eikö parikymppisillä ole enää mitään työmoraalia?!
Ärsyttää nyt niin vietävästi, että pakko purkaa pahaa mieltä tänne, kun kaikki tutut vielä töissä tai lomillaan.
Meillä on perheenä ollut viimeksi lomaa heinäkuun puolessa välissä ja silloinkin vain 3 päivää. Elokuun yhteinen viikonloppu meni anopin juhlintaan ja syyskuun sairastamiseen. Nyt odotimme sitten innokkaina 5 päivän yhteistä lomaa, eskarilainenkin oli ihan onnessaan, kun saa olla isän kanssa, niin mitä tekee meidän 20v työntekijä - soittaa aamulla, että tuli just lääkäristä, kun kyynärpää on kipeä!!!
Siis eikö parempaa keksinyt??? Viimeisen 6 viikon sisään 3 saikkupätkä (mm kuukautiskivut ja flunssa ollut syynä). Meinasin oikeasti puhelimessa erottaa sen siihen paikkaan, mutta eihän laki anna niin tehdä. Oon vieläkin ihan raivoissani, kun kaikki suunnitelmat valui vessanpöntöstä alas...meillä siis pieni, yhteinen yritys, jota miehen ja loppuviikosta ehkä minunkin täytyy pyörittää. Harmittaa vain, kun yhteinen aika on niiiiin vähillä, että jaksaminenkin alkaa olla kortilla ja sitten palkollinen, johon pitäisi voida luottaa, käy vain hakemassa tk:sta lapun ymmärtämättä edes kuinka monen ihmisen elämään saikku vaikuttaa.
Ja ennen kuin kukaan ihmettelee, niin tammikuusta asti on ollut meillä töissä ja nopeasti oppinut ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä, mutta en tiedä mikä nyt tullut, mutta keskustelun paikka selvästi, ei työt joulun jälkeen jatku, jos tämä tällaiseksi menee...kiitos, kun sain purkautua.
Kommentit (83)
ovatko muutkin saikut osuneet sopivasti maanantaiksi?
juu ei varmaasti kannata jatkaa työsopimusta. kipeenä ei toki tarvitse tulla töihin, mutta tuossa tilanteessa ei minua ainakaan "kyynerpäävamma" olisi estänyt tulemasta. Etenkin kun tietää, että toisilla loma peruuntuu sen takia ja kärsijöinä on vielä lapsiakin.
mutta oma napa näyttää nykyisin olevan lähimpänä. Multa loppuisi myös joustot toiseen suuntaan vaikka työntekijä olenkin.
sillä se selviää, että onko kyse oikeista poissaoloista vaiko ei. Nuo syyt kuulostavat kyllä ihan oikeutetuilta, JOS eivät ole keksittyjä.
Iän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, jos ihminen on lusmu, parikymppisenä se ei tietysti ole vielä niin iso taloudellinen riski kuin myöhemmin elämässä. Yleensä vain nuo lusmut tuppaavat jollain ihmeen keinolla silti pärjäämään.
saikkulappua en ole vielä nähnyt, en tiedä mitä siinä lukee. Itselläni on myös tenniskyynärpää juurikin työn vuoksi, mutta minua ei tk-lääkäri diagnosoinut ja juuri tämän "työ-sairauden" takia olen ohjeistanut jumppaamaan, laittamaan kylmägeeliä jne. Alkoholista ei ole kyse, siitä olen varma.
Täytyy todella kysyä suoraan, että mistä nyt kiikastaa ja miettiä jatkoa huolella!!
vanhempi rouva. On hitaampi oppimaan ja hitaampi tekemään kuin nuoremmat, mutta isä kehuu, että työmoraali on aivan huipussaan. Välillä isä joutunut lähettämään tän naisen kotiin, kun tullut niin flunssaisena töihin "kun ei ollut kuumetta kuin vaan lämpöä 37,6 astetta".
