Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!
Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.
Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.
Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.
Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.
Kommentit (225)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:37"]
AMK-koulutuksen saaneet vanhemmat yrittävät epätoivoisesti pitää yllä kulisseja menestyksestä, vaikka muu elämä menee päin helvettiä. Siksi lapsilla vaatemerkkeinä meandi, Hilfiger tms. vain siksi, että näyttäisi ulospäin, että meillä menee hyvin. Lapset puetaan vanhempien maun mukaan, ei lasten omien toiveiden.
Menestyneet vanhemmat tietävät, että vaatteet ovat vain vaatteita eikä niillä lapsen arjessa ole muuta väliä kuin mukavuus, toiminallisuus ja lapsen oman maun noudattaminen. Siksi lapsilla saa olla päällä juuri sitä, mitä he itse tahtovat.
[/quote]
Haloo hei, Meandi on paska trikoovaatemekki, joka on jostain syystä noussut kotiäitien unelmaksi. Jos Meandi on "merkki" niin sitten on Tuttakin..
Meillä yksi suht kouluja käymätön, mutta työelämässä menestynyt ja yksi AMK. Lapsilla päällä sekaisin kierrätettyä, henkkamaukkaa ja kalllista vaatetta. Hiukset leikattu kampaajalla pienestä pitäen. Tytön hiukset olkapällä koska eivät kasva sen pidemmiksi. Poika luuhaa trikooverskoissa ja huppareisa, tyttö käyttää värikkäämpiä vaatteita ja luuuhaa Seppälän ja Kappahlin osastoilla. En määräile lasten pukeutumista kuin juhlissa.
Niinkun joku aiemmin kommentoi, nämä tuntemani korkeasti koulutetut ja myös melko varakkaat pukevat lapset vaatteisiin, ei merkkeihin. En edes tiedä, kun eivät ole niin helposti tunnistettavissa! Joskus on ollut maripaita päällä ja joku Polarn&pyretin vaate. Ja kesällä lapsilla oli pihalla jalassa Crocsit. Siistejä ja kivoja vaatteita lapsilla kuitenkin aina on,mutta melko hillittyjä ja vaatimattomia. Eivät huuda mitään merkkiä, saattavat olla kalliita tai sitten ei. Luulen että uutena ostavat kuitenkin vaatteet, ja ainakin osan lahjoittavat sitten eteenpäin jollekin.
t.208
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:53"]
Itse olen huomannut sen että, hassua kyllä, niillä kellä pienimmät tulot (eletään esim opinto- tai kodinhoidontuella) niin niiden lapsilla on hienoimmat ja kalleimmat merkkivaatteet. Ja tämä asia on myös näille äideille tosi tärkeää, että lapset ovat tosiaan puettu juuri joihinkin tiettyihin merkkeihin... Kun taas ehkä kaikkein korkeimmin koulutetut tuttavani ja tässä tapauksessa myös melko hyvin tienaavat eivät tunnu välittävän tällaisesta ollenkaan.
[/quote] Mihin merkkeihin rikkaat tuttusi lapsensa pukevat? Köyhillä kun on lacosten lenkkarit , armanin sisävaatteet ja ticketin ulkovaatetus.. Ostaako rikkaat sitten ne peuhu haalarit tokmannilta ?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:59"]
Jos on merkit todella ovat noin tärkeitä, niin ei ainakaan tule ekana mieleen kukaan kovin korkeasti koulutettu... Ennemmin joku joka koittaa päteä vaatteilla, kun ei ole muuta millä päteä. Tämä on mun mielikuva. Itepähän kysyit.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:10"]
Tämäpä oli mielenkiintoinen katsaus yhteiskuntaluokkiin, tai ainakin käsityksiin niistä!
Mitäköhän meidän porukasta pitäisi päätellä?
Poika 6vee: pellavapäinen, luonnonkihara tukka olkapäille. Tänään päällä Ralph Laurenin trikoopaita, Abercrombien collarit ja alla Pomp de Luxin aluspaita ja DKNY:n kalsarit. Ulkona Ver de terren toppatakki ja -housut, Anguluksen kengät ja Lacosten pipo.
