eikö parikymppisillä ole enää mitään työmoraalia?!
Ärsyttää nyt niin vietävästi, että pakko purkaa pahaa mieltä tänne, kun kaikki tutut vielä töissä tai lomillaan.
Meillä on perheenä ollut viimeksi lomaa heinäkuun puolessa välissä ja silloinkin vain 3 päivää. Elokuun yhteinen viikonloppu meni anopin juhlintaan ja syyskuun sairastamiseen. Nyt odotimme sitten innokkaina 5 päivän yhteistä lomaa, eskarilainenkin oli ihan onnessaan, kun saa olla isän kanssa, niin mitä tekee meidän 20v työntekijä - soittaa aamulla, että tuli just lääkäristä, kun kyynärpää on kipeä!!!
Siis eikö parempaa keksinyt??? Viimeisen 6 viikon sisään 3 saikkupätkä (mm kuukautiskivut ja flunssa ollut syynä). Meinasin oikeasti puhelimessa erottaa sen siihen paikkaan, mutta eihän laki anna niin tehdä. Oon vieläkin ihan raivoissani, kun kaikki suunnitelmat valui vessanpöntöstä alas...meillä siis pieni, yhteinen yritys, jota miehen ja loppuviikosta ehkä minunkin täytyy pyörittää. Harmittaa vain, kun yhteinen aika on niiiiin vähillä, että jaksaminenkin alkaa olla kortilla ja sitten palkollinen, johon pitäisi voida luottaa, käy vain hakemassa tk:sta lapun ymmärtämättä edes kuinka monen ihmisen elämään saikku vaikuttaa.
Ja ennen kuin kukaan ihmettelee, niin tammikuusta asti on ollut meillä töissä ja nopeasti oppinut ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä, mutta en tiedä mikä nyt tullut, mutta keskustelun paikka selvästi, ei työt joulun jälkeen jatku, jos tämä tällaiseksi menee...kiitos, kun sain purkautua.
Kommentit (83)
En nyt ihan uskoisi siihen, että työntekijäsi yhtäkkiä olisi kauheasti alkanut lusmuilla, vaan joskus saattaa käydä niin huono tuuri, että sairauslomat vaan pamahtavat peräkkäin.
Mielestäni alkuperäisessä viestissäsi luetellut sairaudet ovat ihan ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä. Ja käsikin voi kipeytyä todella yhtäkkiä aivan sietämättömäksi.
Mielestäni tässä yritetään nyt kaataa sitä yrittäjän vastuuta työntekijän niskaan. Pitäisihän teidän tietää, että mitä vaan voi sattua ja yrittäjänä on työpaikkaan ihan eri tavalla sidottuna, kuin tavallisena palkollisena. Lisäksi, jos yhden työntekijän sairastuminen sotkee kaiken ja saa aikaan noin äärimmäisen vi*utuksen, niin kannattaisiko sitä henkilöstön määrää miettiä uudelleen? Vaikkapa muutama "tarvittaessa työhön kutsuttava"-työntekijä lisää?
kyllä ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia kipukynnyksiä ja toivottavasti myös te kommentoijat ymmärrätte, että kaikkea en nyt ole tässä paljastanut ja, että tiedän hyviä 20v työntekijöitä kuin myös lusmuja 40v olevan.
Kuten jo ensimmäisessa viestissäni kirjoitinkin, niin halusin vain purkaa hyvin pahaa mieltäni tänne, kun ei nyt juuri sillä hetkellä ollut ketään muutakaan. Toivottavasti myös te ymmärrätte, että nyt ei ole kyse mistään miljoonayrityksen pyörityksestä, vaan pienestä perheyrityksestä. Tämä ei vaikuta vain minuun ja mieheeni, vaan myös isovanhempiin jne.
Tuntipalkkaa en nyt paljasta, mutta selvästi yli keskiarvon tällä alalla, eihän ketään edes nykyään saisi töihin pienemmällä. Sen lisäksi, että me nyt maksetaan tästä viikosta sairausloman palkka, me maksamme ihan ne samat eläkemaksut ja vakuutukset kuin muinakin kuukausina, paitsi, että tässä kuussa hän on ollut töissä 10 päivää. Näistä 10 päivästä saamme te-toimistosta tuen (normaalisti 20-22 pvstä), joka ei todellakaan riitä kattamaan tämän kuun
työnantajamaksuja. Joten ymmärtänette miksi minua harmittaa. Kun viime vuonna aloimme työntekijää etsimään, niin te-toimistosta kerrottiin tuosta palkkatuesta ja löysimme sellaisen ihmisen, joka ehdot täytti. Mikään työkkärin harjoittelija hän ei siis ole.
Mutta saimme puhuttua työntekijän kanssa, olen vieläkin epäileväinen vamman laadusta ja hän kielsi, että meissä ei ole mitään vikaa tms. Sovimme, että hän miettii tahollaan onko hänestä fyysisesti tähän työhön ja sitten mietitään jatkoa. Harmittaa myös se, että täällä aika moni on jo meidät teilannut ties mistä syystä, vaikka työpaikkojahan tämä maa tarvitsisi ehdottomasti enemmän koko ajan. Ehkä olen liian sinisilmäinen yksilö ja joudun pettymään, kun odotukset on liian kovat - ehkä liika ystävällisyyskin on sitten pahe.
Mutta nyt menen iloitsemaan tästä loppuillasta perheen kanssa ja toivotan hyvää loppuelämää itse kullekin!
tehty vain osalle hoitovapaastasi? Sijaisuus pitäisi tehdä koko ajalle. Itse sanot, että harkitsette sijaisuuden jatkoa ensi vuoden puolella, toisin sanoen tiedät jo, että olet ensi vuonnakin hoitovapaalla. Eli ei taida ne lakiasiat ja työnANTAJAN sitoutuminenkaan kauhean mallillaan olla.
Kyllähän kukin voi päättää hoitovapaastaan pätkissä... Tiesitkös? Eli ap on käyttänyt tätä oikeuttaan.
aikoo jatkaa sitä hoitovapaataan vielä ensi vuonna. Itse se sen tuossa kertoi, tiesitkös?
Vuosi sitten työntekijää etsiessä oli tarkoitus palkata vain vuodeksi ja sitten laittaa pienet hoitoon ja jatkaa samaan malliin kuin ennenkin. TE-toimistosta kerrottiin palkkatuesta, jota mahdollisuus saada pitkäaikaisen työttömän palkkaamiseen 10kk työsuhteen ollessa määräaikainen. No tämähän sopi meille mainiosti, kun sopiva työntekijä löytyi!
Elokuussa aloin miehelle puhua kuinka paljon työntekijästä olisi hyötyä ensi vuonnakin ja mitä teemme, jos lapset sairastavat paljon jne. Syyskuussa kysyimme hänen kiinnostustaan jatkaa joulun jälkeen. Oli kiinnostunut ja sovimme puhuvamme asiasta myöhemmin lisää, koska kyllä se taloudellinen puoli pitää aika tarkkaan laskea, että riittääkö ne rahat palkkakustannuksiin varmasti. Koska jos ei pystytä selviämään lainoista, palkoista ym. meiltä lähtee koti alta!
Eli todellakaan en tiennyt vuosi sitten, että nyt olatisiin vakinaistamassa!!! Ja jos helpottaa, niin työkkäri olisi vaatinut vaan sen 10kk sopparin, mutta me teimme 12kk!
Varmasti ketuttaa ja rankasti!! Täällä kehtas kaks lusmua puolustellakin, 25 ja etenkin 26:lta täysin törkeetä tekstiä, grr!!
Mutta, ap-hyvä, ehkä kaikki ei ole vielä menetetty! Ettekö voisi pyytää jotain miehesi sukulaista tuuraamaan myöskin tätä palkollista? Varmaankin joku ymmärtää ja voisi ojentaa auttavan käden tällaisessa poikkeustilanteessa.