Nuoremmissa oli näitä pitkän viikonlopun pitäjiä, valitettavasti. Ja valitettavin oli, kun mä puhuin yhden kaverin kaverin töihin ja sitten se oli pahin lusmu, mitä tähän mennessä on isän firmassa ollut. Ei ollut kiva.
huonompi kuin vanhemmilla sukupolvilla. Ja nyt en siis puhu sinänsä ahkeruudesta saati työtaidoista vaan sitoutumisesta ja työssäkäyntimoraalista.
Ei se sinänsä mikään ihme ole, kun firmatkin sitoutuu työntekijöihinsä heikosti. Ap:n miehen firmakin on tehnyt syystä tai toisesta vain määräaikaisen sopimuksen ko. työntekijän kanssa. Miksi? Määräaikaisuus pitäisi aina olla perusteltu, mutta eihän tuo työntekijä ole kenenkään sijainen, vai onko? Koska on noinkin pitkä sopimus, ei taida olla myöskään kausiluonteista työtä?
Jos ei ole, ap:n mies rikkoo työsopimuslakia, tiesitkös...
http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/kasitteita/M%E4%E4r%E4aikainen+ty%F…
"Lain mukaan työnantajan aloitteesta ilman perusteltua syytä solmittua määräaikaista työsopimusta samoin kuin ilman perusteltua syytä tehtyä toisiaan seuraavia määräaikaisia työsopimuksia on pidettävä toistaiseksi voimassa olevina. Em. perustellun syyn tulee liittyä selvästi työn luonteeseen, esimerkiksi siihen, ettei työtä ole tarjolla kuin kausiluontoisesti."
Joten ap.... et oikein voi vaatia työntekijää miettimään pomonsa perheen lomia ja sitä, miten pomo on ne aiemmin syksyllä viettänyt (vai onko se nyt muka sen työntekijän vika, että anoppinne juhli tai että olitte kipeänä syyskuussa???). Varsinkin kun itse pidätte häntä syyttä suotta määräaikaisella.
että meilläkin ollut tilapäisiä sijaisia yli neljän-viidenkympin ja samoin heitä on joutunut patistamaan kotiin, kun eivät halua jättää meitä pulaan. Paljon on ollut juuri 2-kymppisiä, joista vähän ajan päästä näkyy, ettei työnteko maita...tästä oltiinkin juuri niin varuillaan, kun palkattiin koko vuodeksi tämä nykyinen, ja kesällä ääneen muille kehuttiin kuinka hyvä tuuri käynyt.
Lääkärintodistus on ollut joka kerta, mutta kyllähän kaikki tietää, että tk:sta saa sen pari päivää ihan pyytämällä. Harmittaa nyt vaan niin vietävästi, kun lapsilla paha mieli, mies ihan väsynyt jne.
Kummestelen vaan sitä, näiden lusmujen kohdalla, että jos kiinostus ei riitä opiskeluun, niin sitten joutuu tekemään niitä duunari- ,hanttihommia, jotka voivat olla fyysisesti rankkojakin. Kuinka pitkälle he kuvittelevat voivansa lusmuilla? Ja onko tämä kasvatuksen vai yhteiskunnan tulosta? Itse kuitenkin vasta 30 mittarissa, mutta edes kesätöistä en ole ollut pois minkään tekosyyn takia, vaikka kuinka olisi ketuttanut nousta 4 aamulla munkkeja paistamaan.
ap
"Poika" toi sairaslomalapun, jonka mukaan 3 päivää lomaa kipeän nilkan vuoksi. Totesin, että asia OK, saat tehdä kolme päivää istumatöitä. Siitä nousi melkoinen rähinä, koska kuulemma lääkäri määräsi lomalle. Muistutin, että se on lääkärin ehdotus, minulla on työnantajana oikeus osoittaa töitä, joita voi tehdä, vaikka nilkka on kipeä. Jos ei ole muita oireita, voi työt tehdä istuen. Seuraavana päivänä ei tullut töihin, piti päästä festivaaleille.
ketä tuo parikymppinen sijaistaa? Onko oikeasti sijainen vai vaan muuten määräaikainen?