Tyttö 11v: Luontuva tukka reilusti yli olkapäiden, latvoista hieman kerrostettu (kampaajan suosituksesta, kun tukkaa on LIIKAA). Tänään päällä Armanin tunika, Pomp de Luxin farkut. Alusvaatteet Pomp de Luxin. Ulkona Monnalisan toppatakki ja Svean pipo. Jalassa UGGit.
Poika 13vee. Tukka suora ja pitkä. Päällä tänään Ralph Laurenin trikoopaita, Hollisterin huppari ja collarit. Alusvaatteet varmaankin Gapin. Ulkona Gantin toppatakki ja Puman lenkkarit.
[/quote]
[/quote]
joku wt-juntti tulee mieleen kyllä. saattaa olla amk
Ei -wt pukee vaatteet päälle, ei merkkiä.
[/quote]
Kiitos analyyseista, ollaan tosiaan korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisia. Tästä voin tehdä johtopäätöksen, että WT:n tuntee siis merkeistä vaatteissa.. Tosin meidän lapsilla nuo merkit eivät juuri ulospäin näy.
Jos olisin tuon saman listan laittanut ilman merkkejä, mikäköhän olisi ollut arvio?
Luulenpa, että aika harva AV-mammoista tunnistaa esim. Armanin, Monnalisan tai RL:n vaatteet, ellei sitä merkkiä siinä rinnuksissa lue (eikä niissä aidoissa sitä edes yleensä luekaan).
Eli oliskohan kuitenkin niin, että jos se teidän kadehtimnne hyvätuloinen naapurinne ei pue lastaan TEIDÄN tunnistamiinne ME&I ja PO.P -merkkeihin, teidän mielestänne lapset puetaa mihin sattuu..?
Me ollaan nuoria, kouluttamattomia, mutta hyvin tienaavia yrittäjiä. Lapsi puetaan sukulaisilta saatuihin lahjoihin, joita on paljon! Ei tarvitae itse paljoa ostella ulkovaatteiden lisäksi. Ulkovaatteissa panostetaan laatuun, sillä lapsi kulkee mukana harraatuksissa metsässä ja tallilla.
En tiedä, mitä vaatetus kertoo meistä, eikä oikeastaan kiinnostakkaa. Säälittää vain jotenkin nämä helsingin keskuspuistossa tönkkönä seisovat lapset nahkakengissään ja pikkutakeissaan. Vaikeahan niissä on leikkiä.
Enpä sano tähän asiaan muuta kuin että lapsilla, joilla on nuhjuisia ja likaisia vaatteita ja epäsiistit hiukset, laiminlyövät vanhemmat omaa tehtäväänsä huolehtia lapsesta. Se voi kertoa jotain sosiaaliluokasta, mutta ei tietenkään välttämättä.
Meidän lapsilla (kolme lasta, kaikki alle kouluikäisiä) on oikeastaan kaikki vaatteet kirpparilta. Välillä on pakko ostaa varsinkin ulkovaatteita uutena, koska ei enää löydy tarpeeksi hyväkuntoista käytettynä, mutta aina ensisijaisesti etsin käytettynä. Syitä on monia, ensinnäkin rahan säästö, toiseksi ympäristönäkökulma, kolmanneksi haluan vältellä kemikaaleja, ja siksi uskon käytetyn olevan turvallisempaa. Itse asiassa kaksi jälkimmäistä menevät välillä ensimmäisen syyn yli, saatan maksaa kirpparilla joskus jostain hyväkuntoisesta vaatteesta saman, millä saisi kaupasta uuden. Säästän myös aikaa, kun ostan kaiken saman katon alta kirpparilta, enkä juokse eri alennusmyyntejen perässä kaupoissa.