Mikäli hänellä oikeasti kyynärpää oirehtii pitääkin lepuuttaa kättä. Lepo varhaisessa vaiheessa ja pitää välttää sitä mistä vaiva tuli.
Likka on vasta 20v, miten lopuelämä jos kädet menevät jo nyt? Kyynärpää ei ikinä parannu alkuperäiseen kuntoon.
Tytärpuolella meni kesätyössä kassalla ranteet siihen kuntoon, ettei ole mitään asiaa kassalle enää ikinä..sanoi lääkäri..syntyjään heikot ranteet niin meni vikkelämmin.
Toki sinua harmittaa, mutta ei se oikeuta vieraan ihmisen tulevaisuutta pilaamaan.
Varmasti ketuttaa ja rankasti!! Täällä kehtas kaks lusmua puolustellakin, 25 ja etenkin 26:lta täysin törkeetä tekstiä, grr!!
Mutta, ap-hyvä, ehkä kaikki ei ole vielä menetetty! Ettekö voisi pyytää jotain miehesi sukulaista tuuraamaan myöskin tätä palkollista? Varmaankin joku ymmärtää ja voisi ojentaa auttavan käden tällaisessa poikkeustilanteessa.
Koska mielestäni alkuperäisen viestin kirjoittajan ei pitäisi alkaa pelkän sairausloman takia kyseenalaistamaan kyseisen työntekijän työmoraalia jne. ja olen edelleenkin sitä mieltä, että jos firma ja koko maailma kaatuu yhden työntekijän saikkuun, niin silloin pitäisi yrittäjän itsensä katsoa peiliin, eikä alkaa tätä työntekijää piinaamaan.
Tiedän itse kokemuksesta, kuinka v-mäistä on, kun pomo alkaa vi**uilla ja kyseenalaistaa sairauden laatua, vaan sen takia, että se nyt saattaa yrittäjälle aiheuttaa sen, että joutuukin itse töihin. Itse en ainakaan ole sairauslomalla ennen kuin on pakko ja työnikin hoidan moitteettomasti (niinkuin ilmeisesti tämä puheenaiheena ollut työntekijäkin?).
Yrittäjyydessä on omat hyvät ja huonot puolensa, tämä on nyt sitten niitä huonoja puolia, joihin täytyy olla varautunut ilman, että koko maailma menee sekaisin. Jos tähän ei pysty, niin kannattaa varmaan harkita, onko yrittäjyys sitten kuitenkaan se itselle paras vaihtoehto?
Jos vaikka laittaisit hormonikierukan niin olisit työkykyinen hieman enemmän. Mut joo itselläni on sinun ikäluokkaa olevia työkavereita, enkä jaksa kuunnella sitä valitusta, että kun ei jokaisesta sairaspäivästä saakaan palkkaa...Pari tyyppia 'sairastaa' niin paljon, etten mä ole vuodessakaan niin paljon poissa kun nämä ehtii kuukaudessa. Tosin duunikaverina on myös 50+ joka ei saa mitään aikaiseksi, valittaa kovaa kiirettä ja lisäksi hänellä on ihan outo työaika, kun on 1/2-1 t päivässä lyhempi kuin meillä muilla. Mä en jaksa enää kovin kauan tehdä kaikkien lusmujenkin töitä.
naisena sen tajuat että kuukautiset voivat olla joillekin ihan helvetilliset.Minulla esim niinkin rajut että kun alkavat niin joudun hakemaan viikon sairaslomaa kun mitkään hehtovaipatkaan ei sitä vuotoa pidättele ja sit loppukuu menee töissä kuin sumussa kun hemoglobiini on romahtanut niin alas. Ikää minulla on 32 v mutta joka kuukausi olen menkkojen takia sairaslomalla ollut. työnantaja murisee mutta minkäs minä tälle voin. ja tuosta tenniskyynärpäästä.jotkut pärjää sen kanssa hyvin jumppa ohjeilla ja hoidoilla mutta on myös sellaisia ihmisiä jotka eipärjää.ihmiset ja kipukynnykset kun on erilaisia T:Sairaslomalainen
Miksi pikkupalkalla riipivän työläisen pitäisi omistaa elämänsä firman omistajan edun vuoksi? Jos olet yksityisyrittäjä tai johtotehtävissä, olet myös sitoutunut syvemmin työhösi. Lopeta hommat, jos haluat lomaa. Se on niin yksinkertaista.
