Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arabeilla kulttuuri/uskonto pilannut evoluution

Vierailija
24.10.2011 |

Olin ensimmäistä kertaa arabimaassa tasan 30 vuotta sitten. Kyse oli Egyptistä. Kun ihmiset menivät pysäkiltä bussiin, oli meno aika lailla saman näköistä kuin tässä, huutoineen päivineen:

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/uusi-video-gaddafin-viimeisista-hetk…

Minun lapsen mielessäni pidin näitä ihmisiä jotenkin vajaina. Ikään kuin eri lajina kuin eurooppalaisia. Ihmiset menivät sisään bussiin myös ikkunoista ja poistuivatkin sitä kautta. Hirveä meteli ja tappelu säesti meninikiä joka ainoalla pysäkillä.

Myöhemmin opiskeltuani yliopistossa tajusin, että kyse on kulttuurieroista, ei siis mistään rodullisesta eroavaisuudesta. Päässäni asia oli selitetty, ei ongelmaa.

Tänä päivänä näen siinä taas ongelman. Vähän samaan tapaan kuin silloin lapsena. En tosin pidä sitä rodullisena asiana, kuten silloin. Näen sen vahvasti uskontoon liittyvänä kulttuurisena ongelmana, että yhteiskunta ei ole kyennyt järjestäytymään edes sen vertaa, että kansalaiset menisivät siististi bussiin ja tulisivat sieltä sovussa ulos. Vihertävien toimittajien mielestä (heitä on suurin osa uutistoimittajista) sekä joidenkin akateemisten ihmisten mielestä olen uudenlainen rasisti. Kulttuurirasisti.

Mielestäni eri kulttureja voidaan arvottaa vaikkapa sen perusteella, miten he kykevät menemään julkiseen liikennevälineeseen. Yksi kulttuuri voi suoritua tästä erittäin huonosti verrattuna johonkin toiseen kulttuuriin. Jos ero on räikeä, täytyy olla rohkeutta myöntää se tosiasia, että toisessa kulttuurissa on huomattavia ongelmia.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekemistä tällä kaikella on evoluution kanssa?

Vierailija
22/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan aikaan kun ihminen ja ihmiskunta kehittyvät eteenpäin länsimaisissa yhteiskunnissa, näissä takapajuloissa kaikki pysyy samassa tilanteessa ja samalaisissa olosuhteissa kuin nyt vaikka 100-200 vuotta sitten. Eli kun mikään ei muutu, niin luohan se kuilua entisestään erilaisissa yhteiskunnissa elävien kansakuntien kehitysten suunnille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsatanssi vie mielestäni voiton pohjalaisista nyökkimistansseista, mutta tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni. Olenko nyt persu kun esitin äkkiväärän mielipiteen?

Vierailija
24/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsatanssi vie mielestäni voiton pohjalaisista nyökkimistansseista, mutta tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni. Olenko nyt persu kun esitin äkkiväärän mielipiteen?

Vierailija
25/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosituhantinen insesti/sukurutsa on se mikä on evoluution kääntänyt arabimaissa ihan nurinniskoin. Ei se vaan ole terveellistä mennä oman suvun jäsenen kanssa naimisiin ja kun monessa tapauksessa puoli kaupunkia on sukua toisilleen niin tuo valitettavasti näkyy ja kuuluu. Taustalla on ainakin nykyään kyllä se kulttuuri ja uskonto, joka ajaa ihmiset tuohon, että nainen pakkonaitetaan sukulaiselle, mitä serkumpi sitä herkumpi jne.

Vierailija
26/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton otsikon logiikka on käsittämätön. "Suomalaisilla kulttuuri pilannut painovoiman"

Vierailija
27/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensimmäistä kertaa arabimaassa tasan 30 vuotta sitten. Kyse oli Egyptistä. Kun ihmiset menivät pysäkiltä bussiin, oli meno aika lailla saman näköistä kuin tässä, huutoineen päivineen:

<a href="http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/uusi-video-gaddafin-viimeisista-hetk…" alt="http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/uusi-video-gaddafin-viimeisista-hetk…">http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/uusi-video-gaddafin-viimeisista-hetk…;

Minun lapsen mielessäni pidin näitä ihmisiä jotenkin vajaina. Ikään kuin eri lajina kuin eurooppalaisia. Ihmiset menivät sisään bussiin myös ikkunoista ja poistuivatkin sitä kautta. Hirveä meteli ja tappelu säesti meninikiä joka ainoalla pysäkillä.

Myöhemmin opiskeltuani yliopistossa tajusin, että kyse on kulttuurieroista, ei siis mistään rodullisesta eroavaisuudesta. Päässäni asia oli selitetty, ei ongelmaa.

Tänä päivänä näen siinä taas ongelman. Vähän samaan tapaan kuin silloin lapsena. En tosin pidä sitä rodullisena asiana, kuten silloin. Näen sen vahvasti uskontoon liittyvänä kulttuurisena ongelmana, että yhteiskunta ei ole kyennyt järjestäytymään edes sen vertaa, että kansalaiset menisivät siististi bussiin ja tulisivat sieltä sovussa ulos. Vihertävien toimittajien mielestä (heitä on suurin osa uutistoimittajista) sekä joidenkin akateemisten ihmisten mielestä olen uudenlainen rasisti. Kulttuurirasisti.

Mielestäni eri kulttureja voidaan arvottaa vaikkapa sen perusteella, miten he kykevät menemään julkiseen liikennevälineeseen. Yksi kulttuuri voi suoritua tästä erittäin huonosti verrattuna johonkin toiseen kulttuuriin. Jos ero on räikeä, täytyy olla rohkeutta myöntää se tosiasia, että toisessa kulttuurissa on huomattavia ongelmia.

Muutamia turvallisuusriskin esimerkkejä monista:

- ikkunoiden käyttäminen bussissa poistumiseen, tehdäänkö näissä maissa samalla tavalla esim. lentokoneissa?

- ilmaan ampumiset keskellä kansanjoukkoja, ja ihmetellään kun ihmisiä kuolee näihin harhaluoteihin. Varsinaista eläimellistä menoa. Ei ainakaan suomen armeijassa opeteta moista aseenkäyttöä.

Hyvin vaarallinen kulttuuri.

Vierailija
28/28 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että esim ihan kaikki libyalaiset ovat noiden videoiden kaltaisia täysiä idiootteja, eiköhän sinne mahdu ihan normaalejakin ihmisiä joukkoon. Ehkä heitä on vähän, mutta kyllä heitä siellä on oltava, noissa videoissa kun huutaa ja reuhoo kehityshäiriöistä kärsineitä ihmisiä, Suomessa olisivat varmaan jossain suljetulla tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä