eikö parikymppisillä ole enää mitään työmoraalia?!
Ärsyttää nyt niin vietävästi, että pakko purkaa pahaa mieltä tänne, kun kaikki tutut vielä töissä tai lomillaan.
Meillä on perheenä ollut viimeksi lomaa heinäkuun puolessa välissä ja silloinkin vain 3 päivää. Elokuun yhteinen viikonloppu meni anopin juhlintaan ja syyskuun sairastamiseen. Nyt odotimme sitten innokkaina 5 päivän yhteistä lomaa, eskarilainenkin oli ihan onnessaan, kun saa olla isän kanssa, niin mitä tekee meidän 20v työntekijä - soittaa aamulla, että tuli just lääkäristä, kun kyynärpää on kipeä!!!
Siis eikö parempaa keksinyt??? Viimeisen 6 viikon sisään 3 saikkupätkä (mm kuukautiskivut ja flunssa ollut syynä). Meinasin oikeasti puhelimessa erottaa sen siihen paikkaan, mutta eihän laki anna niin tehdä. Oon vieläkin ihan raivoissani, kun kaikki suunnitelmat valui vessanpöntöstä alas...meillä siis pieni, yhteinen yritys, jota miehen ja loppuviikosta ehkä minunkin täytyy pyörittää. Harmittaa vain, kun yhteinen aika on niiiiin vähillä, että jaksaminenkin alkaa olla kortilla ja sitten palkollinen, johon pitäisi voida luottaa, käy vain hakemassa tk:sta lapun ymmärtämättä edes kuinka monen ihmisen elämään saikku vaikuttaa.
Ja ennen kuin kukaan ihmettelee, niin tammikuusta asti on ollut meillä töissä ja nopeasti oppinut ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä, mutta en tiedä mikä nyt tullut, mutta keskustelun paikka selvästi, ei työt joulun jälkeen jatku, jos tämä tällaiseksi menee...kiitos, kun sain purkautua.
Kommentit (83)
jos tämä sinun 2kymppinen lusmuilee, niin ei se sitä tarkoita, että kaikki tekee niin!
Tiedän todellakin monta nuorta, jotka tekee hommia hulluna ja ovat valmiita joustamaan vaikka itsensä solmuun, että työpaikalla hommat hoituu!
Älä yleistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lusmuja löytyy joka ikäluokasta, eivät esim. mene alkavan nuhan takia töihin ymv.
tehty vain osalle hoitovapaastasi? Sijaisuus pitäisi tehdä koko ajalle. Itse sanot, että harkitsette sijaisuuden jatkoa ensi vuoden puolella, toisin sanoen tiedät jo, että olet ensi vuonnakin hoitovapaalla. Eli ei taida ne lakiasiat ja työnANTAJAN sitoutuminenkaan kauhean mallillaan olla.
tarvitse ilmoittaa kolmeksi vuodeksi vaan saa päättää, millaisen jakson pitää. Onhan työntekijälläkin oikeus olla hoitovapaalla vaikka 1v 3 kk eikä suinkaan aina siihen asti, kun lapsi täyttää 3v, miksi ei samaa oikeutta olisi yrittäjällä?
jos ja kun ko. ihminen on pidempään poissa kuin miksi sijaistus on solmittu voi sijaistuksen ja määräaikaistuksen välinen suhde olla kiistettävissä.
Tosin ap:n tapauksessa aikoivat siis alunperin ilmeisesti vakinaistaa työntekijän, mikä on ok.
Mutta silti: jos ap:n mies ei työnantajana ole sitoutunut, ei voi olettaa, että työntekijäkään kauheasti sitoutuu. Ainakin on aika toopea itkeä täällä, miksi ei palkattu sijainen funtsaa, pitääkö lääkärin määräämän saikun, vai ei, kun "AP PARKA KÄYTTI ELOKUUSSA PERHEENSÄ VAPAAT ANOPIN JUHLISSA".
Ei hitsi ap, oletko sä tosissasi? Miksi ihmeessä sen työntekijän tuollaisia pitäisi miettiä?
Miksi pikkupalkalla riipivän työläisen pitäisi omistaa elämänsä firman omistajan edun vuoksi? Jos olet yksityisyrittäjä tai johtotehtävissä, olet myös sitoutunut syvemmin työhösi. Lopeta hommat, jos haluat lomaa. Se on niin yksinkertaista.
Sodanaikaiset seniilit, korporaatioiden keski-ikäiset työläisnuket ovat omaksuneet orjatyön moraalin. Nykynuori osaa sanoa ei ja arvostaa myös vapaata olemista enemmän kuin rahaa. Ehkä juuri sen takia, etteivät jotkut yrittäjät tajua pitää lomaa, vaan kirjoittelevat tänne niinkin naurettavasta aiheesta kuin nuoren työntekijän - vieläpä täysin aiheellisista - sairauslomista. Uskomatonta!
Haloo! Alle 20 euron tuntipalkalla on kohtuullista pitää vähintään joka toinen viikko kunnolla saigonia, vaikkei oliskaan sairas, eikä se ole mitään "minäminä -ajattelua". Vatsakipu, selkäkipu yms. ovat hyviä yleisvaivoja, jos oma loma kiinnostaa.
Orjaksi ehtii kyllä myöhemminkin. Täysin naurettavaa, että joku kehtaa moralisoida alipalkattua 20-kymppistä siitä, ettei nöyrry jokaiseen mielivaltaisen despootin oikuista.
Keskustelun aloittaja voisi pitää kunnon loman ja tarkastaa lääkityksensä, sekä vuosiluvun kalenterista. Emme enää elä vuotta 1879.
"Poika" toi sairaslomalapun, jonka mukaan 3 päivää lomaa kipeän nilkan vuoksi. Totesin, että asia OK, saat tehdä kolme päivää istumatöitä. Siitä nousi melkoinen rähinä, koska kuulemma lääkäri määräsi lomalle. Muistutin, että se on lääkärin ehdotus, minulla on työnantajana oikeus osoittaa töitä, joita voi tehdä, vaikka nilkka on kipeä. Jos ei ole muita oireita, voi työt tehdä istuen. Seuraavana päivänä ei tullut töihin, piti päästä festivaaleille.
että jos lääkäri määrää sairaslomalle, et ihan oikeasti saa tulla silloin töihin. Meillä on oikeasti täällä tullut eteen tilanne että yksi työkaveri olisi tullut päivää aikaisemmin töihin kuin sairasloma loppui, mutta työnantaja kielsi. Vetosi siihen että "jos jotain sattuu niin hän on aika pahassa liemessä".
Sairausloma on lääkärin esitys, työnantaja saa päättää, voiko tulla töihin. Onhan jopa olemassa osa-aikainen sairausloma, jolloin saa olla töissä.
Joo, tiedän että on olemassa osa-aikainen sairasloma, mutta se on taas eri asia.
Teen istumatyötä, ja selän kanssa on silloin tällöin ongelmia. Se tarkoittaa sitä että siinä tilanteessa en pysty istumaan kuin 5-10 min kerrallaan, ja joudun syömään vahvoja lääkkeitä jotka ns. laittaa tajun kankaalle. Jos tässä tilanteessa työnantaja ilmoittaakin että hän ei hyväksy tätä lääkärin määräämää sairaslomaa niin onko muka minun mentävä töihin? Mä en nyt oikein usko että työnantajalla olisi tällainen valta.
Harmittaa vain niin vietävästi.
Nyt poistun linjoilta, lupasi kohta tulla tuomaan lääkärintodistuksen. Kiitos hyvistä kommenteista.
jos tämä sinun 2kymppinen lusmuilee, niin ei se sitä tarkoita, että kaikki tekee niin!
Tiedän todellakin monta nuorta, jotka tekee hommia hulluna ja ovat valmiita joustamaan vaikka itsensä solmuun, että työpaikalla hommat hoituu!Älä yleistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tämä on hyvin yleinen käsitys, siis että nykynuoret senkun lintsaa. Ihan mutulla pari kommenttia:
Parikymppisillä usein on nykyaikana itsenäinen elämä vielä hakusessa. Sen ikäiset ovat aikamoisessa ristitulessa monesta suunnasta, oma psyykkinen kehitys on kesken, epävarma, tehokkuutta korostava maailma vaatii ties mitä jne. Tiedän useitakin parikymppisenä "lusmuillutta" jotka kolmekymppisinä ovat hyviä työntekijöitä. Toki se on ärsyttävää ja työntekijälle täytyy suoraan sanoa ettei sellainen peli vetele.
Toiseksi historiallisestihan on puppua, että työmoraali olisi ennen ollut kerrassaan loistava. Mitä olen sukulaisteni juttuja esim. männävuosikymmenten rakenustyömailta kuunnellut, niin siellä on ryypätty, linsattu ja huijattu sen minkä on ehditty.
itsellä 3 20+ lasta jotka eivät koskaan tekisi tuollaista kun tietävät tilanteen. Päinvastoin ovat luopuneet joskus omista menoistaan että työnantaja puolestaan on voinut hoitaa omia asioistaan kun tarve on vaatinut. Näin siis pienissä työpaikoissa kuten kahvila tai kun ovat olleet 15v lähtien lastenhoitajina koulun ohessa.
Toki ovat odottaneet ja toivoneet että työnantajakin huomioi heidät vastaavasti jos paha tilanne tulee ja näin on yleensä käynytkin. Ovat olleet todella pidettyjä ja palkittuja työssään.
Äitinä tietty olen tosi onnellinen että olen onnistunut kasvattamaan heidät noin, parempia monessa suhteessa kuin äitinsä. Mut kasvatettiin olemaan nöyrä (liiankin) työnantajaa kohtaan. Lapsilla on terve itsetunto ja uskaltavat mainita epäkohdista ja vastaanottaa myös kritiikkiä itseään kohtaan kun on aihetta.
"Poika" toi sairaslomalapun, jonka mukaan 3 päivää lomaa kipeän nilkan vuoksi. Totesin, että asia OK, saat tehdä kolme päivää istumatöitä. Siitä nousi melkoinen rähinä, koska kuulemma lääkäri määräsi lomalle. Muistutin, että se on lääkärin ehdotus, minulla on työnantajana oikeus osoittaa töitä, joita voi tehdä, vaikka nilkka on kipeä. Jos ei ole muita oireita, voi työt tehdä istuen. Seuraavana päivänä ei tullut töihin, piti päästä festivaaleille.
että jos lääkäri määrää sairaslomalle, et ihan oikeasti saa tulla silloin töihin. Meillä on oikeasti täällä tullut eteen tilanne että yksi työkaveri olisi tullut päivää aikaisemmin töihin kuin sairasloma loppui, mutta työnantaja kielsi. Vetosi siihen että "jos jotain sattuu niin hän on aika pahassa liemessä".
Sairausloma on lääkärin esitys, työnantaja saa päättää, voiko tulla töihin. Onhan jopa olemassa osa-aikainen sairausloma, jolloin saa olla töissä.
Joo, tiedän että on olemassa osa-aikainen sairasloma, mutta se on taas eri asia. Teen istumatyötä, ja selän kanssa on silloin tällöin ongelmia. Se tarkoittaa sitä että siinä tilanteessa en pysty istumaan kuin 5-10 min kerrallaan, ja joudun syömään vahvoja lääkkeitä jotka ns. laittaa tajun kankaalle. Jos tässä tilanteessa työnantaja ilmoittaakin että hän ei hyväksy tätä lääkärin määräämää sairaslomaa niin onko muka minun mentävä töihin? Mä en nyt oikein usko että työnantajalla olisi tällainen valta.
niin se ei haittaa työntekoa, mutta jos samanlainen haava on kirurgilla, se jo haittaa. Ymmärrätkö eron? Lääkäri ei määrää sairauslomaa vaan esittää sitä, ja työnantajalla on todellakin oikeus evätä tuo sairausloma ilmoittamalla, että kyseinen ongelma ei haittaa työntekoa. Sen jälkeen työntekijä voi viedä asian käräjille.
Jos joku valittaa nilkkaansa, eikä siihen ole travinnut edes laittaa tukisidosta, vaikka lääkäri katsoo, että 3 vrk sairausloma on tarpeen, niin työnantaja voi todellakin esittää työntekijälle samalla palkalla työtä, jossa saa istua eli se jalka on levossa. Eri asia on, jos nilkassa on syvä avohaava, joka erittää märkäistä eritettä tms.
Eikä muuten kannata hakea selän takia sairauslomaa, jos on samana iltana bailaamassa ankarasti!
Miksi pikkupalkalla riipivän työläisen pitäisi omistaa elämänsä firman omistajan edun vuoksi? Jos olet yksityisyrittäjä tai johtotehtävissä, olet myös sitoutunut syvemmin työhösi. Lopeta hommat, jos haluat lomaa. Se on niin yksinkertaista. Sodanaikaiset seniilit, korporaatioiden keski-ikäiset työläisnuket ovat omaksuneet orjatyön moraalin. Nykynuori osaa sanoa ei ja arvostaa myös vapaata olemista enemmän kuin rahaa. Ehkä juuri sen takia, etteivät jotkut yrittäjät tajua pitää lomaa, vaan kirjoittelevat tänne niinkin naurettavasta aiheesta kuin nuoren työntekijän - vieläpä täysin aiheellisista - sairauslomista. Uskomatonta! Haloo! Alle 20 euron tuntipalkalla on kohtuullista pitää vähintään joka toinen viikko kunnolla saigonia, vaikkei oliskaan sairas, eikä se ole mitään "minäminä -ajattelua". Vatsakipu, selkäkipu yms. ovat hyviä yleisvaivoja, jos oma loma kiinnostaa. Orjaksi ehtii kyllä myöhemminkin. Täysin naurettavaa, että joku kehtaa moralisoida alipalkattua 20-kymppistä siitä, ettei nöyrry jokaiseen mielivaltaisen despootin oikuista. Keskustelun aloittaja voisi pitää kunnon loman ja tarkastaa lääkityksensä, sekä vuosiluvun kalenterista. Emme enää elä vuotta 1879.
ilmaisia harjoittelijoita ja kyykyetään niitä oikein kunnolla! Ei makseta palkkaa, mutta työtä niiden on tehtävä enemmän kuin muiden. Eikä ikinä vakinaisteta niistä ketään, koska me ollaan niin itsekkäitä!
että kun koeaika on loppunut, on alkanut lusmuilla?