Sodanaikaiset seniilit, korporaatioiden keski-ikäiset työläisnuket ovat omaksuneet orjatyön moraalin. Nykynuori osaa sanoa ei ja arvostaa myös vapaata olemista enemmän kuin rahaa. Ehkä juuri sen takia, etteivät jotkut yrittäjät tajua pitää lomaa, vaan kirjoittelevat tänne niinkin naurettavasta aiheesta kuin nuoren työntekijän - vieläpä täysin aiheellisista - sairauslomista. Uskomatonta!
Haloo! Alle 20 euron tuntipalkalla on kohtuullista pitää vähintään joka toinen viikko kunnolla saigonia, vaikkei oliskaan sairas, eikä se ole mitään "minäminä -ajattelua". Vatsakipu, selkäkipu yms. ovat hyviä yleisvaivoja, jos oma loma kiinnostaa.
Orjaksi ehtii kyllä myöhemminkin. Täysin naurettavaa, että joku kehtaa moralisoida alipalkattua 20-kymppistä siitä, ettei nöyrry jokaiseen mielivaltaisen despootin oikuista.
Keskustelun aloittaja voisi pitää kunnon loman ja tarkastaa lääkityksensä, sekä vuosiluvun kalenterista. Emme enää elä vuotta 1879.
Ei ole kyllä sulla kaikki muumit kanootissa :O
Minä olin kolme kuukautta sijaistamassa 19-vuotiaana. Muuten olin terveenä ja aina sovitusti paikalla, mutta toiseksi viimeisenä viikkona sairastuin kohtutulehdukseen ja jouduin sairaalaan pariksi päiväksi. Kun palasin töihin neljän sairaslomapäivän jälkeen, sain kuulla vanhemmilta työntekijöiltä miten kaikki nuoret ottavat heti saikkua, koska ei työnteko kiinnosta ja muuta roskaa! Toisaalla myös ihmettelevät miksei nuoria kyseinen työpaikka kiinnosta. Niin miksiköhän ei...
Hahhahha, anteeksi turha nosto, mutta kertoo kyllä kaiken tämän työnantajan tekopyhyydestä. Haluaa työntekijänsä puoli-ilmaiseksi ja sitten valittaa kun ei saa täydellistä lammasta toteuttamaan mukisematta pomon mielivaltaisuuksia.
Juuri tällaiset santsikortit, ym. verorahoilla tuetut työkokeilut pitäisi vallan lakkauttaa.
"Poika" toi sairaslomalapun, jonka mukaan 3 päivää lomaa kipeän nilkan vuoksi. Totesin, että asia OK, saat tehdä kolme päivää istumatöitä. Siitä nousi melkoinen rähinä, koska kuulemma lääkäri määräsi lomalle. Muistutin, että se on lääkärin ehdotus, minulla on työnantajana oikeus osoittaa töitä, joita voi tehdä, vaikka nilkka on kipeä. Jos ei ole muita oireita, voi työt tehdä istuen. Seuraavana päivänä ei tullut töihin, piti päästä festivaaleille.
että jos lääkäri määrää sairaslomalle, et ihan oikeasti saa tulla silloin töihin. Meillä on oikeasti täällä tullut eteen tilanne että yksi työkaveri olisi tullut päivää aikaisemmin töihin kuin sairasloma loppui, mutta työnantaja kielsi. Vetosi siihen että "jos jotain sattuu niin hän on aika pahassa liemessä".