sen enempää paljastamatta työn laadusta paljastamatta hän on meillä minun sijaisena, olen hoitovapaalla vauvan kanssa. Aikaisemmin lomat järjestelty tilapäistyöntekijöiden ja miehen sukulaisten avulla. Mutta koska heillä alkoi jo ikää tulla päätimme palkata vuodeksi ihan oman työntekijän, jotta kaikilla olisi vähän helpompaa. Ja epäreiluudesta meitä ei voi syyttää, palkollinen on saanut itse määrätä työpäivänsä, vapaansa, lomansa jne. jopa päivän varoituksella ollaan vapaita järjestetty. Ja ihan liittoon kuulutaan, että se on kyllä varmasti kunnossa. Ja moraalista nimenomaan minäkin puhuin, en ahkeruudesta tai työtaidoista.
ap
ketä tuo parikymppinen sijaistaa? Onko oikeasti sijainen vai vaan muuten määräaikainen?
ap
Itse 26-vuotiaana miehenä hämmästelen usein ikäisteni edesottamuksia työpaikoilla. Meidän sukupolvessamme on valitettavasti erittäin paljon täydellisen velttoa sakkia.
Onneksi on sentään hyviäkin tyyppejä.
Itsekin olen yksityisyrittäjä (luojan kiitos ei työntekijöitä) ja kyllä sairaslomat ja välillä muutkin lomat saa unohtaa.
En sinuna jatkaisi tarkkaan pohtimatta kyseisen henkilön työsuhdetta. Koska epäilen, ettei kyseisen henkilön "sairaslomat" tähän lopu..
Olette siis yrittäjiä?Kai te tiedätte että yrittäjillä yhteiset lomat on kortilla ja joillakin yrittäjillä ei vuodessa ole lomia kuin sunnuntai päivät?!
Se että 20v hakee sairaslomaa kyynärpäähänsä (onko työstä aiheutuva jos sinullakin kerta ollut ongelmia??) täytyy ottaa vakavasti koska jos jo tuossa iässä on fyysisiä rasitusvammoja niin mites sitten käy kun ollaan 40-vuotiaita?Te olette vastuussa työn mielekkyydestä ja työn rasittavuudesta,jos teillä joutuu fyysisesti koville niin teidän tehtävä on selvittää paremmat työskentely asennot ja kouluttaa työntekijät tähän.
Oliko tämä ensimmäinen sairasloma tammikuusta lähtien?Mielestäni tosi hienosti ollut jos eka saikku kun itse jouduin olemaan sairaslomalla 5kk työputken jälkeen yhden päivän.
Ymmärrän että sua harmittaa mutta et voi asialle enää mitään.Turha työntekijää on sorsia koska tiedätte varmasti että kun työntekijän ottaa niin 110% varmasti jossain vaiheessa tulee sairaslomaa.En yhdestä kerrasta vetäisi herneitä nenään ja olisi sen takia sopparia irtisanomassa.
Ehkä teillä pitäisi olla varalla vielä yksi työntekijä niin saisitte sitä omaa aikaa.
te-toimistosta tukea, jonka takia työsuhteen pitikin olla määräaikainen ja toiseksi joulun jälkeen oli suunnitelmissa vakinaistaa, mutta nyt mietin onko järkeä. Kirpaisee vain viedä nuo pienet päiväkotiin. Niin jä hänen keskimääräinen viikkotyötuntimääränsä on 30-35, kun taas mieheni tekee viikossa vähintään 50, yleensä 60 tuntia. Ja nyt lomallakin hänen olisi tarvinnut tehdä vain omat työnsä, miehelle on oma sijainen (sukulainen).
ap
tehty vain osalle hoitovapaastasi? Sijaisuus pitäisi tehdä koko ajalle. Itse sanot, että harkitsette sijaisuuden jatkoa ensi vuoden puolella, toisin sanoen tiedät jo, että olet ensi vuonnakin hoitovapaalla.