Omat vaatteeni ostan myös mahdollisuuksien mukaan kirpparilta, lähinnä neuleita ja trikoopaitoja olen löytänyt. Farkut ja muut alaosat ja mekot ym täytyy kyllä ostaa kaupasta.
No, arvauksia, mihin "kastiin" kuulumme?
Ja pyrin laittamaan yhteensopivat värit lapsille, mutten ole erityisen kiinnostunut lastenvaatteista. Juhliin, ravintolaan, teatteriin ym pukeudumme aina siististi, kauluspaidat ja juhlamekot (ei-trikoiset). Enkä tykkää yhtään uusretrosta, meandista, popista ym merkeistä. En kyllä edes katso minkä merkkisiä vaatteet ovat, kun niitä ostan. On siis varmasti myös ties mitä Lidlin merkkejä ja markettimerkkejä, voi olla kalliimpaakin, mutten kiinnitä siihen itse mitään huomiota.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:38"]
Meidän lapsilla (kolme lasta, kaikki alle kouluikäisiä) on oikeastaan kaikki vaatteet kirpparilta. Välillä on pakko ostaa varsinkin ulkovaatteita uutena, koska ei enää löydy tarpeeksi hyväkuntoista käytettynä, mutta aina ensisijaisesti etsin käytettynä. Syitä on monia, ensinnäkin rahan säästö, toiseksi ympäristönäkökulma, kolmanneksi haluan vältellä kemikaaleja, ja siksi uskon käytetyn olevan turvallisempaa. Itse asiassa kaksi jälkimmäistä menevät välillä ensimmäisen syyn yli, saatan maksaa kirpparilla joskus jostain hyväkuntoisesta vaatteesta saman, millä saisi kaupasta uuden. Säästän myös aikaa, kun ostan kaiken saman katon alta kirpparilta, enkä juokse eri alennusmyyntejen perässä kaupoissa.
Omat vaatteeni ostan myös mahdollisuuksien mukaan kirpparilta, lähinnä neuleita ja trikoopaitoja olen löytänyt. Farkut ja muut alaosat ja mekot ym täytyy kyllä ostaa kaupasta.
[/quote]
110 lisää vielä että en ole erityisen tyylikkään näköinen vaan taviksen.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:48"]
Ja pyrin laittamaan yhteensopivat värit lapsille, mutten ole erityisen kiinnostunut lastenvaatteista. Juhliin, ravintolaan, teatteriin ym pukeudumme aina siististi, kauluspaidat ja juhlamekot (ei-trikoiset). Enkä tykkää yhtään uusretrosta, meandista, popista ym merkeistä. En kyllä edes katso minkä merkkisiä vaatteet ovat, kun niitä ostan. On siis varmasti myös ties mitä Lidlin merkkejä ja markettimerkkejä, voi olla kalliimpaakin, mutten kiinnitä siihen itse mitään huomiota.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:38"]
[/quote]
[/quote]
Ja entäs sitten, miksi ei saisi olla näin?
Tulot ja sosiaaliluokkahan ei ole sama asia...mutta jo ennen ketjun avaamista mietin, että ainakin meidän tuttavapiirissä akateemisilla vanhemmilla on aika räjähtäneen näköiset lapset (myös meillä).Tuo maastokuosi-sarjishahmo-juttu on aika kliseinen, mutta ehkä pitää paikkansa. Sekä myös aikuisilla amk-taustaiset ovat usein niitä "vaatteilla koreilijoita" enemmän kuin akateemiset, joten miksi eivät lapsillaankin toteuttaisi samaa.
(En tiedä toistinko hirveästi kun en lukenut ketjua.)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:18"]
Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.
Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.
Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.
Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.
