eteen). Miettikää itse millaista olis ollu lapsena sellaisessa tilanteessa asua.
Ei kiitos uusperhekuvioille
t kasvatustieteilijä ja äiti
Siksi lapset tehtiinkin vakaaseen parisuhteeseen ja lapset saa asua vanhempiensa kanssa. Ei tarvitse rakennella jotain kummallisia puolisokuvioita.
Siksi lapset tehtiinkin vakaaseen parisuhteeseen ja lapset saa asua vanhempiensa kanssa. Ei tarvitse rakennella jotain kummallisia puolisokuvioita.
sen exän liitto ei kestänyt. en edes tuntenut miestä silloin kun erosivat. Olisiko pitänyt olla perustamatta perhettä sen vuoksi, että mies on joskus aikaisemmin ollut naimisissa? Ja miksi? Meidän liitto kun voi hyvin, miehen exän kanssa on hvyät välit ja poikapuoli on mulle erittäin tärkeä. Että mikä tässä sua niin nyppii ja häiritsee?
niin kovin että ryntäät ketjuun koko ajan puolustelemaan ratkaisujasi? Tuollaiseen aggressiivisuuteen ei ole tarvetta onnellisella ihmisellä.
Oletko itse maho? Vai miksi pitää noin hinguta muiden lapsia?
niin kovin että ryntäät ketjuun koko ajan puolustelemaan ratkaisujasi? Tuollaiseen aggressiivisuuteen ei ole tarvetta onnellisella ihmisellä.
Miksi en saisi vastata? Mua suorastaan ärsyttää nää uusperheiden lyttäämiset ja kuvittelut, että kaikissa on jotain ongelmia ja nuo kommentit jostain "puoliäiti"-jutuista ovat suoraan sanoen todella halventavia.
Miksi sinä täällä riehut ydinperheen puolesta, jos kerran olet niin onnellinen ja sun ei sellaisessa tarvitse asua?
Miksi en saisi vastata? Mua suorastaan ärsyttää nää uusperheiden lyttäämiset ja kuvittelut, että kaikissa on jotain ongelmia ja nuo kommentit jostain "puoliäiti"-jutuista ovat suoraan sanoen todella halventavia.
Miksi sinä täällä riehut ydinperheen puolesta, jos kerran olet niin onnellinen ja sun ei sellaisessa tarvitse asua?
ei pidä heistä, niin on tunteeton paska. Koittakaa nyt päättää kumpi on parempi :D
että kun tuossa tuolle miehelle asiasta purnasin että minä saan levätä sairaana (saikulla ollessa) sen 5h (kun lapset ovat koulussa ja pväkodissa) ja kun mies sairastaa niin hänen tulee saada sairastaa rauhassa se 24h...tässä vaiheessa mies tokaisi että hänellä ei olekaan lapsia.
Särähti korvaan että eikö hänellä ole tämmöisessä tilanteessa mnikäänlaista vastuuta perheestä?
Nyt ei ole kyse lapsista vaan ihan yleisestä asenteesta. Tietenkin parisuhteessa tehdään toisen eteen töitä, "kilpaillaan palvelemisesta". Parisuhteet, joissa jokainen askel lasketaan on ihan pepusta. Ainaista riitelyä ja todennäköinen erokin edessä.
Tarkoitan sitä, että jos sinä olet kipeä, niin pitäähän miehen sua muutenkin auttaa: tuoda juomista, käydä kaupassa, tehdä kotityöt ja käydä vaikka kirjastossa sun puolesta. Miksei lapset mene samassa?
olen luisunut tähän osaan kun olen kotiäiti. Kukaan ei edes enää tajua minkä verran touhuan, en oikeastaan minä itsekään. Totuus tulee ekä osittain vastaan, kun olen nyt menossa leikkaukseen.
Olen passannut miehen ja lapset piloille.
Mä en ole enää varma onko tässä kysymyksessä nimenomaan uusperheasia, vaan yksinkertaisesti vain se, että mies on keskenkasvuinen kusipää, joka ajattelee vain itseään.
MISSÄ on noiden lasten isä?
tapaa lapsia joka toinen vkonloppu ja yhtenä arki-iltana viikossa. Sekä loma-aikoina. Kätevä tapa saada lapsia, tavata niitä silloin tällöin mutta olla osallistumatta arkeen silti enempää. Paska tuuri miesten suhteen, mutta minkäs teet. Virheistä oppii. Tästäkin opin kyllä uutta. -AP-
No miten ne tapaamiset sitten pitäisi olla? Viikko-viikko systeemillä? Kenen etu se olisi? Lastenko, kassien kanssa kulkea kahden kodin väliä?
Kyllä se erossa menee niin, että lapset asuvat, ja vakituinen osoite (koti) on siellä toisen vanhemman luona ja toinen vanhempi on se etä ja tapaaja. Ja tapaamiset on sitten sovitun mukaisesti.
Vastuu on sillä, jonka luona lapset kokoaikaisesti asuvat.
Aika tiheästi tuo isä tuntuu lapsiaan kuitenkin tapaavan.
Ja jos sairastus vakavasti, joudut sairaalaan tms. lapset: koska avokkisi ei suostu huolehtimaan sinun lapsistasi, he menevät isälleen. Jos isä ei suostu, järjestät lapset väliaikaisesti lastenkotiin tai sijaisperheeseen.
Mitä tulee tuohon avoliittoon, alkaisin ihan vakavasti miettiä erilleen muuttoa. Mies voisi tulla vakipanoilleen niinä iltoina kun lapset on isällään.
Sinulla on lapset, ja sinä hoidat ne kuten yksinhuoltajana, ja mies on sinun kanssasi. Ei teidän.
Aloita muuttamalla kuvitelmaasi, unelmaasi: mies ei halua osallistua perheen / lastenkin elämään, joten sinä hoidat sen yksin. Et pyydä. Tajuaahan sen lapsetkin, ettei mies tykkää heidän kanssaan olemisesta! Mies on sinun kanssasi. Ei lasten, ei teidän.
Ja neuvo: älä tee lasta tämmöisen miehen kanssa! Lapsille se on raskasta katsoa, kun yhdellä lapsella on sekä äiti että isä, mutta heillä vain äiti, ja se isäpuoli / vauvan isä / äidin miesystävä / jani-pertti joka hoitaa vain vauvaa. Ja entäs sitten kun tulee riitatilanteita? Kun pitäisi tasapuolisesti komentaa? Isä asettuu omansa puolelle ja näkee sinun lapset vain rasitteina ja kiusaajina.
Aloita loppulaskelma. Ikävä kyllä se on näin. Itsellä oli samantapainen kokemus. Ei noin räikeä, kun lapset oli isoja jo, mutta vuosien edetessä mies koki minun lapset riesaksi. Minun lasteni takia piti olla iso asunto ja iso auto. Lomat oli kalliita. Yksin ollessa hän sitä ja hän tätä.. Tästä sain sitten kuulla tällä tavalla. Siitä meni vielä jokunen aika, ennenkuin mies nakkasi minut ulos, kun itse en tajunnut erota ja lähteä.
Lapset olivat helpottuneita kun erosimme. He kokivat, että isäpuoli oli meidän välissä, eikä kuulunut meidän perheeseen. Tuhlasin vain turhan monta vuotta.
avokki vetää leporankaa sohvalla, kun sinä kipeänä hoidat ruoat pöytään ja tiskaat tiskit ym. Hänkö ei osallistu yhteisen asuntonne siivoukseen? Esim, hän imuroi sinä peset lattiat? Vai teetkö kaiken ihan itse siksi koska sinulla on ne lapset?
Ohis
Kyllähän se ruokaa laittaa ja siivoilee osansa, mutta kysymykseen "kuka hoitaa lapset" vastaus on yksiselitteisesti minä.
Otsikossa AP kysyy "kuka hoitaa kodin", mutta teksteissä onkin sitten kovasti lastenhoitoa malliin:
"Uusperheen mies ei ota mitään vastuuta uusperheen lapsista äidin sairastaessa"
Ei minä tuolle kumppanilleni mitään vastuuta noista lapsista yritä pukata. Ne on edelleen mun lapsia, ei sen.
Harvemmin mä niin pitkään sairastan että se kodin siisteys siitä merkittävästi kärsisi, vaikka koti olisi täysin siivoamatta sen aikaa.
se kenen lapset ei oo sun lapsia, mutta ne on kuitenkin sun lasten siasaruksia tai ainakin puolikkaita tai sitten niiden lasten, jotka ei asu teillä kotona, mutta joiden isä asuu teillä kotona niin niiden äiti (joka ei oo sun lasten äiti). Vai tehdäänkö vaan niin, että mennään naimisiin sen kanssa kenen kanssa halutaan jakaa loppuelämä ja perhe ja ei tehdä näitä uusperheitä?
Sillä erotuksella, ettei tuo mies edes ole lasten isä, eikä ilmeisesti esimerkiksi reissaa koskaan, vaan on paikalla.
Ja minä kyllä tasan lepään ne erittäin vähäiset hetket, jotka saan rauhassa sairastaa. En kinaa netissä tuntitolkulla!
olisi outoa jos mies kylvettäisi ja keittäisi puuroa naisystävänsä lapsille? Meillä on uusperhe ja mieheni ei 'hoida' minun esikoistani (yläasteella). Yhteisiä pikkulapsimme sitäkin enemmän. Jotenkin olen pitänyt tätä itsestään selvyytenä.
ja lisäksi kotiäitinä olen tottunut tekemään jok tap ihan kaiken.
olisi outoa jos mies kylvettäisi ja keittäisi puuroa naisystävänsä lapsille? Meillä on uusperhe ja mieheni ei 'hoida' minun esikoistani (yläasteella). Yhteisiä pikkulapsimme sitäkin enemmän. Jotenkin olen pitänyt tätä itsestään selvyytenä.
ja lisäksi kotiäitinä olen tottunut tekemään jok tap ihan kaiken.
tekeminen lapselle?
Kun tänne on kirjoitellut äitipuolia jotka eivät halua miehensä jälkikasvun hoitamiseen osallistua niin mammat siunaa asian saman tien. Eihän se nyt miehen lasten hoitaminen uudelle kuulu! Mutta annas kun se onkin isäpuoli joka lasten hoidsta luistaa niin jopa onkin nurinaa ja toki isäpuolen pitää avovaimonsa jälkikasvusta huolehtia. Mikähän logiikka tässäkin lienee??