eikö parikymppisillä ole enää mitään työmoraalia?!
Ärsyttää nyt niin vietävästi, että pakko purkaa pahaa mieltä tänne, kun kaikki tutut vielä töissä tai lomillaan.
Meillä on perheenä ollut viimeksi lomaa heinäkuun puolessa välissä ja silloinkin vain 3 päivää. Elokuun yhteinen viikonloppu meni anopin juhlintaan ja syyskuun sairastamiseen. Nyt odotimme sitten innokkaina 5 päivän yhteistä lomaa, eskarilainenkin oli ihan onnessaan, kun saa olla isän kanssa, niin mitä tekee meidän 20v työntekijä - soittaa aamulla, että tuli just lääkäristä, kun kyynärpää on kipeä!!!
Siis eikö parempaa keksinyt??? Viimeisen 6 viikon sisään 3 saikkupätkä (mm kuukautiskivut ja flunssa ollut syynä). Meinasin oikeasti puhelimessa erottaa sen siihen paikkaan, mutta eihän laki anna niin tehdä. Oon vieläkin ihan raivoissani, kun kaikki suunnitelmat valui vessanpöntöstä alas...meillä siis pieni, yhteinen yritys, jota miehen ja loppuviikosta ehkä minunkin täytyy pyörittää. Harmittaa vain, kun yhteinen aika on niiiiin vähillä, että jaksaminenkin alkaa olla kortilla ja sitten palkollinen, johon pitäisi voida luottaa, käy vain hakemassa tk:sta lapun ymmärtämättä edes kuinka monen ihmisen elämään saikku vaikuttaa.
Ja ennen kuin kukaan ihmettelee, niin tammikuusta asti on ollut meillä töissä ja nopeasti oppinut ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä, mutta en tiedä mikä nyt tullut, mutta keskustelun paikka selvästi, ei työt joulun jälkeen jatku, jos tämä tällaiseksi menee...kiitos, kun sain purkautua.
Kommentit (83)
ei useinkaan uskalla ottaa työntekijöitä edes harjoittelemaan. Minullekin on usein soitettu mutta kieltäydyn aina. Sen verran olen huimia juttuja kuullut asiakkailtani.
Toisaalta valtava sääli et osa hujopeista vie toisten nuorten maineen niin alas.
En tiedä ap:n tapauksessa onko sairausloma aiheeton, mutta se, että turhasta lomailijat vituttaa ei liity firman kokoon. Asiansa hyvin hoitava työntekijä pärjää firmassa kuin firmassa.
viimeiseen saakka pieniä nyrkkipajoja. Kun on isossa firmassa töissä, hommat pelaa. Palkat tulee ajallaan ja oikein, lakeja noudatetaan, eikä säädetä omia(kuten että lääkärintodistus onkin vain pelkkä ehdotelma, jolla työnantaja voi pyyhkiä persettä) ja voi sairastaa syyllisyyttä tuntematta, koska sijaissysteemi toimii.
Valitettavasti mulla on kokemusta myös näistä nyrkkipajoista. Joka päivä sai kuulla, miten vaikeaa yrittäjällä on, työvuorolistat tehtiin viime tingassa ja lyijykynällä, että oli kätevä vaihtaa kellonaikoja työntekijän huomaamatta, tai sitten työvuoron päättymisaika jätettiin auki, koska eihän työntekijällä saanut olla mitään menoja sovittuna.
Työnantajat nimittäin.
Kun asenteet on nykyisin sitä mitä on työntekijöitä kohtaan niin ei voi ihmetellä miksi työntekijäpuolellakin on tapahtunut asenteiden muutosta.
Kun ei kerran työnantajakaan sitoudu työntekijäänsä (vakituisen työpaikan verran) niin miksi ihmeessä työntekijäkään sitoutuisi. Koko ajan pitää olal hakemuksia tekemässä kun määräaikaisuus kohta loppuu tai ihan varmuuden vuoksi, ettei jäisi työttömäksi kun ei työnantajiin ole enää tippaakaan luottamista.
Eikä tuollaisessa ilmapiirissä voi panna työssä parastaan kun pitää koko ajan olla etsimässä ja varmistamassa seuraavaa työpaikkaa.
Laitamme hänelle aina työvuorot jouluaatoille, juhannuksille, viikonlopuille, yms. Meille itsellemme eivät nämä päivät sovi, sillä haluamme viettää ne pyhät rauhassa oman perheen kesken. No, mitä tekee tämä työntekijä?! Hakee joka kerta saikkua. Ja tiedän varmuudella, ettei ole oikeasti kipeä, koska hänet on nähty oman perheensä kanssa esimerkiksi joulukirkossa ja kävelyllä.