Jos on määräaikainen työsuhde niin ei kun vaan työntekijä vaihtoon. Jos satuitte palkkaamaan toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, niin irtisanominen onkin sitten vaikeampaa.
tehty vain osalle hoitovapaastasi? Sijaisuus pitäisi tehdä koko ajalle. Itse sanot, että harkitsette sijaisuuden jatkoa ensi vuoden puolella, toisin sanoen tiedät jo, että olet ensi vuonnakin hoitovapaalla.
Eli ei taida ne lakiasiat ja työnANTAJAN sitoutuminenkaan kauhean mallillaan olla.
Kyllähän kukin voi päättää hoitovapaastaan pätkissä... Tiesitkös?
Eli ap on käyttänyt tätä oikeuttaan.
Tästä eteenpäin ehdottomasti aina sairaslomalappu jos on poissa töistä. Mielellään niin olisi parasta, jos yrityksellä olisi mahdollista hankkia yksityiseltä työterveyshuolto.
Tiedän vain kokemuksesta, että meillä työntekijät ensinnäkin tykkäävät käydä yksityisellä, toiseksi yksityinen lääkäri on kaikilla hieman kauempana, jolloin vaatii hieman vaivaa saada se sairaslomalappu :)
Työnantajalla on tosiaan mahdollista järjestää työt niin, että työntekijä pystyy tekemään jotain töitä, jos on sillä tavalla "sairas".
Kuumeinen ei tietenkään työskentele lainkaan, rannevikainen voi työskennellä toisella kädellä ja jalkavammainen istumatyössä.
Ovat erittäin tunnollisia, jopa liikaakin (ja se ei aina ole hyvä).
Yksi heistä joutuu hygienia syistä pitämään pienessä nuhassakin sairauslomaa mutta toiset menevät mielestäni töihin liian sairaana.
Olen heistä erittäin ylpeä.
Heidän kaverinsa (20v-30v) ovat samantyylisiä.
On myös 40+ joilla ei ole työmoraalia.
t. työterveyshoitaja
Lääkäri tekee diagnoosin jonka perusteella työntekijä anoo sairaslomaa työnantajalta. Jos työnantaja pystyy osoittamaan työtä jota voi tehdä kyseisen sairauden aikana pitää työntekijän sitä tehdä eikä jäädä kotiin.
Kuumeet yms taudit tietysti vaativat vuodelepoa mutta käsi kipeänä voi jotain muuta tehdä jossa ei niin käsi rasitu.
Lääkäri tekee diagnoosin jonka perusteella työntekijä anoo sairaslomaa työnantajalta. Jos työnantaja pystyy osoittamaan työtä jota voi tehdä kyseisen sairauden aikana pitää työntekijän sitä tehdä eikä jäädä kotiin. Kuumeet yms taudit tietysti vaativat vuodelepoa mutta käsi kipeänä voi jotain muuta tehdä jossa ei niin käsi rasitu.
Ei ainakaan meillä toteudu mitenkään. Ei ap
naisena sen tajuat että kuukautiset voivat olla joillekin ihan helvetilliset.Minulla esim niinkin rajut että kun alkavat niin joudun hakemaan viikon sairaslomaa kun mitkään hehtovaipatkaan ei sitä vuotoa pidättele ja sit loppukuu menee töissä kuin sumussa kun hemoglobiini on romahtanut niin alas.
Ikää minulla on 32 v mutta joka kuukausi olen menkkojen takia sairaslomalla ollut.
työnantaja murisee mutta minkäs minä tälle voin.
ja tuosta tenniskyynärpäästä.jotkut pärjää sen kanssa hyvin jumppa ohjeilla ja hoidoilla mutta on myös sellaisia ihmisiä jotka eipärjää.ihmiset ja kipukynnykset kun on erilaisia
T:Sairaslomalainen
tehty vain osalle hoitovapaastasi? Sijaisuus pitäisi tehdä koko ajalle. Itse sanot, että harkitsette sijaisuuden jatkoa ensi vuoden puolella, toisin sanoen tiedät jo, että olet ensi vuonnakin hoitovapaalla. Eli ei taida ne lakiasiat ja työnANTAJAN sitoutuminenkaan kauhean mallillaan olla.
Kyllähän kukin voi päättää hoitovapaastaan pätkissä... Tiesitkös? Eli ap on käyttänyt tätä oikeuttaan.
aikoo jatkaa sitä hoitovapaataan vielä ensi vuonna. Itse se sen tuossa kertoi, tiesitkös?