Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!

Vierailija
22.10.2011 |

Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.

Kommentit (225)

Vierailija
161/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:36"]

miksi niin monet varakkaat kaverini ostavat lapsilleen huutiksesta tavaraa, tai kirppiksiltä, ja sitten ensimmäisenä esittelevät, kuinka halvalla mitäkin saivat. Jos minulla olisi niin paljon varaa, että voisin ostaa lapselle suurinpiirtein ihan mitä tahansa, niin käyttäisi vapaa-aikani ihan johonkin muuhun kuin netissä roikkumiseen ja jostain kymmenen euron säästöstä iloitsemiseen. Mua ärsyttää tuollainen laskelmoitu "köyhäily", en osaa sanoa, että miksi.

[/quote]

Siksipä heillä sitä rahaa sitten onkin... Ainakin meillä säästyy näin! Tuhlaamaan ei vain pysty, vaikka voisi.

Vierailija
162/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on hyvin puettu, mutta mukavasti. Esimerkiksi 4-vuotiaan vaatekaapista löytyy parit farkut, parit puuvillahousut ja jotain muutakin, mutta päiväkotiin laitan 95% aamuista college-housut jalkaan. Ne on paljon mukavammat leikeissä kuin farkut, vaikka nekin sinänsä löysiä ja joustavia onkin.

Kouluikäinen käyttää vaihtelevasti farkkuja ja college-housuja. Farkkuja on kaapissa varmaan 10 paria eri väreissä, mutta nyt on kovasti nuo colleget muotia lapsilla ja teineilläkin, joten kulkee mun ärsytykseksi enimmäkseen niissä. No, pääasia, että itse tykkää. Ikää 12.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut lapselleni kirppareilta mitään, kaikki uusia. Itselle olen jotain ostanut, ulkoiluhousuja, takin joka näytti uudelta. 

Vierailija
164/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä välttämättä näe hiuksista, pojilla pitkiä hiuksia ja poninhäntiä myös akateemisissa perheissä

Vierailija
165/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä taitaa olla niitä mielipidejuttuja;) Minä taas tykkään enemmänkin pitkätukkaisista pojista, mieluummin rento surffitukka kuin sellainen kynitty armeijatukka.

t. 197

Vierailija
166/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benetton esim on todella edullinen merkki, varsinkin alesta lähtee vaatteita halvemmalla kun h&m alesta. luomupuuvilla T-paita 4e ja pitkähiaista 7e. Ilman aleakin hinnat ihan kohdallaan. Cittari ja tokmanni taas todella kalliita ja laatu umpisurkeaa. En koskaan osta kummastakaan lastenvaatteita ja aina ihmettelen perheitä jota suoraan suuntaavat sinne koska vaatteet ovat muka edullisa. Lidlistä taas saa hyviä ja halpoja tuotteita turvallinen tekstiili lapuilla varustettuina. Mukaan lähtee mm sukkia ja syksyisin aivan mahtavat fleecevuoriset sadeasut. 

Vierailija
167/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä on ihan ilmiselvä wt :)        

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:10"]

Tämäpä oli mielenkiintoinen katsaus yhteiskuntaluokkiin, tai ainakin käsityksiin niistä!

Mitäköhän meidän porukasta pitäisi päätellä?

Poika 6vee: pellavapäinen, luonnonkihara tukka olkapäille. Tänään päällä Ralph Laurenin trikoopaita, Abercrombien collarit ja alla Pomp de Luxin aluspaita ja DKNY:n kalsarit. Ulkona Ver de terren toppatakki ja -housut, Anguluksen kengät ja Lacosten pipo.

Tyttö 11v: Luontuva tukka reilusti yli olkapäiden, latvoista hieman kerrostettu (kampaajan suosituksesta, kun tukkaa on LIIKAA). Tänään päällä Armanin tunika, Pomp de Luxin farkut. Alusvaatteet Pomp de Luxin. Ulkona Monnalisan toppatakki ja Svean pipo. Jalassa UGGit.

Poika 13vee. Tukka suora ja pitkä. Päällä tänään Ralph Laurenin trikoopaita, Hollisterin huppari ja collarit. Alusvaatteet varmaankin Gapin. Ulkona Gantin toppatakki ja Puman lenkkarit.