Kyllä on työmoraali löyhää. Ja yhtään ei ajatella yrittäjän perhettä ja YRITTÄJÄN LAPSIA! Ei yhtään - omat kakarat vaan menee jopa TYÖNANTAJAN lasten onnen edelle! Häpeällistä!
Korjaisi tämänkin ongelma... Ei olisi yritystä ei tarvitsisi murehtia onko työntekijä kipeä vai ei.
(tää oli sitten sarkasmia)
"Poika" toi sairaslomalapun, jonka mukaan 3 päivää lomaa kipeän nilkan vuoksi. Totesin, että asia OK, saat tehdä kolme päivää istumatöitä. Siitä nousi melkoinen rähinä, koska kuulemma lääkäri määräsi lomalle. Muistutin, että se on lääkärin ehdotus, minulla on työnantajana oikeus osoittaa töitä, joita voi tehdä, vaikka nilkka on kipeä. Jos ei ole muita oireita, voi työt tehdä istuen. Seuraavana päivänä ei tullut töihin, piti päästä festivaaleille.
että jos lääkäri määrää sairaslomalle, et ihan oikeasti saa tulla silloin töihin. Meillä on oikeasti täällä tullut eteen tilanne että yksi työkaveri olisi tullut päivää aikaisemmin töihin kuin sairasloma loppui, mutta työnantaja kielsi. Vetosi siihen että "jos jotain sattuu niin hän on aika pahassa liemessä".
Sairausloma on lääkärin esitys, työnantaja saa päättää, voiko tulla töihin. Onhan jopa olemassa osa-aikainen sairausloma, jolloin saa olla töissä.
Joo, tiedän että on olemassa osa-aikainen sairasloma, mutta se on taas eri asia.
Teen istumatyötä, ja selän kanssa on silloin tällöin ongelmia. Se tarkoittaa sitä että siinä tilanteessa en pysty istumaan kuin 5-10 min kerrallaan, ja joudun syömään vahvoja lääkkeitä jotka ns. laittaa tajun kankaalle. Jos tässä tilanteessa työnantaja ilmoittaakin että hän ei hyväksy tätä lääkärin määräämää sairaslomaa niin onko muka minun mentävä töihin? Mä en nyt oikein usko että työnantajalla olisi tällainen valta.
Jos sulla on selkä kipeä, niin sä et pysty tekemään istumatyötä, eikö niin? Silloin se sairasloma on paikallaan.
Jos tas sulla on nilkka kipeä, se istumatyö ei ole mikään ongelma, eikös totta?
Mä nyt tajuan järjelläkin oman työni kanssa, että jos mulla on vaikka jalka poikki, mä voin työni hoitaa. JOs mulla ei ole ääntä, en siihen pysty. Jollain toisella homma on just toisin päin.
Mä nyt tajuan järjelläkin oman työni kanssa, että jos mulla on vaikka jalka poikki, mä voin työni hoitaa.
Parikymppiset hakee selästä ja muista tukielimistä saikkua kuin keski-ikäiset!!! HALOO!!! Kannattaisiko tehdä jotain muutakin kuin hakea sitä sairaslomaa, jos ei edes parikymppisenä paikat kestä... Liioittelua sanon minä! Just yksi tyttö haki viime kesänä kipeään selkään (yyh, kun tulee selkä työstä kipeäksi... saisi tulla raipasta) juuri sopivasti helleviikoksi, niin sai maata rannalla kaikki päivät. Toinen lähipiirin 25-vuotias nainen sairaslomailee jatkuvasti selästä, polvesta jne. Hänellä nyrjähti oikeasti nilkka kerran töissä ja onnistui kitisemään 2 (!) kk sairaslomaa siitä pätkinä... Kaikenlaisia fysioterapioita ja kaikkea tarvi, kun "ei se parane ja särkee". Joo, eipä särkenyt muissa harrasteissa. Keksi syyn sairaslomailla kunnolla.
Sitten näiden päälle on kokemusta miehen firman sairaslomailijoista. Onneksi mies on päässyt kaikista eroon. Oli niitä fiksuja ja ahkeriakin, mutta yksi ammattisairastaja oikeasti vei meiltä ihan mehut. Tyyppi oli mukava, mutta jokaisesta työpaikastaan on joutunut sittemmin koeajalla pois. Yhdessä sanoi työkaveri naureskellen selän takana "joko se on kipeä tai lapsi on kipeä". Hauskinta on nähdä, kun pitää miestä kaverina vuosia myöhemmin edelleen ja pyörähtää säännöllisesti juttelemassa/viettämässä aikaa miehen firmassa. Kertoo aina aluksi olevansa sairaslomalla ja mies miettii, että mikäköhän nyt on syy, kun mikään ei näy päälle. (tavallinen syy miehen firmassa ollessa oli flunssa, jota oli about 3 päivää kahden viikon välein) Ei sillä tyypillä käy edes mielessä, että miestä saattaa edelleen syödä sen sairaslomajutut, koska muistaa ne vuodet, kun itse repi ne selkänahasta....
naisena sen tajuat että kuukautiset voivat olla joillekin ihan helvetilliset.Minulla esim niinkin rajut että kun alkavat niin joudun hakemaan viikon sairaslomaa kun mitkään hehtovaipatkaan ei sitä vuotoa pidättele ja sit loppukuu menee töissä kuin sumussa kun hemoglobiini on romahtanut niin alas. Ikää minulla on 32 v mutta joka kuukausi olen menkkojen takia sairaslomalla ollut. työnantaja murisee mutta minkäs minä tälle voin. ja tuosta tenniskyynärpäästä.jotkut pärjää sen kanssa hyvin jumppa ohjeilla ja hoidoilla mutta on myös sellaisia ihmisiä jotka eipärjää.ihmiset ja kipukynnykset kun on erilaisia T:Sairaslomalainen
Ihmiset ja kipukynnykset ovat joo erilaisia, mutta vittu naiset oikeasti! Itselläni on ollut äärimmäisen pahat kuukautiskivut, oikeasti olin taju kankaalla niiden kramppien takia, oksensin ja olin kuoleman kielissä. Sitten kävin yksityisellä gynellä, ja pääsin kunnollisiin tutkimuksiin, sieltä löytyi syyksi liian ahtaat munasarjat ja pääsin leikkaukseen sekä sain lääkkeet. Nykypäivänä on hoidot ja tekniikat keksitty jopa teille kolmekymppisille.
Ja ei, enää en jää pois töistä päiväksikään kuukautisten takia.
Jos teillä on pahat kuukautiskivut niin tutkimuksiin. Taustalla on endometrioosi (minulla myös se) ja voi olla jotain muutakin. Lääkkeet ja hoidot on keksitty, tervetuloa 2000-luvulle!
Olen muuten 24 ja olen ollut murtuneen ranteen, sijoiltaan olevan polven ja rannekanavaoireyhtymän kanssa ravintolatöissä. Ap:n yleistäminen myös ärsyttää suunnattomasti, me kaikki emme ole lusmuja vaikka te niin luulettekin.
no ei todellakaan ole. miksi ihmeessä olisi nykysillä sääli palkoilla!!!
sossustakin saa enemmän eikä tarvii painaa niska limassa töitä.
monet ottaa oman käden kautta sen mitä niiltä pimitetään ja viedään... (vuokrafirmat)
elikkä normi pekkaset jnejnejnejne...lomapalkat jnejnejne...
"Poika" toi sairaslomalapun, jonka mukaan 3 päivää lomaa kipeän nilkan vuoksi. Totesin, että asia OK, saat tehdä kolme päivää istumatöitä. Siitä nousi melkoinen rähinä, koska kuulemma lääkäri määräsi lomalle. Muistutin, että se on lääkärin ehdotus, minulla on työnantajana oikeus osoittaa töitä, joita voi tehdä, vaikka nilkka on kipeä. Jos ei ole muita oireita, voi työt tehdä istuen. Seuraavana päivänä ei tullut töihin, piti päästä festivaaleille.
että jos lääkäri määrää sairaslomalle, et ihan oikeasti saa tulla silloin töihin. Meillä on oikeasti täällä tullut eteen tilanne että yksi työkaveri olisi tullut päivää aikaisemmin töihin kuin sairasloma loppui, mutta työnantaja kielsi. Vetosi siihen että "jos jotain sattuu niin hän on aika pahassa liemessä".
Sairausloma on lääkärin esitys, työnantaja saa päättää, voiko tulla töihin. Onhan jopa olemassa osa-aikainen sairausloma, jolloin saa olla töissä.
Lääkäri määrää sairasloman vaivaan, ei se todellakaan ole ehdotus työnanatajalle, että nyt olis hyvä pitää breikkiä jos johtajalle sopii.huoh.
Korvaava työ on sovittava yhteisymmärryksessa lääkärin, työntekijän ja työnantajan kesken.
Työntekijä tai työnantaja ehdottavat korvaavaa työtä ja lääkäri päättää onko se sopiva työ.
Työntekijän ei ole pakko suostua korvaavaan työhön; siihen tarvitaan kaikkien kolmen osapuolen suostumus.
ja esim tuollaisessa jalkapaketissa tapauksessa lääkäri saattaisi suostua osa-aikaiseen työhö, tai sitten ei. Koittakaa itse istua päivä jalkapaketisssa niin että verikin kiertää vieläillalla...ei kukaan siihen suostu...eikä ole pakko.
naisena sen tajuat että kuukautiset voivat olla joillekin ihan helvetilliset.Minulla esim niinkin rajut että kun alkavat niin joudun hakemaan viikon sairaslomaa kun mitkään hehtovaipatkaan ei sitä vuotoa pidättele ja sit loppukuu menee töissä kuin sumussa kun hemoglobiini on romahtanut niin alas.
Ikää minulla on 32 v mutta joka kuukausi olen menkkojen takia sairaslomalla ollut.
työnantaja murisee mutta minkäs minä tälle voin.
ja tuosta tenniskyynärpäästä.jotkut pärjää sen kanssa hyvin jumppa ohjeilla ja hoidoilla mutta on myös sellaisia ihmisiä jotka eipärjää.ihmiset ja kipukynnykset kun on erilaisia
T:Sairaslomalainen
no todellakin mene hakeudu kunnon tutkimuksiin ja hoitoon, ei tuollaiset kuukautiset ole enää mitään normaaleja. enkä yhtään ihmettele jos työnantajaa ketuttaa maksella sulle palkkaa kun olet joka kuukausi viikon kuukautisten takia saikulla ja sitten vielä muut saikut sen päälle (kun iskee flunssaa jne).
toivottavasti lääkärit ei vaan suostu kirjottaan sulle saikkua viikoksi tuon syyn takia joka kuukausi, vaan patistavat sut tekemään asialle jotain.
Työnantaja voi sitä paitsi käskeä työntekijän menemään tietyn lääkärin vastaanotolle jos epäilee jotakin vilppiä tms.
Lääkäri määrää sairasloman vaivaan, ei se todellakaan ole ehdotus työnanatajalle, että nyt olis hyvä pitää breikkiä jos johtajalle sopii.huoh.
Korvaava työ on sovittava yhteisymmärryksessa lääkärin, työntekijän ja työnantajan kesken.
Työntekijä tai työnantaja ehdottavat korvaavaa työtä ja lääkäri päättää onko se sopiva työ.
Työntekijän ei ole pakko suostua korvaavaan työhön; siihen tarvitaan kaikkien kolmen osapuolen suostumus.ja esim tuollaisessa jalkapaketissa tapauksessa lääkäri saattaisi suostua osa-aikaiseen työhö, tai sitten ei. Koittakaa itse istua päivä jalkapaketisssa niin että verikin kiertää vieläillalla...ei kukaan siihen suostu...eikä ole pakko.
Voiko työnantaja määrätä töihin sairauslomasta huolimatta?
– Työnantajalla on periaatteellinen oikeus esittää töihin tulemista, jos se katsoo, että työntekijä on työkykyinen. Määrääminen ei johda mihinkään, kyllä päätös pitää tehdä yhteistuumin.
Erimielisyyttä on tullut esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijällä on käsi paketissa ja työnantaja on pyytänyt tätä osallistumaan koulutustilaisuuteen sairauslomalla. Jos kipu ei estä osallistumista ja koulutus on vain istumista, on työntekijällä jopa velvollisuus osallistua.
Työnantajalla on myös periaatteellinen oikeus järjestää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavaa työtä, josta työntekijä suoriutuu ilman sairauden pahenemista.
Raukeaako tapaturmavakuutus, jos tulee sairauslomalla töihin?
– Yllättävän usein työnantajat toteavat, etteivät voi ottaa töihin, kun ei ole vakuutukset voimassa. Se on täyttä roskaa ja moneen kymmeneen kertaan selvitetty. Sellaisia vakuutusehtoja ei ole olemassa, että tapaturmaehdot eivät olisi voimassa, jos tulee niin sanotusti sairaana töihin.
Miksi ihan oikeasti siellä töissä pitää olla sairaana?