Eli ei taida ne lakiasiat ja työnANTAJAN sitoutuminenkaan kauhean mallillaan olla.
tehty vain osalle hoitovapaastasi? Sijaisuus pitäisi tehdä koko ajalle. Itse sanot, että harkitsette sijaisuuden jatkoa ensi vuoden puolella, toisin sanoen tiedät jo, että olet ensi vuonnakin hoitovapaalla. Eli ei taida ne lakiasiat ja työnANTAJAN sitoutuminenkaan kauhean mallillaan olla.
tarvitse ilmoittaa kolmeksi vuodeksi vaan saa päättää, millaisen jakson pitää. Onhan työntekijälläkin oikeus olla hoitovapaalla vaikka 1v 3 kk eikä suinkaan aina siihen asti, kun lapsi täyttää 3v, miksi ei samaa oikeutta olisi yrittäjällä?
ja nimenomaan on ohjeistettu parempiin työskentelyasentoihin, jumppiin jne. Itse en ole myöskään edes omalääkäriltä saanut saikkua, vaan kortisonipiikin ja saarnan kotihoidon laiminlyönnistä. Ja kuten jo aikaisemmin kirjoitin on nyt 3. saikku 6 viikon sisään lääkärinlapulla. Sitä aikaisemmin keväällä ja kesällä parit itse ilmoittamat "saikkupäivät", joista ei lääkärintodistusta pyydetty. Lähinnä minulle tuli aamuisesta puhelusta sellainen tunne, että puhuu soopaa. Kertaakaan ei ole kyynärpäätä valitellut ja oli siis neljä aikaisempaa päivää vapaalla. Itselläni juurikin nimenomaan neljän-viiden päivön jälkeen kipu alkaa tuntua, kun taas parina lepopäivänä jo helpottaa...
ap
"Poika" toi sairaslomalapun, jonka mukaan 3 päivää lomaa kipeän nilkan vuoksi. Totesin, että asia OK, saat tehdä kolme päivää istumatöitä. Siitä nousi melkoinen rähinä, koska kuulemma lääkäri määräsi lomalle. Muistutin, että se on lääkärin ehdotus, minulla on työnantajana oikeus osoittaa töitä, joita voi tehdä, vaikka nilkka on kipeä. Jos ei ole muita oireita, voi työt tehdä istuen. Seuraavana päivänä ei tullut töihin, piti päästä festivaaleille.
että jos lääkäri määrää sairaslomalle, et ihan oikeasti saa tulla silloin töihin. Meillä on oikeasti täällä tullut eteen tilanne että yksi työkaveri olisi tullut päivää aikaisemmin töihin kuin sairasloma loppui, mutta työnantaja kielsi. Vetosi siihen että "jos jotain sattuu niin hän on aika pahassa liemessä".
tehty vain osalle hoitovapaastasi? Sijaisuus pitäisi tehdä koko ajalle. Itse sanot, että harkitsette sijaisuuden jatkoa ensi vuoden puolella, toisin sanoen tiedät jo, että olet ensi vuonnakin hoitovapaalla.
Eli ei taida ne lakiasiat ja työnANTAJAN sitoutuminenkaan kauhean mallillaan olla.
koko ajalle?? Ei ainakaan liiton lakiasianjajan mukaan, eikä te-toimiston. Ja tarkoitus EI ollut jatkaa sijaisuutta joulun jälkeen, vaan palkata hänet vakituiseksi työntekijäksi...opettelepa itse vähän asioita, ennen kuin alat huutelemaan.
ap
Jos on esim. tenniskyynärpää niin ihan oikeasti kaikki työ ei silloin onnistu.
Tosin tiedän myös että hyvin moni tuon ikäinen on "minä-minä", eli ei osata ajatella lainkaan miten omat toimet vaikuttaa muihin.
Jos näitä sairaslomia on nyt alkanut olla useammin niin ehkä olisi hyvä kysyä että eikö hän enää viihdy teillä, vai mistä kiikastaa. Vai onko vain huonoa tuuria, ja hän on oikeasti sairastanut nyt "putkeen" paljon?