[/quote]
Hei mihin luokkaan minä kuulun?! :( emme ole vielä hyvätuloisia, koska yliopisto-opintoni ovat vielä kesken. Lapselleni puen kuitenkin siistit, yleensä perusväriset vaatteet. En tykkää mistään hellokittyistä tai glitterjutuista. Vaatteita ostetaan sekä uusina että alesta - mieluiten merkkijuttuja koska ne saa helpoiten menemään kaupaksi kun käyvät pieneksi. Hiuksia ei ole ollut vielä tarpeen leikata, koska ne alkoivat vasta kasvaa kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:53"]Hei mihin luokkaan minä kuulun?! :( emme ole vielä hyvätuloisia, koska yliopisto-opintoni ovat vielä kesken. Lapselleni puen kuitenkin siistit, yleensä perusväriset vaatteet. En tykkää mistään hellokittyistä tai glitterjutuista. Vaatteita ostetaan sekä uusina että alesta - mieluiten merkkijuttuja koska ne saa helpoiten menemään kaupaksi kun käyvät pieneksi. Hiuksia ei ole ollut vielä tarpeen leikata, koska ne alkoivat vasta kasvaa kunnolla.
[/quote]
hups, siis uusina että kirppikseltä...
Meillä kahden nelikymppisen, akateemisen perheessä on lapset puettu hyvin. Ei mitään kalliita vaatteita, mutta nättiä, muodikasta ja värit sopii yhteen.
Minusta suurin ero näkyy ulkoilukamppeissa ja urheiluvälineissä. Esimerkiksi kaikkein surkeimpien perheiden lapsilla ei ole mitään. Ei luistimia, ei suksia, ei sisätossuja, ei kunnon toppavaatteita jne. Pahimmilla ei ole edes toppahanskoja vielä marraskuulla, kun "äiti ei ole ehtinyt kauppaan".
Taas kerran mä jään näiden tutkimusten ulkopuolelle. Olen itse vain peruskoulun käynyt äiti,muttei me mitään rokkareita olla. Eikä äitillä oo naama lävistyksiä,taikka kummallakaan tatskoja. Ehkä me ap:n näkökulmasta nähtävästi näytetään korkeakoulutetuilta? Jee! Tulipa hyvä mieli.
Mun poika ei pahemmin perusta vaatteista mutta elektroniikka pitää olla viimesen päälle ja todistuksen ka aina ollut yli 9
Ostan päiväkoti-ikäiselle pojalleni vaatteet enimmäkseen tarpeen, mukavuuden ja käytännöllisyyden mukaan. Toki kuvioillakin on merkitystä ja ostan niitä joista poikani saattaisi pitää. Meillä ei ole mitään erityistä liikettä vaan ostetaan milloin mistäkin. Statukselta ollaan varmaan alemmalta sosiaaliluokalta, mutta rahaa on ihan tarpeeksi, samoin statusta. :)
Meillä 2 maisterin lapsilla on pinkkiglitteriä.saavat itse valita vaatteet pääosin.
Me olemme hyvätuloisia ja korkeastikoulutettuja ja lapsemme vaatteet ovat pääosin edullisia ja käytännöllisiä. Isoäiti leikkaa hiukset, eli välillä ovat aikamoisia 'pellavapäitä' ja välillä on sitten mummun sakset heiluneet.
Vaatteista viis mutta miten lapset menestyy koulussa?
Ostamme lapsille ihan perusvaatteita akselilta kirppari-stockman yleensä enempiä miettimättä. Vaatteiden on oltava ehjiä, tilanteeseen sopivia ja aina puhtaita. Olemme todella hyvätuloisia, mutta en näe mitään järkeä käyttää lasten pukemiseen tolkuttomasti rahaa. Vaatteet menevät kuitenkin vuodessa pieniksi. Lasten pukeminen ei ole mikään statusasia. Mielestäni tärkein merkki hyvästä, huolehtivasta ja valveutuneesta perhetaustasta on se, että lapsella on hyvät käytöstavat aikuisia ja toisia lapsia kohtaan.
Meidän 7 v tyttö pistää kiltisti aamulla päälle vaatteet, jotka olen hänelle edellisenä iltana valinnut. Jos hän valitsee itse lopputulos on jotain verkkarit, veljen t-paita ja villatakki yhdistelmää. Hän on ihana :)