Jaetaaanko teidän työnantajien toimesta jotain bonuksia,palkintoja vai tuletteko oikein eläkepäivillemme onnittelemaan ja jakamaan palkintoja kun olimme kipeänä töissä??? Tuskin! En ole kuullutkaan moisesta ja jos sellainen on olemassa niin ilmoittakaa minullekkin,heti laittaisin hakemuksen sinne vetämään.
Mitää me työntekijät saadaan siitä että tullaan flunssassa töihin?Lisää töitä tietenkin kun muut sairastuvat toimestamme,parhaillaan saattaa tulla vapaillakin kutsu töihin.Jee jee!!!
Mua on ainakin alkanut kypsyttämään tämä kuinka koko ajan pitää joustaa.Sulle on listaan merkitty vapaa päivä niin auta armias kun se lähenee niin alkaa tulemaan pyyntöä että voitko tulla pariksi tunniksi,voitko tuurata kun muut ei jousta.Niska limassa joustetaan ja vain ainoastaan sen takia koska työantaja pihi ja ei laita hakuun Tarvittaessa töihin kutsuttuvaa-paikkaa.Mua suoraan sanoen vituttaa se että omassa elämässä ei voi suunnitella mitään ja pelottaa koko ajan milloin puhelin soi ja taas tulee muutoksia.
Mutta se on hienoa että työntaja tienaa reilu 1000e päivässä toimestani ja minä saan sen vaivaiset 70e/pv:stä näppiini ja siitä miinustaen matkakulut.Reilua,eikös vaan :)
-helvetin väsynyt ja kiukkuinen-
mutta oma napa näyttää nykyisin olevan lähimpänä. Multa loppuisi myös joustot toiseen suuntaan vaikka työntekijä olenkin.
Ei työntekijän tietenkään tarvitse arvottaa työnantajan lomia ja muita huvituksia oman sairaslomansa edelle! Eipä ne työnantajatkaan kovin lojaaleja ole työntekijöitä kohtaan.
Kurja, että kävi noin. Ei välttämättä ole iästä kiinni, jotkut tuijottavat vain omaa napaansa. Siis suurin osa ihmisistä yrittäisi ko.tilanteessa tehdä työt, jotta perhe saa yhdessäolon ilon, kyllä yrittäjän arki tiedetään. Lasten kannalta ikävintä.
Voisitteko kuitenkin jotenkin jotain hauskaa korvaavaa keksiä, eihän koko aika mene töissä?
Kurja, että kävi noin. Ei välttämättä ole iästä kiinni, jotkut tuijottavat vain omaa napaansa. Siis suurin osa ihmisistä yrittäisi ko.tilanteessa tehdä työt, jotta perhe saa yhdessäolon ilon, kyllä yrittäjän arki tiedetään. Lasten kannalta ikävintä.
Voisitteko kuitenkin jotenkin jotain hauskaa korvaavaa keksiä, eihän koko aika mene töissä?
En oikeasti usko että "suurin osa" ihmisistä on niin kiinnostuneita työnantajansa lasten lomista, että menisi sairaana töihin. Ja miksi edes pitäisi? On työnantajan murhe järjestää työntekijät lomien ajaksi. Niin se vain on.
Meillä yksi tuttava, parikymppinen neito, on jatkuvasti sairaslomalla. On sellaisessa työssä, jossa joutuu olemaan viikonloppuisinkin töissä. Monesti hänen "sairautensa" alkaa loppuviikosta, joten on sit vapaalla viikonloput. Ja viime joulunakin kun oli merkattu työvuoro, oli sit sairaana. Ja tiedän siis, ettei ole oikeasti sairaana, koska on monesti käynyt meillä kylässä "sairaana", esim. "oksennustaudissa", "nilkka nyrjähtäneenä", yms... lista on loputon.
Ja nyt hän on raskaana, joten voitte vaan arvata onko/oliko tämä neiti töissä... Ensiksi oli pahoinvoinnin takia, sit alkoi selkäkipu, ja yllätys yllätys, sitten alkoi supistelemaan. Muutaman hassun päivän kävi aina välissä töitä tekemässä. Kotona kyllä pystyy tekemään vaikka sun mitä, ei selkäkivut eikä supistelut haittaa. Välissä oli kesäloma, jolloin ei ollut mitään vaivaa. Mutta kun loma oli loppumaisillaan, alkoi taas yllättäin kaamea selkäkipu ja supistelut.
En tiedä itkisinkö vai nauraisinko...
Ja yhtään en syyllistä sellaisia, jotka OIKEASTI on OIKEASTA syystä saikulla, mutta kun tämä neiti ei ole, koska olen nähnyt hänet "sairaana".