APUA! Kertokaa, mitä teen. Alaikäinen teini kännissä kun ei papereita tarkistettu
En ole kukkahattutäti, käytän alkoholia itsekin, välillä reippaamminkin. Minulle läheinen teini kamppailee päihteiden kanssa ja soitti minulle kännissä, oli ollut baarissa ja joi ruokarahansa. Hän on alaikäinen.
Mitä kannattaa tehdä anniskelupaikan suhteen? Annanko olla, ilmoitanko heille suoraan, ilmoitanko poliisille? Teinistä pidän huolta vanhempien kautta ja hän saa olla meillä myös turvassa. Enemmänkin tällä hetkellä kyseenalaistan anniskelupolitiikkaa.
Ja toistona vielä, "osaan" ottaa itsekin. Mutta tätä nuorta, joka on vielä masentunut ja itsetuhoinen, myös alaikäinen, haluaisin vielä hetken suojella.
Kommentit (5)
Jos nyt otat yhteyttä poliisiin ja ilmiannat jonkun ravintolan voi ravintoloitsija joutua vaikeuksiin vaikka totuus voi olla ihan muuta.Tunnut olevan paapovaa tyyppiä. Nuoren juopotteluun etsitään syytä kaikesta muusta kuin nuoresta ja sitten viattomat saavat kärsiä.
jos ovat myyneet alle 18v alkoholia tai tupakkaa.
Oletko tutkinut mitä kaikkia ilmiantopuhelimia Suomessa on (ihan suomalainen keksintö, ei löydy muista maista). Ja kaiken voi tehdä nimettömänä. Mielestäni olet huono kasvattaja ja huonoa esimerkkiä nuorille ja syyllistät ongelmillasi viattomia pienyrittäjiä. Jos oikeasti välität nuoresta joka on sortunut alkoholiin niin et aloittaisi ilmiantopuhelimella. Nuoren tukeminen ja hyvä esimerkki olisi nyt ensisijaista.
jos ovat myyneet alle 18v alkoholia tai tupakkaa.
entä jos alaikäisellä on ollut väärennetyt paaperit ja miten toimit jos tiedät vanhempien hankkineen juomat nuorelle, on nimittäin aika yleistä?
Se nuori valitsi kännätä ja kärsii nyt krapulasta ja ruokarahojen menetyksestä ihan itse. Se että aikuiset paapovat ryyppäävää mukulaa ja ottavat häneltä vastuun tekojensa seurauksesta, syyttämällä ravintolaa tai vaikka kavereita ei auta nuorta.
Ravintolaan voi ilmoittaa suoraan, että tällainen tilanne tapahtui ja pyytää kinnittää huomiota ettei tarjoile alaikäisille.
Poliisille kannattaa ilmoittaa vain jos nuori oikeasti tarvitsee sossujen apuja ja uskot siitä oikeasti olevan apua kyseiselle perheelle. Ja ne väärennetyt, varastetut tai lainatut henkkarit kannattaa hävittää ennen Poliisille soittoa.