Se työnantaja tarkoitti sitä että jos työntekijä on sairasloman aikana töissä ja sattuu työtapaturma, niin vakuutus ei korvaa sitä. Eli liemessä on silloin.
ap syyttää omasta (ilmeisen) epäonnistuneesta uravalinnastaan parikymppistä työntekijäänsä?! Ei le merkitystä sillä, onk työntekijä tässä tapauksessa poissa aiheesta vaiko ei, yrittäjän työ on sellaista, että on naimisissa sen puljunsa kanssa 24/7. Lomaa pitää joskus vain ottaa väkisin tai sitten hyväksyy sen, ettei ehdi lomailemaan. Et voi syyttää työntekijääsi tästä mitenkään, itsepä olet duunisi valinnut!
Siis kaikki on sitä mieltä, että työntekijän kuuluu tulla sairaana töihin, kun on tosi epistä olla sairaana kotona??? Mental note, älä koskaan mene yksityisyrittäjälle töihin! Ei kyllä pelkoakaan.
T. 35 v asiantuntija, joka sairastaa kun on sairas ja tekee työnsä kun on terve? Muistakaa, että kukaan ei ole velkaa teille terveyttään.
Ensinnäkin, jos kuukautisten takia on poissa kerran 10 kk:n aikana, niin ei ole mielestäni mitään lusmuilua. Myös minulla on toisen lapsen jälkeen hankalat kuukautiset eli kolme ekaa päivää vuotaa niin kovaa, että puoli tuntia ja jopa iso vaippa on litimärkä. Hemoglobiini romahtaa, ja kuljen pitkin seiniä. Vuoden aikana olen tämän takia ollut kahdesti poissa. Molemmat kerrat sijoittuivat alkupuolelle, kun en osannut varautua eism.vaihtovaatteilla ja sillä, että ihan itsekkäästi vaan käyn siellä vessassa ja jätän asiakkaat pärjäämään hetken yksinään. Olen varautunut siihen, että selvitän, miksi teen noin kolme päivää kuukaudessa huonosti työni eli käyn vessassa kesken asiakastapaamisten ja kuljen pitkin seiniä, mutta vielä ei asiaa ole kysytty. Huimaamiseen auttaa rauhalliset liikkeet ja istuminen. Juon myös runsaasti appelsiinimehua ja syön samalla ruisleipää. Tehoaa, oikeasti. Lisäksi käytän kuurina buranaa tuon kolmen päivän ajan siten, että syön kaksi buranaa kolmesti päivässä. Ei mielestäni ole vähentänyt vuotoa mainittavasti mutta pyörtymiset yms. ovat loppuneet.
LIsäksi kuukautisten alkamispäivä vaihtelee, ja pari kertaa on osunut hienosti viikonloppuun niin, että perjantaina iltapäivästä alkaa. Maanantaina ei enää ole edes heikkoa oloa, vain runsas vuoto.
Vikaa on kyllä silloin, jos kuukautisten takia on poissa joka kuukausi. Eihän kyse ole sairaudesta. Työnantajana laittaisin gynekologille tai työsuhde katkolle/palkaton poissaolo. Enhän voi kuukaudesta toiseen olla poissa esim. korvasärynkään vuoksi vaan menen lääkärille hoitamaan vaivan.
Mitä taas tulee nuorten työmoraaliin, niin monenlaista olen nähnyt. Esim. aikanaan lähes 20 vuotta sitten ne huonoimmat työntekijät olivat 50+vuotiaita, jotka eivät tehneet työpaikallaan mitään. Istuivat työpöydän ääressä klo 8, ottivat laukustaan eväät ja Hesarin ja pitivät nautinnollisen aamiaishetken klo 8-9. Tämän jälken kävivät jokaisen työkaverinsa työpisteessä juoruilemassa. Sitten oli vuorossa lounas, joka kesti vähintään tunnin ja silloin käytiin ostoksilla. Iltapäivä oli hankalampi. Silloin täytettiin ristisanatehtäviä lehdestä ja huokailtiin marttyyrinä, jos jollakulla oli ehdottaa töitä. Ehkä jopa tehtiin jotain mahdollisimman huonosti, jotta kaikki tajuaisivat, että vastaisuudessa ei tarvitse mitään ehdotella. Pullakahvien jälkeen parkkeerattiin siihen leimauslaitteen vierelle odottamaan, että kello paukahtaa 16.00 ja voidaan saada työpäivä pulkkaan.
Toisaalta nykyään olen törmännyt näihin raihnaisiin 20+-vuotiaisiin. ERäskin 26-vuotias neitokainen on joka kuukausi flunssassa tai jossain muussa taudissa sen 3 päivää, johon ei tarvita lääkärintodistusta. Välillä kahdesti kuussa mutta takuuvarmasti kerran kuussa. Aina silloin tällöin on nilkka tai selkä kipeä ja siihen haetaan saikkua jopa lääkäriltä viikoksi. Jumppaan päästään särystä tai flunssasta huolimatta aina eikä koskaan näy merkkiäkään taudista esim. niistämisen, rykimisen, yskimisen tms. takia. Työnantaja on vakinaistamassa tämän neitokaisen, koska tekee itse työn ihan ok. Me muut saamme sitten paikata häntä aina kerran tai kaksi kuukaudessa poissaolojen takia. Ärsyttävää!
Toinen parikymppinen joutui työpaikaltamme pihalle, kun oli tosiaan viikottain jotain, miksi ei päässyt töihin. Oli migreeniä, selkävaivaa, flunssaa ja ties mitä, facebookissa päivitteli sitten biletystä yms. Siis miten tyhmä voi tuon ikäinenkin olla? Työnantaja ei ollut facebook-kaverinsa, mutta kyllähän hänkin tajuaa, että joka viikko ei iske yhden tai kahden päivän sairautta. Koeajan jälkeen sai lähteä.
sekin täysin epäselvää, että he ovat myös ITSE VASTUUSSA omasta työkyvystään. Haetaan saikkua heti hartiavaivoista, kun pikkuisen jumittaa, vaikka itsehoito tepsii useimmilla. Pitää yrittää edes itse jumpata niitä ensin, mutta ei kiinnosta. Haetaan sairasloma ja maataan sohvalla. Hyvä esimerkki on lähipiirin nuorehko nainen, joka on jatkuvasti 1-2 viikkoa saikulla niskakivuista. Kertaakaan ei ole yrittänyt edes keppijumppaa tai noudattaa lääkärin ohjeita. Toinen esimerkki on taas serkkuni, joka tekee joka aamu ja ilta 3 minuutin keppijumpan, että hartiat pysyy kunnossa. Sanoi nauraen, että "ei parane vielä nelikymppisenä antaa periksi ja alkaa saikkuilla..." Kyllä ihmisellä on myös itsellä vastuu kunnostaan!
Ei ole ollut päivääkään poissa työuransa aikana. Vanhemmat työntekijät ottavat usein lomaa erikoisella syyllä ja esim. nyt on sellainen tilanne, että mieheni on tuplavuorossa (2 x 7,5h) ensi viikolla yhtenä päivänä, koska näitä sairaslomalaisia riittää. Lisäksi mies on yksin vastuussa monena päivänä alueesta, johon hänellä ei ole pätevyyttä, koska alueesta vastaava halusi mukavammat työajat "nyt kun sinäkin olet töissä". Niinpä (perheellistä) miestäni revitään sinne sun tänne, kun nelikymppiset parantelee krapulaansa/kestoflunssaansa/nyrjähtynyttä pikkurilliään kotona...näkyyhän se palkassa, juu, mutta halusin kertoa tämän koska ihan joka kerta se ei mene niin että vanhempi työntekijä olisi jotenkin automaattisesti vastuullisempi.
Jos jollain esimerkiksi jalka kipeä niin aina löytyy jotain muuta työtä mihin kykenee. Sillä ei merkitystä onko se järkevää tai onko työssäolosta kenellekään mitään hyötyä mutta töihin on mentävä.
Jos toimistotöihin olisi mentävä jalka kipeänä, niin korvaako työnantaja työntekijälle sitten esim. taksin käytön, jotta sinne työpaikalle pääsee? Se kun ei ole niin yksinkertainen homma lähteä kipeällä jalalla tai keppien kanssa liikkumaan julkisilla eikä julkiset kulje edes Helsingissä joka suuntaan suoraan, vaan joudut tekemään monia vaihtoja ja jopa kävelemään. Kiinnostaisiko sinua könkätä joka helvetin päivä töihin keppien kanssa puolesta kilometristä kilometriin ja takaisin? Siinähän ne hauikset kasvavat ja päälle päivä tietokonetöitä, niin sitten ei olekaan enää kipeänä jalka vaan kädetkin! Ja vaikka kädet toimisivatkin esim. konekirjoitustyössä, niin kyllä niitä jalkojakin tarvitaan, jos toimistotyö sisältää myös liikkumista. Vai miten ajattelitte, että esim. keppien kanssa kulkeva toimistotyöntekijä kantaa kaikki vaadittavat paperit ympäri toimistoa? Repussa vai?
Oikeasti säälittää työntekijät, jotka joutuvat työskentelemään tuollaisille nipottaville työnantajille. Yrittäjyyskin on elämäntapavalinta. Kai te olette tienneet jo firmaa pystyttäessä, että työpäivät tulevat olemaan pitkät eikä lomia välttämättä saa silloin kun huvittaa?
Työntekijänä tykkään itse enemmän isommista firmoista, joissa löytyy aina sijaisia ja tuuraajia. En tosiaankaan kanna syyllisyyttä siitä, jos minäkin sairastun. Mieluummin jään kotiin pikkuflunssassa 2-3 päiväksi paranemaan kuin yritän sinnitellä sairaana ja sitten jäänkin kerralla viikoksi sairaslomalle isossa flunssassa!
- Jo +30 v laiska työntekijä, tälläkin hetkellä kotona lorvimassa yhteiskunnan elättinä ja vauvapalstaa lukemassa ;)
viimeiseen saakka pieniä nyrkkipajoja. Kun on isossa firmassa töissä, hommat pelaa. Palkat tulee ajallaan ja oikein, lakeja noudatetaan, eikä säädetä omia(kuten että lääkärintodistus onkin vain pelkkä ehdotelma, jolla työnantaja voi pyyhkiä persettä) ja voi sairastaa syyllisyyttä tuntematta, koska sijaissysteemi toimii.
Valitettavasti mulla on kokemusta myös näistä nyrkkipajoista. Joka päivä sai kuulla, miten vaikeaa yrittäjällä on, työvuorolistat tehtiin viime tingassa ja lyijykynällä, että oli kätevä vaihtaa kellonaikoja työntekijän huomaamatta, tai sitten työvuoron päättymisaika jätettiin auki, koska eihän työntekijällä saanut olla mitään menoja sovittuna.
miten se sattuukaan, että juuri samoilla ihmisillä on joka kuukausi kamalat kuukautiskivut. Näillä samoilla ihmisillä on myös maanantain migreenit ja kas selkäkin on välillä niiiiiiiin kipeä.
No selkäkivut loppui kun työnantaja alkoi vaatia lääkärintodistuksen niihin. Mutta edelleen saa olla pois kuukautiskivuista yms. omalla ilmoituksella. Olen joskus ajatellut, että pitäisi laittaa lista seinään, kuinka useasti näillä joillakin on ne kuukautiset. Tuntuu, että osa porukkaa kärsii kuukautiskivuista kahden viikon välein.
ovat ainakin omalla työpaikallani päivän sana. Jos jollain esimerkiksi jalka kipeä niin aina löytyy jotain muuta työtä mihin kykenee. Sillä ei merkitystä onko se järkevää tai onko työssäolosta kenellekään mitään hyötyä mutta töihin on mentävä. Tietenkään esimerkiksi oksennustaudissa ei mutta aina jos suinkin mahdollista.
Jotkut ovat toki kieltäytyneet näistä korvaavista töistä todeten että heillä on lääkärin määrämä sairasloma mutta sillä on myöhemmin ollut seurauksia tavalla tai toisella.