[/quote]

Vierailija
168/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut sen että, hassua kyllä, niillä kellä pienimmät tulot (eletään esim opinto- tai kodinhoidontuella) niin niiden lapsilla on hienoimmat ja kalleimmat merkkivaatteet. Ja tämä asia on myös näille äideille tosi tärkeää, että lapset ovat tosiaan puettu juuri joihinkin tiettyihin merkkeihin... Kun taas ehkä kaikkein korkeimmin koulutetut tuttavani ja tässä tapauksessa myös melko hyvin tienaavat eivät tunnu välittävän tällaisesta ollenkaan.

Vierailija
169/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:48"]

No tämä on ihan ilmiselvä wt :)        

Näin on, mikäli hyvätuloinen (=17t/kk brutto)  tohtori + lisensiaatti -perhe sellaiseksi lasketaan:) Äidin lastenvaatefriikkiys varmaankin voidaan kategorisoida WT:ksi, muuta perhettä toivottavasti ei!

Tämäpä oli mielenkiintoinen katsaus yhteiskuntaluokkiin, tai ainakin käsityksiin niistä!

Poika 6vee: pellavapäinen, luonnonkihara tukka olkapäille. Tänään päällä Ralph Laurenin trikoopaita, Abercrombien collarit ja alla Pomp de Luxin aluspaita ja DKNY:n kalsarit. Ulkona Ver de terren toppatakki ja -housut, Anguluksen kengät ja Lacosten pipo.

Tyttö 11v: Luontuva tukka reilusti yli olkapäiden, latvoista hieman kerrostettu (kampaajan suosituksesta, kun tukkaa on LIIKAA). Tänään päällä Armanin tunika, Pomp de Luxin farkut. Alusvaatteet Pomp de Luxin. Ulkona Monnalisan toppatakki ja Svean pipo. Jalassa UGGit.

Poika 13vee. Tukka suora ja pitkä. Päällä tänään Ralph Laurenin trikoopaita, Hollisterin huppari ja collarit. Alusvaatteet varmaankin Gapin. Ulkona Gantin toppatakki ja Puman lenkkarit.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
170/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on merkit todella ovat noin tärkeitä, niin ei ainakaan tule ekana mieleen kukaan kovin korkeasti koulutettu... Ennemmin joku joka koittaa päteä vaatteilla, kun ei ole muuta millä päteä. Tämä on mun mielikuva. Itepähän kysyit.

[/quote]

Vierailija
171/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:59"]

Jos on merkit todella ovat noin tärkeitä, niin ei ainakaan tule ekana mieleen kukaan kovin korkeasti koulutettu... Ennemmin joku joka koittaa päteä vaatteilla, kun ei ole muuta millä päteä. Tämä on mun mielikuva. Itepähän kysyit.

[/quote]

[/quote]

Merkit eivät ole meille tärkeitä, eikä niitä yleensä päälle edes näe, mutta tarkoituksella ne tähän laitoin..

Olemme hyvintoimeentuleva (noin 18t/kk) tohtori + lisensiaatti -perhe ;) Ja aika iso osa noista lastenvaattteista on ostettu joko ulkomailta isoista aleista tai sitten käyteyttnä esim. eBaysta ;)

Vierailija
172/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] AMK tai kotiin jämähtänyt äiti jota mies elättää. Elämään sisältöä löytyy nettikaupoista joista ostetaan kaikki kertomasi merkit. Aleissa surffailu käy ihan aarteenetsinnästä. Suuri Canon kamera kulkee varmasti myös mukana kaikkialle, hoploppiin, kahvilaan.. Kaikki hetket kuvataan että voidaan vieraille näyttää ja siksi kaiken täytyy aina olla tip top. 

Vierailija
173/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 00:07"]

Mulle tuli mieleen lastenvaateblogisti :D

[/quote] AMK tai kotiin jämähtänyt äiti jota mies elättää. Elämään sisältöä löytyy nettikaupoista joista ostetaan kaikki kertomasi merkit. Aleissa surffailu käy ihan aarteenetsinnästä. Suuri Canon kamera kulkee varmasti myös mukana kaikkialle, hoploppiin, kahvilaan.. Kaikki hetket kuvataan että voidaan vieraille näyttää ja siksi kaiken täytyy aina olla tip top. 

[/quote]

Vierailija
174/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:53"]

Itse olen huomannut sen että, hassua kyllä, niillä kellä pienimmät tulot (eletään esim opinto- tai kodinhoidontuella) niin niiden lapsilla on hienoimmat ja kalleimmat merkkivaatteet. Ja tämä asia on myös näille äideille tosi tärkeää, että lapset ovat tosiaan puettu juuri joihinkin tiettyihin merkkeihin... Kun taas ehkä kaikkein korkeimmin koulutetut tuttavani ja tässä tapauksessa myös melko hyvin tienaavat eivät tunnu välittävän tällaisesta ollenkaan.

[/quote] Mihin merkkeihin rikkaat  tuttusi lapsensa pukevat? Köyhillä kun on lacosten lenkkarit , armanin sisävaatteet ja ticketin ulkovaatetus.. Ostaako rikkaat sitten ne peuhu haalarit tokmannilta ?

Vierailija
175/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:59"]

[/quote]

[/quote]

joku wt-juntti tulee mieleen kyllä. saattaa olla amk

Ei -wt pukee vaatteet päälle, ei merkkiä.

Vierailija
176/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:12"]Semmoista "sydämen sivistystä" omaavat huolehtivat usein parhaiten lasten ulkomuodosta. Rahaa ei välttämättä ole niinkään paljon, mutta tyyliä sitäkin enemmän-oli se sitten romanttista,retroa,rockahtavaa jne.

[/quote]

Täh?

[/quote]

'Täh täältäkin:) Mun mielestä sydämen sivistys on ihan jotain muuta REPS!!

Vierailija
177/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:53"]

[/quote] Mihin merkkeihin rikkaat  tuttusi lapsensa pukevat? Köyhillä kun on lacosten lenkkarit , armanin sisävaatteet ja ticketin ulkovaatetus.. Ostaako rikkaat sitten ne peuhu haalarit tokmannilta ?

[/quote]

En ole edellinen mutta kyllä meille on kelvannut ihan Lassien haalarit tai henkkamaukka. Varaa olisi merkkeihinkin mutta periaatteesta ei osteta

Vierailija
178/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:40"]

Menestyneet vanhemmat tietävät, että vaatteet ovat vain vaatteita eikä niillä lapsen arjessa ole muuta väliä kuin mukavuus, toiminallisuus ja lapsen oman maun noudattaminen. Siksi lapsilla saa olla päällä juuri sitä, mitä he itse tahtovat.

mutta tajuan tuo. Ne ovat vain vaatteita. Pääasia on se, että ne ovat asianmukaisia ja lapset tykkäävät käyttää niitä.

Meidän perhe kuuluu amk-luokkaan ja lapset saavat itse valita vaatteensa. Tykkäävät sarjispaidoista ja maastokuosista :D

Vierailija
179/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta jos niitä siunaantuu he tulevat olemaan tummiin puettuja niin kauan kunnes osaavat itse mielipiteensä ilmaista. Olen itse yliopistossa opiskeleva hevimörkö.

Vierailija
180/225 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikki-ikäiset kaksospojat jotka vauva- ja taaperoaikaan puettiin sekä uutena ostettuihin että kierrätysvaatteisiin. Nyt kun ovat leikki-ikäisiä, en enää jaksa etsiä tarpeeksi hyväkuntoisia, kohtuuhintaisia käytettyjä vaatteita vaan melkein kaikki vaatteet ostetaan uutena. Ulkovaatteet ostetaan aina alesta, suht laadukasta merkkiä.

Sisävaatteet hankin aina ketjukaupoista netistä. Otan huomioon myös lasten mieltymykset (= dinosauruksia, joskus Angry Birdsiä jne) ja toki hankin myös semmoisia vaatteita jotka ovat mun mielestäni kivoja, siistejä ja hyvännäköisiä. Maastokuvioita ja pääkalloja en osta, enkä napitettavia puseroita, farkkuja tms. Mukavuus ennen kaikkea.

Toinen poika itse tykkää kovasti mustista vaatteista joten niitä on jonkin verran. Se, soveltuvatko värit yhteen, riippuu siitä kuka on vaatteet valinnut. Jos mies tai "esikoinen" valitsee, silloin värit saattavat olla mitä sattuu. Jos valitsijana olen minä tai "kuopuspoika", silloin värit mätsäävät. :)

Kai noilla jonkinlainen sojottava rokkitukka on, kun ei käydä kovin usein leikkauttamassa. Tyyli on siis varmaan jotain duunarin ja AMK:n välimaastosta.

Minulla ja miehellä on molemmilla AMK-tutkinto, nyt kummallakin työn alla akateeminen tutkinto. Ja hirvee identiteettikriisi tietty koko perheellä, heh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän